חקירת תאונות הרכבות ברבדים ובאחוזם טרם הסתיימה והחוקרים אותן טרם "האשימו" מישהו בחברת "רשות רכבת ישראל" אך מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב אורי בר לב, שולח היום אצבע מאשימה כלפי החברה ורואה בה לא פחות אחראית לתאונות.
ניצב בר לב מסר היום (שבת, 9.7.05) כי העביר מכתב חריף וקשה למנכ"ל רשות רכבת ישראל ודרש ממנו לפעול לתיקון ליקויים ונהלים בעבודת הרכבות. העתק המכתב נשלח גם ל"רשות התמרור" האחראית על הצבת תמרורי אזהרה במפגשי מסילות ברזל וכבישים.
במכתבו כותב בין היתר ניצב אורי בר לב, כי דוגמת התאונות שאירעו בשבועות האחרונים, בקו בין באר שבע לתל אביב. "בעקבות התאונות הקשות שארעו במחוז הדרומי בשבועות האחרונים אני דורש גם הצבת מחסומים מרומזרים במפגשים בין מסילות רכבת ודרכים חוצות, הצבת תצפיתנים, שליחת קרון מקדים ומתריע לרכבת והוצאת הנחייה לנהגי הקטרים להפחית את מהירות נסיעת הרכבות".
עוד כותב מפקד משטרת המחוז הדרומי, כי "אם הייתה בידי הסמכות החוקית הייתי אוסר לחלוטין תנועת רכבות בתחומי המחוז הדרומי עד לתיקון הליקויים. מאחר ואין בידי את הסמכות ובמטרה למנוע את השנות הסכנה, אני דורש מיידית לנקוט באמצעים האמורים. אני רואה ברשות הרכבות את האחראית הבלעדית לטיפול בתופעה החמורה ודורש את התערבותה המיידית לפתרונה", דברי ניצב בר לב.
אתמול (יום ו'), החליטו במשטרת התנועה הארצית וברכבת ישראל על הקמת צוות סיור משותף שיעסוק בביצוע סיורים לאורך מסילות במקומות מסוכנים לצורך איתור תקלות ומפגעים. הדבר סוכם בפגישה בין מנכ"ל רכבת ישראל, יוסי מור וראש אגף התנועה במשטרה, ניצב שחר איילון.
אמש שוחרר בערבות ובתנאים מגבילים גם נהג המשאית, בן 26 מקריית גת. הנהג טען בחקירתו כי ניסה להתריע בכל דרך אפשרית על כך שנתקע במסילה. נציין, כי בדיקת עברו התעבורתי של הנהג העלתה כי הורשע בעבר ארבע פעמים בעבירות תנועה חמורות.
מחר (א') יזומנו לחקירה בעלי חברת המשאיות "גרר פרץ", בעלי הרכב. צוות החקירה, שהוא גם הצוות החוקר את התאונה הקטלנית הקודמת באזור רבדים, יבדוק את נתוני הקופסאות השחורות ברכבת ובמשאית.
אתמול סיפר מעסיקו של נהג המשאית שהוא התקשר למשטרה והודיע כי העובד שלו נתקע על הפסים ויצא מהרכב. הוא ציין, כי לקח זמן רב עד שהמשטרה ענתה לשיחתו.
מהמשטרה נמסר, כי "כל הטענות של הנהג וזמני ההתקשרויות ייבדקו בקפדנות. הדיווח על המשאית התקועה התקבל בתחנת המשטרה ב-11:30. היומנאי דיווח לרכבת ישראל אך משם נמסר לו שהתאונה כבר ארעה". הם עוד מציינים, כי ייתכן והעיכוב במסירת ההודעה ארע עקב תקלה במחשבי המשטרה שגרמה לקריסת מחשבים. "בכל מקרה הבדיקה שלנו מראה כי נהג המשאית ניסה קודם לאותת בידיו לרכבת המתקרבת ואז דיווח למעסיקו שהתקשר למשטרה. מכאן שהרכבת התנגשה דקות ספורות לאחר שהמעסיק התקשר", אמרו במשטרה.
סמוך למקום התאונה יש עיקול
צוות החקירה שמונה לחקור את התאונה הוא אותו צוות שחוקר את התאונה ברבדים, בראשות סנ"צ מאיר אור, ראש מדור תאונות במטה הארצי. על-פי בדיקה ראשונית של הצוות עולה, כי בקרבת מקום התאונה ישנו עיקול בנתיב הנסיעה המקשה על נהג הרכבת לראות האם הדרך פנויה. מצב דומה היה בתאונת הרכבת ברבדים כאשר כשש מאות מטרים ממקום התאונה ישנו עיקול שמנע מנהג הרכבת לראות את המשאית התקועה על הפסים ולהתכונן לבלימה.
רק השבוע, בעקבות התאונה ברבדים, התחייבה רכבת ישראל לבדוק את כל מפגשי המסילות, לבנות מחסומים וכן להגדיל את זמן ההתראה של הפעמון המתריע בפני נהגים על התקרבות רכבת.
נזכיר, כי לפני מספר ימים נמנעה תאונה אחרת, בנסיבות דומות, ארבעה קילומטרים ממקום התאונה היום. נהג משאית שניסה לחצות את הפסים ליד הישוב עוזה, צפונית לאחוזם, נתקע על הפסים. הוא התקשר למשטרת קריית גת, דיווח על הארוע והמשטרה הורתה לרכבת ישראל לעצור את תנועת הרכבות. רכבת שהיתה בדרך הספיקה לבלום.
כ-15 קילומטרים צפונית משם אירעה בחודש שעבר תאונת הרכבת הקטלנית בה נהרגו שמונה בני אדם ונפצעו 200.