|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

כדור פורח מול בלון נפוח

ברשתות החברתיות, הברומטר של "אהדה" מול "סלידה" מצביע על עובדה מעניינת. לפיד הוא תאום נתניהו. לפיד משחק במגרש של נתניהו עם החן והיופי, הוא יודע להפריח סיסמאות שנשמעות טוב לפחות כמו אלה של נתניהו. הלפיד הוא כדור פורח משום שיש לו כוח הינע משל עצמו והוא מכוון למסע של שינוי, בעוד שנתניהו הוא בלון נפוח, נע ונד ברוח, בהתאם למצב הרוח ולזהות המפוח
31/08/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
יאיר לפיד. מעולם לא אמר שום דבר החלטי על שום נושא [צילום: פלאש 90]


מרוץ הלפיד

ברגע שהוא חצה את הקווים והפך מעיתונאי לפוליטיקאי, הוא התחיל לחטוף אש צולבת. ידידי היקר והמוערך, נרי אבנרי, יסכים איתי בנקודה הזו לכל הפחות, על כך שהתקשורת לא אוהבת את לפיד, פשוט משום שהתקשורת לא מסקרת בהוגנות את מי שאינו נמנה על הקליקה התקשורתית.

ומן הצד השני, מחנה הפוליטיקאים שאליו הצטרף לפיד, גילה אהדה פחותה עוד יותר בהשוואה למחנה התקשורת שננטש. הפוליטיקאים ראו בו איום קיומי על מעמדם, על מקומם ועל עתידם. גם התקשורת וגם הפוליטיקאים שטפו אותו בקיתונות של השמצות, לעג, ועשו שימוש בתכונה המאפיינת אותם ביותר תוך שיבוש שמו ל-"יהיר". על זה נאמר כי "הפוסל, במומו..."

והציבור, שהעניק למרוץ הלפיד בתחילה מספר מנדטים שכמעט והפך את לפיד למפלגה השלישית בגודלה, החל ליישר קו חיש מהר עם התקשורת והפוליטיקאים. וכך, מי שקרא תיגר על המוסכמות הפוליטיות של הציבוריות הישראלית וביקש ליצור כאן סדר יום חדש, נתקל מהר מאוד בחומה הבצורה של כל מי שמסמל את סדר היום הישן. הפוליטיקאים והתקשורת חברו לסיכול הסיכון של נטרול מקבילית הכוחות של סדר היום הישן.

בגילוי לב עצמי, אני מודה שמעולם לא הייתי חסיד של "שיטת לפיד", והמודל של "להיות בסדר עם כולם" מעולם לא היה חביב עלי. לדידי, אדם המתיימר להנהיג מחויב שתהיה לו עמדה ברורה, סדורה ושתיאמר בקול רם. עמדה שתמיד מסכמת ב-"כל אחד צודק במשהו וסיכומו של דבר הוא שכולם צודקים", אינה "עמדה" כאשר היא המוטיב המוביל ומהווה סטנדרט קבוע ומודל החוזר על עצמו.

שווה להתחיל מהסוף

שווה להתחיל את הסקירה של תוכנית לפיד "עשור של חינוך", דווקא מן הסוף. התוכנית הזו מביאה (יש לומר "באומץ רב"), אל קדמת הבמה של הדיון הציבורי (שכבר מזמן איננו), את כל הכביסה המלוכלכת של מה שהיה פעם החינוך הממלכתי הישראלי, ואיננו עוד. לא רק חינוך ממלכתי אין כאן, אלא גם דיון בגורלו ובעתידו אין כאן.

מאז ימי זבולון המר לא הייתה עשייה חינוכית יסודית כל כך בישראל. האורחים במשרד החינוך מטעם השמאל ניסו לשווא, שולמית אלוני, יוסי שריד, יולי תמיר, אך כולם קיבלו מהר מאוד את קודקודו של המגף באחוריהם, ועפו משם כלעומת שבאו משום שניסו לשנות את הדינמיקה של ריסוק החינוך הממלכתי בידי סיעות דתיות.

החינוך הממלכתי הישראלי היה ואיננה עוד. רשתות חינוך העצמאיות תפסו את מקומו של החינוך הממלכתי, ובחוצפתם הרבה הדירו משם את סולם הערכים הממלכתי, המירו אותו במשנה פרטית, סקטוריאלית ובדלנית, ולאט אך בבטחה הדירו משם את לימודי הליבה, ואז הגישו את החשבון למדינת ישראל. כיום ישנן רשתות חינוך הפועלות במימון המדינה ומחנכות את תלמידיהן על לזלזול במדינה.

לפיד, שמעולם לא אמר שום דבר החלטי על שום נושא, ותמיד מצא את עצמו "מאזן" ומצדיק את כולם, הניח על השולחן תוכנית שניה ברציפות (הראשונה הייתה תוכנית הדיור), שאומרת אמירות ברורות ומפורשות, ומניחה תשתית לדיון ציבורי מהותי על עתידה של החברה הישראלית.

