|   15:07:40
דלג
עמוס גורן עיתונאי וסופר   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

במוסקבה של פוטין

איך אפשר לכעוס על מנהיג שהוציא לשוק וודקה חדשה וטובה, וודקה "פוטינה"?
21/09/2012  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: AP]

תופעה בולטת במוסקבה של פוטין היא נדירותם של תינוקות. שיעור הילודה של הרוסים ירד לדרגה הגורמת לצמצומו המספרי המהיר של עם שהיה פעם גדול, ובטווח של כמה עשרות שנים עלול עצם קיומו לעמוד בסכנה

רוסיה וישראל לא חתמו ביניהן ברית של מדינות תאומות, ובכל זאת נראה כי יש ביניהן קשרים מיוחדים, שאינם כתובים בשום הסכמים או בחוזים רשמיים כלשהם. אלה הם קשרים בין אוכלוסיות יותר משהם קשרים בין ממשלות. מנמל התעופה בלוד יוצאים כל העת מטוסים לא רק למוסקבה ולסנט פטרבורג. גם ערים מרוחקות, ואפילו ערי שדה ברחבי ברית-המועצות לשעבר הן יעדים מבוקשים. זמן הטיסה קצר יחסית, ובתום ארבע שעות באוויר נוחתים במוסקבה. כבר בשדה התעופה אתה מתחיל לחוש בקירבה ה"תרבותית" בין שתי המדינות, קירבת הפרטאץ'. התחנונים של מערכת הכריזה בלוד שלא לנסוע עם "חאפרים" מתאימות גם לכאן. עשרות נהגי מוניות צובאים על כל מי שגורר מזוודה ומציעים הסעה העירה. הרכבת המיוחדת שנחנכה לא מזמן בין מרכז מוסקבה לבין שדה התעופה דמידובו פגעה בפרנסתם של הנהגים, אך הם רגילים לבוא לשדה לחפש נוסעים והם ממשיכים בכך. בכביש שלפני השדה מנסה שוטר זקן לעשות סדר בין המכוניות הפרטיות הרבות שנדחקות קרוב ככל האפשר אל שער הטרמינל והצפיפות היא גדולה. אתה מרגיש מיד שאינך נמצא במערב, בהית'רו, בסחיפול או בקלוטן: הרבה פנים ממרכז אסיה, מן "המדינות השכנות" - גאורגיה, אזרבייג'ן, אוזבקיסטן, קירגיסטן וכולי, והרבה פנים קלמיקיות ומונגוליות.

כמי שהכיר את מוסקבה בתקופה שלפני נפילת בריה"מ, יכולתי להיווכח כבר בנסיעה העירה שהזמנים השתנו לגמרי. העיר משתרעת עכשיו על שטחים ענקיים. שטחה גדל פי-שלושה, ומה שהיה פעם פרברים חיצוניים נחשב כעת מרכז. במוסקבה חיים 12 מיליון בני אדם ובכל יום מגיעים אליה עוד 3 מיליון מערים אחרות. במקום השלטים הקומוניסטיים הישנים בסגנון "המדע הסובייטי שלנו", או "ללמוד, ללמוד ועוד פעם ללמוד - מדברי ולדימיר איליץ' לנין", יש עכשיו במוסקבה שלטי פרסומת מוארים רבים למותגים בינלאומיים, כתובים כמעט כולם באותיות קיריליות, והעיר כבר אינה חשוכה בלילות כפי שהייתה פעם. במקום השיממון של אז, שהכריח את כולם לברוח למפלט היחיד שהיה קיים, שתיית כוהל מכל מין וסוג )וראה "מוסקבה - פטושקי" של וניצ'קה ירופייב), ניתן היום לצאת לבלות באווירה תרבותית יותר, ובני נוער אכן עושים זאת ומנצלים את ערבי הסתיו היפים שלפני בוא הקור. הם ממלאים, למשל, את מתחם "אוקטובר האדום", על גדת נהר מוסקבה, לא רחוק מן הקרמלין, שהיה פעם בית חרושת לשוקולד ועכשיו יש בתוך חלליו גלריות ופאבים. בפאבים הפתוחים שעל גדת המים ממש, מול הכנסייה הפרבוסלבית הגדולה של העיר (שבה "הופיעו בהתנדבות" בנות הפוסיראיוט), מחלקים לאורחים שמיכות להתעטף בהן מפאת הלחות העולה מן הנהר.

