|   15:07:40
דלג
  עמוס שנער  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

פרנסת החרדים

מעבר לכך שהחרדים עובדים, מבט על התרומה למשק על-פי נתונים של אחוזי עובדים ומובטלים בלבד אינו רציני ואינו מקצועי, כיוון שקיימים עובדים רבים שטוב היה אילו לא עבדו
19/08/2012  |   עמוס שנער   |   מאמרים   |   תגובות
ארגונים כמו זק"א משרתים גם ציבור חילוני [צילום: יוסי ימפל - דוברות זק"א]

החרדים עובדים ומתפרנסים

בכתבה שהתפרסמה באתר האינטרנט של "The Marker" בתאריך 6/10/2011 בשם: "החרדים בחו"ל יוצאים לעבוד - בישראל עניים" התפרסם בין השאר כי שיעור התעסוקה של הגברים החרדים עומד על 39 אחוזים. אינני יודע עד כמה המידע אמין, מה גם שהכתבה עצמה לא ציינה מקור לקביעה זו, אך גם אם הנתון הזה מדויק, לו נסתכל בין השורות, נגלה דווקא שמצב התעסוקה במגזר החרדי משביע רצון ולא נופל בהרבה, אם בכלל, ממצב התעסוקה במגזר החילוני.

ידוע שקיימות הרבה משפחות בעלי מפרנס יחיד. בדרך כלל זה כנראה הגבר. אף אחד לא בא אליהם בטענות על כך והתופעה הזו מקובלת ולגיטימית. ידוע שאצל החברה החרדית התופעה היא לעיתים קרובות הפוכה והאישה היא זו שיוצאת לעבודה. החילונים לא חייבים לאהוב את זה, והאמת היא שהכתובה מטילה דווקא על הבעל את החובה לפרנס, אך מותר לאישה לרצות את התעלותו הרוחנית של בעלה שמזכה גם אותה ולמנוע ממנו את חובת הפרנסה. זו מעלתה של האישה החרדית, אך לא חובתה. ברגע שתרצה או שתרגיש כי תשו כוחותיה, זכותה לדרוש מבעלה לדאוג לפרנסה ולא רק באמצעים רוחניים אלא באמצעים גשמיים על-ידי יציאה לעבודה. במקרה כזה על הבעל החובה אף לצאת לרחוב ולפשוט את ידו לצדקה, כל עוד אינו מוצא מקור אחר של פרנסה.

בכל אופן, על-פי המידע שפורסם ב "The Marker" שאינני בטוח בעניין אמינותו, (אך סטייה במידה וקיימת, תהיה בוודאות לרעת החרדים ולא לטובתם) מצוין ששיעור הגברים החרדים העובדים עומד על כ-40 אחוזים, תוך התעלמות טוטאלית משיעור הנשים החרדיות העובדות, שבמגזר החרדי אינו נופל, ואולי אף עולה על שיעור הגברים העובדים. יוצא שאחוז החרדים העובדים הוא לפחות 40 (מתוך הגברים) ועוד 40 (מתוך הנשים) ומכאן שלפחות 80 אחוזים מכלל החרדים מביאים פרנסה לביתם אם לא יותר. (כמובן שלא חסרים משפחות בהם שני בני הזוג מפרנסים).

זה נתון יפה לאור העובדה שגם אצל החילונים קיים שיעור אבטלה לא קטן, ומכאן יוצא שהמשפחות החרדיות לא נופלות בהרבה, ואולי אף לא נופלות בכלל מהמשפחות החילוניות בהבאת פרנסה לביתם, וזכותם המלאה של החרדים להסתפק במועט, דבר המחייב, כאשר יש מפרנס יחיד במשפחה. אגב, בוויקיפדיה בערך: "יהדות חרדית" ישנם נתונים הרבה יותר מחמיאים מהנתונים של "The Marker" לגבי תעסוקת הגברים החרדים (יתכן שבוויקיפדיה הדברים פורסמו מאוחר יותר ולכן הנתון שלהם יותר מעודכן). אך עדיין אני נוטה להאמין שהמציאות אף יותר מחמיאה לחרדים.

