|   15:07:40
דלג
  ספי סגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

חתן תחמן ופחדן מתגייס שוב

ועל הדרך נותן שיעור בטייקונים "שלנו" ו"שלו"
27/07/2012  |   ספי סגל   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
נחום ברנע. כבר מזמן לא עיתונאי [צילום: פלאש 90]

"נפגשתי לא מזמן עם אדם שמכיר מקרוב את הצמרת הפוליטית בישראל" הוא כותב בידיעות אחרונות ב-17.7.12, מבלי לזהות את איש שיחו (אם בכלל היה כזה). "בוא נעבור על רשימת ראשי הממשלות בעשרים השנים האחרונות", הציע. "נראה מה היה יחסם לטייקונים", ובהמשך: "במובן אחד, אמרתי, נתניהו עדיף. שאלת הריכוזיות במשק לא מעניינת את הפטרונים שלו באמריקה...במובן אחר הוא מסוכן, משום שהפטרונים האמריקנים שלו מעורבים עד קצה ארנקם בהחלטות המדיניות של ממשלת ישראל. נתניהו יכול לסרב לטייקונים שלנו. הוא לא יכול לאכזב את הטיקונים שלו. אם אתה שואל אותי, אמרתי, אני מעדיף את הטייקונים שלנו - הם מסוכנים פחות. הם חיים פה. הם מתים פה. הם לא יהמרו מלאס וגאס על גורלה של ישראל".

אז ככה, נחום ברנע:

האבחנה בין "טייקונים שלנו" ו"טייקונים שלו" לא קיימת מעצם הגדרת המושג "טייקון". ה"טייקון" הוא תוצר של הגלובליזציה - איש שהאינטרסים הכלכליים שלו הם חובקי עולם ושמקום מגוריו בנקודת זמן כלשהי אינו מעיד דבר לא על האינטרסים הללו ולא על נאמנותו הלאומית, שמטבע מהותו היא מטושטשת ממילא. האבחנה הרלוונטית היחידה לסוגיית הריכוזיות ולקשרי הון-שלטון היא בין טייקונים שאין להם אינטרסים כלכליים במדינת ישראל לבין כאלה שיש להם אינטרסים כאלה.

אין זה מפתיע שאינך קורא בשמם של אותם "פטרונים אמריקנים שלו מעורבים עד קצה ארנקם בהחלטות המדיניות של ממשלת ישראל", אבל לכולנו ברור שאתה מתכוון קודם-כל לשלדון אדלסון, האיש שמשך את השטיח מתחת לרגליו של יצרן הכזבים המשלם את שכרך. למה שלא תנקוב בשמו ותשיב על תביעת דיבה מצידו? אלו ראיות יש לך על מעורבותו (או על מעורבותו של רון לאודר) בתהליכים המדיניים בישראל? על מעורבותם של אחרים שאינם "שלנו", אבל לעומת זאת "משלנו" - דווקא יש, כפי שתראה בהמשך.

אדלסון הוא אחד מעשירי ארה"ב, ועסקיו בה רבים ומסועפים. עסקו היחיד בישראל הוא העיתון "ישראל היום", המרוויח מעט, אם בכלל.

עסק מסוגו וגודלו של "ישראל היום" כלל אינו ברזולוציה של אדלסון. לנוכחותו בזירה הציבורית הישראלית (כן, אולי בעידודו של נתניהו ואולי אפילו לפי בקשתו המפורשת) יש מטרה אלטרואיסטית: להעביר מן העולם את ההגמוניה שהייתה לעיתונך בזירה הזו. הדבר הכרחי בגלל האג'נדה הפוליטית שהוא מוביל באמצעות מסע של חצאי אמיתות (במקרה הטוב), לפחות מאז שהגיע אריאל שרון לראשות הממשלה. לכן, מעורבותו של אדלסון אינה "מעורבות עד קצה ארנקו בהחלטות המדיניות של ממשלת ישראל", אלא מהלך שנועד לנקז מהשיח הציבורי את הסחי והמיאוס היוצאים מעיתונך כמעיין נובע. ואם זה משרת גם מניע פוליטי של נתניהו - לו יהי כן: המחיר ראוי. אדלסון לא קיבל בתמורה שום זיכיון מנתניהו. מניין לי? כי אתה ודאי לא היית מחמיץ הזדמנות לאיזו רמיזה ארסית, אם רק היה מזדמן לך ולו אפס קצהָ של ראייה-לכאורה.

