|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

בצלם מתעלם במפגיע מהנתונים

בצלם דוחה את גרסת הג'יהאד האיסלאמי, ונמנע מלהכליל פלשתינים ברשימת ההרוגים הלוחמים, ובכך מטה את הנתונים לרעת ישראל מצורפת רשימה ובה עשרות מאמרים על המהימנות המפוקפקת של דיווחי בצלם
11/08/2012  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ג'סיקה מונטל, מנכ"ל בצלם

עומר אל-ח'טיב

קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה על-מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם.

בצלם: צה"ל התנקש בחיי 3 פלשתינים שנסעו במכונית

באתר בצלם, בפרק על אודות ה"פלשתינים שהיוו יעד להתנקשות ברצועת עזה, 29.9.2000 - 26.12.2008", מופיעות הרשומות הבאות:

  • עומר ערפאת שפיק אל-ח'טיב - בן 31, תושב א-שאטי מ.פ., מחוז עזה, נהרג ב-26.07.2007 בעזה, מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג בעת שנסע במכונית.

    ח'ליל מסבאח חוסיין א-דעיפי - בן 49, תושב א-שאטי מ.פ., מחוז עזה, נהרג ב-26.07.2007 בעזה, מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג בעת שנסע במכונית.

    אחמד חוסני עבד אל–עאל אל-בלעאווי - בן 21, תושב א-שאטי מ.פ., מחוז עזה, נהרג ב-26.07.2007 בעזה, מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג בעת שנסע במכונית.


ארגון בצלם מציין, כי בקטגוריה נפרדת של "יעד להתנקשות" נכללים "פלשתינים שכוחות הביטחון הרגו במכוון, במסגרת פעולות התנקשות... זאת מאחר שההחלטה להרגם התבססה על מידע מודיעיני חסוי שבצלם אינו יכול לבחון ולכן אין באפשרותו לקבוע בוודאות האם האדם השתתף בלחימה".

ארגון בצלם אינו מוסר כל פרט באשר לעברם של ההרוגים, שיוכם הארגוני או פעילותם הטרוריסטית נגד ישראל. בתיאור נסיבות המוות צוין, כי השלושה "נהרגו בעת שנסעו במכונית", ועל-פי הנחת בצלם, קיימת אפשרות סבירה שמדובר היה בנסיעה תמימה של שלושת התושבים הפלשתינים, שאינה קשורה לפעילות טרור נגד ישראל.

הכללתם במסגרת הקטגוריה של "יעד להתנקשות" ולא בקטגוריה "הרוגים שהשתתפו בלחימה" מגדילה את שיעור "ההרוגים שלא השתתפו בלחימה" ביחס למספר ההרוגים הכולל, ובכך נמסרים נתונים שאינם מדויקים הפועלים לרעת צה"ל (אחוז גבוה יותר של הרוגים "אזרחים חפים מפשע").

ארגון PCHR: ישראל התנקשה בחיי 3 פעילי הג'יהאד

ארגון זכויות האדם הפלשתיני PCHR טוען, כי התקיפה ("הפשע”) שביצע צה"ל כוונה לעבר פעילים של ארגון הג'יהאד האיסלאמי. להלן תיאור האירוע כפי שהתפרסם באתר הרשמי של PCHR:

  • "כוחות הכיבוש הישראלי ביצעו בתקופה הנסקרת בדוח הנוכחי שני פשעים חדשים של הוצאה להורג ללא משפט 'ההתנקשות'. בפשע הראשון הם הצליחו לפגוע במבוקשים לישראל, שלושה פעילים של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי...

