|   15:07:40
דלג
  רפי פוירשטיין  
חבר הנהלה ארגון צהר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

עריצות הרגש

המשברים המשפחתיים הרבים בהם עוסקת פרשת השבוע נובעים כולם מהשתלטות הרגש על השכל, מהעדפת הדחפים על פני ההיגיון הפתרון של התורה הוא סדרה של מצוות המחייבות את האדם לעצור ולחשוב על תוצאות מעשיו - לקח שהוא בהחלט רלוונטי גם לנו
29/08/2012  |   רפי פוירשטיין   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
מחזירים את הסמכות ההורית [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

ברשות הפיתוי
תרבותנו לוקה בעריצות הרגש. אנו רוכשים לא כי אנו צריכים, אלא כי אנו לא עומדים בפיתוי. אנו מחליפים רק משום שזו "האופנה האחרונה", ולא בגלל שזה באמת הטעם שלנו. רשות הרבים הוויזואלית שלנו מעוררת ומשתמשת בצרכים הכי ראשוניים שלנו, ובראשם יצר המין, לצרכים מסחריים. נכון הדבר שבדרך כלל השכל שולט, אולם בקטנות אנו משועבדים לרגש

ניאוף תוך ניצול חולשתה של האישה, העדפה מובהקת של בן אחד ונישול השני מזכויותיו החוקיות, בן אהוב שמעולם לא העמידו לו גבולות והוא מגלה ניצנים של פשיעה חמורה, אונס ברוטאלי, גירושין, גילוי עריות בתוך המשפחה... מדובר ברשימה חלקית בלבד של משברים משפחתיים שהפרשה שלנו, פרשת "כי תצא", עוסקת בהם. ראוי אולי היה לשנות את שמה ולתת לה את הכותרת "משפחה במשבר", ואולי בעצם לא. שכן אפשר היה לחשוב שמדובר במקרי קיצון, אולם דוחות המועצה לשלום הילד בשנים האחרונות חושפים, כי התורה ידעה על מה היא מדברת. 40,000 מקרים של התעללויות בילדים נחשפות בישראל מדי שנה. אולי לא מדובר בנורמה, אבל בהחלט יש כאן מגמה מדאיגה.

האם יש מכנה משותף בדיאגנוזה של התורה לכל המקרים המסובכים הללו? נדמה לי שמכנה משותף אחד ישנו והוא "עריצות הרגש". הרגש (כשם כולל למשיכה, עונג, אינסטינקטים ועוד) הוא שתלטן. בכוחו לעוור את עיני השכל והשיפוט של האדם. בכוחו לעוות את המציאות הרחבה ולמקד אותה בעניין מצומצם וחלקי בלבד.

הפרשה מתחילה באדם שמביא לביתו שבויה אומללה, יפת-תואר אמנם, אך מנוצלת וזרה הנקרעת מביתה ותרבותה. האימפולסיביות הרגשית-יצרית של הלוחם בשדה הקרב שולטת בו כשהוא רואה את יופייה המסנוור. מה שמסתתר מעיניו באותו הרגע הוא הנזק הבלתי-הפיך שיגרום לאשתו ולילדיו ובעצם גם לעצמו, עם הבאתה אל תוך ביתו. המשפחה אותה בנה בעמל רב, תתפרק ותקרוס עליו כגג מט לנפול. לא בכדי התורה קושרת בין אשת יפת-תואר לכל שאר המשברים המשפחתיים המובאים בהמשך. סופו של אדם כזה לנשל את בנו הדחוי מזכויותיו, לקנות לו שונאים מרים בתוך ביתו ועוד ועוד. בשלב זה כבר מדובר בכדור שלג שלא ניתן לעצרו. האדם נותן דרור לרגשות השליליים כלפי בנו, והללו מעוורים אותו לחשב את התוצאות השליליות וההרסניות של מעשהו.

"עריצות הרגש" באה לידי ביטוי גם במקרה השלישי בפרשתנו, בסיפורו של "בן סורר ומורה" - אותו בן שזכה לפינוק יתר ומעולם לא לגערה מרסנת, לא קיבל גבולות, לא חונך, והפך למעין חיית פרא שאיננה יודעת מעצורים ושובעה, עד כדי איום על הסביבה. מה הפך אותו לכזה אם לא רגש האהבה של הוריו אליו, שמכוחו נמנעו מלגעור בו ולכוונו? ההורים תמיד יכולים לטעון, כי הם רצו רק בטובתו, אולם עריצות הרגש מנעה מהם לראות את המכלול. הם לא פירשו את רגש האהבה בצורה רחבה אלא מצומצמת ומעוותת, ובכך איבדו את סמכותם ההורית.

