|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קו 5 לכפר קאסם. חלופה ראויה להגעה אל העיר

דוחף כפר קאסם

כיצד הצליחה העיר הערבית לחסוך מיליוני שקלים בתוך שנה וחצי באמצעות השקעה מינימלית. מה עושים ילדי רהט בשביל הכיף. למה אין דרישה לתחבורה ציבורית בחברה הערבית, והבשורה שבפתח: עד סוף 2013 תיכנס תחבורה ציבורית למרבית היישובים הערביים
15/09/2012  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מלכי. תחילת הדרך [צילום: יח"צ]

דראוושה. חיבור בין קהילות [צילום: יח"צ]

86% שביעות רצון
גלגוליה של התחבורה הציבורית לכפר קאסם העתיד: להגיע לתחנת הרכבת בראש-העין
ב-3 באפריל 2011 החלה לפעול תחבורה ציבורית שחיברה את כפר קאסם לפתח תקוה. עד אז, במשך כארבעים שנה, פעלו שם מוניות ההר (אל ג'בל) שירות במחיר 10 שקלים, והיום פועלים אוטובוסים של חברת קווים במחיר של 6.60 שקלים. מאחורי ההצלחה עומד נאדר צרצור, ראש עיריית כפר קאסם. עשר פגישות קיים עם המוניות שלדבריו היוו קרטל שמאחוריו כוח פוליטי וניסה להגיע איתם להסכמה.

"את הפגישה ה-11 קיימנו במשרד התחבורה. לצערי הם העדיפו בסוף לפנות לאפיק משפטי", אמר צרצור. "בסופו של דבר משרד התחבורה הוא שקבע את הזכיין. התושבים היו בעד, וכולם הסכימו שיציבו בעיר תחנות, אבל לא אצלי - אצל השכן... עם התחלת הפעלתו של קו 5 היה קרנבל בעיר. האוטובוסים נכנסו מלאים ויצאו מלאים. בהתחלה הסתיימו הנסיעות בתשע בערב. ביקשנו והאריכו לנו עד עשר וחצי. בחגים עיד אל אדחא ועיד אל פיטר הסתיים השירות בחצות, אחרי שכולם סיימו את הקניות בקניון הגדול בפתח תקוה. גם אני יום אחד את הרכב הפרטי, עליתי לאוטובוס בשש וחצי בבוקר ונסעתי לפתח תקוה עם נשים שהיו בדרכן לשוק ולעבודה.

"יום אחד נכנס אלי ללשכה תושב העיר שעובד כאח בכיר בבית חולים בילינסון. אבו שוקרי - הוא אמר לי - פעם הייתי משלם אלף שקל בחודש כדי לנסוע ברכב לעבודה והיום אני משלם רק 160 שקל בחודש. עשינו אינדיקציה בנושא ומצאנו שהכנסת תחבורה ציבורית לעיר חסכה לעיר מיליוני שקלים. היא הביאה להפחתת הוצאות החזקת רכב כולל דלק וחניה, הקנייה בעיר עלתה פי שלושה ועוד. בסקר האחרון שערכנו נמצא ש-86% מתושבי כפר קאסם מרוצים מהתחבורה הציבורית. לפני שהוצאנו את התוכנית לפועל חששתי שהתוצאות יתבטאו בקלפי. כעת עובר האוטובוס בכביש הטבעת בתוך העיר ואנו מקווים להרחיב אותו גם לשכונות החדשות, לבר-קפה ולתחנת הרכבת של ראש-העין".

מנכ"ל חברת קווים, ציון פת, מתגאה בהשגיו של קו 5, המבצע 62 נסיעות ליום, בממוצע כל 30 דקות, לכל כיוון. "בחודש הראשון להפעלה היו לנו כ-165,000 נוסעים בחודש, וכיום יש כ-240,000 לחודש".

שנים יידרשו כדי התחבורה הציבורית במגזר הערבי תגיע לרמה העונה לצרכים. במשך מעל 60 שנה, בשל סיבות שונות לא הופעלה תחבורה ציבורית ראויה ליישובי המגזר. רוב הקווים כלל לא נכנסו ליישובים עצמם ועצרו רק בכביש הראשי מחוץ לישוב, ואחרים היו בתדירות, ובזמינות נמוכה. המודעות לצורך בתחבורה ציבורית בחברה הערבית נמוכה משום שבמשך שנים רבות למדו התושבים להסתדר בלעדיה, אומנם בקושי - במוניות שירות ובטרמפים, אך בלעדיה.