העושר החדש

ההצגה הטובה בעיר, שניתנת בחינם, היא התפילה בכנסיות. בשעת בין השמשות מתמלאות הכנסיות באנשים שיצאו מן העבודה ובאים לתפילת הערב. לירושלמים מוכרות הזמירות האלה מן הכנסייה של מגרש הרוסים, אלא שבירושלים הקהל תמיד מצומצם ביותר וכאן הוא רב. המוזיקה הכנסייתית נפלאה, לכמרים יש קולות באס או לפחות בריטון, והקהל עונה להם בשירה מתואמת ועמוקה, מהוקצעת לא פחות משירת כל מקהלה המופיעה אצלנו בפסטיבל אבו גוש. הקטורת נודפת, כלי ההזלפה מצלצלים, זהב הקישוטים מעומעם, המתפללות כורעות בפנים מלאי דבקות, וכל העניין הוא רגשי וארוטי ביותר, כפי שמצינו בכתביהם של דוסטוייבסקי וטורגנייב.

תופעה בולטת במוסקבה של פוטין היא נדירותם של תינוקות. שיעור הילודה של הרוסים ירד לדרגה הגורמת לצמצומו המספרי המהיר של עם שהיה פעם גדול, ובטווח של כמה עשרות שנים עלול עצם קיומו לעמוד בסכנה. פוטין הנהיג מדיניות של עידוד ילודה, ואם צעירה במוסקבה מקבלת בביתה ביקורים שבועיים של אחיות טיפת-חלב ושל רופאי ילדים על חשבון המדינה. תינוק בן שלושה שבועות מוזמן לביקורת במרפאה מיוחדת שבה בודקים אותו בתוך שעה חמישה רופאים מומחים ומדריכים את האם הצעירה איך לנהוג בו.

באוטובוסים ובמטרו מחייכים הנוסעים חיוכי עידוד אל כל מי שנוסע עם עגלת תינוק - וזה באמת חזון לא נפרץ באמצעי התחבורה הציבוריים - ומציצים אל העגלה בחיבה ובסימפטיה מופגנת. אפילו בפארקים הגדולים של מוסקבה - גורקי, פטריארכסקי, יקאטרינסקי ואחרים - שהם הזירה לבילוי עממי יותר מבכל ארץ אחרת, רואים מעט ילדים. קבוצות של בחורים, קבוצות של בחורות, בודדים, בודדות, וגם זוגות - רואים הרבה, אך ילדים רק מעט.

הדבר הבולט ביותר במוסקבה הוא העושר החדש. מכוניות חדישות מכל תוצרת ודגם (הכיתוב על רובן הוא באותיות קיריליות מתוך כבוד שרוחשים היצרנים לשפה הרוסית), מרכולים המציעים מזונות מובחרים, מסעדות בסגנון רוסי מסורתי או בסגנון גרוזיני וכדומה, הצע גדול של דירות משופצות להשכרה ולמכירה, פרויקטים עצומים של בנייה - כל אלה מעידים כי רוסיה מחבקת את המושגים שבימי הקומוניזם היו מוקצים מחמת מיאוס: בורגנות, בורסה, תיווך, כסף. מדהים לחשוב שעם נפילת בריה"מ, חיפשו כאן בנרות מישהו היודע איך עובדת בורסה ולא מצאו. מאז הם למדו מהר והם לא מצטנעים. במוסקבה לבדה יש עכשיו 75 מיליארדרים וכולם רוצים להפגין את עושרם. בדיחה מוסקבאית עכשווית מספרת על שני מיליארדרים שנפגשים ואחד שואל: "בכמה קנית את העניבה שלך?" "באלף דולר". "טיפש, יכולתי לשלוח אותך לחנות שמוכרת אותה באלף שלוש מאות".

