|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

העת לעשייה: חוקה למדינת ישראל

בהיעדר חוקה, בית המשפט העליון ביושבו כבית הדין הגבוה לצדק, מהווה את הגוף הפרשני לחוקים טוב עשו המחוקקים בחיקוק חוקי היסוד, אולם חוקי יסוד לא משוריינים באופן מוחלט ובמספר רב של דיונים בבית המשפט העליון הותקפו חוקי היסוד מבחינת פרשנותם טוב יעשה בית המחוקקים אם יקים ועדה שתשב על המדוכה עד הגיעה לנוסח מקובל של "חוקה"
18/08/2012  |   חיים בר   |   מאמרים   |   תגובות
בית המשפט העליון מהווה גוף פרשני לחוקים [צילום: פלאש 90]

קודם שאצטרך לעניין החוקה אחל בסקירה קצרה ואסביר מספר מונחים:

1. חוקה מטריאלית - מגדירה יחסים בין זרועות השלטון לבין עצמם, ובינם לבין האזרח.

2. חוקה פורמאלית - מסמך מסגרת המגדיר ומסדיר נושאים עקרוניים ועדיפויות.

המצב בישראל כיום ובהיעדר חוקה, בית המשפט העליון ביושבו כבית הדין הגבוה לצדק ( להלן: בג”צ ) מהווה את הגוף הפרשני לחוקים. תחילתה - מגילת העצמאות, בהמשך: בשנת 1950 – "ועדת הררי" ואח"כ בשנת 1951 - "חוק המעבר לכנסת השנייה".

ס' 5(א) - חוק יסוד יתקבל ברוב של שני שלישים מחברי הכנסת...." (לא מאלו הנוכחים בהצבעה בלבד).

חוק יסוד ראשון שחוקק היה - חוק יסוד הכנסת. גישתו של הנשיא בדימוס כבוד השופט אהרן ברק - חוק יסוד עליון על חוק רגיל; תפיסה זו היא המקובלת כיום.

מבנה "חוק יסוד": מבחן החוק - צורני "חוק יסוד"; כל שינוי בחוק יסוד יתקיים על-ידי חוק יסוד אחר בלבד. לפי גישתו של כבוד הנשיא לשעבר אהרן ברק נקבע: שבית המשפט לוקח על עצמו את הסמכות לפיקוח על חוקים שמחוקקת הכנסת.

חוקי יסוד

חוק יסוד "חופש העיסוק וכבוד האדם וחירותו"; כאשר דן בית המשפט בסוגיה המסתמכת על חוק יסוד זה, מבצע בית המשפט בדיקה שלפיה האם החוק נוגד חוק יסוד קיים. אם כן, יש לבחון את העמידות בפסקת ההגבלה:

א. האם הפגיעה היא בחוק הראשי או המשני?

ב. האם יש פגיעה בהלימת ערכיה של מדינת ישראל?

ג. שנועד לתכלית ראויה

ד. הפגיעה אינה עולה על הנדרש - אם ניתן להשיג את אותן תוצאות גם בדרך אחרת אזי התכלית אינה ראויה.

חובת ההוכחה בפגיעה בדבר "התכלית הראויה":1. על הנפגע; 2. להראות כי ההגבלה בלתי לגיטימית, לאור פסקת ההגבלה; 3. משנה החוק יביא ראיות על צדקת ההכרחיות ומשעשה להוכיח כי הפגיעה הינה לגיטימית לאור פסקת ההגבלה.

סייגים/הערות: חוק יסוד – "חופש העיסוק": מותר לחוק לסתור חוק יסוד אם קיימת הצהרה מפורשת כי החוק אכן מתכוון לעשות כן.

חוק "יסוד - כבוד האדם וחירותו": כל החוקים שהתקבלו לפניו תקפים - ללא הגבלת זמן!

חוקי היסוד החדשים - עד לחקיקת 2 חוקי היסוד החדשים, לא הייתה לאזרח מגילה של זכויות. לפיכך, חוקי היסוד מגשימים: א. הגדרה חוקתית; ב. סטנדרט קבוע לפתרון בעיות; ג. קביעת מעמד מועדף.

המערכת החוקתית של ישראל מבוססת על שני עקרונות בסיסיים: ישראל מדינה דמוקרטית; ישראל מדינה יהודית. אולם כבר בבג"ץ ניימן ( השני) עלתה וצפה הבעייתיות בין העקרונות הנ"ל לבין "מדינת כל אזרחיה" או אז נקבע: כי רשימה ששוללת את ישראל כמדינה יהודית אינה לגיטימית. לתפיסתי יש בקביעה זו 'שמץ' של הפרת עיקרון הדמוקרטיה!?

בחוקי היסוד מצאו מקומם "זכויות מהותיות" ו"נוסחאות איזון". לדוגמא: חוק יסוד חופש העיסוק: א. זכות לא תוגבל אלא מסיבות נאותות ומטובת הציבור; ב. כל עיסוק יעמוד בסטנדרטים של דרישות לגיטימיות.