70 שלטים דיגיטליים ל-13 ישובים

דרור גנון, סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, ציין כי רוב ראשי הרשויות הערביות אינם מודעים לחשיבות התחבורה הציבורית. בכינוס שערכה (יום ד', 12.9.12) עמותת יוזמות קרן אברהם בשיתוף המחלקה לגיאוגרפיה של האוניברסיטה העברית והתקיים בכפר קאסם, אמר שכיום כאשר פונה אליו ראש רשות ומבקש לשפר את חזות הכניסה לעיר במזרקה, או להשקיע בשיפור צירים ראשיים ומשניים, כורך המשרד את התקצוב בקידום נושאי התחבורה הציבורית ברשות - בהתקנת מתקנים וכדומה. לדבריו, במסגרת תוכנית קידום ישובים ערבים במשרד ראש-הממשלה, יותקנו 70 שלטי מידע דיגיטליים לתחנות ב-13 ישובים. גנון הדגיש כי בכל המכרזים החדשים נכנס נושא קידום התחבורה הציבורית גם בישובים ערבים.

לשרון מלכי, יועצת בכירה למשרד התחבורה לנושא תחבורה ציבורית ביישובים הערביים, היה חשוב לומר שבשנים האחרונות עשה המשרד כברת דרך, אבל "כברת הדרך הזו היא רק תחילת הדרך. אנחנו עובדים כיום במקביל גם על שיפור השירות והתשתיות ביישובים בהם כבר יש תחבורה ציבורית וגם על קידום תחבורה ביישובים חדשים, תוך התמקדות בהבנת הצרכים הספציפיים של כל אוכלוסיה".

מנהל הרשות לפיתוח כלכלי במגזר בערבי במשרד ראש-הממשלה, איימן סיף, הבטיח כי עד סוף השנה תהיה תחבורה ציבורית ביישובים המשתייכים לתוכנית החומש, ו"על-פי התוכנית שאני מכיר עד סוף 2013 תהיה כניסה של תחבורה ציבורית למרביתם של היישובים במגזר המיעוטים".

סייף העריך העלות של הפעלת תחבורה ציבורית בכלל היישובים הערביים ב-70 עד 80 מיליון שקל בשנה. "זו השקעה קטנה יחסית שיש לה יתרונות כלכליים עצומים, מעבר לשירות הבסיסי לאזרח", אמר וגילה כי בקרוב הממשלה תצא במסע פרסומי נרחב להעלאת המודעות לתחבורה הציבורית בחברה הערבית.
כסף קטן - שינוי גדול

גם שאר הדוברים בכינוס עמדו על כך שמדובר בהשקעה נמוכה שתפוקה גדולה בצידה. בין היתר מדובר בהגברת הבטיחות ובהפחתת תאונות הדרכים, הפחתת הפשיעה, יציאה לתעסוקה של יותר תושבים - בעיקר נשים, הגברת אפשרויות הבילויים, חיי קהילה וחברה ועוד. מוחמד דראושה, מנכ"ל שותף של קרן אברהם אמר כי חשוב לשים דגש גם על חיבור בין הקהילות הערביות לבין עצמן ולא רק בין כל קהילה ערבית לקהילות יהודיות סמוכות.

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי "בכסף קטן מאוד ניתן לעשות שינוי גדול מאוד". הוא אמר כי את מה שאמרו לפני עשור על היהודים, שהם מאוהבים ברכב הפרטי, אומרים היום על הערבים. "היום רואים רבים שזנחו את הרכב הרכבי ונוסעים ברכבות לרחובות ולחיפה. לאהוב את הרכב הפרטי זה לא חלק מהתרבות, נוסעים ברכב פרטי כי זו הדרך היחידה שמאפשרת לזוז".

לשאלת News1, האם ראוי ליצור תחבורה נפרדת או משותפת לערבים וליהודים, השיב חנין: "תחבורה ציבורית תפקידה לחבר. המרחב הציבורי צריך להיות משותף ליהודים ולערבים. יש דוגמה שמצאה חן בעיני אבל לא הכי נוחה לי. כידוע אני בעד חלוקת ירושלים לירושלים המערבית בירת ישראל ולירושלים המזרחית בירת פלשתין. בירושלים נוסעים באותה רכבת נשים וגברים, ערבים ויהודים, חרדים וחילונים, וכולם שומעים את הכרוז ומדברים בכל השפות". בנקודה זו הטעים פרופ' ערן פייטלסון כי כולם גם מקללים את הרכבת בכל השפות...

איפה ה"פיקסרים"?

