|   15:07:40
דלג
  אריה אבנרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

גילוי לא נאות (31)

סיבוב הפרסה של פרס

גם כאשר עומד נשיא המדינה בראש ועידה הנושאת את שמו, הוא לא מצליח להשתחרר מחיבוקם ההרסני של אילי ההון פרס נחשב לאורך פעילותו הממלכתית הממושכת כאחד מאדריכלי קשרי ההון והשלטון, וגם דאג היטב לטפחם הוא גם נמנע מלגנות אישי ציבור מושחתים ברמות שונות שתקפו את מערכות אכיפת החוק וסירב להיכנס לשדה-המוקשים של השחיתות שממנה הוא נחלץ בעבר בעור שיניו
02/08/2012  |   אריה אבנרי   |   כתבות   |   תגובות
נשיא המדינה שמעון פרס. מעדיף חליפות הדורות [צילום: AP]

משה קרת, מנכ"ל תע"א לשעבר. פרש שלא במפתיע [צילום: אתר התע"א]

התהודה הרבה לה זכתה באחרונה ועידת הנשיא בירושלים, טישטשה לפחות עובדה מצערת אחת, שקשורה בחוסר רגישותו הבסיסית של הנשיא שמעון פרס לאילי הון שנמנים על חבריו, תומכיו ותורמיו.

התעשיה האוירית (תע"א) הייתה מראשית הקמתה בבת-עינו של פרס. שמורות לו זכויות רבות בתחומי פיתוח אמצעי לחימה מתקדמים בישראל. חברו הטוב של פרס, אלי שווימר, היה האיש שהקים את המפעל, פיתח אותו ועמד בראשו תקופה ממושכת. כיום נחשבת תע"א לאחד המפעלים הגדולים והמשגשגים במדינה, ונהנית מיוקרה בינלאומית של מדינות שונות שנהנות ממוצריה התעופתיים ומהמערכות הביטחוניות שלה. היקף הכנסותיה בשנה החולפת הסתכם ב-3.5 מיליארד דולר.

אבל אליה וקוץ בה: מבקר המדינה פרסם לפני כמה שנים דוח על אחת העסקות בין התעשיה האוירית לממשלת רוסיה, לרכישת מטוס רוסי מסוג איליושין לתעשיה האוירית. המבקר מצא בעסקה אי-סדרים. החקירה הסתיימה ללא הגשת כתבי אישום.

תנועת אומ"ץ, שעסקה במרוצת השנים בפרשות שחיתות בתעשיה האוירית, לא עמדה מנגד והחלה לחפור לעומק. מקורות שונים מסרו לנו מידע מוצק על חשד לפרשות שוחד נוספות בהן מעורבים כמה מבכירי התעשיה האוירית. המידע המסועף נמסר ליחב"ל (היחידה לחקירות בינלאומיות של המשטרה), שערכה חקירה יסודית ובסיומה העבירה את הממצאים להכרעת הפרקליטות. במהלך החקירה פרש מתפקידו באופן בלתי מפתיע מנכ"ל התעשיה האוירית לשעבר, משה קרת, בתום עשרים שנות ניהול ונפטר אחד מבכירי התעשיה האוירית.

חייב לבעלי ההון

חיבוק של אילי הון
פרס היה מאז שחר נעוריו הציבוריים מחובר לאילי הון מקומיים ובעיקר זרים, ומחובק על-ידם. אחד הבולטים בהם היה איל ההון הישראלי המנוח ברוס רפפורט, שהתגורר בשווייץ ומטוסו הפרטי עמד לשירותו של פרס בכל עת שחפץ. איל הון שוויצרי אחר, דניאל עמר, הטיס בשעתו גם הוא את פרס לחגיגת בר-מצווה משפחתית, וכמובן שפרס בחוסר רגישותו הידועה לנושאים אתיים, לא ראה בכך פסול

