|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
עוזי ארד. על ארצות-הברית למתוח כעת קו בחול [צילום: פלאש 90]

ישראל מאוימת ואמריקה מתמהמהת

עוזי ארד, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, דורש שהאמריקנים ידברו בבהירות: באיזה שלב של ההתחמשות הגרעינית באירן הם מתכוונים להתערב? ישראל, אירן והאזרחים האמריקנים חייבים לדעת מהם הקווים האדומים של הממשל האמריקני
28/09/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
מתי האמריקנים יגידו די
עוזי ארד: "בשנים האחרונות, האירנים חצו הרבה נקודות אל-חזור. נכון להיום, יש להם רוב הציוד והידע הדרוש. בטהרן הולכים וקרבים למצב שבו היכולת להרכיב נשק קיימת, גם אמצעי השיגור קיימים וחסר רק חומר לייצור הפצצות. על זה הם עובדים. השאלה היא מתי האמריקנים יגידו להם די"

פרופ' עוזי ארד, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של ישראל, היה השבוע דאוג. ערב יציאת ראש הממשלה נתניהו לניו-יורק, לעצרת הכללית של האו"ם, היה ארד מוטרד מהמגמה השלילית של העמדה האמריקנית בשאלת הצבת הקווים האדומים לאירן.

תחושת הדחיפות הישראלית מושתתת על מסד הנתונים בדוחות הטריים מאוד של סוכנות האו"ם לאנרגיה אטומית, כמו גם על הפרשנויות הנלוות לה, למשל בדוחות של המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS) והמכון ליוזמה אמריקנית למחקרי מדיניות ציבורית (AEI), הנעים על המנעד שבין התרחיש הסביר ביותר לבין החמור ביותר.

בשורה התחתונה, המשותף לדוחות אלה הוא ההצגה הברורה של העלייה המתמשכת בחודשים האחרונים במספרן של הצנטריפוגות המותקנות במתקני הגרעין באירן. בחודשים האחרונים נצפה זינוק תלול במספרן, והגם שמאז דוח סבא"א הקודם לא הייתה עלייה במספר הצנטריפוגות המעשירות בפועל, ההעשרה עצמה נמשכת, האורניום המועשר מצטבר והפוטנציאל להגברת את הקצב רק עולה.

אם כך, כל המכשולים הידועים שהוצבו עד כה בדרכה של תוכנית הגרעין האירנית, החל מווירוס הסטוקסנט וכלה בחיסול המדענים האירנים, מיצו ככל הנראה את האפקט המעכב שלהם.

העלייה הדרמטית בכמות המצטברת של אורניום מועשר לדרגה של עשרים אחוזים בחודשים האחרונים נכנסת כעת לתחום הדמדומים, מפני שהדרך מאורניום מועשר לרמה של עשרים אחוזים לאורניום מועשר לרמה צבאית של תשעים אחוזים קצרה ביותר. האירנים עלולים לצבור בחודשים הקרובים מספיק אורניום מועשר ברמה של עשרים אחוזים, שאותו יוכלו בתוך זמן קצר יחסית להמיר לאורניום מועשר לרמה צבאית בכמות המינימלית הדרושה לייצור פצצת אטום אחת.

בנקודת הזמן הזו, הפער בין ישראל לארה"ב אינו בעובדות אלא בפרשנות לטווח הביטחון על ציר הזמן. בעוד שבירושלים חשים שהזמן אוזל במהירות, בוושינגטון התחושה היא שיש עוד זמן ושארה"ב אינה כפופה ל"שעון החסינות" שטבע שר הביטחון ברק, גם אם בשני המקרים כבר לא מדברים על שנים אלא על חודשים.

שוחחתי על כך עם היועץ לשעבר לביטחון לאומי של רה"מ, עוזי ארד. לדעתו, מעל לכול נדרשת כעת בהירות. לכן בשבועות האחרונים ביקש ראש הממשלה לצקת ממשות לשאלת הקווים האדומים שיש להציב לאירן.

בהחלטה שעברה ברוב מוחץ בסנאט האמריקני נאמר כי ארצות-הברית נחושה למנוע מאירן פיתוח נשק גרעיני. כלומר, אפילו פצצה אחת או מתקן אחד. "אך עדיין השאלה עומדת בעינה - מה נקרא לפתח", אומר ארד.

