|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

גלגל מסתובב

רגעי החסד של שמוליק קראוס

הספק היצירה של קראוס היה מועט בכמות אך משמעותי באיכות יוחאי וולף נזכר בשני רגעים משמעותיים: לפני 30 שנה כשהוציא את "גלגל מסתובב", ולפני 20 שנה כשעלה להופיע מול קהל של אלפים בפסטיבל ערד
07/08/2012  |   עכבר העיר עכבר העיר   |   כתבות   |   תגובות
השיר בו התחשבן קראוס עם התקשורת. הגיטרה
שמוליק קראוס. הקהל אהב אותו [צילום: עטיפת אלבום]

   רשימות קודמות
  טיול משפחתי מטיילת ראש הנקרה לאכזיב
  היכן הפנים האמיתיות של משפחת ארגוב?
  טיול חינמי בפארק עמק התכלת
  תערוכת "עידן הדינוזאורים": לחובבי הז'אנר
  הופעות מומלצות לט"ו באב

שמוליק קראוס הוא אחד הגיבורים הגדולים שלי. מה שעושה את דמותו כל כך מיוחדת הוא הניגוד. הקונטרסט הגדול בין ההלחנה הרגישה, העדינה והמרגשת; השירים היפים כל כך; עם האישיות המסוכסכת, הכואבת והקרועה. פרא האדם הזה ידע ליצור מוזיקה שפורטת על כל המיתרים הנכונים. ד"ר שמוליק ומיסטר קראוס. בגלל הבעיות האישיות, ולמרות הכשרון הגדול, הקריירה של קראוס פתלתלה ומתסכלת, ומכילה שיאים גדולים שמרוחקים זה מזה מרחק רב.

בהנחה שקראוס כנראה לא יוציא עוד אלבומים בגילו ובמצבו הבריאותי, הוא הוציא בסך-הכל אלבום אחד עם החלונות הגבוהים, אלבום נוסף משותף עם ג'וזי כץ, אלבום אולפן מאולתר שנותר גנוז שנים רבות ויצא רק לפני כמה שנים, ארבעה אלבומי סולו, ועוד כמה שירים שהתגלגלו לאוספים שונים. הספק לא רב ל-35 שנות קריירה, למרות שטען כי מספיק לו האלבום של החלונות הגבוהים. מה שמעניין זו לא הכמות אלא האיכות הנדירה של השירים. שתי אפיזודות מרתקות בקריירה של קראוס, התרחשו פחות או יותר לפני 30 ו-20 שנה: אלבום הסולו פרופר הראשון שקראוס הוציא, "גלגל מסתובב", שיצא ב-82' כשהיה בגיל 47, והופעת ה"קאמבק" שלו בפסטיבל ערד 92', מול כמה אלפי בני נוער שגילם חצי מגילו, כמעט עשור אחרי הופעתו הקודמת.

ככה עושים תקליט
שיר דוקומנטרי. איך עושים תקליט

קראוס והאלבומים
בחלונות הגבוהים הוא אומנם היה המנוע והמוח מאחורי ההרכב, אבל אריק וג'וזי לקחו לו את הפוקוס בשירה. ב"מדינת ישראל נגד קראוז שמואל", הג'אם הענק והחד פעמי ההוא, קראוס זעם ובער אבל לא היה מיושב בדעתו. ב"אחרי עשרים שנה", האלבום שיצא אחרי "גלגל מסתובב", וגם ב"יום רודף יום", אלבומו האחרון ככל הנראה, קראוס נשמע בעיקר מובס וכואב