    "בהסתמך על תחקיר של הארגון בנוגע לפשע הראשון, בסביבות השעה 15:50 ביום חמישי ה-26 ביולי 2007 שיגר מטוס קרב ישראלי טיל לעבר מכונית אזרחית מסוג טויוטה בצבע אפור, אשר נסעה ברחוב סלאח אל-דין, צפונית לגשר וואדי עזה, ובה נסעו שלושה פעילים של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. הטיל פגע ישירות במכונית, גרם להריסתה ולהריגתם במקום של הנמצאים בה. התברר, כי שלושתם הם תושבי מחנה [הפליטים] שאטי, והם: עומר ערפאת אל-ח'טיב (ﻋﻤﺮ ﻋﺮﻓﺎت الخطيب) בן 35, אחמד חוסני אל-בלעאווי (أحمد حسني اﻝﺒﻠﻌﺎوي) בן 22 וח'ליל זיד אל-דעיפי (خليل زﻳﺪ اﻝﻀﻌﻴﻔﻲ) בן 33. יש לציין, כי ביתו של התושב אל-ח'טיב הופצץ בחודש אוגוסט בשנה שעברה לאחר שקיבל שיחת טלפון ובה התבקש לפנות את הבית מיד".

אל-מיזאן: ישראל הרגה פעילים של הג'יהאד האיסלאמי

ארגון זכויות האדם הפלשתיני אל-מיזאן מציין, כי בתקיפה הישראלית נהרגו שלושה פעילים של הג'יהאד האיסלאמי. להלן תיאור האירוע כפי שהתפרסם באתר האינטרנט של אל-מיזאן:

  • "כוחות הכיבוש הישראלי שיגרו טיל ממטוס סיור לעבר מכונית מסוג טויוטה בצבע אפור, שנסעה ברחוב סלאח אל-דין, העמוס בתנועת מכוניות, צפונית למחנה [הפליטים] נוסיראת. במכונית היו שלושה פלשתינים. האירוע התרחש בשעה 15:50 ביום חמישי ה-26 ביולי 2007, וכתוצאה ממנו הם נהרגו וגופותיהם נקטעו לחלקים. הם הועברו לבית החולים שוהדא אל-אקצה בדיר אל-בלח, ושמותיהם עומר ערפאת אל-ח'טיב בן 33, ח'ליל זיד אל-דעיפי בן 33 ואחמד חוסני אל-בלעאווי בן 22. יש לציין, כי החללים תושבי מחנה [הפליטים] שאטי בעיר עזה,וכולם משתייכים לזרוע הצבאית של תנועת הג'יהאד האיסלאמי גדודי אל-קודס".

הג'יהאד: היו במשימה מבצעית
ח'ליל דעיפי

ארגון הג'יהאד האיסלאמי זיהה את את שלושת ההרוגים כפעילים (שניים בכירים) בזרוע הצבאית של הארגון וציין, כי הם נהרגו בעת שהיו בדרכם ל"משימת ג'יהאד".

ח'ליל מסבאח חוסיין אל-דעיפי נולד ב-1958 במחנה הפליטים שאטי בעזה. לאחר סיום לימודיו בחטיבת הביניים יצא לעבוד כדי לסייע בפרנסת המשפחה. הוא נהג להתפלל במסגד אל-אביד (الأبيض) ובמסגד אל-ר'רבי (الغربي) במחנה הפליטים שאטי.

בתחילת אינתיפאדת אל-אקצה (ספטמבר 2000) הצטרף דעיפי לשורות הג'יהאד האיסלאמי ובשנת 2001 לזרוע הצבאית שלה גדודי אל-קודס. הוא נחשב לאחר ממפקדי השטח הבולטים של גדודי אל-קודס, היו לו יחסים טובים עם הזרועות הצבאיות של ארגונים פלשתינים אחרים, והוא שיתף פעולה בפיגועים עם גדודי אל-קסאם (חמאס) וגדודי חללי אל-אקצה (פתח). כמו-כן, תכנן מספר פיגועים במתווה של התאבדות והשתתף בפיגועים אחרים. במקביל, היה קצין בדרגת סגן ביחידת השירותים הרפואיים הצבאיים של המשטרה הפלשתינית. להלן הפעולות הבולטות בהן היה מעורב:

  • השתתף עם גדודי אל-קסאם בתכנון הפיגוע המשותף בנצרים (24.10.03), בו נהרגו שתי חיילות וחייל ישראלים.

  • השתתף בפיגוע בכפר דרום.