בזמנו שלחתי פעמיים שלוש תגובה ברוח הדברים שכתבתי לעיל למאמר באינטרנט של:"The Marker", אך היא לא התפרסמה. החלטתי לדון את האתר שלהם לכף זכות מתוך הנחה שהם לא מפרסמים תגובות חדשות למאמרים שנכתבו לפני כמה חדשים. עתה, לפני פרסום שורות אלו ביצעתי ניסיון נוסף ושלחתי תגובה אנטי חרדית בשם בדוי. הפעם התגובה נקלטה.

האם חרדי הלומד יום שלם נחשב למובטל?

ללמוד יום שלם אינו דבר קל. אני בעצמי, כותב השורות הללו, לא אשכח איך לאחר שחזרתי בתשובה ישבתי ולמדתי יום שלם בישיבה מתוך התלהבות של דתי חדש, אך עם הזמן הכוח ללמוד ירד וראש הישיבה פנה אלי ואמר לי שאם איני מסוגל ללמוד יום שלם, חובתי לצאת ולעבוד. בעל משפחה שכן לומד יום שלם ומסתמך על כספי מדינה בלבד ייכנס מהר לחובות ויגווע מרעב. למעשה ללא התרומות הרבות המגיעות מהארץ ובעיקר מחו"ל, העסק היה מזמן מתמוטט. האם אי-אפשר לומר שאותם לומדי התורה הם למעשה פועליהם של בעלי הממון?

התורמים מעוניינים להגדיל תורה בישראל, אולי מתוך רגשי אשם עצמיים על כך שהם עצמם אינם לומדים, או אינם חיים בארץ וזאת ההזדמנות שלהם להיות שותפים ללימוד ולזכות ההתיישבות בארץ ישראל (כמעין הסכם יששכר וזבולון). יוצא מכאן שאלו שלומדים יום שלם הם מעין עובדים המתפרנסים בלימודם אצל בעלי הבית: תורמי הכספים, ואין בכך כל פסול. מעבר לכך, יש בפעילותם הברוכה תרומה עצומה למדינת ישראל בצורת כסף זר הנכנס לתוכה.

שירות לאומי לכל החיים

עכשיו כשכבר ברור שהחרדים גם כן עובדים, קשה שלא להתייחס למנהגם לתרום מעשרות. מי מוכן להתנדב בדרך קבע להיפרד מעשירית משכורתו? אצל החרדים ובכלל אצל הדתיים, מדובר בהתנהלות טבעית המשרתת גם את המדינה, ואלו הם רק חלק מהמוסדות הנהנים מהתרומות הללו המועילות גם לציבור החילוני: "עזר מציון", "עזרא למרפא" של הרב פירר (חתן פרס ישראל), "מגדל אור" של הרב גרוסמן שזכה אף הוא לפרס ישראל לצד פרסים רבים אחרים ,"יד שרה", "ארגון הצלה","זק"א"," יד לאחים" (הנלחמים בהתבוללות והעוסקים בפדיון שבויים של ממש בחילוץ נשים יהודיות לצד ילדיהן מכפרים ערביים, כאשר במרבית המקרים נשים אלו הינן נשים מוכות) וכמובן שיש לציין גם את בתי התבשיל למיניהם, ועוד.

המעשרות אינן מוגבלות לשנה שנתיים בלבד או לשלוש שנים בדומה לשירות הצבאי ולכן ניתן לומר כי הדתיים והחרדים משרתים בשירות לאומי לכל החיים. כל זאת בנוסף לחובתם עבור מס ההכנסה. אם תרצו, אז מצאנו את הפתרון לביטולו של חוק טל.