הסיפור של "גלגל מסתובב", לטעמי אחד מגדולי האלבומים הישראלים בכל הזמנים, מגולל בתוכו את כל היצירה של קראוס. זה לא שקראוס לא היה פעיל ב-15 השנים שבין אלבום זה לחלונות הגבוהים, אבל כל פעם שהיה נראה שהוא עולה סופסוף על המסלול, חייו המתוסבכים הכו בו שוב ושוב ("החיים מכים אותך כואב, ואין לך איך להחזיר", שר קראוס שנים אחר כך). "גלגל מסתובב" הוא למעשה האלבום הראשון של קראוס עם הצוות הכי משמעותי עבורו: יענקלה רוטבליט ככותב שירים (קראוס כתב מילים לעיתים נדירות מאוד), שכתב את המילים שקראוס אמור היה לכתוב בעצמו; והמעבד והמפיק אילן וירצברג, ששיתף עם קראוס פעולה לאורך שלושה אלבומים וגם ניהל אמנותית את ההופעות החיות המעטות שלו. איש נוסף שתרם להצלחת האלבום הוא כותב המילים השני באלבום, המשורר הבוהמייני וחברו של קראוס לכמה וכמה כוסיות ב"כסית", יבי. הכתיבה של יבי מאוד שונה מזו של רוטבליט. הוא לא מנסה לכתוב את קראוס אלא כותב את עצמו, בסגנון קצת יותר פיוטי ומליצי, פחות אישי ויותר גלובלי.

מעבר לצוות, מי שעושה את האלבום לבולט כל כך הוא קראוס עצמו, שבאחת הפעמים הבודדות בקריירה שלו נשמע בבית, שולט בעניינים. הוא ממוקד, הוא ברור, הוא בפרונט, והוא רעב. בחלונות הגבוהים הוא אומנם היה המנוע והמוח מאחורי ההרכב, אבל אריק וג'וזי לקחו לו את הפוקוס בשירה. ב"מדינת ישראל נגד קראוז שמואל", הג'אם הענק והחד פעמי ההוא, קראוס זעם ובער אבל לא היה מיושב בדעתו. ב"אחרי עשרים שנה", האלבום שיצא אחרי "גלגל מסתובב", וגם ב"יום רודף יום", אלבומו האחרון ככל הנראה, קראוס נשמע בעיקר מובס וכואב. באלבום השכוח והחלש "ידידותי לסביבה" הוא סתם לא נשמע בעניינים. אבל כאן הוא בשיאו, השירה החצי שיכורה, שתמיד מחליקה למטה את התו האחרון בכל משפט, יושבת בול. הלחנים פוגעים, הטקסטים של יבי ורוטבליט הם הטובים ביותר באלבום של קראוס אי פעם, וההפקה של וירצברג עושה את מלאכתה נאמנה.

קראוס והצוות רוטבליט-יבי-וירצברג מציגים שורה של שירים מנצחים, בזה אחר זה. מהפתיחה עם השיר "גלגל מסתובב" הציני והמפוכח, דרך "שיר שמש" שהוא כמעט המנון אצטדיונים, השירה אוהבת האדם והארץ של יבי ב"פרחים" ו"ארצי", ו"חייכי" החריג בעיבוד הג'אז הכובש שלו; ועד שלושת השירים האינטרוספקטיביים שמסיימים את האלבום: "חבר", אחד השירים הכי מרגשים שקראוס ורוטבליט יצרו יחד, בו מתבונן רוטבליט, חד כתער ואוהב, בחברו קראוס ובידידות הכואבת שלהם, ("לא יודע איך אתה רואה אותם, את כל הדברים שעברנו, כמו אבא או ילד"); "גיטרה" שגם הוא כמובן על קראוס עצמו, אולי השיר הכי חשוב להבנת הדמות של קראוס. מין התחשבנות צינית על התקשורת והחיטוט שלה בחיים המופרעים שלו ועל התחייה המחודשת שלו באלבום כולו; ו"איך עושים תקליט" שמתאר בחצי צחוק איך גובש התקליט סביב חברים והרבה שתייה (ולא לשכוח את משה איש כסית בחיקוי ענק של אביו חסקל). ואם כל זה לא מספיק, מצורף לאלבום כסוג של בונוס השיר "רואים רחוק רואים שקוף", שלא הופיע באלבום המקורי, שהוא כמובן קלאסיקה כל ישראלית.