בדומה, בחוק "יסוד כבוד האדם וחירותו": א. זכות לחיים, לגוף ולכבוד; ב. זכות לרכוש; ג. חרות היחיד; ד. זכות להיכנס לארץ; ה. זכות לפרטיות וחסיון החיים הפרטיים; אולם מספר עקרונות, לדעתי לא מצאו את מקומן בחוק, עקרונות כמו: א. שיווין; ב. חופש ביטוי; ג. חופש דת ומצפון.

לעקרונות אלו שלא מצאו את מקומן בחוק נמצאה 'נוסחת איזון' לשמור על מה שהתקבל מול הזכויות שלא התקבלו כדלקמן: כבוד האדם בהתייחס לערכים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

כאמור חוק יסוד הכנסת: הראשון שהתקבל, 1958; אחריהם חוקקו 2 חוקי יסוד נוספים: חוקי היסוד החדשים חופש העיסוק וכבוד האדם וחירותו. חוקי יסוד לא משוריינים באופן מוחלט ואינם עדיפים על חוקים אחרים למעט היותם אבן פינה במובן המטריאלי של החוקה במדינת ישראל.

חוק יסוד נוסף המסדיר את נושא עצמאות הרשות השופטת הוא "חוק יסוד השפיטה"; אשר קבע:

1.הגוף השופט כפוף רק למרותו של הדין

2.שופט ייבחר ע"י וועדה המיועדת לנושא

3. שופט יפרוש בגיל 70, האפשרות להדיחו מוגבלת ודרוש רוב של 7 מתוך 9

4.לא ניתן לפגוע במשכורות השופטים ללא קיצוץ במשכורות המגזרים האחרים.

לא דנים בנושאים פוליטיים

השופט ברק עשה הבחנה בין:

א.שפיטות נורמטיבית: האם יש אמות מידה על-פיהן יכול ביהמ"ש לשפוט בנושא. ברק גורס כי תמיד קיימת נורמה משפטית על פיה ניתן לפעול, אולם במקרים קיצוניים יש להפעיל את מבחן הסבירות – האם ההחלטה סבירה. אם יתברר כי חלק מהשיקולים נשקלו בצורה מעוותת אזי היא ניתנת לפסילה ע"י ביהמ"ש; לבין:

ב.שפיטות מוסדית: עולה השאלה האם אין בכך פגיעה בהפרדת הרשויות. ברק סבור כי זו הדרך להבטיח את תקינות הפעולה והפרדת הרשויות. אומנם ברק ער לעובדה כי יש הגורסים כי ישנם מקרים בהם אל לבג"ץ להתערב, אולם דעתו גורסת כי אלו מקרים קיצוניים.

עמדתו של הנשיא לשעבר כבוד השופט שמגר: יש לבחון מקרים עמומים על-פי הנושא הדומיננטי, היה וזה יתברר כפוליטי, כי אז אל לבית המשפט לדון בו, על-אף שייתכן כי יהיו בו אלמנטים משפטיים מובהקים. בפס"ד ברגיל נ' ממשלת ישראל: שלום עכשיו עתרה כנגד ההתנחלויות בשטחים. בית המשפט קבע כי הנושא פוליטי ועל-כן אינו שפיט מוסדית למרות היותו בעל אלמנטים שיפוטיים.

כיום בפועל אין בית המשפט שש לפעול כנגד הממשלה, ונושאים פוליטיים או סוגיות פוליטיות מופנות חזרה אל העותרים בהמלצה שיפנו אל בית המחוקקים – הכנסת, היות שהנושא אינו שפיט.
לתפיסתי יש לבצע הבחנה בין:

1.מקרים בהם ישנה התייחסות ליחסים בין הרשויות עצמן – בית המשפט לא יטה להיכנס לעובי הקורה.

2. כאשר העתירה היא רחבה ולא אדם ספציפי – בית המשפט לא יטה להיכנס לעובי הקורה.

3. מקרים בהם פלוני ספציפי עותר נגד השלטון בסוגיה ספציפית – בית המשפט יסתכן וישפוט את הסוגיה.

ברשימה זו מניתי מספר חוקי יסוד, כרונולוגית מיום הכרזת העצמאות ו- "מגילת העצמאות" בהיותה אבן יסוד ליתר חוקי היסוד שהגיחו לאחר מכן. אומנם כי כן וטוב הוא העניין שלמדינה 'דמוקרטית' כפי שמדינתנו מכוונת להיות כך – טוב עשו המחוקקים בחיקוק חוקי היסוד. אולם 'אליה וקוץ בה' ! ומה הועילו חכמים התקנתם? כאשר השכם והערב נמצאת דרך 'עוקפת בג"ץ'? מדוע הצטרכנו למושג החשוב שטבע כבוד הנשיא לשעבר השופט אהרן ברק: "אקטיביזם שיפוטי"? ובכלל ובמספר רב של דיונים בבית המשפט העליון הותקפו חוקי היסוד מבחינת פרשנותם והכללת 'חופש הדת'; 'איסור גילויי גזענות' לדוגמה ועוד רבות הדוגמאות.

