|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
מבנה הכנסייה שבה נערך המיצג מסמל שחיתות שלטונית. חברות פיסי רויט [צילום: AP]

האשמה: פגיעה בישו ובפוטין

בתום ריקוד המחאה שלהן בכנסייה במוסקבה רשמו שוטרים את שמותיהן ושחררו אותן לביתן. שבועיים לאחר הבחירות שבהן ניצח פוטין הגיעו אליהן שוב השוטרים, הפעם עם צווי מעצר. כבר חמישה חודשים הן מאחורי סורג ובריח. סיפורן של בנות להקת 'פוסי ריוט' עשוי להיות קו פרשת המים ביחס הציבורי למשטר פוטין
14/08/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: AP]

מיכאיל גרובמן, צייר ומשורר ישראלי:
"מעטות העבודות שמחברות בדיוק גדול כל כך הבנה היסטורית ופילוסופיה עם אמנות עכשווית כמו המיצג של 'פוסי ריוט'. זו אמירה אמנותית מלאת חכמה ועשויה היטב, שיש לה שורשים בתרבות הליצנות העממית הרוסית במאה השבע עשרה, שאנשיה נרדפו על-ידי הכנסייה ולא פעם הואשמו בכפירה"

שלוש שנים. זה העונש שביקשה התביעה הרוסית להשית על בנות להקת 'פוסי ריוט'. שלוש שנים כנגד ארבעים שניות של מיצג מחאה פוליטי-אמנותי פרוע, מצחיק וממזרי, שקרא תיגר על ולדימיר פוטין, על הכנסייה הרוסית ועל החיבור הלא קדוש ביניהם - כמו גם על האופן שבו משנה האינטרנט את תפיסת המציאות.

שלוש הבנות - נדיה טולקובניקה, מריה אליוחינה ויקטרינה סמוצביץ' - נעצרו זמן קצר לאחר הבחירות לנשיאות רוסיה. משפטן הוא שיאו של תהליך בן חמישה חודשים שבמהלכם הן שוהות בכלא לאחר שלא שוחררו בערבות בטיעון הקפקאי שהשחרור מסכן את שלומן משום שפגעו בקודשי הכנסייה.

להקת הבנות 'פוסי ריוט' היא קולקטיב המחבר פעילות של להקת רוק וקבוצת מיצג אמנותית. שורשיה בקולקטיב האמנות האנרכיסטי 'קבוצת מלחמה', שהפעולה הידועה ביותר שלו היא ציור פאלוס ענקי באורך 65 מטר על הגשר המתרומם מול בניין ה-FSB בסנט פטרבורג. הלהקה החלה לפעול לפני קצת יותר משנה, וכמו ב'קבוצת מלחמה' החברות ב'פוסי ריוט' היא אנונימית ומתחלפת.

מיצג המחאה שהושיב את שלוש הנשים הצעירות מאחורי סורג ובריח הוא חלק בלתי נפרד מרצף הפעילות האמנותית שליווה בחורף האחרון את תנועת המחאה ברוסיה, לאחר שוולדימיר פוטין החליט ערב הבחירות לנשיאות לחזור שנית על תרגיל הכיסאות המוזיקליים עם דמיטרי מדבדב - התרגיל שבו החליפו השניים ביניהם את תפקיד הנשיא וראש הממשלה כדי למשול 12 שנים רצופות, ואז חזרו עליו כדי לשוב ולמשול שתים עשרה שנים נוספות.

ההחלטה לבצע את מיצג המחאה דווקא בכנסיית ישו המושיע, מעוז הכנסייה הרוסית האורתודוקסית, נפלה לאחר שראש הכנסייה, הפטריארך קיריל, התערב בגלוי במהלך הבחירות לטובת פוטין והגדיר את שתים עשרה שנות שלטונו "נס מאלוהים".

נגיעה בעצבים רגישים
התקרית שהציתה את האש [צילום: AP]

אז מה בדיוק קרה שם?
ב-21 בפברואר, ערב הבחירות לנשיאות, הגיעו בנות הלהקה לכנסיית ישו המושיע, פשטו את בגדיהן העליונים ונותרו בבגדי הופעה שכללו שמלות צבעוניות, טייץ ומסכה, רצו לכיוון המזבח וביצעו מיצג הכולל קפיצות באוויר, שירה בלי מיקרופונים וחיקוי נגינה בגיטרה. בשלב שבו התפוצץ הסקנדל התפנו הבנות מן המקום ללא אלימות. השוטרים שהוזעקו רשמו את שמותיהן ושחררו אותן מיד. סוג של מחאה אמנותית שהייתה וחלפה מבלי שאיש שם אליה לב יותר מדי. או כך היה נדמה.