זה היה אלבום הסולו האמיתי הראשון של קראוס. הוא זכה להצלחה מסחרית ולהערכה גדולה, ולווה בהופעות חיות. היה נדמה כי סוף סוף כוכבו של קראוס דרך, שהוא הולך לשחק אותה. אבל כמו שכבר קרה בעבר, קראוס שוב לא עלה על המסלול ושוב לא השכיל לנצל את המומנטום. אותן בעיות אישיות מן העבר חזרו והכו אותו שוק על ירך, כמו שגרטל אוהב לומר. קראוס הצליח, במאמצים גדולים, להקליט אלבום אחד נוסף וגדול, "אחרי עשרים שנה", אלבום כבד, אפל, כואב ומעורער בהרבה מ"גלגל מסתובב". עשר שנים חלפו להן פתאום, ובפעם המי יודע כמה, נדמה היה שקראוס גמור. ובפעם המי יודע כמה, הוא חזר פתאום. הגל הגדול של רוקסן גרם לו פתאום לחשיפה מחודשת, למשל עם קאבר של זקני צפת ל"לוח וגיר". פתאום, לדוד המופרע של משפחת הרוק הישראלי יש ביקוש והכרה.

ידע להופיע, כשרצה
זכה להכרה מחודשת בשנות ה-90. זקני צפת מבצעים את לוח וגיר

כך, כנגד כל הסיכויים, קראוס שינס מותניים, אסף את וירצברג ועוד כמה נגנים צעירים, והלך להופיע בפסטיבל ערד 92'. ההופעה הראשונה שקיים אחרי כמעט עשור. קראוס חשש מההופעה הזו, היא הלחיצה אותו. "הרבה שנים לא ראיתי אתכם", הוא אמר לקהל בנקודה מסוימת. כשעלה על הבמה, לא בטוח שחשב שזו תהיה הופעה מפוצצת, שכל כך הרבה אנשים יבואו לראות אותו, ושאלו יהיו אנשים צעירים ממנו בכמעט 40 שנה. הייתי רק בן תשע כשההופעה הזו התקיימה, אבל נחשפתי לגרסה מוקלטת שלה באתר "ישראבוט", והיא פשוט חייבת לעלות לדיסק בהקדם.

קראוס עבר בהופעה הזו בכל התחנות המשמעותיות מ-25 שנות קריירה: שירים מהחלונות הגבוהים (כמו "בובה זהבה" של מרים ילן שטקליס שהוא כל כך גאה בו), שירים מעידן "כף התקווה הטובה" ("לוח וגיר" ו"בלדה לעוזב קיבוץ" שבמקור מבוצע על-ידי אלי מגן), שירים שקראוס כתב ואחרים שרו ("סוס עץ", בעיניי השיר הישראלי הכי יפה בכל הזמנים, ששר איינשטיין, או "זה קורה" העוצמתי והכואב, עם טקסט נדיר ומדהים שכתב קראוס עבור אריק לביא), וכמובן שירים רבים מ"גלגל מסתובב" ו"אחרי עשרים שנה" (על השיר "אחרי עשרים שנה" עצמו אמר בהופעה: "פעם ב-20 שנה בא שיר כזה").

אבל מה שעושה את ההופעה הזו לבלתי נשכחת הוא קראוס עצמו. שוב הוא בבית, ב"מקום" שלו, שוב הוא רעב, שוב הוא בועט, שוב הוא מפוקס וממוקד (גם אם הוא מפספס כמה שורות פה ושם), הוא סוחב את ההופעה הארוכה הזו ועוד איך, מתקשר עם הקהל ועם הנגנים. האיש היה חיית במה כשרצה, וכשיכול היה להיות. יותר מכל, מרגשת התקשורת של קראוס עם קהל שעדיין לא נולד כשקראוס שר את "בובה זהבה". הם יודעים את כל השירים, בכמה מהם הם שרים אותם לבד כשקראוס משתתק בשביעות רצון. והם אוהבים את קראוס לאין קץ.

כצפוי, ולמרבה הצער, קראוס לא עלה על הגל גם אחרי ההופעה הזו. הוא המשיך להופיע וגם השתתף בפסטיבל ערד ב-1993; הוציא ב-1994 את "ידידותי לסביבה", החלש ביצירתו; המשיך להסתבך, הפסיק להופיע, הקליט ב-2003 את "יום רודף יום" הקשה והדכאוני, ומאז לא הקליט וכנראה גם לא יקליט (למרות שהצהיר לא פעם שהוא ממשיך לכתוב שירים). חייו המקצועיים והיצירתיים הם מהקשים שחווה מוזיקאי ישראלי. קשה לומר שהיו לו הרבה רגעי חסד, אבל "גלגל מסתובב" וההופעה בערד, שני שיאים במרחק של עשור זה מזה וכמה עשורים מעכשיו, היו בהחלט כאלה.