  • פיקד על יחידת הטילים של גדודי אל-קודס במחנה שאטי, שיגר רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישובים ישראלים, ובעיקר לעבר שדרות ואשקלון, וכן שיגר קטיושה עם מחמוד אל-דחדוח.

  • פיקד על קורסים ואימונים, ובפרט של פעילים היוצאים לפיגועים במתווה של התאבדות בתקיפת ישובים ישראלים.

  • פיקד על הפיגוע נגד עמדת צה"ל בכיסופים (9.6.07), שבוצע על-ידי ארבעה פעילים של הג'יהאד האיסלאמי וגדודי חללי אל-אקצה, שהגיעו לזירה בגי'פ ממוגן.

  • ניצל מהתנקשות (29.5.06) בידי כוח של חיל הים הישראלי, כאשר עסק בשיגור רקטות לעבר אשקלון וב-24 ביולי 2007 בעת שהיה בדרכו עם פעילים נוספים לביצוע "משימת ג'יהאד".

עומר ערפאת מוחמד שפיק אל-ח'טיב נולד ב-27 ביולי 1975 במחנה הפליטים שאטי. למד בבית הספר היסודי לבנים בשאטי, בחטיבת ביניים בסעודיה ובבית הספר התיכון אל-כרמל בעזה וכן סיים תואר ראשון ב-2003 בפקולטה לכלכלה ולמנהל עסקים באוניברסיטת אל-אזהר בעזה.

בתקופת האינתיפאדה הראשונה השתתף ח'טיב בפעולות אלימות נגד כוחות צה"ל, ועל-רקע זה נעצר פעמיים בשנים 1991 ו-1992 ושהה בכלא הישראלי במשך שנתיים וחודשיים. בתחילת אינתיפאדת אל-אקצה הצטרף לג'יהאד האיסלאמי, ובשנת 2001 לגדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הארגון. להלן הפעולות הבולטות בהן היה מעורב:

  • השתתף בלחימה נגד כוחות צה"ל שפעלו ברצועת עזה, ובמסגרת זו הפעיל מטעני נפץ שכוונו לעבר טנקים וכלי רכב צבאיים.

  • ירה לעבר שיירת שר הביטחון שאול מופז בביקורו ברצועת עזה.

  • עסק בתכנון פיגועים כולל במתווה של התאבדות.

  • מילא תפקיד מרכזי בתכנון הפיגוע הימי, בו פוצצה סירת תופת סמוך לספינת חיל הים (22.11.02).

  • מילא תפקיד מרכזי בתכנון הפיגוע המשותף לג'יהאד האיסלאמי וגדודי חללי אל-אקצה בארז (6.3.04), בו התוקפים עשו שימוש בג'יפים הדומים לאלה שבשימוש צה"ל.

  • פיקד על פיגוע בכיסופים שבוצע בשיתוף פעולה עם גדודי חללי אל-אקצה.

  • הכין את מוסעב אל-סבע לביצוע פיגוע במתווה התאבדות במחסום ארז ב-21 בפברואר 2003.

  • פיקד והשתתף בשיגור רקטות, פצצות מרגמה וקטיושה לעבר ישובים ישראלים.

  • ניצל ממספר ניסיונות התנקשות, האחד בתקיפת ביתו ב-2006 והאחר ב-24 ביולי 2007 כאשר היה בחברת ח'ליל אל-דעיפי בדרכו לביצוע "משימת ג'יהאד".

אחמד חוסני עבד אל-עאל אל-בלעאווי נולד ב-17 באוקטובר 1985, למד בבית הספר היסודי לבנים אל-שאטי, בחטיבת הביניים סלאח אל-דין, בבית הספר התיכון מערוף אל-רסאפי, ואת השנתיים האחרונות ללימודי התיכון במכללה טכנולוגית אל-אימאם אל-שאפיעי. עבד במסגרות כדי לסייע בפרנסת משפחתו. נהג לפקוד את מסגד אל-ווחדה (الوحدة).