שתי התוכניות האחרות של לפיד, תוכנית "מודל השירות" ותוכנית "שיטת הממשל", היו עשיה פופוליסטית וניסיון לרכב על הגל (מודל השירות), ומחזור של סיסמאות ריקות שנאמרו על-ידי אלף פוליטיקאים לפניו (שיטת הממשל).

יש עתיד בחינוך?

התוכנית "עשור של חינוך" מניחה תשתית לקיומו של דיון ציבורי בנודע לעתיד מערכת החינוך הממלכתית של ישראל. היא תוכנית השמה את הזרקור על התוכן שתגיש מערכת החינוך לילדינו, ולא רק את עלות החינוך בהתאם למודל של נתניהו, שטייניץ וסער. בעולם הקולוניאליסטי-קפיטליסטי שואלים בעיקר כמה ואיך, אבל משתדלים מאוד להצניע את החלק המהותי יותר של "מה" ו-"למה".

מה מלמדים את ילדי ישראל ולמה מלמדים אותם את מה שמלמדים אותם, הן שאלות מהותיות והתשובה עליהן אינה דבר של מה בכך. הקולוניאליסטים הקפיטליסטים זרקו לאזרחים עצם שחוקה של "חינם מגיל 3", ואף אחד לא מדבר על מה שניתן לילדים הללו מגיל 3 ואילך. 15 שנים יבלו ילדינו במוסדות החינוך הממלכתי והתכנים אינם חשובים? רק המחיר?

לפיד מצביע בתוכניתו על שני יסודות חשובים מאין כמותם בחינוך, גם "מה" מלמדים, וגם "למה" מלמדים. לגבי שאלת ה- "למה" קובע לפיד מסמרות גדולות ומציע שנכין את ילדינו לעתיד, ואומר: "נעביר את החינוך הישראלי לחזית העולמית במדעים ובשילוב הטכנולוגי כדי להכין את ילדינו לעידן חדש של תחרות גלובלית". ועוד "למה" אחד חשוב ביותר מגיע מכיוון המחשבה החברתית, ומציע ש- "נהפוך את מערכת החינוך הישראלית למקום שממנו תצא הבשורה של שיח ישראלי חדש: דמוקרטי, מכבד את האחר, ערכי ודואג לחלש".

מערכת החינוך הממלכתית הישראלית עושה היום בדיוק את ההיפך!. הפרושים והצדוקים, נהרות החינוך של ש"ס והחרדים מכינים את תלמידיהם בעיקר לדקלום העבר, בעוד שמוסדות החינוך הפרטיים של עשירי המדינה מחנכים את תלמידיהם להתבדלות ולהשתלבות אופטימלית בעולם הקפיטליזם, הפיאודליזם המעמדי המודרני, ופער המעמדות הולך וגדל בכל שנה.

תוכנית לשינוי פניה של מערכת החינוך באופן שיכין את כלל ילדי ישראל לעידן הגלובלי והטכנולוגי (מבלי להזניח את מורשת ישראל), מתוך מטרה לבנות חברה ערכית, מוסרית וסולידרית, עם שיח ציבורי ודאגה לחלש – הם ערכים ראויים למערכת החינוך, למרות "לפיד" ובזכות "לפיד".

שטחיות הדיון היא ההחמצה הישראלית

בתוכנית "לפיד" ישנן גם בעיות המתעוררות מעצם הבעייתיות של "יצירת שינוי", התמודדות עם גורמים "נוגדי שינוי", ישנן בעיות של "ישימות ריאלית", "מעשיות פוליטית", "חוסר היתכנות" של מינוי לפיד לתפקיד שר החינוך, הרכבים קואליציוניים שלא יאפשרו שינויים כאלה, והבעיה החמורה מכולן היא דווקא אצל לפיד עצמו, שמציע לנו עתיד אבל לא מוכן להתחייב על כך שלא ישתף פעולה עם העבר.

העתיד שמציע לפיד מותנה בכך שכללי המשחק הקואליציוניים ישתנו, והוא מחייב מציאות של הרכבת קואליציה על-ידי הרוב החילוני-מסורתי, מעמד הביניים הכלכלי-חברתי, והמחנה השפוי המדיני שיאבק על ביטחון אבל יחתור לשלום. כל עוד לפיד מצניע את השאלה המהותית והוא חותר לכניסה לממשלת נתניהו, שום תוכנית, נכונה, ראויה ומוצדקת ככל שתהיה לא תהפוך למציאות, וכל תוכנית כזו תהיה מגש הכסף האלקטורלי למפלגת ההזיה של "המרכז" הבא.

לפיד, שמעורר אנטגוניזם משני צידי הקיצון של הקשת הפוליטית, שממילא הוא אינו רואה בהם כר מרעה אלקטורלי עבורו, הוא בדיוק מה שנתניהו חושש מפניו. הסיסמאות החלולות שמשמיע נתניהו והריקנות הערכית, מוסרית, אידיאולוגית של נתניהו עוברים טוב משום שהציבור אוהב את הבל החן ושקר היופי של נתניהו.

ברשתות החברתיות, הברומטר של "אהדה" מול "סלידה" מצביע על עובדה מעניינת. לפיד הוא תאום נתניהו. לשניהם יש קהל אוהד וקהל סולד, ומעט מאוד קהל אדיש. עקומת "גאוס" במהופך.