פרס צבר במרוצת שלוש שנות כהונתו כנשיא המדינה פופולריות רבה, שעומדת בסתירה קיצונית לסלידה כלפיו שהייתה קיימת בעברו הפוליטי על-ידי חוגים רחבים בציבור. רבים עדיין מאמינים שבסופו של דבר יעלה בידיו של פרס להעלות מחדש את הממשלה בראשותו של נתניהו על הנתיב של חידוש המו"מ המדיני עם הרשות הפלשתינית, ובמקביל הוא יצליח לבלום את ראש הממשלה ואת שר הביטחון מלתקוף את אירן. (למי ששכח, פרס והנשיא המנוח לשעבר עזר ויצמן התנגדו גם להפצצת הכור העירקי וראש הממשלה דאז מנחם בגין התעלם מאזהרותיהם.)

הבעיה של פרס היא שגם כאשר הוא עומד בראש ועידה הנושאת את שמו, ודנה, בין השאר, בנושאי מלחמה ושלום, הוא לא מצליח להשתחרר מחיבוקם ההרסני של אילי ההון. משום מה הוא חש שהוא חייב להם. פרס היה מאז שחר נעוריו הציבוריים מחובר לאילי הון מקומיים ובעיקר זרים, ומחובק על-ידם. בדרך כלל לא איכזב אותם כאשר התבקש לפתוח בפניהם דלתות שלטוניות. פרס נחשב לאורך פעילותו הממלכתית הממושכת כאחד מאדריכלי קשרי ההון והשלטון, והוא גם דאג היטב לטפחם. מעולם לא היו לפרס רתיעות לטוס לחו"ל במטוסיהם הפרטיים של אילי הון, להתארח על חשבונם ולקבל מתנות. פרס העדיף תמיד לקבל חליפות הדורות.

אחד הבולטים בהם היה איל ההון הישראלי המנוח ברוס רפפורט, שהתגורר בשווייץ ומטוסו הפרטי עמד לשירותו של פרס בכל עת שחפץ. איל הון שוויצרי אחר, דניאל עמר, הטיס בשעתו גם הוא את פרס לחגיגת בר-מצווה משפחתית, וכמובן שפרס בחוסר רגישותו הידועה לנושאים אתיים, לא ראה בכך פסול. נסיעות אלה על חשבונם של אילי הון לא היו היחידות.

מי שחשב לתומו שפרס למד מאותה טיסה יקרה, אינו מכיר את נשיאו. לפני כשנתיים וחצי, באחת מנסיעותיו הרבות של פרס לחו"ל, הוא הוטס בארה"ב מניו-יורק לוושינגטון במטוס השייך למיליארדר היהודי-אמריקני דניאל אברהמס. אברהמס היה אחד מאילי ההון שתרם גם לפרס במסע הבחירות הפנימי שלו במפלגת העבודה ב-2005. על כך מתח מבקר המדינה ביקורת קשה על התנהלותו של פרס.

אגב, לאברהמס הייתה מאז ומתמיד מעורבות פוליטית לעידוד מחנה השמאל במדינה. בין השאר עלה בידו למשוך את ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט. כאשר כיהן אולמרט כמשנה לראש הממשלה, רכש ממנו אברהמס את ביתו ברחוב כ"ט בנובמבר במחיר של כ-3 מיליון דולר, שהיה גבוה ממחירי השוק, והשכירו לאחר מכן למשפחת אולמרט בתחילת העונה במחיר מבצע. אולי במקרה ואולי לא, פעל אולמרט בעבר כאשר כיהן כשר האוצר למכור לאברהמס חלק מחבילת המניות שהחזיקה הממשלה בבנק לאומי.

