|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שינוי שיטת הבחירות - במחשבה תחילה

הגיע הזמן לבטל את שיטת הפריימריז המושחתת מיסודה והמאחזת את עינינו כאילו היא הדמוקרטיה במיטבה. הגיע הזמן לחזור למצב בו ח"כים הם נציגי מפלגות במלוא מובן המילה המייצגים את האידיאולוגיות שלהן ולאפשר למפלגות להדיח ח"כ שמועל בשליחותו
02/08/2012  |   אילן ריס   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
לשנות את השיטה [צילום: פלאש 90]

   איציק וולף
הערכה בליכוד: בחירות בפברואר 2013

   צביקה ובר
למה יש בחירות ולמה אין למי להצביע?

יש הסכמה כללית שכך אי-אפשר להמשיך, "כך" - כלומר שמפלגות קטנות מכתיבות לרוב הציבור את סדר היום וללא בושה לוקחות לעצמן (ומקבלות) זכויות יתר הן בתחום הכלכלי והן בתחום הביטחוני. מכאן הרצון לשנות את שיטת הבחירות ובכך לפתור את הבעיה. מכאן גם הפיתוי להיתפס לכל שינוי ש"נשמע" טוב מבלי לטרוח לבדוק תרחישים אפשריים כדי לוודא כי המצב אומנם ישתפר ולא יישאר ללא שינוי או אף יהיה גרוע יותר.

לפני כעשרים שנה עברנו תהליך דומה שהוביל לשינוי שיטת הבחירות, בה ראש הממשלה נבחר בבחירות ישירות בנפרד מהבחירה של מפלגות לכנסת. ראש הממשלה נבחר אם כן לתפקידו מבלי שהיה לו צורך להקים קואליציה. האומנם?

משילות מחייבת שליטה הן בממשלה והן בכנסת משום שהממשלה תלויה במידה רבה בחקיקה, ולא רק בתמיכה עקרונית, ובראש ובראשונה בחוק התקציב אבל לא רק בו. הממשלה והעומד בראשה צריכים תמיכה בכנסת אותה ניתן היה אז, כמו היום, להשיג רק על-ידי הקמת קואליציה. ראש הממשלה היה, אם כן, "עצמאי" בתואר אבל תלותי לגמרי בקואליציה ובמשחקי קואליציה. התברר שהשיטה הייתה גרועה מזו שהוחלפה, משום שהיא נתנה לבוחר אפשרות להצביע עבור ראש הממשלה ועבור מפלגה שאיננה מפלגתו ובכך להחליש אותו עוד יותר.

הפתרון החדש (?) של "יש סיכוי"

לאחרונה אנו שומעים הצעות, לכאורה חדשות. הגוף הדומיננטי המוביל את שינוי השיטה הוא 'יש סיכוי'. בראש תנועה זו עומד אדם מכובד ורב-פעלים, ראש המוסד לשעבר, אלוף במילואים מאיר דגן. שותף לדרך הוא פרופ' אוריאל רייכמן שעמד מאחורי שינוי השיטה לפני עשרים שנה. בחינת ההצעה של "יש סיכוי" מלמדת על דמיון גדול בין השיטה שנכשלה וזו החדשה כאשר הבעיה המרכזית - הצורך בהקמת קואליציה - לא נפתרת.

בפתרון החדש מוצע שראש הממשלה יהיה ראש המפלגה הגדולה ביותר. זה קרוב מאוד לשיטת הבחירה הישירה של ראש ממשלה שהונהגה בעבר ונכשלה. סיבת הכשלון הייתה שהשיטה לא פתרה את בעיית המשילות ובעיקר את הצורך בקואליציה והמחיר הכרוך בכך. אותה בעיה קיימת בשיטה המוצעת. נקבל ראש ממשלה, ראש המפלגה הגדולה ביותר, שאין לו כוח אלא אם הקים קואליציה. ישנם הבדלים בעלי חשיבות משנית בלבד בין שתי השיטות. בהצעה הנוכחית אין הפרדה בין בחירה של ראש ממשלה ובחירת מפלגתו וזה אמור לעודד לכאורה הצבעה למפלגה גדולה, אבל האין זאת המציאות כיום שבדרך-כלל ראש המפלגה הגדולה הוא גם ראש הממשלה?

הבדל נוסף קיים בשיטה המוצעת, להעלות את אחוז החסימה כאשר הכוונה היא לעוות את רצון הבוחר, כדי להתגבר על הפיצול בעם ולחזק את המפלגות הגדולות (הניסיון מלמד שאין מנוס מהפעלת שיטה מעוותת). יפה, אלא דה עקא, ההעלאה היא באחוזים בודדים בלבד. הפתרון המוצע על-ידי "יש סיכוי" גם מעוות את רצון הבוחר וגם לא פותר את הבעיה של ה"סחר-מכר" הקואליציוני והצורך בשמירה מתמדת על שלמות הקואליציה.