העסק התפוצץ שבועיים אחר כך, לאחר שהקבוצה העלתה את המיצג שצולם בכנסייה לאינטרנט והצמידה אליו שיר הקורא למריה הקדושה, הפטרונית של רוסיה, להיפטר מוולדימיר פוטין. הסרטון הופץ במהרה והגיע עד הפטריארך קיריל בכבודו ובעצמו. קיריל התקשר לנשיא פוטין ודרש להעניש את הלהקה. לפחות כך נכתב בתקשורת הרוסית.

בקרמלין פעלו בתחכום רב. הם לא מיהרו לעצור את הבנות, כדי לא ליצור ערב הבחירות מחאה נוספת שתשרת את מועמדי האופוזיציה ותייצר לפוטין ולקרמלין דימוי בינלאומי אנטי דמוקרטי. שבועיים אחרי ניצחונו של פוטין, לאחר שאבק הבחירות שקע, הגיעה המשטרה אל בנות הלהקה ועצרה אותן אחת אחת. מאז הן בכלא, חמישה חודשים עד כה.

מחשבה רבה הושקעה מאז בשאלה באיזה סעיף בדיוק להאשים את בנות להקת 'פוסי ריוט'. מבחינה טקטית עשתה התביעה הרוסית כל מה שצריך כדי להסיר מסדר היום את העובדה שמדובר בפעולת מחאה פוליטית, שהיחס אליה צריך להיות שונה וסובלני, גם אם מדובר בהליכה על הקו הדק של הפרת הסדר הציבורי או פגיעה ברגשות הציבור.

זה לא מה שקרה. 'פוסי ריוט' ככל הנראה נגעה בעצבים הרגישים ביותר של פוטין והקרמלין. חודש לפני המיצג בכנסייה, בשיאן של ההפגנות נגד פוטין, הופיעו בנות 'פוסי ריוט' בקונצרט בכיכר האדומה. הן הופיעו באותן שמלות צבעוניות ושרו: "מרד ברוסיה, הכריזמה של המחאה, מרד ברוסיה, פוטין עושה במכנסיים, מרד ברוסיה, אנחנו כאן, מרד ברוסיה, מרד, מרד". שיטת ההופעה בכיכר הייתה זהה להופעה בכנסייה. ה"קונצרט" הושר בלי מיקרופונים ובלי מגברים, צולם, הועלה ליו-טיוב והוצמד לו פס קול עם תופים. כצפוי, הסרטון הופץ כאש בשדה קוצים. כך, כאשר סרטון הכנסייה הצטרף לסרטון הכיכר האדומה ו'פוסי ריוט' צברה מעריצים ברוסיה ובחו"ל הבנות ככל הנראה כבר היו על הכוונת.

על-פי החוק הרוסי, העונש על התנהגות פרועה במקום ציבורי הוא מעצר של חמישה עשר יום וקנס בן כמה אלפי רובלים. לא עונש שהיה עוצר את בנות הלהקה או יוצר הרתעה. מעבר לכך, לתביעה נדרש סעיף אישום שלא יתייחס למיצג כאל פעולת מחאה – אזכור שעלול להציף מחדש את שאלת הלגיטימיות של פוטין.

הסעיף היצירתי שנבחר הוא "חוליגניות המונעת משנאה לדת", שהעונש עליו שבע שנים. הבחירה מעלה כמובן את החשד שהסעיף כלל לא נועד להוות כלי לבירור משפטי הוגן אלא כלי שרת פוליטי, שמטרתו לנטרל את בנות הלהקה, ליצור הרתעה ולהשתיק את גל המחאה כלפי פוטין. נכון, דווקא באמצעות הפיכת הדת לקרדום לחפור בו.

הפגנות תמיכה בעולם
[צילום: AP]

רוסיה דבוקה למסכים
מאז תחילת המשפט רוסיה כולה דבוקה למסכים. סקרי דעת קהל מראים כי הרוסים חצויים ביחסם לשלוש הנשים הצעירות. יש הרואים בהן גיבורות תרבות ויש המתייחסים אליהן ככופרות הפוגעות בקודשי הדת ועל כן ראויות לכל עונש. זאת למרות שרוסיה היא מדינה חילונית, וחוקי הכנסייה וכלליה אינם נכללים בחוקי המדינה

היו רגעים בבית המשפט במוסקבה שבהם נדמה היה שהמשפט נערך במכונת זמן, ולא מדובר במוסקבה 2012 אלא במדריד 1492. התובע אלכסיי ניקיפורוב, בתפקיד האינקוויזיטור, הסביר בהופעתו בבית המשפט כי "פעולותיהן של הנאשמות מצביעות על שנאה ועוינות לדת", ולכן "בהתחשב בחומרת הפשע ובסכנה הנשקפת לציבור משלוש הנאשמות, הדרך היחידה לתיקונן היא לשלול מהן את החופש ולבודד אותן מן החברה".