להגיון הדתי והחרדי יותר

אחרי שדיברתי אל ההיגיון, אותו יכול להבין גם החילוני, תרשו לי להתייחס להגיון שמדבר יותר אל הציבור הדתי והחרדי. אתם לא חייבים להסכים, ואף מותר לכם לחשוב שנפלתי על הראש, כיוון שתמיד תוכלו להסתפק בטענותיי מהסעיפים הקודמים.

לדעתי אין ספק שעובדת קיומה של המדינה כטיפה בים של שונאים מבחוץ ומבפנים היא נס אחד גדול שלא ניתן להסבירו על-ידי כוחו של צה"ל ועל-ידי חכמתו של היהודי בלבד ולדעתי גם שונאינו פעורי פה מהישגיהם הדלים, לנוכח מאמציהם הרבים ולנוכח הכספים הרבים שנשפכים על ידם למטרות לוחמה בנו. אסור לסמוך על כך, מה גם שהאיומים לאחרונה גדלים ומתעצמים וכאן המקום הוא רק להשקיע יותר באלו הרוצים ללמוד, ולא לפגוע בהם על-ידי אילוצם לשרת את המדינה בצורות אחרות, כי בהחלט אפשר לומר עליהם שהם עוסקים בעבודת קודש התורמת לבטחון המדינה.

תקשורת מגמתית

לא מזמן כשביקרתי אצל חבר הוא קרא לי לצפות בדחיפות בטלוויזיה. לא יודע מה היה שם התוכנית אך דיברו שם על האפליה לרעת החילונים בעניין קניית דירות בתנאים טובים ומוזלים, כיוון שהתנאים להטבות תאמו יותר לחברה החרדית כמו: ריבוי ילדים וכדומה ולא התייחסו לזכות השירות הצבאי. לי אישית קשה להביע עמדה בעניין כי חסרים לי פרטים רבים. מה שברור לי הוא שלא נאמרה לציבור כל האמת והראיה לכך היא שבניגוד לחוק, לא ניתן לאף נציג חרדי ו/או ממשלתי הנוגע בדבר את הזכות להגיב, וזו רק דוגמה אחת מתוך רבים. בדומה לכך מושרשות סטיגמות רבות שאינן נכונות על הציבור החרדי בעידוד התקשורת בישראל.

לעיתים קרובות העובד לפרנסתו גרוע מחרדי מובטל

אינני מומחה בכלכלה. אך נראה לי שלהסתכל על התרומה למשק על-פי נתונים של אחוזי עובדים ומובטלים זה דבר לא רציני ולא מקצועי. כיוון שקיימים עובדים רבים שטוב היה אילו לא עבדו. ואתן דוגמאות:

(1) חברי הכנסת - הדוגמה הבולטת שייכת להם. חלק גדול מתוכם אם לא רובם, במקרה הטוב אינם מזיקים. בכל מקרה אין פרופורציה בין תרומתם לחברה לבין משכורתם, בעיקר אם הם הופכים לשרים.

(2) עורכי הדין - אינני יכול ורשאי להכליל, אך שוב ניתן לומר שחלק גדול מתוכם, אם לא רובם, מוצצים את דמם של לקוחותיהם, וגם שכרם בחלק עצום מהמקרים אינו מוצדק, אך אין ללקוח ברירה.

אגב, אף פעם לא הבנתי מדוע מגיעים להם אחוזים מערך ריווחם של הלקוחות שהרי עבודתם היא אותה עבודה בכל מקרה ולא תמיד היא נושאת ברכה. כשהעורך דין נכשל אגב, הוא משתתף עם לקוחו באופן יחסי בהפסד? לא נורא, האמא יכולה להישאר גאה כי הבן שלה הוא עורך דין! יותר מזה? כל אותם עורכי הדין תורמים לגידול שיעור המתפרנסים בארץ ישראל. מה רע?