ארד חושב שכעת האמריקנים צריכים להבהיר באיזה שלב בדיוק בדעתם לעצור, גם בכוח, את האירנים. "בשנים האחרונות", אומר ארד, "האירנים חצו הרבה נקודות שבעבר נהגנו לקרוא להן נקודות אל-חזור. נכון להיום יש להם רוב הציוד והידע הדרוש. בכל חודש שעובר הם צוברים 14 קילו נוספים של אורניום מועשר ברמה של עשרים אחוזים, ובטהרן הולכים וקרבים למצב שבו המכשול המשמעותי היחיד שיעמוד בינם לבין השגת יכולת גרעינית, הוא צבירה של מספיק אורניום מועשר. על זה הם עובדים כל הזמן. אתרי ההעשרה מייצרים וצוברים כל הזמן אורניום מועשר". וארד מדגיש "השאלה היא מתי האמריקנים יגידו לאירנים זהו זה, enough is enough - ומדוע לא יבהירו זאת, בשקט, לאירנים עצמם?"

לשיטתו של ארד, כדי שזה יקרה על ארצות-הברית למתוח כעת קו בחול. להצהיר על קווים אדומים. "בראש ובראשונה, כדי שהאירנים ידעו שאם הם חוצים את הקו - הם מסתכנים מאוד. אבל מאוד. כי האמריקנים יפעלו באופן צבאי בטרם יהיה מאוחר".

ומהו קו אדום? "למשל, כל העשרה מעבר לעשרים אחוזים וכל הגדלה של כמות החומר המועשר לרמה זו. צריך לומר לאירנים, יש לכם די והותר אורניום לצרכים אזרחיים. כל כמות נוספת מיועדת לנשק גרעיני - ואת זה לא נאפשר.

"פרט לאירנים, הגורם השני שכדאי מאוד שידע מהם הקווים האדומים של האמריקנים הוא אנחנו, מדינת ישראל. וגם כאן, לא בהכרח מדובר בפומבי אלא בשיחות שקטות, כדי שנדע שארצות-הברית לא תעמוד מנגד.

"הגורם השלישי שצריך לדעת מהם הקווים האדומים של הממשל האמריקני, ופה דווקא כן מדובר בעניין פומבי, הוא כמובן הציבור האמריקני שאצלו צריך להכשיר את הקרקע ולהסביר לו את הלגיטימיות במונחים של אינטרס לאומי-ביטחוני אמריקני, את מחויבותה של ארצות-הברית ליציבות הבינלאומית ואת מהות הצעדים שעשויים להידרש.

"אולם השימוש החיוני בקווים האדומים", שב ומדגיש ארד, "הוא בראש ובראשונה מול האירנים. שידעו - כאן יש קיר, ומעבר לו אתם מסתכנים מאוד".

ארה"ב בלתי החלטית
כשנוח, אין לו בעיה עם קווים אדומים. פאנטה ודמפסי

שגר ושכח
היסטורית ארד יודע גם שייתכן שלמרות הצבת הקו האדום לאירן, עלול מי שהציב אותו, בתנאים מסוימים, לקבל רגליים קרות. "כמובן", הוא אומר, "סיטואציה כזו, אם תקרה בהקשר האירני, עלולה לפגוע אנושות בתדמית האמריקנית. בכל מקרה הצבת קווים אדומים אינה בהכרח סיטואציה של טייס אוטומטי, 'שגֵר ושְכח'

"האירנים אומנם מפחדים", מוסיף ארד, "אך עד כה לא פחדו מספיק. וככל שארצות-הברית מתחמקת מהצבת הקווים האדומים, עולה מפלס החשש. כי ההתחמקות האמריקנית מהצבת קווים אדומים לא רק פותחת לאירנים פתח לגלוש הלאה, אלא גם מותירה את ישראל תוהה 'מה הלאה? האם חייבים לעשות מעשה?'".

בנקודה זו מתבקש ארד להגיב לביקורת הנשמעת בשבועיים האחרונים ולפיה אין זה מקובל כי מעצמה כמו ארצות-הברית תציב קווים אדומים. "זה פשוט לא נכון", אומר ארד, "ארצות-הברית השתמשה בצורות ובתקופות שונות בכל מצאי הקווים האדומים ותאריכי היעד (Red lines & Deadlines) בהתמודדויותיה עם ברית המועצות, סין, עירק, וייטנאם, צפון קוריאה, לוב, ניקרגואה ולא חסרות דוגמאות נוספות. בכל מקום ידעה למתוח קו אדום – בין אם גיאוגרפי ובין אם בדמות תאריך יעד או מהלך ספציפי. אמרה, ולרוב גם עשתה. במשבר הטילים בקובה או בכיבוש כווית בידי סדאם חוסיין במלחמת המפרץ הראשונה".