בתחילת 2001 הצטרף לשורות הג'יהאד האיסלאמי, ולאחר זמן לא רב גם לגדודי אל-קודס, בהם עבר אימונים והכשרה במיומנויות לחימה. הוא שובץ שובץ ביחידת התצפיות, בעמדות קדמיות וביחידת הרקטות. במסגרת זו, השתתף בלחימה נגד כוחות צה"ל שפעלו ברצועת עזה, שיגר רקטות לעבר ישובים ישראלים ושירת ביחידה שפוצצה נגמ"ש ישראלי בבית חאנון (11.5.04). בלעאווי לחץ על מפקדיו שיאשרו לו לצאת לפיגוע במשימת התאבדות.

צה"ל: חוסלו בכירים בג'יהאד
אחמד בלעאווי

צה"ל מסר ביום התקיפה, כי הפעולה כוונה נגד פעילים בכירים של הג'יהאד האיסלאמי. להלן ציטוט קטע מהודעת דובר צה"ל, כפי שהובאה באתר חדשות המשטרה([קישור]):

"שלושה בכירים בג'יאד האיסלאמי ברצועת עזה חוסלו מהאויר. עומר אל חטיב בכיר בג'יאד האיסלאמי כבן 32 ברצועת עזה ושני פעילי טרור נוספים, חליל דעיפי ואחמד עבד אלעאל, חוסלו על-ידי טיל שנורה ממסוק של חיל האויר.

"על-פי דובר צה"ל במהלך . פעילות משותפת לשב"כ וצה"ל, תקף חיל האויר מהאויר רכב שנע בדרום רצועת עזה, בו היו עומר אל חטיב, חליל דעיפי ואחמד עבד אלעאל בכירים בארגון הטרור הג'יאד האיסלאמי. במהלך התקיפה נהרגו השלושה."

"לדברי דובר צה"ל שלושת הטרוריסטים היו מעורבים בפעילות טרור כנגד ישראל. עומר אל חטיב הבכיר מבין השלושה היה מעורב בפיגועים וניסיונות פיגוע רבים כנגד כוחות צה"ל ביניהם הפיגוע בכיסופים ומספר רב של ירי פצמ"רים וטילי קאסם לעבר שטח ישראל".

מאמרים קודמים העוסקים במהימנות מאגר הנתונים של בצלם

הג'יהאד האיסלאמי צייi מיד לאחר התקיפה, כי מדובר בפעילים חמושים שהיו בדרכם למשימה מבצעית. בידי בצלם היו נתונים אלה, ואף על-פי כן בחר הארגון מטעמים השמורים עימו לקטלג את שלושת ההרוגים במסגרת קטגוריה של "יעד להתנקשות" ולא בקטגוריה "הרוגים שהשתתפו בלחימה". בצלם אינו מסביר מדוע הוא דחה את גרסת הג'יהאד האיסלאמי לגבי נסיבות הריגתם של שלושת הפעילים.

המספר הגדול של טעויות, אי-דיוקים, הטיות והשמטת פרטי מידע חיוניים, כפי שנחשף במאמרי תחקיר רבים בשנים האחרונות באתר News1, מצביע על כשל יסודי באגף המחקר של בצלם בראשו עומדת עו"ד יעל שטיין, על מתודולוגיה מחקרית ירודה, היעדר בקרה עצמית ראויה, אי-הפקת לקחים מליקויים קודמים, ומציב סימן שאלה גדול על מהימנות הפרסומים שמפיץ הארגון. תמונת-מצב זו מחייבת להימנע מלסמוך בעיניים עצומות על דיווחי בצלם, להתייחס אליהם בגישה זהירה וביקורתית ולבודקם בדקדקנות. להלן מאמרים קודמים העוסקים במהימנות מאגר הנתונים של בצלם:

