בשנים האחרונות חודרות יותר ויותר לחיינו "החשבוניות הנמחקות" וכוונתי היא לפתקיות והקבלות המודפסות על נייר תרמי וכעבור זמן קצר יחסית, לעיתים קרובות, זהו עניין של חודשים ספורים ולעיתים אף זמן קצר יותר - תוך שבועות וימים ספורים - הדיו שעליהן דוהה ונמחק עד כי לא ניתן לקרוא ולהבין בבירור מה נכתב בהן.
השימוש בחשבונית או קבלה נמחקת נפוץ בתחנות דלק, חנויות ביגוד, חנויות למוצרי חשמל, רשתות מזון, מסעדות, בתי קפה, מוניות, אוטובוסים, תחבורה הציבורית ובעצם איפה לא?! "חשבוניות קבלה נמחקות" מחליפות יותר ויותר את החשבוניות "הרגילות" המודפסות על נייר מעט יותר עבה והדיו שעליהן עמיד יותר ואף לאורך שנים. חשבוניות הקבלה "הרגילות" עדיין בשימוש בבתי עסק לא מעטים, אולם השימוש בהן הולך ופוחת לטובת שימוש הולך וגובר ב"חשבוניות נמחקות".
בעיקרון ה"חשבוניות והקבלות הנמחקות" יכולות להישמר לאורך זמן, אבל זה בתנאי שהן יהיו מוגנות מפני חשיפה לאור חזק של השמש ויאוחסנו בתנאי טמפרטורה של 18-25 מעלות צלסיוס ובתנאי לחות גבוהה יחסית של 40%-60%. כמו-כן יש לשמור עליהן מפני מגע עם שמן, שומן, אלכוהול וכימיקלים למיניהם. קיים קושי ביום -יום ובשגרת החיים, להקפיד באופן סדיר על תנאי שימור אלה והתוצאה היא שאורך חייהם הממוצע של חשבוניות או קבלות אלה קצר יחסית והדיו שעליהן דוהה ונמחק מהר יחסית.
"חשבונית הקבלה הנמחקת" ניתנת על-ידי הסוחרים ובתי העסק ברוב המקרים במודע, שאורך חייה קצר והיא טובה לסוחרים ובתי העסק ומשרתת את האינטרסים שלהם בלבד. עלות הפקתה של "חשבונית נמחקת", כך אומרים, זולה יותר מאשר "חשבונית רגילה" ומאחר שהיא נמחקת מהר יחסית עשויה לגרום להביא לצמצום מספר הצרכנים שבאים לסוחרים להתלונן, או "חס ושלום" לתבוע מימוש האחריות שקיבלו להחלפת המוצר או תיקונו.
וכרגיל הצרכן הישראלי נפגע מי שעלול להיפגע מה"חשבוניות הנמחקות" הוא כרגיל הצרכן הישראלי. כך למשל במקרה והצרכן קנה מוצר וקיבל עליו תעודת אחריות לשנה, או שנתיים ואף לתקופה ארוכה יותר מכך, עלול המוכר או בית העסק לא לכבד את תעודת האחריות או להקשות על הצרכן במימוש תעודת האחריות, בטענה כי החשבונית מחוקה וכי תעודת אחריות ללא חשבונית קנייה אינה תקפה. לצרכן עלולים להיגרם, עקב איבוד זכותו למימוש תעודת אחריות, וגם אם יש להניח שתכובד האחריות למרות הקבלה המחוקה, אי נעימות וטירטורים.
בנוסף, חשבונית נמחקת עלולה, בגלל היותה מחוקה וללא ציון שם בית העסק, סכום העסקה ותאריך ביצוע העסקה להקשות על הצרכן להגיש תביעה בבית משפט נגד בית העסק בו קנה את המוצר או קיבל שירות. כמו-כן עלולה החשבונית הנמחקת להקשות לעיתים על עובד לקבל החזר ממעבידו או מרשויות המס.
החשבונית הנמחקת מהווה לדעתי זלזול ופגיעה בצרכן ובזכויותיו הבסיסיות. היא כבר נהוגה במשק הישראלי מזה שנים לא מעטות וכאמור יותר ויותר חודרת אלינו ולא ברור לי מדוע משלים הצרכן הישראלי עם תופעת החשבוניות הנמחקות הפוגעות בזכויותיו הצרכניות, ומקבל את התופעה כעובדה שאין מה לעשות כנגדה. מדוע אינו זועק ומוחה על הזלזול בו? לא זכור לי שקראתי או שמעתי בתקשורת דברי מחאה כנגד תופעה זו.
איפה ארגוני זכויות הצרכן למיניהם בנושא זה? מדוע לא נשמע קולם ברמה בעניין זה? נכון ,יש פגיעה בזכויות הצרכן בתחומים רבים וחשובים יותר מאשר "החשבוניות הנמחקות" כגון: חוזים דרקונים, אי סימון מחירים, סימון מוקטן ועוד כהנה וכהנה, אבל גם נושא "החשבוניות המחוקות" הוא פגיעה בצרכן ויש למחות ולהאבק כנגד תופעה זו.
ואיפה משרד התמ"ת שנושא זכויות הצרכן בתחום סמכויותיו, מדוע הוא לא פועל להעלמת תופעת "החשבוניות והקבלות הנמחקות"? אדוני שר התמ"ת
שלום שמחון, החשבוניות הנמחקות משרתות את הסוחרים ובעלי העסקים בלבד ופוגעות בצרכנים. תפקידך הוא קודם כל לדאוג לכלל ציבור הצרכנים, אנא הפעל השפעתך וסמכויותיך וחתום על תקנה המחייבת את הסוחרים לתת לנו, הצרכנים, קבלות עמידות ולא כאלה שנמחקות תוך זמן קצר יחסית. שמחון תהיה כחלון (הכוונה לשר התקשורת
משה כחלון) ודאג קודם כל לצרכנים ואחר כך לבעלי העסקים והממון.