לפיד משחק במגרש של נתניהו עם החן והיופי, הוא יודע להפריח סיסמאות שנשמעות טוב לפחות כמו אלה של נתניהו, אבל לפיד מונע מן הרצון לשנות את המציאות, בעוד שנתניהו רוצה רק לשמר אותה כדי להנציח את שלטונו לתועלת עצמו. הלפיד הוא כדור פורח משום שיש לו כוח הינע משל עצמו והוא מכוון למסע של שינוי, בעוד שנתניהו הוא בלון נפוח, נע ונד ברוח, בהתאם למצב הרוח ולזהות המפוח.

תאריך:  31/08/2012   |   עודכן:  01/09/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסי שריד   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעל (יולי) תמיר   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שולמית אלוני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כדור פורח מול בלון נפוח
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. הנביא
31/08/12 13:38
2
ללפיד השחור הריק?
31/08/12 15:02
3
ג'ו
31/08/12 15:34
4
קסטנר
31/08/12 16:41
 
אשכנזי
1/09/12 08:33
 
לאדון האשכנזי
1/09/12 13:41
 
בבוא הזמן
1/09/12 17:00
5
נפוח מנפיחות
31/08/12 20:04
6
ציונית
1/09/12 10:24
 
מנין אתם ממציאים
1/09/12 11:17
7
רני
1/09/12 10:47
8
זה מול זה
1/09/12 10:56
9
טומי גפרור
1/09/12 12:01
10
עם טעם וריח
1/09/12 13:12
11
פישלזון
1/09/12 18:13
12
מתן מיאמי
1/09/12 19:48
13
מזכיר_המדינה
1/09/12 20:06
14
jak
2/09/12 03:41
15
אני רק שאלה
2/09/12 23:40
16
קורןנאוה טבריה
3/09/12 06:32
17
ללא קריאת המאמר..
3/09/12 08:37
18
מייק
3/09/12 19:29
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עֲמָלֵק וּמִדְיָן
31/08/2012  |  אברהם הללי  |   מאמרים
עמוס חכם, חתן התנ"ך העולמי לשנת 1958 הלך לעולמו לפני כחודש. הידיעה על פטירתו לא פורסמה בכותרות ראשיות כפי שהיה ראוי ואולי דווקא בהתאמה לאישיותו הצנועה.
31/08/2012  |  עפר דרורי  |   מאמרים
"לראות, לשמוע, להרגיש ובכלל לחיות, גם כשיש לאדם כל היתרונות, כגון: בריאות, יופי ועושר, אבל אין לו צדק ומידות טובות אחרות, הרי זה האסון הגדול ביותר". (אפלטון)
31/08/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
נרקו-טרוריזם הפך לנשק יעיל ביותר בידי משטרי טרור הרואים בארה"ב את המכשול הגבוה ביותר בדרך להגשמת מאווייהם. הם פועלים להפצת הנרקו-טרוריזם בארה"ב, לכרסום המוסר והביטחון העצמי של תושבי ארה"ב ואמונם ביכולת ממשלתם להילחם בנרקו-טרוריזם. הם רואים בנרקו-טרוריזם מקור הכנסה למימון מערכת הטרור הגלובלית נגד הדמוקרטיות המערביות ונגד משטרים יריבים בעולם השלישי.
31/08/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
היום בבוקר, (יום ו' 30.8.12) פתחתי את עיתון "אלאהראם", ה-עיתון של מצרים ותומך קטן מאוד של תנועת האחים המוסלמים, (אמליץ לכל הקוראות והקוראים לעיין מעת לעת באמצעי התקשורת הערבית, חלקם מתורגם לאנגלית ולצרפתית, הנותנים זווית אחרת על המתרחש באזור, נכונה או לא, אך אין מנוס מלהכירה. לרוב העיתונים אתרי אינטרנט נגישים ואיכותיים) והידיעה הפותחת, אף לפני הכינוס הגדול של המדינות ה"בלתי מזדהות" באירן (עוד אחזור לכך בהמשך המאמר) פורסמה הידיעה על תוצאות מסעו של מורסי בסין. ככלל, מוסר "אלאהראם", נחתמו הסכמים כלכליים בין שתי המדינות בשווי כולל של חמישה מיליארד ושמונה מאות מיליון דולר, בסקטורים של טקסטיל, מוצרים פטרו-כימיים, אנרגיה מתחדשת, תרופות, מכוניות והתפלת מים. בנוסף, סוכם על שיתוף פעולה עתידי במגוון תחומים, עת אישר אוסאמה צאלח, שר ההשקעות המצרי, כי סין תשתתף בפרויקטים גדולים במצרים, דוגמת בניית עיר חדשה ושלושה נמלי-ים. גם נושא השגת גרעין לצורך שלום הוזכר במהלך הביקור על-ידי מורסי. מעניין, זה מה שכולם אומרים. מישהו אמר אי-פעם כי הוא רוצה גרעין למטרת מלחמה?
31/08/2012  |  אסף רגב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il