צילום מסך מתוך רשימת יעדי ההתנקשות באתר בצלם
תאריך:  11/08/2012   |   עודכן:  14/08/2012
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצלם מתעלם במפגיע מהנתונים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם מערב השומרו
12/08/12 16:38
2
נחום שחף
12/08/12 21:16
3
מערבים
16/08/12 23:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש דבר שעליו יש הסכמה כמעט מקיר לקיר - מוושינגטון ועד ירושלים, מברלין ועד לונדון, ייתכן כי אף בסיאול ובטוקיו: על נשיא סוריה בשאר אסד לעזוב. הוא איבד את הלגיטימיות למשול כיוון שהוא טובח בעם הסורי. כך אמר מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, ואף איים באימת בית הדין לפשעים נגד האנושות.
10/08/2012  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בזכות היושב במרומים, המודיעין, השב"כ וצה"ל, הצליחה ישראל ביום ראשון ה-5.8.12 לסכל פיגוע המוני, כאשר פגעה והשמידה חוליית מחבלים שחדרה מסיני דרך מעבר כרם-שלום בנגמ"ש של צבא מצרים, שאמור היה להביא את הטרוריסטים לתוך יישוב ישראלי ולזרוע בו מוות והרס בל יתוארו. בדרכם הרגו המחבלים 18 אנשי ביטחון מצריים שאיישו את המעבר. כל הפרשנויות מאז האירוע מדברות על סיני כעל אזור ללא דין וללא דיין, שבו הבדווים עושים ככל העולה על רוחם, והוא משמש לג'יהאדיסטים מקלט ובסיס לפעילות טרור ולטרוריסטים של עזה כר לפעילות מכל הבא ליד. הרבה דובר גם על כוונת המחבלים לתקוע טריז בין מצרים וישראל שתטיל על שכנתה את האחריות לַפּיגוע היות שזה יצא משטחה הריבוני. ואם גם ייהרגו כמה חיילים מצריים, אין בכך שום רע בעיני הג'יהאדיסטים, שהרי חיילים אלה משתפים פעולה עם שלטון כופר שאינו קובע את השריעה האיסלאמית כחוק המדינה.
10/08/2012  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
לימור לבנת מרגישה ודאי כלביאה שטרפה חמק ממנה. אחרי שהתגלגלה לידיה הזדמנות של פעם בארבע שנים לברך את הספורטאים הזוכים במדליות, ובקול נרגש עד דמעות להלל את מסירותם ומאמציהם ולהודות להם על הכבוד שהביאו לעמם ולמדינתם, העזו הספורטאים העלובים האלה לקלקל לה את ההצגה. מן השמיים נלחמו בשרת הספורט ולא שלחו ללי קורזיץ את הרוח שהייתה משיטה אותה אל המדליה, ואת השרה אל אולפני הטלוויזיה.
10/08/2012  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בשבוע שעבר מייקל פלפס עשה היסטוריה אולימפית כאשר זכה במדליה מספר 19 שלו והפך לספורטאי האולימפי המעוטר ביותר בכל הזמנים. לאחר מכן הוא שבר את השיא של עצמו שלוש פעמים נוספות, והגדיל את השיא הקודם שקבעה המתעמלת לאריסה לטינינה משנת 1964 מ-18 ל-22 מדליות אולימפיות בסך-הכל. 18 מתוכן הן מדליות זהב. קשה לדמיין מצב שבו, בתקופת חיינו, נהיה עדים לספורטאי נוסף שמצליח להגיע להישגים כאלו. אבל למקרה שנותרנו עם תחושה של עוד: למחרת, יוסיין בולט ניצח (שוב) במירוץ 100 מטר ושבר את השיא האולימפי.
10/08/2012  |   דנה שוופי  |   מאמרים
מסלול הסיאוב של הליכוד, מסלול ההונאה של ברק ומסלול אימונים סודי בהרי ירושלים
10/08/2012  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי  
צומצמו בחצי ההוצאות שהוטלו על פלשתיניות  /  איתמר לוין
נתפסו שני מעורבים בלינץ' ברמאללה  /  עופר וולפסון
מחבלים במשוריינים ניסו לפרוץ הגבול  /  עידן יוסף
מחכים לגדר  /  צור ארליך
אבות בזבל  /  אבינדב ויתקון
מתי נלמד משהו מההיסטוריה ומטעויות העבר  /  מנוחה דהן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il