העלאת אחוז החסימה באחוז או באחוזים בודדים לא תועיל. המפלגות הקטנות, למשל של הדתיים או הערבים, תתאחדנה למפלגות קצת יותר גדולות. הקולות שלהן לא יילכו לאיבוד בעוד המרכיב הקיצוני ביותר יכתיב את התנהגות המפלגה המאוחדת.

בחירת ח"כים בבחירות איזוריות

רעיון נוסף הוא בחירת מחצית מחברי הכנסת בבחירות איזוריות. בחירה כזו תביא לשינוי או ליתר דיוק לעיוות מסוים ברצון הבוחר, משום שנבחר אחד או נבחרים בודדים "לוקחים את כל הקופה" באזור בחירה, ויש להניח כי יהיו אלה נציגי המפלגות הגדולות. אבל העיוות הזה לא יהיה מספיק כדי לבטל את הצורך בהקמת קואליציה. נזכור כי בעבר הפיצול לא היה כה גדול ועדיין היה צורך בסחר-מכר קואוליציוני. למעשה, אם יש שלוש מפלגות, כבר צריך, בדרך-כלל, מו"מ קואליציוני. בגרמניה, למשל, מספר המפלגות בפרלמנט (בונדסטאג) זעום (חמש בסך-הכל) ובכל זאת יש צורך בקואליציה. מעבר לכך, לבחירות איזוריות מגרעת חמורה. צפוי כי יגבירו את השחיתות כפי שקורה בבחירות מקומיות וכפי שקורה עם הפריימריז במפלגות.

קרוב לוודאי כי המפלגות הקטנות תתנגדנה לכל שינוי. אולם אם האווירה הציבורית תאפשר בכל זאת שינוי, הרי כדאי לנצל זאת לשינוי רדיקלי שיביא לתוצאות הרצויות. מהי התוצאה הרצויה: שלאחר הבחירות לא יהיה צורך במו"מ קואליציוני כלל וכי הרכב הממשלה ייקבע על-ידי הבוחר בזמן הבחירות. גם אם הדבר לא יצלח מיד, עדיף להתאזר בסבלנות ולחתור לפתרון שייתן מענה של ממש לבעיה ולא "לבזבז" את הזעם הציבורי על שיטה שאיננה מועילה.

להלן פתרונות רדיקלים בשתי גרסאות לפי סדר-עדיפות יורד. בשתיהן הבחירות הן כלליות ולא איזוריות:

גרסה א': לכנסת תיכנסנה רק שתי המפלגות הגדולות 1. הן תתחלקנה ב-120 המושבים לפי יחס התמיכה בהן. המפלגה הגדולה ביותר תרכיב את הממשלה והשנייה תהווה את האופוזיציה. הבחירות יכולות להיות בסיבוב אחד או בשניים, כאשר בראשון בוחרים ארבע מפלגות. הדבר יוליך, קרוב לוודאי, למיזוג בין מפלגות קרובות אידיאולוגית ולמשטר של שתי מפלגות גדולות.

גרסה ב': המפלגה הגדולה ביותר1 תקבל 65 מושבים בכנסת (בלי קשר למספר הקולות שקיבלה בפועל) ושאר המפלגות תתחלקנה ב-55 המושבים האחרים לפי משקלן היחסי. גם שיטה זו תוביל קרוב לוודאי למיזוג בין מפלגות והקמת מספר קטן של מפלגות גדולות.

אם לא יימצא זה שמוכן ויכול להילחם להשגת פתרון של ממש המכונה למעלה "רדיקלי", להלן פתרון "פרווה" שעדיין יחייב הקמת קואליציה אבל ייצב את הממשלה לאחר שהוקמה:

גרסת "פרווה": הממשלה תקום לפי השיטה הקיימת המחייבת קואליציה בת לפחות 61 ח"כים. לאחר הקמתה, אם היא לא תהיה יציבה ומפלגה (או מפלגות) תפרוש ממנה או מפלגה תודח ממנה על-ידי ראש ממשלה, תוך איבוד תמיכת הרוב בכנסת, הרי הממשלה תמשיך לפעול על-פי העיקרון של החוק הגרמני עד להחלפתה בממשלה לה תמיכת רוב בכנסת. כיום היא הופכת לממשלת למיעוט שאין לה תמיכה בכנסת. הפתרון המוצע הוא שעד להחלפתה היא לא תתפקד כממשלת מיעוט, אלא משקל התמיכה בה בכנסת יוגדר בחוק כמשקל 65 ח"כים (כוח ההצבעה של כל ח"כ מהקואליציה יהיה יותר מקול בודד כפי שעושים באסיפת בעלי מניות). כוח ההצבעה של האופוזיציה יירד ל-55 קולות בלבד בפרק זמן זה (כוח ההצבעה של ח"כ מהאופוזיציה יהיה קטן מאחד). לסיכום, בשיטה זו יהיה אומנם צורך בהקמת קואליציה, אולם מרגע שהוקמה היא תהיה יציבה למדי וראש הממשלה לא יצטרך להקדיש את מיטב זמנו ומרצו כדי "לתחזק" אותה.