הכלכלה היא ברובה שחורה, השחיתות פורחת, אשתו של ראש העיר לשעבר לושקוב ידועה כמי שחצי מוסקבה שייכת לה, ולאיש לא איכפת. הכלכלה עובדת גם כך. הרוסים מעדיפים מצב שבו יש כסף, גם אם החלוקה היא בלתי צודקת, על פני מצב שבו אין כלום לאף אחד. בדומה, הרוב של פוטין הוא מוצק מאוד. למעשה, אין אופוזיציה משמעותית, ואיש אינו מתעניין בדיונים הנערכים שם. פוטין טס עם עגורים ומתחבק עם נמרים (שמתים לאחר מכן בגלל הצגות חיבת-הטבע שלו) וכולם מגחכים. אבל הם יודעים כי עבורם השוויצר הגס הזה טוב יותר מקודמיו, ואינם כועסים עליו. אחרי ככלות הכל הוא עכשיו ה"קזאין", בעל הבית, אז שיתעסק במה שהוא רוצה. מותר לו. וחוץ מזה איך אפשר לכעוס על מנהיג שהוציא לשוק וודקה חדשה וטובה, וודקה "פוטינה"? נו, נזדרוביה. לשתות נקי, בלי למהול בשום דבר.

עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  21/09/2012   |   עודכן:  21/09/2012
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת הירושות הנפשעות ביותר של בריה"מ לשעבר היא הדיסאינפורמציה.
21/09/2012  |  רחל ארנפלד  |   מאמרים
השנה ב-11 בספטמבר הייתי בדרום מנהטן בניו-יורק. אחת-עשרה שנה חלפו מאז אותו בוקר נורא, ויש להודות לארצות-הברית על שחיסלה את אוסמה בן-לאדן. אלא שמנקודת מבט היסטורית, בן-לאדן כן השיג אחת ממטרותיו: החלפת המשטרים הערביים הפרו-אמריקניים במשטרים איסלאמיים.
21/09/2012  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
מספיק עם הרחמים! קראתי את טורו של גבי מירילשווילי בטור הדעות ב-ynet. לאחר מכן קראתי גם את הידיעה על הנהג הצעיר בנתניה שגרם לפציעתן הקשה של שתי נשים. וקראתי ושמעתי לפני פחות מחודש על שלוש המשפחות האומללות שנהרסו כשרוצח עם רישיון קיפד לשלוש נשים מהמשפחות האלה את פתיל חייהן. כתבתי על זה גם מספר פעמים גם בבלוג שלי. והידיעות ממשיכות להגיע, וכמותן של הידיעות רק עולה מיום ליום, על עוד נהגים שפוגעים ובורחים, רוצחים ונשארים חופשיים, בין אם בשגגה או בזדון, ואי-אפשר להמשיך כך.
21/09/2012  |  אודי בורג  |   מאמרים
לא ראיתי את הסרט על מוחמד ואינני מתכוון לראותו. ודאי לא קל להתמודד עם האיסלאם, ונכון שקשה למצוא דרך הגיונית לדו שיח עם האלימות והרצח שמשדרים מאמיניו בשמו של מוחמד: "דין מוחמד בסיף", אך אין כל ספק שסרט מהסוג הזה לא רק שהוא לא מתקן או משנה את התנהלותם של מאמיניו אלא מקצין שם עמדות. הוא גם לא תורם לשינוי משמעותי ביחס החברה המערבית כלפי מאמיניו. אין בפברוק וירטואלי ויזואלי פוגע משום תיקון או שינוי לטובה. ההיסטוריה הרחוקה והקרובה, העובדות של אתמול והיום הן הכלי דרכו ניתן לקבל מושג על הגישה וההתנהלות של חלק נכבד ממאמיניו הדומיננטיים של מוחמד, כשבמקביל בולטת שתיקתם של