|   15:07:40
דלג
אמציה חן פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מנשר לבחירות

במקום לנהות אחרי להג של דברנים מקצועיים, להכות על החזה בבחינת אשמנו, להתלונן על מיעוט משאבים, ולחלופין לאבד תקווה, חובתנו כחילונים ציוניים, לעשות מעשה
28/09/2012  |     |   מאמרים   |   תגובות
סיסמאות שאינן מחייבות


"מטה דוד" אתגר לאומי, מצע לדיון

לשיטת המשטר הדמוקרטי יתרונות רבים ממגבלותיה, מה שמאשש את זכות קיומה כטובה יותר מכל שיטה אחרת.

על-אף זאת אין המדובר "בתורה מסיני", והראייה בשינויים המוכנסים בה מעת לעת. אלא שרובם אם לא כולם, מוכוונים להבטיח יציבות/ עמידות למשטר הנבחר. בעוד איכות תפקודו של הממשל, נמדדת תמיד על-פי "מבחן התוצאה" השלטת בישראל - שמטבעה מונעת הבחנה בסיבות שגרמו להשגתה, לרבות איתור ומימוש לקחיה. כך שבליית לקחי אמת, נוטה הציבור לאמץ הסברים מהבטן, ופתרונות שבסיסם בכשל אנושי, מנהלי/ארגוני, ומדיני.

והרי ידוע כי פעילות הממשל, נסמכת ותלויה במנגנון קבוע המאייש ומפעיל את משרדי הממשלה. מה שמבאר כי בחינת תפקודה של ממשלה בניהול השוטף, איננו מדויק ולעיתם רבות מדי גם לא רלוונטי. משום שלאחר קביעת סדר קדימויות בחלוקת המשאבים, כביטוי לתפיסות עולם: אופני חלוקתם ומימושם מותנה במנגנוני הביצוע, המתקשים אצלנו (בלשון המעטה) לבצע את תפקידם כהלכה.

לפיכך ניתן לקבוע כי העצמת העלויות הנדרשות למימון פעילות הממסד, במקביל לצמצום השירותים לאזרח, הנה בחזקת היפוך היוצרות, משמע: הממשלה והמנגנון שתכלית קיומם כאמצעי לשרות האזרח, הופך לאט אך בהתמדה, למטרה בפני עצמה.

יוצא מזה כי האזרח שלכאורה מהווה את הריבון במשטר הדמוקראטי, מוכה פעמיים. באחת, נאלץ לשאת בנטל כספי מתעצם, ובשנייה - הופך בעל כורחו למשרת הממסד.

מה שמביא לשחיקת אמון הציבור במערכת הפוליטית ולהעצמתו, פועל יוצא מביורוקרטיה בלתי נסבלת במשרדי הממשלה, וכשלים במערכות הסמך (כמו צה"ל, משטרת ישראל, נמלי האוויר והים) שבשליטתה.

לא בכדי מהווה תקלה אחת לאחר קודמתה, הוכחה לחולשתה (ללא הבדל בצביון הפוליטי ) של מערכת הניהוג הלאומי. אך כפי שמסתבר אין די בזה, כדי להניע את הציבור להידרש לחקר התופעה באופן מעמיק ויסודי.

במקומה, שלטת פרשנות "בגרוש" של התקשורת האקדמיה והממסד הפוליטי, בהצבעתם בשוגג על מקורות הפגע: כשיטת בחירות קלוקלת, במנהיגות רופסת, בביורוקרטיה מכבידה, בקשיי תקציב, ובהעדר פתרון מדיני כמזור.

מה שהפך את ישראל למעין "מעבדת ניסוי", העוסקת ללא הרף ביצור רפורמות הקורסות בזו לאחר קודמתה.

צא וראה: את הקמתם וקריסתם של "מפלגות מזור" (נוסח ד"ש, צומת, שינוי, גמלאים) שנעלמו ללא כבוד לאחר קדנציה אחת או שתיים.

את שינוי שיטת הבחירות לכנסת ולרשות ממשלה, שקרסה למרותה כוונות הטובות של ההוגים והתומכים בה.

בצמידות וכפועל יוצא מהשאיפה לתקן, עומדות "רעות משנה" כמו: הרפורמות בחברת החשמל, המצויה על ספם של כושר יצור ועמידות כלכלית. כמותה הרפורמה בנמלים, שהביאה לשליטת יתר של הועדים. הרפורמות במערכת החינוך, המתבצעות בזו לאחר קריסת קודמתה. שינויים מבניים במשטרה שאין ביכולתם למנוע את הפשע ברחובות. צבא שאין לכאורה ביכולתו, לעצור את עלייתו של רף האיום. ויבוש גינות והעדר מים לחקלאות, כתוצאה מרשלנות הממסד בפיתוח מקורות מים.

מה שמוכיח כי כוונותיהם הטובות של יצרני הרפורמות, השיתו עלינו "עוילם גוילם" המזין את עצמו על חשבון הציבור, ובעצם כך קם על יוצרו.

