מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק שיזם ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), המחייבת לשאת ברכב אפוד זוהר וללבשו בכל יציאה מהרכב בדרך שאינה עירונית, למעט במדרכה.
על-פי החוק החדש, מעתה, יש לשאת את האפוד בתא הנהג ולא בתא המטען, כדי למנוע מצב בו הנהג יאלץ לצאת מהרכב כדי להביא את האפוד. האפוד צריך לעמוד בתקן הישראלי ותהיה חובה להחזיקו בכל רכב מנועי.
בסמכות שר התחבורה להתקין תקנות, באישור ועדת הכלכלה, שיפטרו רכבים מסויימים מחובה זו (כמו אופנועים או רכבים צבאיים). אי נשיאת אפוד זוהר תיחשב 'עבירת קנס' והעונש עליה ינוע בין 100-250 שקלים. תחולת החוק תהיה ארבעה חודשים מיום כניסתו לרשומות.
ח"כ ארדן, יו"ר המאבק לתאונות בדרכים, מציין כי יזם את החוק בעקבות עלייה במספר הנהגים שנפגעו ונהרגו בעת שיצאו מרכבם ועמדו בשולי הכביש. לדבריו, האפוד זוהר אומנם מחזיר אור בשעת חשכה אולם ישנה חשיבות לשימוש בו גם בשעות היום שכן האפוד נושא פסים זוהרים המאפשרים זיהוי קל ונוח של לובש האפוד.
לדברי ח"כ ארדן, "החוק בא להבטיח שהיוצא מהרכב יראה על-ידי הנהגים בכביש. החלת החובה על החזקת אפוד זוהר בכל רכב תהווה נשק נוסף במלחמה ובמאבק היומיומי בתאונות הדרכים, וזאת בעלות נמוכה השווה לכל נפש שעשויה להציל חיים ולמנוע תאונות. אין לי ספק שהצעת החוק תציל חייהם של אזרחים רבים וכך תאונות דרכים מיותרות ימנעו".
גם באירופה מבינים החשיבות בנשיאת אפוד זוהר
מהנתונים ביחס לגורמים לתאונות הדרכים, עולה כי אחוז לא מבוטל מתאונות הדרכים נגרמות בשעה שאדם המצוי ברכב נפגע בזמן שיצא מהרכב לשם ביצוע פעולות שונות בשולי הדרך.
כך למשל, בשנת 2002 אירעו 46 תאונות קטלניות הקשורות בשולי הדרך, בהן נהרגו 67 בני אדם שמתוכם 40% מהתאונות נגרמו כתוצאה מפגיעה ברכב או הולך רגל בשולי הכביש, פי 4 ממספר האנשים שנהרגו בשל מהירות מופרזת.
שימוש באפוד זוהר על-ידי אדם שנמצא בשולי הדרך יביא לכך שניתן יהיה לזהות ולהבחין באותו אדם וכך למנוע תאונות דרכים מיותרות. השימוש באפוד הזוהר חיוני בעיקר בשעת חשיכה שכן שימוש בשעות אלו, מגדיל את טווח הזיהוי של לובש האפוד על-ידי נהגים החולפים בכביש, מטווח של כ-40 מטר לטווח של כ-200 מטר.
דוגמא לחשיבות השימוש באפוד זוהר ניתן ללמוד מאירופה, שם בשנתיים האחרונות ישנה תופעה רחבה של הכרה בחשיבות השימוש באפוד הזוהר. מנתונים שהתקבלו ממדינות שונות באירופה עולה, כי 15% מההרוגים בתאונות דרכים באירופה הם הולכי רגל וכ-40% ממספר תאונות הדרכים בהם מעורבים הולכי רגל מתרחשות בשעות החשכה. הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים אלה טענו כי כלל לא הבחינו בהולך הרגל.
נתונים אלה מדברים בעד עצמם ומבטאים את החיוניות בשימוש באפוד זוהר. כתוצאה מכך, ארגונים אירופאיים רבים הפועלים בתחום בטיחות הדרכים, ממליצים לחייב כי בכל רכב יימצא אפוד זוהר כחלק מציוד החובה הסטנדרטי שקיים בכל רכב. תופעה זו, באה כבר לידי ביטוי גם בחקיקה במדינות שונות באירופה. כך למשל, באיטליה החל מאפריל 2004 ובספרד החל מנובמבר 2004, תהיה חובה להחזיק אפוד זוהר בכל רכב כחלק בלתי נפרד מהציוד הבסיסי בכל רכב.