(3) בעלי המקצוע השונים - בתוכניתו של חיים הכט: "יצאת צדיק" המצולמת במצלמה נסתרת אנו מגלים כי אחוזים גדולים ומפחידים של בעלי המקצוע השונים מרמים את לקוחותיהם עד כדי גרימת נזק לאדם, ואתן 2 דוגמאות בלבד מתוך התוכנית: כאשר עקבו אחר רופאי השיניים, התגלה כי רבים מהם קובעים כי הלקוח זקוק לסתימות חורים בזמן ששיניו תקינות לחלוטין. בתוכנית שהתמקדה בדודי השמש לא נמצא אפילו צדיק אחד. כולם קבעו שיש לבצע תיקונים במאות שקלים כאשר את הבעיה האמיתית ניתן היה לתקן בשניות בודדות וללא הוצאות.

בכלל, אף פעם לא הבנתי מדוע ביקור של טכנאי עולה 250 ש"ח גם אם לא נדרש ממנו לבסוף לתקן דבר? מדוע אינני מרוויח גם 250 ש"ח רק מעצם הגעתי לעבודה? יותר מזה, גם בסוף יום העבודה אינני מרוויח סכום שכזה. אבל העיקר הוא שרבים מתוך אותם מאות ואלפי רמאים לבטח מתלוננים בשיחות הסלון כיצד החרדי גוזל את כספם. אז "כל הכבוד" לכם שאתם מרוויחים את כספכם בכבוד ומעלים את סטטיסטיקת המתפרנסים לתפארת מדינת ישראל.

(4) חברות הטלפון הסלולארי - דוגמה מעולה לשוד כספי הציבור, ואפגע באינטליגנציית הקוראים אם אפרט בעניין. נכון שלאחרונה בשל התערבות המדינה פחת כוחם לשדוד.

(5) כל אלו המוכרים מוצרים דרך הטלפון - אלו מנדנדים ללקוחותיהם ומצליחים פה ושם להפיל קורבנות תמימים. תודה לכם שהתפרנסתם בכבוד ולא הצטרפתם לסטטיסטיקת המובטלים.

(6) רופאי קופות החולים ובעיקר הפרטיים - אוי כמה שרבים מכם מומחים בלעשות את החולים לעוד יותר חולים. שלא לדבר על אלו בעלי השם, שאתה הלקוח משלם להם לא מעט והם מוציאים אותך ממשרדם אחרי חמש דקות וגורמים לך להרגיש שאתה נודניק ושואל הרבה שאלות. אגב, אם פתאום תצוץ לך שאלה נוספת לאחר הביקור תזדקק לרחמי שמיים כדי לקבל מענה מבלי לשלם מחדש. אז מה לכם כי תבכו? אתם רופאים! חלום של כל אמא לבן שכמותכם. אתם "מתפרנסים בכבוד", מעלים את שיעור העובדים במשק, אך גם את שיעור המינוס בבנק של לקוחותיכם ואת רמת תחלואיהם ורמת הצפיפות בחדרי המיון.

(7) עובדי התקשורת - אלו מסיתים נגד רוב אוכלוסיית ישראל המספקת להם פרנסה (הימניים והחרדים) וממלאים את הרדיו והטלוויזיה בתוכניות רדודות ובלתי חינוכיות, אבל...."מתפרנסים בכבוד" ומעלים את שיעור העובדים בישראל.

(8) הפסיכולוגים והפסיכיאטרים - אלו בעלי מקצוע הנכשלים באחוזים גבוהים בתפקידם לרפא את לקוחותיהם (לפעמים הם גם מזיקים). אך למרות שאינם יכולים לתת אחריות על עבודתם, הם גובים סכומים אדירים עבור שעת ישיבה נינוחה על כיסא (והלוואי שזה היה תמיד שעה) תוך ניצול מצוקותיהם של החולים שאין להם למי לפנות.