בעיות נוספות וביטול שיטת הפריימריז

גם אם פתרנו את הצורך בקואליציה לפי גרסאות א' ו-ב', או לפחות ייצבנו את הממשלה לפי גרסת "הפרווה", עדיין יש לראש הממשלה בעיית "תחזוקה" של מפלגתו הוא.

מאז הנהגת הפריימריז2 חברי הכנסת אינם נציגי מפלגה אלא נציגים מטעם עצמם (הרי נבחרו לכאורה אישית, אומנם רק במסגרת מפלגתם ולא על-ידי הציבור הרחב, אבל דקויות כאלה לא חשובות בעיניהם). הם מחויבים לעצמם ולכל היותר למי שתמך בהם פוליטית וכלכלית (ומכאן השפעת הלוביסטים על הח"כים). על כן צריך לתת את הדעת כיצד מתמודדים גם עם בעיה זו.

בעיה נוספת שנוצרה על-ידי הפריימיריז: אנו עדים לניסיונות של השתלטות עויינת של קיצונים על מפלגות קרובות למרכז, ובשיטת הפריימיריז אי-אפשר למנוע זאת.

על כן, במקביל לשינוי שיטת הבחירות, צריך לטפל גם בבעיה זו והגיע הזמן לבטל את שיטת הפריימריז המושחתת מיסודה והמאחזת את עינינו כאילו היא הדמוקרטיה במיטבה. הגיע הזמן לחזור למצב בו ח"כים הם נציגי מפלגות במלוא מובן המילה המייצגים את האידיאולוגיות שלהן ולאפשר למפלגות (למזכירות/דירקטוריון) להדיח ח"כ שמועל בשליחותו (ולשלוח את הבא ברשימה לכנסת). לשם כך דרושה חקיקה. יתר על כן, מכיוון שהציבור הצביע עבור מפלגה, אין לאפשר פרישת ח"כים ממפלגה תוך הקמת סיעה נפרדת בתוך קדנציה של כנסת.

הערות

1. במקרה החריג ששתי המפלגות תקבלנה בדיוק אותו מספר קולות, יהיה לנשיא המדינה קול נוסף וקובע.

2. ביקורת מפורטת על הכשלים בשיטת הפריימריז אפשר למצוא בקישורים הבאים: בחזרה ל"ועדה המסדרת", אסון הפריימריז.

תאריך:  02/08/2012   |   עודכן:  03/08/2012
אילן ריס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אוריאל רייכמן / Uriel Reichman   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר דגן   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שינוי שיטת הבחירות - במחשבה תחילה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החלמאי
3/08/12 10:41
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טיפולו של גרוניס באלשיך הוא המשך של מדיניות נרחבת ורבת שנים הפרקליטות והמשטרה ממשיכות להתעלם מפסקי דין ביקורתיים כרגיל, רק ליהודים אסור להיכנס להר הבית בינתיים באולימפיאדה: העסקנות בתחום הספורט והקשקשת בערוץ הראשון וגם יובל שטייניץ מתעקש להמשיך ולסבך דברים פשוטים
02/08/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
העיר עפולה אינה משופעת במיוחד בגנים ציבוריים. בפינת הרחובות קירשטיין-משמר הירדן בעיר, שוכן במשך שנים רבות גן ציבורי פעיל ופורח, "גן קירשטיין", שמשמש למעשה, בהיעדר גנים ציבוריים ראויים אחרים בסביבה, את תושבי האזור. בגן מתקני שעשועים, ספסלי ישיבה ושולחנות, ולא לחינם מהווה מוקד משיכה ומפגש לילדי ולתושבי האזור.
02/08/2012  |  אלי אלון  |   מאמרים
ביום 16 במאי 2012 פרסמה רשות המיסים הוראת פרשנות 2/2012 בעניין ההכרה בחובות אבודים לעניין מע"מ (להלן: "הוראת הפרשנות"), אשר באה להחליף את הוראת הפרשנות 1/2000 מיום 4/6/2000 בעניין זה.
במסגרת החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשיה, התשמ"ד-1984 (להלן: "החוק"), נקבע כי בעת הוצאת ו/או מכירת ידע מחוץ לישראל, ע"י חברות שקיבלו מענקי מחקר ופיתוח (להלן:"החברות"), מדינת ישראל תהיה זכאית לחלק מסכום הרכישה על-פי "סכום בסיסי" שנקבע בחוק (להלן: "התשלום").
מאז שנסתלק רבנו מרן הרב הגאון יש"א שהיה אחרון גדולי פוסקי הדור לעדת החרדים באמת, שהרי יש חרדים ויש חרדים, שלא נדע, התהלכו הליטאים אבלים וחפויי ראש.
02/08/2012  |  יהודה כסיף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il