לא ברור אם האמריקנים זקוקים לשיעור בהיסטוריה של עצמם, אולם מעיניו של בנימין נתניהו, בהיותו בנו של היסטוריון, הממד הזה מן הסתם לא נעלם.

עד כה היסטוריה לחוד ומציאות לחוד. האמריקנים בשלהם. הקונספט לא ממש נראה להם, וממחלקת המדינה ועד לפנטגון, בינתיים יש רק דחייה מקיר לקיר, דחייה לא עדינה במיוחד.

שר ההגנה האמריקני, ליאון פאנטה, דחה בראיון ל'פוריין פוליסי' (Foreign Policy) את דרישתו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, להציב קווים אדומים לאירן המתגרענת בטענה כי "קווים אדומים הם טיעונים פוליטיים שמשתמשים בהם כדי לדחוק אנשים לפינה". הוא הוסיף עוד: "לנשיאי ארה"ב ולראשי הממשלה של ישראל או של כל מדינה אחרת אין קווים אדומים שקובעים את החלטותיהם, אלא עובדות המוצגות להם – מה אותה מדינה עושה – ואז הם שוקלים איזו פעולה נדרשת להתמודדות עם המצב. זה העולם האמיתי".

ארד מודע לכך שהביקורת על דרישתו של נתניהו להציב קווים אדומים לאירן מגיעה לא רק מהאמריקנים. גם בישראל יש גורמים המעריכים כי דווקא עדיפים ערפול או עמימות. "התשובה בעניין זה", אומר ארד, "היא שהכול תלוי-הקשר. מכיוון שהמגמה האירנית היא להיכנס לכל שטח אפור, כרגע מעל הכול – חדות ובהירות הן צו השעה.

"מה שמדאיג יותר הוא הטיעון בדבר הצורך לשמור על יכולת גמישות הפעולה האמריקנית. גמישות לצורך מה?" תוהה ארד, "לצורך פעולה או אולי אי-פעולה? זה בדיוק מה שעלול ליצור רושם של העדר נחישות. בפועל, אסטרטגיה תכליתית הרבה יותר למען בלימת אירן מגרעין היא הצבת קו אדום שיבהיר, מעבר לכל ספק, עם מה תשלים ארצות-הברית ועם מה לא. כדי שזה יעבוד, ארצות-הברית צריכה להיות מוכנה לממש את האיום בעקבות חציית אותו קו אדום, ולהיות ערוכה לפעול בהתאם. או אז תהיה לארצות-הברית כל הלגיטימיות לפעול".

אז כן, היסטורית ארד יודע גם שייתכן שלמרות הצבת הקו האדום לאירן, עלול מי שהציב אותו, בתנאים מסוימים, לקבל רגליים קרות. "כמובן", הוא אומר, "סיטואציה כזו, אם תקרה בהקשר האירני, עלולה לפגוע אנושות בתדמית האמריקנית. בכל מקרה הצבת קווים אדומים אינה בהכרח סיטואציה של טייס אוטומטי, 'שגֵר ושְכח'. כרגע ברור שהצבת הקווים האדומים מתחייבת. אם בעתיד ארה"ב תיסוג בה, היא תיאלץ לספוג את מחיר אובדן האמינות, אך בינתיים היא מרוויחה את מחיר הנחישות. ובכלל, ההיגיון של לפני שונה מאוד מן ההיגיון שאחרי", אומר היועץ לשעבר לביטחון לאומי.

כשארה"ב רוצה

לשר ההגנה האמריקני היה החודש מפגש משל עצמו עם מיני-קו-אדום, או נכון יותר – נסיגה ממנו. בהתחלה זה נשמע קצת כמו פיליטון. אבל לא, זו המציאות. 'לוס אנג'לס טיימס' (Los-Angeles Times) פרסם ידיעה שלפיה אחרי 26 שנות עימות גרעיני מתמשך, הודיע שר ההגנה האמריקני על סיומו של חרם אמריקני גורף על עגינת אוניות מלחמה ניו-זילנדיות בבסיסי צבא אמריקניים ברחבי העולם.

מתברר שלפני קצת יותר מרבע מאה סירבה ממשלת ניו-זילנד להתיר לאוניות אמריקניות נושאות נשק גרעיני לעגון לחופיה. לניו-זילנדים יש כידוע עמדה אנטי-גרעינית עקרונית. התגובה האמריקנית לא איחרה לבוא, וב-26 השנים הבאות, נאסר על אוניות ניו-זילנדיות לעגון בבסיסי הצבא האמריקני מסביב לעולם.