לכאורה מערכת הביקורת הלאומית המכונסת במסגרת משרד מבקר המדינה, הייתה אמורה כבר מזמן, להצביע על נקודת התורפה בעשייה הלאומית. זו שרובה ככולה, מצויה בחיבורים שבין מערכות המשנה, משמע: בין משרד ממשלתי למשרד אחר, ואו בין חיל האוויר לצבא היבשה, וגם בין חיילות היבשה לבין עצמם, וכדומה.

ראה (למשל ולשנינה) את אסון הכרמל: והרי אילו עמדה לידינו מערכת יעילה של בקרה וביקורת, שהייתה מכילה בתוכה גם את "צומתי השילוב" בין גופי הפעולה. מובטח היה כי הכאוס שהתחולל היה (כמעט) מתאפס: משום איתור מבעוד זמן (כמצוין בדוחות המבקר, שקדמו לאסון ) של חוסרים, כמו מגבלות אמצעי כיבוי בכמות ובכשרות טכנית, ושקלולם בתוכניות ההפעלה. וכנלווה לאלה היה המבקר מנחה לחזק את "צמתי החיבור" בין גורמי הפעולה, באמצעות תרגול מקדים לשלוב הכבאות, מד"א, משטרת ישראל, והרשות המקומית.

מה שהיה מביא כבר בתחילת האסון להקמתו של חפ"ק מיומן, לבידוד אזור השרפה, לפינוי הכבישים כדי לאפשר את פעולתם של רכבי הצלה, וגם לאשר לאחרים על-פי שיקול דעת להיכנס לאזור המוכה- וגם זאת לאחר תכנון, הנחיות, וביקורת מקדימה לכוחות התגבור.

אלא שמוסד מבקר המדינה חושב ופועל בדיוק כמו נשוא נחקריו, בלי דעת לגלוי לעין כל - שם משתקפת איכות תפקודית גבהה של תתי יחידות בפני עצמם, הגבהה בעשרת מונים ואף יותר מאיכות תפקודה של מערכת האם.

מה שמעיד על פגע רע באופני ניהוג המדינה, ובחסרונה של מערכת ביקורת המתנהלת כסומא בערפל.

לא בכדי באין מיומנות בניהול המדינה, השתלטה הדברת "בבחינת אני אמרתי". וככזו, שהפכה אצלנו לראש ולעיקר.

זאת הסיבה לכך כי שדרנים וברברנים מהשורה, שבעברם הצטיינו באמצעי התקשורת. נתפסים בישראל כמשיחים, ולו רק משום החסך הלאומי בהבחנה: בין הצגת רעיון וניסוחו, למעשה עצמו ובעיקר ליכולת הגשמתו.

כך שניסיונם ערב הבחירות של "המשיחים התורניים" והמפלגות, לציין את המייחד/ ואו המפריד ביניהם, כמו: סדרי קדימות בחלוקת התקציב, יושר אישי, סגירת פערים, והסדר מדיני - נתפס כסיסמאות שאין מחויבות/ ואו מיומנות למימושן.

מנגד, העתקת הדיון הציבורי לעשייה עצמה. משמע: בחינת תפקודם של כל מערכות הפעולה הלאומיות והפקת לקחיהם - יצביעו ללא ספק, כי המקור לחוסר משילות, מתאפשר מחוסר תאימות (קורלציה) בין משרדי הממשלה ויחידות הסמך למגוונם.

ללמדך, כי במקום פתרונות/ יעדים המשמשים את המפלגות לצורכי בחירות, ראוי ואף הכרחי להתמקד ביצירת כלים של ממש להשגתם.

ואכן, רק אם נשכיל ולו להרף ( כשנתיים) להעתיק את הדיון הציבורי מהאידיאל (מהלך מדיני, שוויון חברתי,ואחר) לגיבוש אמצעים הנדרשים להשגתו, יזכה הציבור ברווח כפול:

הראשון, יעמיד לידו מערכת ציבורית יעילה וממוקדת, לניהול המדינה.

ובשני, יזכה להסכמה לאומית, החיונית כל כך לחיזוק יכולת העמידה.

יעדים אלה אינם ברי השגה, זולת אם נאגור מסה אלקטוראלית, בעוצמה שתאפשר לנושאי דגל השדרוג להקים את הממשלה.

משכך יקרה תיוחד הממשלה בהרכבה: שם כל/רוב שרייה יבואו מתחומי האקדמיה ומהמגזר העסקי, וביעדיה: שימקדו רובם ככולם, בשדרוג מערכות השלטון.

בעוד נבחרי המפלגה בכנסת, יתמקדו בחקיקה ובקשר ישיר עם בוחריה.

הפרדה שכזו תנטרל את העוקץ הפוליטי ההרסני, ובכך תאפשר לממשלה להתמקד: בהשרשת האחריות האישית כדבר שבשגרה, חליף להטלתה הנקודתית בדיעבד בידי וועדת חקירה ממלכתית.

ובהקמת מערכת יעילה של בקרה וביקורת המהווה תנאי להתייעלות ולהכפלת תפוקת משרדי הממשלה ומערכות התמך. מה שיביא לביטחון אמיתי מבית ומחוץ, לתשתית אמיתית לאיכות חיים, ולתחושה ממשית על היות הציבור ריבון בישראל הדמוקראטית.