פרס וטוהר-מידות?!
יצחק זמיר. פרס פעל להדחתו [צילום: לע"מ]

מי שמכיר היטב מקרוב את נשיא המדינה שמעון פרס, יודע שיש פער בין האהדה הרבה שבה זוכה בארץ ובחו"ל בתחום המדיני לעומת חוסר רגישותו לנושאים של טוהר המידות, שמעולם לא הטרידו את שלוותו. בתפקידו כנשיא המדינה, השמיע פרס דעות כמעט בכל נושא ביטחוני, כלכלי וחברתי. אבל מעולם לא התבטא בנושאים שקשורים בשמירת שלטון החוק, בהתקפות פומביות של פורעי-חוק על אוכפיו ובעיקר לא על השחיתות השלטונית שבה נגועים חלק מחבריו הטובים.

הצלחתו של פרס להפוך לדמות מרכזית במדינה שאינה שנויה במחלוקת, עוררה בשעתו את אומ"ץ לפנות אליו בדרישה שיירתם לפעילות חיונית במאבק בשחיתות השלטונית, שלא זוכה משום מה לשיתוף פעולה מצידם של שרים בכירים בממשלה החדשה ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. משום מה, נשכחה העובדה שראש הממשלה אהוד אולמרט, שהיה והינו עדיין ארכי-מושחת, סולק מהשלטון בבושת-פנים אחרי שנחשפו מעללים מושחתים אישיים. אבל פרס לא הרים את הכפפה, נמנע מלגנות אישי ציבור מושחתים ברמות שונות שתקפו את מערכות אכיפת החוק וסירב להיכנס לשדה-המוקשים של השחיתות שממנה הוא נחלץ בעבר בעור שיניו.

יש לכך כמה סיבות לא טובות. מסתבר שביצור שלטון החוק לא היה מעולם בראש מעייניו של שמעון פרס והשחיתות השלטונית הייתה מוכרת לו היטב. כאשר כיהן לפני עשרים שנה כראש ממשלת האחדות של המערך והליכוד, פעל להדחתו של היועץ המשפטי לממשלה דאז יצחק זמיר (שהפך לימים לשופט עליון), בשל כוונתו הנחושה של האחרון להעמיד לדין פלילי כמה מראשי השב"כ שעברו עבירות פליליות חמורות בפרשת קו 300.

לאורך תקופת כהונתו בתפקידים ממלכתיים בכירים, נמנע פרס מלגנות את השחיתות האישית המפלצתית של כמה מראשי המדינה, בהם אריאל שרון ואהוד אולמרט, שהייתה כליה לכל. פרס הרחיק את עצמו גם מלהתייחס לשחיתות המינורית יותר של אהוד ברק, בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, חיים רמון, דליה איציק, פואד בן-אליעזר, אריה דרעי ואחרים. פרס לא הסתייג מעולם גם מהשחיתות הציבורית במישור העקרוני בלי להזכיר שמות, ומילא את פיו במים מזוהמים, אולי משום שנושא זה היה ומאז ומתמיד קרוב לכיסו יותר מאשר אל ליבו.

קשר בל-יינתק בין פרס למרכז
חיים סבן. אחד התורמים [ראלף אלסוונג]

320,000 דולרים
בעת התמודדות בין פרס ועמיר פרץ על ראשות מפלגת העבודה, נזקק פרס פעם נוספת לעזרתם של כמה אילי הון, ביניהם חיים סבן וארנון מילצ'ן שתרמו למטה הבחירות שלו באורח בלתי חוקי לכאורה סך של 320 אלף דולר. המוציאה והמביאה את התרומות הייתה דליה איציק, שקשרה קשרים עם אילי הון כאשר כיהנה כשרת התמ"ת ושרת התקשורת, והם מעולם לא קופחו על ידה

אין ספק שאחד ממוקדי החבירה בין הון ושלטון הפך את מרכז פרס לשלום, שהוקם לפני 15 שנים ביוזמתם של מקורבי פרס, כעמותה שנטלה על עצמה לטפח את הפיוס והשלום במזרח התיכון באמצעות מיזמים כלכליים וחברתיים בין יהודים וערבים. פרס התחייב אומנם בשעתו שלא להיות מעורב בפעילות השוטפת של המרכז שנושא את שמו, אבל בפועל התברר שהקשר בין פרס לבין המרכז לא נותק.