המדיניות של ממשלת ניו-זילנד בעינה עומדת. שום אונייה אמריקנית לא תורשה בקרוב לעגון לחופי ניו-זילנד. ובכל זאת, הזמנים השתנו, וכעת נמצאנו למדים כי פאנטה, שעסוק כעת בין השאר בבניית נוכחות אמריקנית בדרום האוקיינוס השקט לנוכח ההתעצמות הסינית, מעוניין כעת בחיזוק שיתוף הפעולה הצבאי-ביטחוני עם ניו-זילנד. המהלך אולי מראה שארצות-הברית – ברצותה יכולה וגם מותחת קווים אדומים קשים ונוקשים לאורך עשרות שנים, וברצותה נסוגה מאכיפתם. ואין לשר ההגנה פאנטה, כך מתברר, שום בעיה בעניין.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/09/2012   |   עודכן:  28/09/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל מאוימת ואמריקה מתמהמהת
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אין לה קו אדום
28/09/12 06:30
 
אורי פ
30/09/12 10:33
 
urixo
30/09/12 15:46
2
שמלי
28/09/12 09:33
 
היא אויבת לישראל
30/09/12 07:26
 
מלש
30/09/12 14:38
 
להפנים ולהודות
1/10/12 10:44
3
ירון זכאי 1
28/09/12 12:11
4
אוריאל בן-אריה
29/09/12 13:00
 
פרשן גאוני
30/09/12 13:23
 
בנושאים כלכליים
30/09/12 13:41
5
עידןסובול
30/09/12 10:35
6
ישראל מאויימת,
30/09/12 10:45
7
יפציצו באירן
1/10/12 10:25
8
אינדונסיה
1/10/12 19:45
9
מייקל
1/10/12 19:55
10
קורןנאוה טבריה
2/10/12 06:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המקום: העיירה מאזיר שבבלרוס. המועד: חול המועד פסח תש"ן. כבר שעתיים יושבים יוסף מלחין ובני משפחתו ומאזינים לדברי האורח מארץ ישראל. האורח מדבר באוזניהם על מאבקו ההרואי של העם היהודי לעצמאותו במולדתו, מספר על אביו ודודו שנפלו בכפר-עציון במלחמת העצמאות ומתאר כיצד עלה עם חבריו לאחר מלחמת ששת הימים, להקים מחדש את הקיבוץ. כשהוא מסיים, הם אינם מניחים לו ללכת מפני שהשאלות כה רבות. לפתע יוסף מלחין קם. "אני רוצה לבקש ממך משהו", אמר לאורח. "אני מבקש שתיקח איתך משהו לארץ ישראל".
28/09/2012  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
המהומות של מוסלמים שנעלבו מהסרט 'תמימות המוסלמים' שוטפות את אירופה, והיבשת מתעוררת ומגלה שוב את רבבות בני הדת המוסלמית שהיגרו אליה מארצות ערב השונות. זעמם של המוסלמים אינו מופנה רק כלפי השלטונות אלא גם כלפי היהודים. וכך, היהודים מוצאים את עצמם מותקפים משני כיוונים: מהעבר האחד התוקפנות המוסלמית, ומן העבר השני חוקיהן של המדינות הנוצריות שבהן הם מתגוררים האוסרים שחיטה כשרה וברית המילה.
27/09/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
27/09/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
אנשים השומרים על משקלם ואלו הנמצאים בתהליך ירידה במשקל, לרוב מפתחים תלות במכשיר המאזניים ובודקים מספר רב של פעמים ביום, בשבוע, לפני ואחרי הארוחה, לפני הליכה לשירותים ולאחריה - מה משקלם ולמעשה מנהלים דיאלוג הרסני עם המספר המופיע על המאזניים - כאשר זה לעיתים לא משקף את משקל הגוף האמיתי.
27/09/2012  |  נורית רייכמן  |   כתבות
במדינת ישראל, למרבה הצער, המתח ותחושת חוסר השליטה, הם עניין יומיומי, נראה כאילו אין רגע דל, ועל כן אין זה מן הנמנע, שמבוגרים וילדים רבים, סובלים מחרדות "יומיות". המצב הביטחוני, הילדים שמשרתים בצבא, המצב הכלכלי הלא פשוט, עול המיסים והפרנסה. לפעמים מדובר בסיבות טובות לדאגה - החתונה הממשמשת, מעבר דירה, בחינה לסיום התואר, ועדיין החרדה גוברת על ההתרגשות.
27/09/2012  |  ציפי גלעדי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il