מאות מיליוני מאמיניו. למי שלא הספיקו מגדלי התאומים ו"קרבנות השלום" במקומותינו; הרצח הסיטונאי מסביב לגלובוס וההרג ההדדי של מאמיני מוחמד אלו את אלו בפקיסטן, אפגניסטן, לבנון, עירק, סודן, לוב, סוריה; ומלחמת עירק הסונית בראשות הרודן סדאם חוסיין באירן השכנה השיעית אחרי המהפך האיסלאמי של חומייני באירן, מלחמה בה נטבחו מעל מיליון מוסלמים משני הצדדים שארכה שמונה שנים תמימות משנת 2000 עד 2008. במלחמה הזו השתמשו העירקים בנשק כימי והאירנים - במתאבדים, כולל ילדים שנקראו ילדי המפתח על שום מפתח פלסטיק שהיה תלוי על צווארם, וזאת כדי לאפשר להם לפתוח את שערי גן העדן המובטח לאור הכנסתם לשדות המוקשים העירקים כדי שבמותם יבטיחו פיצוץ המוקשים ויצירת מעבר בטוח לחייל האירני והפצצות וירי רקטות מסיבי הדדי על מרכזי אוכלוסיה אזרחית. והחשוב לנו: נושא ה"פליטים" הפלשתינים. אחרי מלחמות בין מדינות, כולל המלחמות במאה העשרים, נעשו פעולות "טרנספר" - חילופי אוכלוסיות בין מדינות, ועל-אף המעמסה הכלכלית הן קלטו ושיקמו את הפליטים שהפכו לאזרחיהן לכל דבר ועניין. כך באירופה בין גרמניה לפולין וצ'כוסלובקיה, יון וטורקיה כך בהודו ועוד. יוצא מן הכלל - פליטי מלחמות ארצות ערב בישראל, זאת על-אף יוזמתן ומעורבותן של המדינות במלחמות, דהיינו אחריותן המעשית והמוסרית לסבלם, וזאת על-אף עוצמתן ומשאביהן הכלכליים. הן זנחו את אחיהם עניים ותלושים כפליטים מעל שישים שנה, וזאת בזמן שישראל קלטה מספר גדול יותר של פליטים מארצות ערב שהפכו לחלק אינטגרלי מאוכלוסייתה. למעשה בוצעו בפועל חילופי אוכלוסין של אנשים ורכוש בין מדינת ישראל לארצות ערב (הרכוש של היהודים עולה עשרות מונים על זה שהשאירו הערבים בישראל). מאות אלפי בני אדם נולדים זה 64 שנה למעמד של חוסר סטאטוס אזרחי. זו תופעה יחידה במינה בעולם. אין דוגמה אחרת בעת החדשה של פליטות העוברת בירושה שלושה דורות. אין להם בעיה לאמלל דור אחר דור כדי להשאיר פצע פתוח למאות אלפי בני אדם עשרות שנים, כשברורה להם לקובעי המדיניות הערביים ולכל אזרח ישראלי המשמעות האובדנית של החזרת הפליטים לתחומה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית.
21/09/2012  |  יוסי שחר  |   מאמרים
מערכת הבחירות בארה"ב בעיצומה. המועמדים מנחיתים מהלומות אלה על אלה. ההתלהטות בשיאה לקראת תאריך היעד. ארה"ב היא, כידוע, מדינת האפשרויות הבלתי נגמרות, ומכאן שאת תוצאות הבחירות הקרובות קשה לחזות. במקום אחד בטוח שהמועמד הרפובליקני, מיט רומני, כבר נצח: ישראל.
21/09/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
בכוח הזכות ובזכות הכוח  /  אורי שטרוזמן
אירן וקובה - השוואה מופרכת  /  ארז תדמור
אשר יגורו בא להם  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il