בין השאר התברר כי חלק מהתורמים למרכז הם התורמים הפוליטיים של פרס בפריימריז במפלגת העבודה. בעבר התעורר חשד שכמה מהם ינקו בצורה זו או אחרת מעטיני השלטון. בפרפראזה ניתן לומר: כל הנוכלים זורמים לים שאינו מלא. אולי לא במקרה מתחמק פרס מלהעניק אותות הוקרה ממלכתיים לחושפי שחיתויות שחלקם עוסקים במעלליהם של אילי הון.

זאת ועוד: בעת התמודדות בין פרס ועמיר פרץ על ראשות מפלגת העבודה, נזקק פרס פעם נוספת לעזרתם של כמה אילי הון, ביניהם חיים סבן וארנון מילצ'ן שתרמו למטה הבחירות שלו באורח בלתי חוקי לכאורה סך של 320 אלף דולר. המוציאה והמביאה את התרומות הייתה דליה איציק, שקשרה קשרים עם אילי הון כאשר כיהנה כשרת התמ"ת ושרת התקשורת, והם מעולם לא קופחו על ידה. אומ"ץ פנתה באותה עת אל היועץ המשפטי לממשלה מזוז, ודרשה ממנו להורות על חקירת משטרה נגד פרס ואיציק בחשד שקיבלו שוחד. בנסיבות תמוהות החליט מזוז שאין מקום לחקירת המשטרה, אבל הכתם שרובץ מאז על השניים לא הוסר. למרבה האירוניה ניצל פרס מתלונה חוזרת של אומ"ץ לוועדת האתיקה של הכנסת גם בנושא זה. הוועדה הודיעה לאומ"ץ כי מאחר שפרס חדל להיות חבר-כנסת ונבחר בינתיים כנשיא, היא מנועה מלדון בתלונה.

סיכום: נמר אינו הופך חברבורותיו

לא במקרה התחמק הנשיא פרס באורח שיטתי מלפעול למען הענקת אותות הוקרה ממלכתיים לחושפי שחיתויות ברוח הצעת חוק שיזם בשעתו הח"כ לשעבר רן כהן, המכהן כיום כחבר המועצה הציבורית שליד אומ"ץ. במכתב משותף שכהן ועבדכם שיגרנו בשעתו אל פרס, כתבנו לו בין השאר:

  • "אנו מבקשים לפעול ליישום החוק הלכה למעשה למען אזרחים בעלי תודעה מוסרית שחשפו מעשי שחיתות במקומות עבודתם או בגופים אחרים נחשבים, למרבה הצער, למוקצים מחמת מיאוס ולעיתים אף הופכים לנרדפים, מאבדים את מקומות עבודתם ונפגעים בבריאותם.

    פנינו אליך בבקשה לפעול למען הענקת הכרת תודה לאזרחים חושפי שחיתויות במטרה להגביר את התודעה לחשיבות מעשיהם בקרב אזרחי המדינה ובמקביל להוקיר את מעשיהם. בתקופה זו יש חשיבות רבה בפנייתנו בשל התגברותה של השחיתות הציבורית בשנים האחרונות ומעורבותם של אישי ציבור ששימשו במעשיהם דוגמה שלילית לאזרחי המדינה".


אומ"ץ האמינה לתומה במרוצת השנים האחרונות שהנשיא פרס פתח דף חדש בתחום ההגינות האישית ולא תהיה לו בעיה לשמש דוגמה אישית לאיש ציבור ללא רבב. אבל המציאות טפחה על פנינו והוכיחה לנו שזו אשליה מרה. בוועידת הנשיא קיבלנו תזכורת לכך שלא רק הנמר לא משנה את חברבורותיו, גם הפרס לא מסוגל להשיל מעל עצמו את נוצותיו.