כאמור, האבחנה שלך בין הטייקונים "שלנו" לבין אלה "שלו" היא מלאכותית, וכל כולה באה להתמודד עם מציאות שאינה נוחה לשכמותך, שבה עַם מטומטם מעדיף את נתניהו על מועמדיו חסרי היושרה ו/או ריקניים של עיתונך, המביט בעיניים כלות כיצד שלדון אדלסון נוגס ברווחיו ולכן מחפש דרך למסדרונות שלטון מושחת על-ידי קידום מכירות של מועמדים מושחתים (שרון, אולמרט) או פתאים (לבני, לפיד). שלי יחימוביץ, לעומת זאת, לא מעניינת אותו בכלל: היא איננה פתיה וגם מושחתת איננה.

והנה מה שרואה העם המטומטם:

- שנתניהו הוא ראש הממשלה היחיד שהתמודד וממשיך להתמודד עם בעיית הריכוזיות, עד כדי כך שהטייקונים שלנו כבר התחילו להזיל דמעות תנין על ש"אי-אפשר כבר לעשות עסקים בישראל": פתאום כאן כבר לא זימבאבואה.

- שטייקונים, גם "שלנו" וגם כאלה "שלו", מימנו ומממנים מאמצים של שכמותך (ו"המחאה החברתית" בכלל זה) להפיל את נתניהו באמצעות הרחוב, אחרי שהתברר לכם שבקלפי לא תצליחו. מה שמפריע לך באמת הוא שהטייקונים "שלו" בולמים את נגישותם של הטייקונים "שלנו", שהם-הם מורסת ההון-שלטון, אל ההחלטות המדיניות של ממשלת ישראל ובכך מונעים את מכירת עתידם של ילדינו תמורת "סינגפור של המזרח התיכון": אותה סינגפור שמכר לנו הפוליטיקאי, שהוא "על הדרך" גם נשיא, לפני 1500 הרוגים, וזו שניסה להמיט עלינו העבריין שאתה כל כך רוצה לראותו ליד הגה השלטון.

- שמי שהביאנו הכי קרוב שאפשר ל"סינגפור של המזרח התיכון" הוא דווקא האיש שאתה ושכמותך מכנים "ימני קיצוני", למרות שאמר "שתי מדינות לשני עמים" ולמרות שעשה מה שלא עשה אף ראש ממשלה לפניו - הקפיא התנחלויות.

אתה, לעומת זאת, לא מטומטם בכלל: אתה משתלב נפלא בספין ההירואי שמבצע עיתונך מאז הרשעת אולמרט, המיועד למכור לנו אותו על-ידי כך שהוא זועק את השקר "הוא זכאי" פעמים רבות וחזק. מה לא עושים בשביל חבר?

האדם האחרון שפגש יצחק רבין לפני שיצא לכיכר באותו ערב מר ונמהר היה הטייקון מרטין שלאף, שהוא אזרח זר, כמו אדלסון. שלא כאדלסון, אז היו לשלאף אינטרסים בקזינו ביריחו ובשדה הגז שמול עזה, ביחד עם שני צדיקים ידועים: סלאם פיאד ויאסר ערפאת. בתוקף האינטרסים הכלכליים הללו היה לשלאף אינטרס אדיר בהעמקת המדיניות הצ'מברלינית של רבין, שהייתה תנאי הכרחי להפעלת שני עסקיו אלה. מן הסתם קרבתו לאוזנו של רבין לא הזיקה לו בעניינים הללו, אבל זה כבר עניין למאמר אחר.

שמעון פרס נמלט בעור שיניו מעבירת מימון בחירות שבה היו קשורות תרומותיהם של ברוס רפופורט, דניאל אברמס וחיים סבן - כולם אזרחי חוץ ותושבי חוץ. אלה גם תרמו ל"מרכז פרס לשלום" הפועל, כידוע, למען מטרה אלטרואיסטית ובכלל לא פוליטית: הוא "רק" מנסה להוכיח שעם מטומטם אינו מסוגל להבין שהפלשתינים הם פרטנרים אידיאליים לשלום, למרות כל מה שקרה פה מאז אוסלו. את זה הוא עושה - איך לא - באמצעות שפיכת עשרות-מיליונים שאינם מבוקרים ציבורית על פרויקטים משותפים לישראלים ולפלשתינים מן המחנות הנכונים.