לפיכך טוב יעשה בית המחוקקים, הכנסת, ושלא תחת אילוצי זמן (הבחירות המתקרבות), שלא תחת אילוצי מגזרים אינטרסנטים המפעילים לחץ בלתי-יחסי למספרם באוכלוסיה; להקים ועדה שתורכב מנציגי הכנסת, נציגי הרשות השופטת ומשפטנים בעלי שם – הוועדה תשב על המדוכה עד הגיעה לנוסח מקובל של "חוקה" – חוקה למדינת ישראל; ובקריאה זו הנני מאתגר את הח"כים והמשפטנים לפעול ולהביא סוף סוף למדינת ישראל את העניין הבסיסי ביותר לקיומנו כמדינה דמוקרטית שחרטה על דגלה את זכות השוויון, חופש הביטוי, חופש הפולחן והדת ואיסור ההפליה והגזענות לסוגיה.

תאריך:  18/08/2012   |   עודכן:  18/08/2012
חיים בר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העת לעשייה: חוקה למדינת ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארגון בצלם הפיק סרטוני וידאו, שנועדו על גרסתו, לתעד את המציאות ברצועת עזה. אתר ynet שיתף פעולה עם בצלם בפרסום סרטוני הווידאו שהועלו לעמוד מיוחד באתר וזכו לחשיפה מודגשת וממושכת. וכך נכתב (1.1.10) באתר ynet בעמוד, בו נכללו כל סרטוני הווידאו ה"דוקומנטריים":
18/08/2012  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
ההיגיון העיקרי של הסכמי אוסלו היה שהקמתה של המדינה הערבית ה-23 במרחק של 16 ק"מ מתל אביב תביא שלום לישראל ויציבות למזרח התיכון. כיום, תיאוריה זו אינה עוברת אפילו את מבחן הצחוק. בנוסף למרחץ הדמים שחולל אוסלו, הרי מה שמכונה "האביב הערבי" הביא אל קיצו את מדינות לאום ערביות ברוח הדגם האירופי. מדוע אם כן יש להחיות מודל גווע למען "עם פלשתיני" מומצא שאימץ את האיסלאמיזם, כמו שאר העולם הערבי?
17/08/2012  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
"מדוע ישראל הייתה מוכנה לקדם את פני הפיגוע, ואילו מצרים לא, למרות שהמידע על פעולת הטרור היה ידוע לשני הצדדים?", שואל "אלאהראם" (קהיר, 10.8.12). "ישראל שמה קץ לאיום ולמבצעיו במכה אחת, ואילו בצד המצרי ההישגים שאפו לאפס. הדבר הקריטי לעם המצרי ולמשפחות הקורבנות הוא התוצאה. העם דורש מן הנשיא מוחמד מורסי ומהגנרל חוסיין טנטאווי שיגידו מה התרחש בליל הבגידה בחיילינו האמיצים.
17/08/2012  |  מנשה שאול  |   מאמרים
"אם אומנם זו ההכרעה, אינני מוכן לכבד אותה", ציין יצחק בן-אהרן ב-1977 לאחר שצפה במדגם הטלוויזיה שהצביע על המהפך השלטוני. בן-אהרן, שסירב להשלים עם רוע הגזרה האלקטורלית של 77', אינו יותר מחולייה אחת מני רבות בשרשרת הוויית שמאל ישראלית מהוללת, שמאז ומעולם הייתה נכונה לקבל את הכרעת הבוחר, ובלבד שהשכיל לשים בקלפי את הפתק הנכון. ובכל זאת, לא אלמן ישראל משמאל, ואם חלילה חרג הבוחר מהמנדט שהעניקו לו בן-אהרן ודומיו, כפי שחזר וחרג ברוב עיוורונו במרבית מערכות הבחירות שפקדו אותנו מאז המהפך, ניתן כמובן לבצע מקצה שיפורים לשגיאותיו הקשות. למשל, באמצעות בג"ץ, או דרך אנ"ש (אנשי שלומנו) השזורים בשלל המשרדים הממשלתיים, וכמובן גם באמצעות אותם כלבי שמירה של הדמוקרטיה, שיתוו לשלטון הנבחר את דרכו (דרכם), יאתרגו את מי שילך בדרכם, ישמרו מכל משמר על אנ"ש, וישללו את הלגיטימיות מכל נבחר ציבור שיעמוד במריו ויבקש ברוב חוצפתו לממש את המנדט שהעניק לו הבוחר.
17/08/2012  |  שאול רוזנפלד  |   מאמרים
עיתון הארץ מבשר בשמחה כי "מעל 400 בני אדם, בהם המשפטנים הפרופסורים מני מאוטנר וחיים גנז מאוניברסיטת תל אביב, חתמו בימים האחרונים על עצומה הקוראת לטייסי צה"ל לסרב פקודה ולא לתקוף באירן אם יידרשו לעשות זאת."
17/08/2012  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il