תאריך:  02/08/2012   |   עודכן:  24/07/2022
אריה אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיבוב הפרסה של פרס
תגובות  [ 68 ] מוצגות   [ 68 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסעודה לייבוביץ
3/08/12 11:06
 
פרס אינו נשיא שלי
3/08/12 12:33
 
צדק צדק תרדוף עד
4/08/12 09:35
2
יוסי גן השומרון
3/08/12 11:25
3
אברהאמי
3/08/12 11:28
4
איש תקשורת
3/08/12 11:32
5
והכתר מעל הנשיא
3/08/12 11:34
6
אמיצי אומ"ץ
3/08/12 11:41
 
ל'אמיצים'
3/08/12 21:50
7
בני בנקר
3/08/12 11:54
8
אירים כהן
3/08/12 11:59
 
דאגנית
3/08/12 12:36
 
איריס כהן
3/08/12 12:43
 
קורןנאוה טבריה
4/08/12 05:26
9
מומחה לדייסה
3/08/12 11:59
10
משהו מפרס??!!!!!
3/08/12 12:18
11
תמר36
3/08/12 12:55
 
בני בנקר
3/08/12 14:56
 
קורןנאוה טבריה
5/08/12 07:13
12
יש מיש
3/08/12 15:29
13
שאול א.
3/08/12 15:36
 
אנטרסנטית ומושחתת
4/08/12 12:54
14
עברי בן-יוסף
3/08/12 16:39
15
כסיף
3/08/12 17:00
16
ד"ר רון בריימן
3/08/12 17:39
 
בתיה
3/08/12 21:06
17
יוד יוד
3/08/12 20:39
18
ג'ינג'י
3/08/12 20:58
 
חן45
3/08/12 22:49
 
בייגל
4/08/12 03:58
19
שומר סוד
3/08/12 21:09
20
58
3/08/12 21:18
21
חן45
3/08/12 22:37
22
כנסו וראו
3/08/12 23:36
23
בעל המחשבות
4/08/12 01:22
24
קורןנאוה טבריה
4/08/12 04:49
25
מיהו אבינרי
4/08/12 04:55
 
קורןנאוה טבריה
4/08/12 05:32
 
חבר הנהלת אומ"ץ
4/08/12 07:49
 
גולש ותיק
4/08/12 08:34
 
ogoj0816
4/08/12 20:06
26
קורןנאוה טבריה
4/08/12 05:57
 
יוא"ב
4/08/12 09:23
 
קורןנאוה טבריה
4/08/12 15:06
27
קורןנאוה טבריה
4/08/12 06:14
28
יוד יוד
4/08/12 10:39
29
חן45
4/08/12 12:21
30
ולדן בעלה של ציקי
4/08/12 13:11
 
ד"ר רון בריימן
4/08/12 13:17
 
קורןנאוה טבריה
4/08/12 15:20
 
קורןנאוה טבירה
7/08/12 06:34
31
אחמד מנצרת
4/08/12 13:45
 
קןרןנאוה טבריה
4/08/12 15:28
 
מוחמד מיפו
4/08/12 15:39
 
שימו לב לעברית
4/08/12 15:44
 
קורןנאוה טבריה
5/08/12 09:10
 
מומו
4/08/12 17:07
32
גילוי נאות
4/08/12 16:38
 
חבר הנהלת אומ"ץ
4/08/12 16:57
 
ל'אריה האמיץ'
4/08/12 17:19
 
ל'אריה האמיץ'
4/08/12 19:14
33
הניה
5/08/12 09:29
34
מטוסיאן
5/08/12 16:02
35
טיפוסי
6/08/12 13:33
36
חן45
7/08/12 18:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
הנשיא שמעון פרס ביקר בסוף השבוע בישיבת פוניבז' בבני ברק ואמר לתלמידי הישיבה: "אני מאוד גאה שמדינת ישראל וצה"ל הסכימו לשחרר צעירים שמקדישים את חייהם ללימודים" [מן העיתונות].
13/03/2010  |  אריה אבנרי  |  כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il