פייטלסון, איש המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, הביא כדוגמה את העיר מודיעין שבה תשתיות טובות, ובעבר נמצא כי התחבורה הציבורית בה אינה טובה. הסיבה לכך, לדבריו, היא העדר "פיקסרים", אנשים שתפקידם הוא לצאת אל השטח, להתוודע לתקלות הזמינות, הנגישות, התדירות וכו' מקרוב, ולהציע תיקונים בהתאם, כגון: לא להכניס לרחובות צרים אוטובוסים עם 50 מקומות וכדומה. הוא מחה על כך שבמשרד התחבורה ישנם רק חמישה, ואולי קצת יותר, ממונים על כל התחבורה הציבורית בישראל, מה שלדעתו עשוי להיות שורש הבעיה.
סקירה: תחבורה ציבורית בישובים ערבים - בין תכניות ממשלתיות למציאות בשטח
תחבורה ציבורית היא זכות בסיסית לכל תושב במדינה והיא משמשת כלי חיוני לפיתוח חברתי, כלכלי ותרבותי הן לפרט והן ליישוב. האוכלוסייה הערבית שוכנת בפריפריה הגאוגרפית והחברתית וסובלת מהפליה מתמשכת. על כן נודעת חשיבות רבה לפיתוח תחבורה נאותה שתענה על צורכיהם הייחודים של היישובים הערביים. פיתוח כזה מצריך מדיניות ממשלתית שתכלול תכנון מותאם צרכים, הקצאת משאבים ברמה הארצית ושיתופי פעולה ברמה המקומית. לתחבורה הציבורית נודע תפקיד חיוני בפיתוח הכלכלי של היישובים הערביים. למשל, שיעור משקי הבית שלשימושם מכונית אחת לפחות במרבית היישובים הערביים שנבחנו במחקר זה גבוה מהשיעור הממוצע הארצי, אף שההכנסה הממוצעת לשכיר נמוכה במידה ניכרת מההכנסה הממוצעת הארצית. מכאן אפשר להסיק שבשל היעדר פתרונות תחבורה ציבורית התפתחה ביישובים אלו תלות ברכב פרטי, אף שההוצאה לתפעולו גוזלת חלק ניכר מהכנסות משק הבית. עם זאת, שיעור משקי הבית שלשימושם שתי מכוניות ביישובים שנבחנו נמוך במידה ניכרת מהממוצע הארצי, כלומר רק מפרנס אחד זוכה לחופש תנועה מלא. מכיוון שמקומות התעסוקה ביישובים הערביים מועטים ומרבית התושבים עובדים מחוץ למקום מגוריהם, המחסור בתחבורה ציבורית גוזר אבטלה על נשים רבות. היעדרן של נשים אלו משוק העבודה מונע מהן לממש את מלוא הפוטנציאל שלהן בחברה ובקהילה ומותיר משפחות רבות במעגל העוני.

שיתוף מינימלי של הציבור
מאיסה תותרי-פח'ורי ולירון פרחי [צילום: יח"צ]

בכינוס הוצגה סקירה נרחבת של יוזמות קרן אברהם, שחיברו מתכננות הערים לירון פרחי ומאיסה תותרי-פח'ורי. נבחנו בה תוכניות התחבורה הציבורית המקודמות בשנתיים האחרונות בחברה הערבית. בין הממצאים שהוצגו בכינוס:

  • ב־16 היישובים שנבדקו, 39% מהאוטובוסים היומיים חולפים בצומתי היישוב בלבד.
  • תשתיות התחבורה במגזר הערבי מחייבות שדרוג משמעותי לצד מציאת פתרונות יצירתיים להנגשת התחבורה גם לשכונות בהן הכבישים צרים מכדי לאפשר מעבר אוטובוס רגיל.
  • יש לשתף את הציבור בתכנון התחבורה הציבורית ולהתייחס לצרכים הספציפיים בכל יישוב ובמיוחד לאוכלוסיות התלויות לחלוטין בתחבורה הציבורית: נשים, בני נוער וסטודנטים.
  • עלויות הנסיעה מיישובים ערבים ליישובים מרכזיים סמוכים להם גבוהות ובמיוחד נוכח העובדה שמרבית השירותים הממשלתיים ובכללם שירותי בריאות לא מוענקים ביישובים הערביים עצמם ומצריכים נסיעות. כך למשל, נסיעת אדם מבוגר מסכנין לעכו לעבודה מדי יום תעלה 1,000 שקל בחודש שהם 23% מהשכר הממוצע ביישוב.

רן מלמד מעמותת ידיד אמר האשים את משרד התחבורה בחוסר שיתוף הציבור. לדבריו, זהו הגורם העיקרי כמעט לכל כשלונות התחבורה הציבורית במדינה. הוא סיפר כי בזמנו לא התעניין המשרד בקידום התחבורה הציבורית ברהט שבנגב, ורק בזכות התאגדות ולחץ מצד תושבי המקום חוברה העיר לתחבורה ציבורית. יצוין, כי אל הכינוס הגיעה נציגות בדואית מכובדת מרהט.