מלאכת השכנוע של התובע לא הייתה פשוטה. מה שהציבור ברוסיה ובעולם ראה לנגד עיניו הוא שלוש נשים צעירות, נאות, נבונות, שתיים מהן אימהות לילדים קטנים, שהתנהלו ברוגע, עמדו על זכויותיהן ושמרו על קור רוח. לא בכו ולא התנהגו בדרך "נשית" או היסטרית.

מאז תחילת המשפט בשבוע שעבר רוסיה כולה דבוקה למסכים. סקרי דעת קהל מראים כי הרוסים חצויים ביחסם לשלוש הנשים הצעירות. יש הרואים בהן גיבורות תרבות ויש המתייחסים אליהן ככופרות הפוגעות בקודשי הדת ועל כן ראויות לכל עונש. זאת למרות שרוסיה היא מדינה חילונית וחוקי הכנסייה וכלליה אינם נכללים בחוקי המדינה.

בהיעדר תרבות אזרחית ברוסיה המסוגלת להכיל מחאה בדרך משפטית קורקטית, נוצרים מצבים כמו התביעה נגד להקת 'פוסי ריוט'. בכל מקום אחר במערב היה דין המשפט להידחות בטיעון שסעיף האישום הספציפי אינו הולם. גם אם כן, השאלה שצריכה להתברר היא אם הפגיעה בחוקי הכנסייה וכלליה אכן עולה לכלל פשע שנאה כלפי הדת. זו שאלה עקרונית, שהייתה מתבררת בצורה הטובה ביותר בבית משפט עליון ולא בהתנהלות הביזארית שבה חזה העולם כולו.

ובכלל, לא ברור עד כמה ההתחכמות הפוסט-סובייטית הזו תשרת את משטר פוטין. בדיעבד, משפט הראווה של בנות להקת 'פוסי ריוט' עלול להתברר כקו פרשת המים של פוטין. רבים בעולם הרחב גילו עניין בבנות 'פוסי ריוט'. שורה ארוכה של אמנים בינלאומיים התייצבו לצדן, ובהם מדונה, סטינג, רד הוט צ'ילי פפרס ועוד. חשוב מזה, הבנות מייצגות קו פעילות של אמנות עכשווית שמעוררת עניין והזדהות בעולם כולו. בימים האחרונים אף הולכת ומתפשטת תופעה בינלאומית של LOOK ALIKE, אנשים שמתלבשים כמו בנות הלהקה ומפגינים בעדן. גם בישראל נערכו בחודשים האחרונים הפגנות בעד 'פוסי ריוט', הן בחוגים פמיניסטיים והן בקרב אמנים ישראלים ילידי רוסיה, שבאופן טבעי מחוברים בטבורם לסצנה האמנותית הרוסית שהיא רחבה, חשובה ומעניינת.

זואיה צ'רקסקי, ציירת הפועלת בתל אביב, היא אחת האמניות שהביעו תמיכה בלהקה הרוסית. לדבריה "אמנם אין בישראל אמנים רדיקלים כמו ברוסיה, אך יש תחושה אינטואיטיבית של שייכות והבנה על מה הם מדברים, יש קשר חברי והבנה של הסצנה המוסקבאית".

לרוסיה, אומרת צ'רקסקי, יש היסטוריה של רדיפה של אמנים. זה קורה גם היום. 'פוסי ריוט' היא רק חלק מהתמונה. כך למשל, אמן רוסי עכשווי שערך מיצג ביריד אמנות ובו פירק בגרזן איקונות נעצר ונפתח נגדו תיק פלילי. הוא נאלץ לברוח, היום הוא חי במעמד של פליט בצ'כיה. במקרה אחר, אמן רוסי שצלב את עצמו ליד כנסייה נאלץ לברוח גם הוא. יש התערבות שלטונית שיטתית בתחומי האמנות, כמו במקרה הידוע של התערוכה 'סכנה, דת' שנסגרה בצו שלטוני. בעניין הזה, מוסיפה צ'רקסקי, הכנסייה הרוסית האורתודוקסית היא לא פחות מזרוע של המשטר. "הבחירה של בנות להקת 'פוסי ריוט' לערוך את המיצג בכנסיית ישו המושיע במוסקבה לא הייתה מקרית. מבנה הכנסייה, שנבנתה מחדש בשנות התשעים, הוא גם סמל לשחיתות שלטונית - ובנתונים האלו הפעילות של 'פוסי ריוט' היא תגובה טבעית. רדיקלית אמנם, אך אחת שמנסה להגדיר מחדש את המרחב החופשי של האמן והאזרח. במדינה אחרת, בנות 'פוסי ריוט' לא היו מגיעות לכלא. היו קונסים אותן, מזהירים אותן. לכלא לא היו זורקים אותן".