(9) חברות המשקאות והמזון בישראל - אלו מעלימים מידע מהציבור בעניין נזקי מוצריהם אותם הם לא מתביישים לפרסם לעיתים רבות כמוצרי בריאות: כל חטיפי הדגנים המפוצצים בסוכר (שיש בו גם מרכיב ממכר) עד שאין ערך לאותם דגנים, העבודה בעיניים על הלקוח בעניין כמות הסוכר במוצרים השונים, ע"י ערבוב הסוכר בממתיקים אחרים המזיקים אף יותר כדי שיראה כביכול שאחוז הסוכר במוצר נמוך יותר, ושהוא אינו במקום הראשון יחסית למרכיבים האחרים, פרסום מוצרים כמו הבמבה והמיצים השונים כמוצרי בריאות בשל כמות מזערית של ויטמינים המוחדרים לתוכם ללא התייחסות לכל המרכיבים הבעייתיים האחרים וכו' וכו' וכו', עד שאפילו חנויות טבע רבות מנצלות את המוניטין הבריא שלהם ומוכרות לציבור גם מזונות מזיקים. אך מה זה משנה? חבל שאני מבלבל לכם את הראש. מה, אני לא יודע כמה תעסוקה מספק ענף המזון? אינני יודע עד כמה ענף זה תורם להורדת שיעורי האבטלה? טיפש שכמותי!

בקיצור, מספר הדוגמאות שנתתי מן הסתם מזערי, אז אל תתלהבו אוטומטית משיעור העובדים ואל תבינו אותי לא נכון. אני מצדיע לעובדים אך לא לאלו שעלינו בעיניים עובדים. ואל תתרגשו מהחרדים. רובם עובדים, כפי שהוכחתי בתחילת המאמר והרי ברור שאפילו מדינה עשירה יחסית, לא הייתה מצליחה לכלכל אוכלוסיה כה גדולה ולספק להם די מחייתם ואפילו בתי מגורים. זוכרים את הממשלה ללא חרדים של שרון ולפיד זיכרונו לברכה? זכור לכם שהכיס שלכם התמלא? לא לא ולא.

תאריך:  19/08/2012   |   עודכן:  20/08/2012
עמוס שנער
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרנסת החרדים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לחכ
20/08/12 14:49
2
החרדית העובדת
20/08/12 15:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בממשלה נערכים להטיל גזירות כלכליות על הציבור. שלפתי את אחת הכותרות, שאומרת "גורמים באוצר: "משרד הביטחון מנהל מסע הפחדה נגד אזרחי ישראל". המערכה בין שני משרדי הממשלה מקיפה עשרות מיליארדים.
19/08/2012  |  יאיר דקל  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי שוקק, נגד הנורמה הישראלית, לא-מסוגלים, הנאה, לא התרגלו, חתרן מלהג והחומר הנכון
19/08/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
הסיסמה הכוזבת שבפיהם (ותומכיהם בשמאל הקיצוני) היא "חופש אקדמי", אלא שאין זה אומר חופש להשמיץ מדינה ו/או להכפיש דעות של אחרים בכותלי המוסד האקדמי, זה אינו חופש להפוך למיסיונרים לרעיון אידיאולוגי מסוים ואינו מוגדר כחופש לפגוע במדינה, בביטחונה ובכלכלתה.
19/08/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
"השועל מאשים את המלכודת ולא את עצמו". (ויליאם בלייק)
19/08/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
מייסדי תנועת שלום עכשיו היו יולי תמיר, צלי רשף, אבשלום וילן וערן שנדר. מאז הקמתה של התנועה, הציבו מייסדיה למטרה, לשכנע את דעת הקהל ואת ממשלות ישראל בצורך להשגת שלום עם העם הפלשתיני ועם מדינות ערב השכנות, תוך שמירה על עיקרון של שטחים תמורת שלום - תמורה שאינה תלויה בדבר.
19/08/2012  |  אבנר אביב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il