הדור הצעיר מצדיע לקראוס בפסטיבל ערד 93'


פורסם במקור: עכבר העיר
תאריך:  07/08/2012   |   עודכן:  07/08/2012
יוחאי וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהמשך לדיון לגבי חשיבות נוכחות אב משמעותית בחיי הילד, ברצוני להתייחס להשלכות הקשורות להעדר אב בבגרות. הילד זקוק לחוויות של הכלה ותמיכה משני הוריו. אך משמעות הקשר בין האם לילד שונה ממשמעות הקשר בין האב לילד. כאמור, הקשר בין האם לתינוק הוא קשר ביולוגי סימביוטי, הוא מזהה אותה כהמשך ישיר לגופו ואפילו כהמשך ישיר לשלב היותו עובר ברחמה. האב הינו דמות חיצונית ושונה מהאם בתפקודו ובתפקידו. הילד מזהה אותו כאחר משמעותי. חייו מתחילים לקבל צורה מאורגנת בעקבות החוויות שהוא חווה עם אמו ואביו. הסביבה של הבית והמשפחה מתחילה להיות מוכרת יותר ויותר. החוויות אליהן הוא נחשף מתחילות לקבל משמעות. הוא חש באמצעותן שהוא מהווה מאין הארכה לחיי הוריו ואמור לקבל באמצעות החוויות המשותפות, תחושה של שייכות, חיבור, הזדהות ואחדות מלאה עם בני משפחתו.
07/08/2012  |  ריבה אלקלעי  |   כתבות
מראש הנקרה ועד אכזיב משתרעת לה רצועת חוף באורך של כחמישה קילומטרים, שהיא מהיפות בארץ. לאורך המסלול נחבאים מפרצונים קטנטנים בהם תוכלו לרבוץ ולדמיין כאילו אתם על אי בודד, טבלאות גידוד והמוני צדפים.
07/08/2012  |  רחל אלג'ים  |   כתבות
גרפיקאים, מעצבים, מגיהים, מפיקים ואף צלמים שעובדים בעיתון מעריב מתאימים יותר להגדרה "עובדי מנהלה" מאשר להגדרה "עיתונאים", כך אמרה היום תמר רגב, סמנכ"לית משאבי אנוש בעיתון. רגב, שהצטרפה למעריב היום לפני חצי שנה, הצהירה כך בפני בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב - יפו, במהלך חקירה נגדית על תצהיר שהגישה במסגרת סכסוך עבודה בין ארגון העיתונאים בישראל לבין העיתון.
07/08/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
לפני כשלושה חודשים הפכה בלה סנטורום, בתו בת השלוש של ריק סנטורום, שהגיע למקום השני בפריימריז של הרפובליקנים, לחברה לכל החיים ב'איגוד הרובאים הלאומי' של ארה"ב (NRA). כשתגדל מעט, בלה ודאי תוכל לקבל הדרכה לשימוש בנשק מחבר ותיק יותר בארגון, הווארד לודוויג, שב-2007, בגיל עשרה חודשים, הפך לחבר ה-NRA הצעיר ביותר באותה שנה. עבור מי שחושב שמדובר בגימיק בלבד, חשוב לציין שאלפי ילדים כאלו, בכל רחבי ארה"ב, מקבלים מהוריהם במתנה את הרובה האמיתי הראשון שלהם בערך בגיל שבו ילד ישראלי מקבל את הילקוט הראשון שלו.
06/08/2012  |  תמיר מורג  |   כתבות
מזל אריה עם מזל אריה - זיווג מעניין ואטרקטיבי. לא תהיה לכם דקה שקט. כל הזמן תהיו עסוקים בארגון אירועים שונים ובעיקר כאלו שיבליטו את אישיותכם. הסכנה בזוגיות זו שמרוב ששניכם תהיו עסוקים בקריירה, לא יהיה לכם זמן האחד בשביל השני, והתסכול לא יאחר להגיע!
06/08/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il