הליקוי התרבותי של זמננו

התורה נוקטת בשני מהלכים עיקריים כתיקון למצבים אלה. ראשית: השבת השכל למקומו. היא עושה צעדים שיכריחו את השבוי בעריצות הרגש לפקוח את עיניו. בפרשת השבויה יפת התואר, התורה מצווה על האדם לדרוש ממנה לגלח את שערותיה, לבכות על הוריה חודש ימים ולא לטפח את עצמה כל אותה תקופה. התורה יוצרת מציאות חדשה שתעמעם את הגירוי מסיח הדעת (יופייה של האישה) ותאפשר לאדם לשקול שיקולים רחבים יותר (האם זה הוגן לעשות כך לאישה האומללה? מה לגבי הנזקים שימיט מעשהו עליו ועל משפחתו?). התורה משיבה את השכל למקומו ההכרחי תוך השבת מלחמה כנגד עריצות הרגש.

בפרשת הבן הדחוי, משתמשת התורה באמצעי חוקי על-מנת לאזן את הרגשות השליליים. היא לא מאפשרת לאדם לנשל את בנו מזכויותיו. בכך היא לא רק שומרת על זכויותיו של הבן האומלל, אלא מכריחה את האב לראות את בנו כאדם ולא רק כאובייקט שעושים איתו מה שרוצים. היא מגנה עליו בצורה זו מהתעללות, ומכריחה את האב לתקשר איתו. ריסון השפעתם המעשית של הרגשות השליליים עשוי למתן אותם עצמם.

בפרשה השלישית, בן סורר ומורה, משיתה התורה עונש חמור על הילד ודינו מיתה. אמנם, חז"ל כבר קבעו "שבן סורר ומורה לא היה ולא נברא", וגם אם כן - היה זה מקרה יחידאי במשך אלפי שנים. יחד עם זאת, התורה מלמדת אותנו באמצעות עונשו התיאורטי החמור של אותו בן סורר ומורה, כמה אחריות מוטלת עלינו כהורים. התורה מעמידה לנו מראה אכזרית על העשוי לקרות לנו אם נוותר על סמכותנו ההורית כבר מקטנות.

תרבותנו לוקה בעריצות הרגש. אנו רוכשים לא כי אנו צריכים, אלא כי אנו לא עומדים בפיתוי. אנו מחליפים רק משום שזו "האופנה האחרונה", ולא בגלל שזה באמת הטעם שלנו. רשות הרבים הוויזואלית שלנו מעוררת ומשתמשת בצרכים הכי ראשוניים שלנו, ובראשם יצר המין, לצרכים מסחריים. נכון הדבר שבדרך כלל השכל שולט, אולם בקטנות אנו משועבדים לרגש. התורה זועקת מבין כל משבר ומשבר בו היא מטפלת וקוראת: בן אדם, התחל לחשוב! ראה את כל התמונה לפני שאתה פועל, אל תהיה אימפולסיבי, צור תמונת מציאות שלמה כתנאי לפעולה מכל סוג שהוא.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הרב רפי פוירשטיין הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  29/08/2012   |   עודכן:  29/08/2012
הרב רפי פוירשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירן מתעתעת. הכלכלה שלה נאנקת תחת הסנקציות אבל הרחוב שלה נראה לפחות כלפי חוץ רגוע ולא רעב. מדינות המערב הטילו עליה חנק, אבל נציגיהן של עשרות מדינות מתארחים בה החל מהיום לוועידת גוש המדינות הבלתי מזדהות, וכפי שמדווח אריאל כהנא בגיליון זה טהרן לבשה חג לכבודם. למשקיף מרחוק קשה לקבוע האם השפע היחסי המצטלם יפה בחנויות ובשווקים של טהרן הוא אמיתי או מצג שווא של השלטון.
29/08/2012  |  אורי אליצור   |   מאמרים
האם עו"ד ערן אטינגר, היועץ המשפטי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, חש כי בתקופת כהונתה של אורית נוקד כשרה, נחלשים מעמדו ומידת השפעתו? אולי זו הסיבה שבגללה אטינגר, אשר בתקופת כהונתו של שלום שמחון כשר החקלאות נחשב ליד ימינו, לאיש אמונו ולמעשה לאיש החזק במשרד, עושה לאחרונה מאמצים לנטוש את ספינת החקלאות השוקעת.
28/08/2012  |  עידן יוסף  |   מאמרים
לכבוד
28/08/2012  |  ד"ר גדי אשל  |   מאמרים
יש לי טענות לא מעטות לכתובתו של ההון הגדול על תרומתו לזיהום המופקר של הטבע ובדרך ההתנהלות הלא אחראית כדי למקסם רווחים, כאילו יש רק היום ואין מחר.
28/08/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
העולם הישן הוא משיחי ובנוי על "מהפכות" ומובילי מהפכות, וזהו עולם המחכה לרגע שבו יבוא William Wallace הישראלי, ויצית מחדש את התקווה המשותפת, יבנה את האחדות ויוביל את הקרב המכריע. ההעדפה האישית שלי היא המודל הנוכחי, שבו עשרות קבוצות של אזרחים מנהלות קרבות התשה מול מנגנון הדיכוי הקפיטליסטי-קולוניאליסטי, ומתישות אותו כמו היו נחיל דבורים עיקש מול דוב הבורסה הרעבתן המבקש ליטול מהן את דבשן
28/08/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
חזון המשפט העברי  /  הרב יובל שרלו
תבחר בעצמך!  /  הרב יובל שרלו
הסכם ממון  /  הרב שי פירון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il