כאשר תרם לפרס, היו לרפופורט אינטרסים בחברות הישראליות - קרן אתגר, לפידות, פז וחנ"ל. אריה אבנרי ("זעקי ארץ מושחתת", ע' 263) מספר על הקשרים בין השניים, על סמך מסמכים שהראה לו לא אחר מאשר רבין: "...פרשה טעונה שטרם נחשפה אז, הכרוכה בהתחייבות שהעניקה ממשלת ישראל בשנות ה-80, בתקופת כהונתו של פרס בראשה, לא לפגוע בתוואי של צינור נפט גדול שחברה בינלאומית גדולה תכננה לבנות בין עירק לירדן - חרף החשש שארגוני הטרור ינצלו את החסינות הישראלית ויקימו בסיסים בצמוד לתוואי הצינור. מי שתיווך בעסקה הזו היה איש העסקים...ברוס רפופורט, ידיד קרוב של פרס שתרם כספים רבים למפלגתו. ואמנם, בתמורה למתן ההתחייבות אמורה הייתה מפלגת העבודה לקבל תרומה כספית גדולה ממנו". טרם הוגשה תביעת דיבה למרות שהספר כבר בן ארבע.

כל הארבעה לא "שלנו", לפי האבחנה שלך, אבל, לעומת זאת, "משלנו" ולכן להם מותר: הם הרי מחזיקים בעמדות ה"נכונות" הרלוונטיות ל"החלטות המדיניות של ממשלת ישראל" או לפחות מממנים את בעלי העמדות הללו. לדידך רק לאדלסון וללאודר אסור, ומאחת משתי סיבות: או שאין להם בכלל עמדות כאלו, או שהן הפוכות לאלו של האיש שנתן לך את פרס ישראל ושאת שובו להגה השלטון אתה מנסה לקדם באמצעות כתבות מסוג זה.

ועכשיו, ברנע, שואל העם המטומטם את העיתונאי החכם, מה מן השניים בריא יותר לדמוקרטיה: שימוש בכספך האישי כדי להשפיע על דעת הבוחרים באמצעות עיתון או על פעולות הנבחרים בתפקידיהם כמחוקקים וכחברי ממשלה באמצעות מימון מפלגותיהם? מה מבין שני אלה הם קשרים פסולים של הון-שלטון ומה איננו כזה?

אתה כבר מזמן לא עיתונאי, "ברנע".

למה שלא תתפרנס ממה שאתה באמת יודע לעשות - ייעוץ אסטרטגי וקופירייטינג לגנבי דעת ו/או פלקטים חסרי נפח מסוגם של אולמרט, לפיד, לבני ומופז?

הכותב הוא איש עסקים, בוגר לימודי כלכלה ומינהל עסקים, בוגר התנועה המאוחדת ו"תיכון חדש" תל אביב
תאריך:  27/07/2012   |   עודכן:  27/07/2012
ספי סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חתן תחמן ופחדן מתגייס שוב
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י.מ.
27/07/12 16:23
 