מיכאיל גרובמן, צייר ומשורר ממרכז הכובד של הפעילות האמנותית הישראלית-רוסית, מזדהה גם הוא עם הבנות העצורות: "מעטות העבודות שמחברות בדיוק גדול כל כך הבנה היסטורית ופילוסופיה עם אמנות עכשווית כמו המיצג של 'פוסי ריוט'. זו אמירה אמנותית מלאת חכמה ועשויה היטב, שיש לה שורשים בתרבות הליצנות העממית הרוסית במאה השבע עשרה, שאנשיה נרדפו על-ידי הכנסייה ולא פעם הואשמו בכפירה".

והאלימות, מזכיר גרובמן, אינה זרה לכנסייה. אם חשבנו שהזוועה הזו נעלמה מן העולם, אז במערב אולי כן. לא ברוסיה. בגדול, הוא אומר, בנות 'פוסי ריוט' היו צריכות לייצג את רוסיה בפורומים בינלאומיים. במקום זה זורקים אותן לכלא. הוא מצטט משירו של נקרסוב:

  • "אתמול בשעה שש / הגעתי לכיכר / שם הענישו בחורה נוצרית צעירה / שום צליל לא יצא ממנה / רק השוט שרק / אמרתי למוזה / הסתכלי, זו אחותך".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  14/08/2012   |   עודכן:  14/08/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האשמה: פגיעה בישו ובפוטין
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישר כוח לבנות
14/08/12 13:50
2
אורח
14/08/12 17:27
3
כבר מאות שנים
15/08/12 13:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא במקרה הגיע אלוף פיקוד דרום טל רוסו למחנה 'אמיתי' כמה דקות לפני שהחלו המחבלים בסיני לשחוט את השוטרים המצרים, בדרך להשתלטות על הרכב המשוריין שבו חצו את הגדר כמה דקות לאחר מכן. גם לוחמי גבעתי שהוזעקו בסוף השבוע לאזור הגבול כדי לתגבר את הכוחות ידעו לספר באוזני חבריהם על ההתרעה החמה שישנה בגזרה ועל החשש מפני חוליות מחבלים שינסו לבצע פיגוע בכרם-שלום. ביום שישי, כשיצאו הלוחמים לחופשת סוף השבוע, הודיעו להם המפקדים כי ייתכן שבתוך שעות הם יידרשו לחזור.
14/08/2012  |  יוחאי עופר  |   כתבות
תערוכתו במוזיאון תל אביב ובמקביל במוזיאון הפתוח בתפן, הן מקדימות לתערוכותיו שתוצגנה בסתיו 2012 ב-JEWISH MUSEUM בניו-יורק ובמוזיאון לאמנות בת זמננו במסצ'וסטס MASS.MoCA ב2013.
13/08/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ככל שהילדים גדולים יותר כך קשה יותר החזרה לשיגרה עבורם, שכן במהלך החופש הגדול הם ישנים עד שעה מאוד מאוחרת, מבלים בערב ורוב ההורים לא נוטים לשמור על מסגרת, כך שלאחר שטעמו את טעם החופש והעצמאות, קשה לחזור למסגרת הלימודית ולהתחיל שנת לימודים נוספת. לכן הימים הראשונים יהיו יחסית קשים ומתסכלים במיוחד. לגביהם, אני ממליצה לעודד אותם בחשיבה חיובית על החגים והחופשים שעוד יגיעו. השנה יגיעו החגים מוקדם ולכן שעות החופש והמנוחה נראים עבורם כמעט מעבר לפינה.
13/08/2012  |  סוזי קגן  |   כתבות
מבקרי קולנוע צעירים וצעירים פחות, מתחרים ביניהם בימים אלה בישראל, כמו בעולם, בכתיבת ביקורות מזלזלות על סרטו האחרון של וודי אלן "לרומא באהבה". "סרטו הגרוע ביותר של וודי אלן", "אוסף בדיחות נמוכות" וכדומה.
13/08/2012  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
קראתי שמוזיאון ישראל (קישור) פתח את שעריו לחרדים, גברים לחוד ונשים לחוד. מיד הוצפה הרשת בטוקבקים של גולשים, שממהרים להגיב לפני שבודקים את העובדות ובלי שמפעילים את ההגיון.
12/08/2012  |  יאיר דקל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il