מלמד: "להצלחה כידוע יש הרבה אבות. התושבים בעצמם הם שעשו קר באשר לנחיצות תחבורה ציבורית, הזמינו לעיר חברה מקצועית כדי שתקבע קווי יסוד להפעלתה וגררו לעניין את משרד התחבורה. עד אז פעלו בעיר 'חאפרים', ואפילו הציעו עבורם אופציה תעסוקתית בחברה שתפעיל את הקווים לעיר. כאשר התחילו להפעיל תחבורה ציבורית עלו ילדים לאוטובוסים ונסעו הלוך חזור מרוב כיף. חלק מהכיף כלל גם זריקת אבנים על האוטובוסים... לאחרונה נותק קו 4 מהשכונות בגלל מה שכונה חוסר הצדקה כלכלית, ואני שואל איפה הבקרה והפיקוח. למה רק אחרי שנתיים של הפעלה, בהן אנשים המתינו ליד עמודים בחום הלוהט של הנגב מתחילים להתקין סככות?".

תאריך:  15/09/2012   |   עודכן:  15/09/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דוחף כפר קאסם
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי22
16/09/12 13:59
2
נתנאלה
19/09/12 13:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבימאי-מחזאי ומורה למשחק ניר ארז, עשה מתרגומו היפה של דורי פרנס מחזה שונה מהרגיל. הצחוק מהזיופים והצרחות אליהן נסק קולה של הזמרת נבללים בהמון אנושיות ורגש שמחצינים שני השחקנים המעולים כאן. מולי שולמן, כמלחין והמלווה בפסנתר של פלורנס, הוא המספר. בעוד רמה מסינגר מציגה רק את מה שפלורנס רצתה להראות. עדינותה, אצילותה וגינוניה המעודנים לא מותירים לך אפשרות מלבד לרכוש אמפטיה אליה. הצלילים הלא מתאימים, וחוסר חוש הקצב שלה, מקורם בכך שהיא שמעה את הקולות רק מתוך עצמה, ולא כנהוג היום - מאזניות המוצמדות לאזני הזמרים בעת קונצרט.
15/09/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
כידוע אין ביישובים הערביים שמות לרחובות. במידה שאכן נמצא רחוב שזכה בכבוד הראוי ולקבל שם, ספק אם רבים, ובעיקר מהמגזר היהודי, ידעו על שם מי הוא נקרא.
15/09/2012  |  מאיר חוטקובסקי  |   כתבות
הקטע הבא מתאר סצינה נדירה בסיפור-המעשה של הרומן "ימי חול", ספרה החדש של עינת יקיר: "פתאום, לאחר חודשים, הם שוב ארבעה אנשים בדירה. משפחה. פטר מנגן והיא (האם - חנה) ניגשת להכין ארוחת ערב, הילדה (הבת - לאה) נכנסת למזנון עם החתול וסבסטיאן (האב) לוקח ארגז והופך אותו. וכשנפגשים כולם במרפסת בשביל החביתה הם יושבים בצפיפות ומביטים זה בזה בתמימות משונה, כאילו טעו בזמן. כאילו ניתנה להם שעה אחת אחרת, שלמה, של שהות אמיתית, שלא יכלו לדמיין" (ע' 196).
15/09/2012  |  יוסף אורן  |   כתבות
מי שמאזין לרשת ב' של קול ישראל, בימים האחרונים, ושומע את דבריו המטעים של הפרשן הפוליטי, חנן קריסטל, עלול לחשוב בטעות כי או-טו-טו - אהוד אולמרט חוזר בקרוב מאוד לזירה הפוליטית ומביס בבחירות את ראש הממשלה בנימין נתניהו.
15/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
בשבועות הקודמים עסקנו כאן בהרחבה ב"חבורת הזבל": ג'ודי שלום-ניר מוזס, עו"ד יוסי כהן, יגאל זילכה ורעייתו שירלי [ראו קישורים]. עסקנו כאן במעלליה המפוקפקים של ג'ודי שלום-ניר-מוזס, וכן בקשריה המיוחדים עם איל ההון זכי רכיב, שבחלקם מבזים שוב ושוב את בעלה, השר סילבן שלום (שבעבר נאלץ יותר מפעם אחת להבליג כדי לשמור על שלמות משפחתו למרות התנהלותה המופקרת של ג'ודי); חשפנו כאן חלק ממעשיו החולניים של עבריין המין זילכה, חברהּ האישי של ג'ודי שעליו היא מגוננת, המוצג כבעל השליטה הרשמי של חברת קווינקו הרשומה למסחר בבורסה; הצבענו על מעשיו המפוקפקים של עו"ד כהן, המשמש בפועל כקונסיליירי לזילכה, ובמקביל משתתף במעשים האסורים.
15/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il