מססעודה לייבוביץ
28/07/12 21:02
2
ברנע הוא ספינולוג
27/07/12 16:58
 
אוונגארד
29/07/12 14:50
3
אחותי
27/07/12 17:44
 
קורןנאוה טבריה
28/07/12 06:04
4
משה מיכאל
27/07/12 17:50
5
יעקב מירושלים
27/07/12 18:40
6
קלאוזוביץ
28/07/12 09:15
7
עודדי
28/07/12 10:46
8
מגיב
28/07/12 10:58
9
הבכירה שהינה שמאל
28/07/12 11:21
10
נרי ארכיונרי
28/07/12 11:48
11
הוא עיתונאי חצר
28/07/12 12:02
12
הניה
28/07/12 15:48
13
דרור5
28/07/12 18:32
14
חשדן
28/07/12 20:00
15
נתן פלדור
28/07/12 21:41
16
צדוק
28/07/12 22:05
17
יפה ל.
29/07/12 11:12
18
מחאה חברתית אעלק
29/07/12 17:43
19
ע_הראל
30/07/12 16:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על חשיבותה של התוכחה חלק מן ההוויה היהודית "ונחיצותה המרובה בחייו של כל יהודי בכל זמן ובכל אתר" (מדרש גם) כבר נכתבו עשרות ומאות פסוקים, מאמרים, פרשנויות, משלים וסיפורים, הן במקרא והן בדברי קודשם של חכמינו ע"ה. די לנו באם נזכירה לקוראים הן את העובדה שהתוכחה היא בין מאפיינה של קדם-תקופת "ביאת המשיח" כמאמרם (סוטה מ"ט:): "בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגא...מלכות תיהפך למינות (=כפירה בהקב"ה ובתורתו) ואין תוכחת" והן מפאת היותה מצוות עשה מדאורייתא (מצווה רל"ט, ספר החינוך) שנאמר: "הוכח תוכיח את עמיתך...". וכבר החכם מכל אדם, הלוא הוא שלמה המלך ע"ה קבע בספרו המונומנטאלי "משלי" את הדרך והאופן כיצד ואיך יש לבצע זאת "הלכה למעשה", כמו למשל: "הוכח לחכם ויאהבך" (משלי ט', ח') כשמנגד, "באותה נשימה" ממש, כלומר: באותו הפסוק המדובר, שלמה המלך מציע: "אל תוכח לץ פן ישנאך". ואכמ"ל.
27/07/2012  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
השתיקה הלא רועמת בשבועיים האחרונים שהם מנת חלקם של ראש הממשלה לשעבר המגה מושחת אהוד אולמרט, פרקליטיו הממולחים, קומץ חבריו הצבועים חסידיו השוטים וסייעניו בתקשורת אינה מקרית. מי שמאבחן מקרוב את המוח הקרימינאלי של אולמרט יודע שהמדובר הוא במהלך מתוכנן ומכוון אחרי שנסתיימה החינגה בעקבות הזיכוי המפוקפק של שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים.
27/07/2012  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
היהדות היא טקסט. היא לא "עם הספר" מפני שהעניקה לעולם את ספר הספרים אלא בעיקר מפני שהיא זוכרת כספר הזוכר מה שכתוב בו. אם כתוב בו "בראשית", או אז המציאות היהודית היא שבורא עולם ברא את השמים והארץ 'בראשית'. אם כתוב בו "וינח ביום השביעי ויקדשהו", קודש יום השבת מפני שכתוב כי קודש, וכלל ישראל, בכל דור ובכל מקום בין הם שומרים את היום בין אם הם רואים עצמם בני חורין להיפטר מלציין אותו בקדושתו, אין להם יום קדוש אחר ואין בעולם מנוחה אחרת שהקדוש ברוך הוא נח אותה. אם עשרת הדברים הוריד משה בידו מהר סיני הם מונחים בלוחות ובשברי הלוחיות בארון אף על-פי שאין יודע היום ארון זה איהו. הרבה ידיעות יש בקרב חכמי ישראל והאומות אבל ידיעה אחת היא הידיעה שהטקסט יודע אותה תוכה כברה.
27/07/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ב-1990 דרש שר הימייה האמריקני מיו"ר תת-וועדת ההקצבות לענייני ביטחון, הסנטור אינוייה, לבטל את התיקון לחוק שקרא לשדרג את נמל חיפה לצרכי הצי השישי: "אני שר הימייה, ואני קובע שלצי השישי אין צורך בשדרוג נמל חיפה. אינוייה ירה חזרה: "לפי החוקה האמריקנית הרשות המחוקקת מפקחת על הרשות המבצעת, ואני קובע שהשדרוג חיוני לצי השישי!" נמל חיפה שודרג למרות התנגדות חריפה של הנשיא בוש ומזכיר המדינה בייקר - ביטוי לעוצמת המחוקקים במאבק הכוחות היומיומי מול הנשיא.
27/07/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
ערב תשעה באב השנה מצאתי עצמי מעיין בספר ירמיהו. נביא שמצא עצמו מוקע על-ידי חלק הארי של החברה, כי כל חטאו היה אומץ ליבו לאמר ללא חת לחברה בה הוא חי את האמת הפוליטית שלו.
27/07/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
ריקוד הכלולות  /  מנשה שאול
ראש הממשלה לשעבר - שלומיאל  /  מוטי היינריך
צדק חברתי 2012 - Primum Non Nocere  /  מרהן פארדיאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il