סוף דבר, ופתח לתקווה

לרבים מאתנו הנמנים על המחנה החילוני ציוני, מהווה העשייה בשישים וחמש שנים של עצמאות, סיבה ומקור לגאווה לאומית. אלא שמעבר לתחושת ההישג המרשים עלינו להתייחס לניסיון הלאומי הצבור, ולהפנים כי לקחיו לא הופקו - למרות מחירי העתק, אותם שילמנו בדמים ובדם מעל ומעבר לנדרש.

רק באיתורם והפקתם כהלכה נתן יהיה להביא את הפוטנציאל הלאומי ל"תפוקת על". שווה ערך להררי זהב כסף ויהלומים שאינם בנמצא, בעוד שמיצוי הלקחים נמצא בהישג יד.

על כן, במקום לנהות אחרי להג של דברנים מקצועיים, להכות על החזה בבחינת אשמנו, להתלונן על מיעוט משאבים, ולחלופין לאבד תקווה.

חובתנו כחילונים ציוניים, לעשות מעשה, משמע: להתארגן כתנועה חילונית ציונית, בצמוד לציונות הדתית, וביחד להביא לכדי מיצוי את הניסיון הצבור ולהפיק כהלכה את לקחיו - מהיות הפקתם מעשה ציוני, שלעת הזו אין חשוב ממנו.

תאריך:  28/09/2012   |   עודכן:  30/09/2012
אמציה חן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנשר לבחירות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עוד בלה בלה
30/09/12 00:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנשיא של אמריקה אומר לציבור שיש רעשי רקע באוויר אבל הוא למד להתעלם מהם, או בשפתו המקסימה: לסנן אותם. כי אנחנו היהודים הפכנו לאומה מרעישה. להגיד לנו את זה בדיוק עכשיו כשאנו נכנסים לבתי הכנסת עם השופרות, התחינות, הסליחות והתפילות הבכייניות, עם הפתקים המרשרשים ברחבת הכותל... ובכן, אומר הנשיא האמריקני, קצת פרופורציות, בן-אדם. מה אתם, מנסים להעיר מתים?
28/09/2012  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
כעת, כאשר הנושא האירני מגיע לנקודת הכרעה, העובדה שנטל ההחלטה הגורלית מונח על כתפיו של בנימין נתניהו היא אירונית וקצת מדאיגה. שכן, חרף הפוטנציאל העצום שלו - אינטליגנציה, כריזמה, כשרון רטורי מעולה, ידע מעמיק בנושאי כלכלה, ולמרות העובדה שהוא קיבל שוב ושוב את ההזדמנות להיות מנהיג מהסוג שכל כך חסר בישראל, הרי הוא נמנע שוב ושוב מלפעול בדיוק באותן נקודות זמן שבהן מעשיו היו יכולים להניע את המדינה היהודית בכיוון שונה מאוד, בכיוון שסביר להניח שהיה ראוי יותר.
28/09/2012  |  יואל מלצר  |   מאמרים
אולמרט יקים ככל הנראה מפלגה חדשה בסיועם של כמה מחבריו המסואבים בעלי קופות השרצים העמוסות, שירגישו טוב תחת כנפיו של מנהיג עבריין, וכל החבורה הפוחזת תנסה לסמא לקראת הבחירות הבאות את עיניהם של המוני בוחרים תמימים ומאמינים.
28/09/2012  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
לא הייתי מנסח את השאלה כפי שניסח אותה יואב יצחק משום שהמי אינו חשוב כל-כך במצב הנוכחי וחשובה הרבה יותר השאלה: מה הביא לקריסת מעריב?. תשובה לשאלה זו יכולה לסייע לעיתונים אחרים ולהבליט כשלים טיפוסיים למגוון רחב של אמצעי תקשורת במקומותינו. תשובה לשאלה כל-כך יסודית אינה ניתנת להיאמר במשפט אחד, אע"פ שאחד המגיבים לכתבה של יואב יצחק כמעט והצליח לעשות זאת כשכתב: "אם מעריב והארץ הם אותו הדבר - אין צורך בשניהם".
28/09/2012  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
כל הנקרה לאתר הבית של עיריית ראש העין, עלול לחשוב, בטעות, שהוא נקלע לאוטופיה, אם לא לאתר בית של מדינה קומוניסטית לתפארת, אשר בה המנהיגות דואגת לפיתוח ולטיפוח התושבים. המתקרה לאתר הבית של ראש העין יכול אפילו לשכוח מהאיום האירני, מרוב ריח חריף של אוטופיה ו"קיימות עירונית" (מה זה???) שנודפת מן האתר. כמו במדינות הקומוניסטיות, שבהן שר התענוגות והרווחה של התושבים (שבכלל עובדים בגולאגים) עסוק באובססיביות בהצגת ה"חידושים" ה"טכנולוגיים" של ארצו למען "ציבור העמלים והפועלים" כך גם בראש העין - מצגי שווא אורווליסטים זה הגילוי הנאות החדש.
28/09/2012  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il