|   15:07:40
דלג
  תמיר מורג  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מיט רומני. סיכוייו לנצח הולכים ומתפוגגים [צילום: AP]
חודש וחצי לבחירות

רומני בקרב בלימה

העימותים הטלוויזיוניים אומנם עוד לא התקיימו, ויש תקדימים היסטוריים למהפכים ברגע האחרון - אבל גם במטה רומני יודעים שכפי שהדברים נראים כעת אובמה עומד לנצח בבחירות בהפרש ניכר. את התורמים הגדולים הצליחו מנהלי הקמפיין הרפובליקנים לשכנע שהסיפור עוד לא גמור. את הציבור יהיה להם יותר קשה לשכנע
02/10/2012  |   תמיר מורג   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נבואה שמגשימה את עצמה
הסכנה הגדולה ביותר הניצבת כעת לפני רומני היא אפקט הנבואה שמגשימה את עצמה. ככל שיותר ויותר עיתונאים, ואפילו עמיתים פוליטיים, ידברו על כך שסיכוייו לנצח הולכים ומתפוגגים, גדל הסיכוי שגם המצביעים יחושו כך. במצב כזה המתלבטים, בהתאם לטבע האדם, יצטרפו לצד שבתודעתם נראה להם שהולך לנצח, ויהפכו אותו לכזה גם במציאות

במידה רבה הבחירות הללו הן קרב מרתק בין נשיא גרוע למועמד גרוע. אומנם עדיין מוקדם לחלק ציונים לכהונתו של אובמה, והיא תצטרך להיבחן בפרספקטיבה היסטורית, אך אין ספק שלפחות ביחס לציפיות מדובר בפיאסקו. הכלכלה האמריקנית לא התאוששה, אף שאובמה עצמו הצהיר לאחר שנבחר כי שלוש שנים צריכות להספיק לו כדי לשקם אותה. מחירי הדלק מתחרים בגובהם רק בשיעורי האבטלה ובחוב הלאומי הבלתי נתפס, וגם מה שנותר ממעמדה של ארצות הברית בעולם התפוצץ לאובמה, ולשגריר ארצות הברית בלוב, בפנים לפני כשלושה שבועות.

למזלו של אובמה השמועות על מותו של קמפיין הבחירות של מיט רומני אולי מוקדמות, אך גם במפלגה הרפובליקנית מודים שהוא זקוק להחייאה רצינית. על הנייר הפער הממוצע הוא של פחות מארבעה אחוזים בסקרים, אולם לאחר שבועיים קטסטרופליים, שהחלו עם מה שנתפס כביקורת לא ממלכתית על הנשיא אובמה מיד לאחר הפיגוע בקונסוליה האמריקנית בבנגזי ונמשכו עם הדלפת הקלטת שבה העליב רומני כמעט מחצית מאזרחי ארצות הברית כשטען שפיתחו מנטליות של תלות כלכלית בממשל, פחות ופחות אנשים מאמינים שהוא מסוגל לכך.

אבל מעבר ליכולותיו המוגבלות כמועמד, לסקפטיות הגוברת לגבי סיכוייו של רומני יש סיבות חשובות נוספות. אנשיו טוענים, במידה מסוימת של צדק, כי אם לאחר רצף אירועים אומלל שכזה, שהועצם על-ידי תקשורת עוינת ברובה, המועמד שלהם עדיין נמצא במרחק נגיעה מהנשיא ברוב הסקרים, הרי שבסך הכול הם יכולים להיות מרוצים. זה נכון, אבל הנה זווית התבוננות נוספת על אותם נתונים: העובדה שאירוע כמו הדלפת הקלטת, שבכל מערכת בחירות אמור לחולל רעידת אדמה פוליטית, הזיז אך בקושי את מטוטלת הסקרים, מעידה על כך שבניגוד למערכות בחירות קודמות השנה שיעור עצום מהבוחרים "נעול" כבר בשלב זה על ההצבעה שלו, וכמעט בלתי אפשרי לשנות את דעתו. המשמעות היא שאף שהפער לטובת אובמה קטן מאוד - הוא גם משמעותי מאוד.

מרחב הטעות נוצל
קמפיין הבחירות של רומני [צילום: AP]

מבט חטוף אל רשימת המדינות המתנדנדות ימחיש זאת: בעוד שבמערכות הבחירות בשנות ה-60 בערך כשלושים מדינות נחשבו מתנדנדות, מאז המספר הלך וירד בהדרגה, עד שכיום כעשר מדינות בקושי מצויות במשחק. רק כשישה אחוזים מהאמריקנים שמתראיינים לסקרים השונים משיבים שהם עדיין מתלבטים בין אובמה לרומני, ומתוכם רלוונטיים באמת רק אלה המתגוררים במדינות המתנדנדות. במילים אחרות, הקרב התעמולתי כולו מתמקד מעכשיו ועד ליום הבחירות סביב מעט יותר מאחוז אחד מהבוחרים. במקביל מתקיים עוד קרב חשוב לא פחות - היכולת הארגונית של כל צד להביא לקלפיות שיעור גדול ככל האפשר של בוחרים המזוהים כתומכיו במאגרי המידע של הקמפיין.

מערכת בחירות אמריקנית, גם כשהיא פחות צמודה, מאפשרת למועמדים מרחב קטן מאוד לטעויות, ורומני כבר ניצל את רוב המרחב שלו – אם לא מעבר לכך. התרבות הפוליטית בארה"ב רגישה בהרבה מזו הישראלית לאמירות ולפליטות פה של מועמדים, עד שרבים מתלוננים שאת הדיון הציבורי בסוגיות המהותיות החליפה תחרות פרועה של תפיסת המתמודדים בהתבטאויות לא מוצלחות ("Gotcha Contest"). אך גם אם הם אינם הוגנים אלה הם כללי המשחק, והאמירה האומללה של רומני, שמלכתחילה "נחשד" בהיותו מולטי-מיליונר מנוכר, אפשרה לדמוקרטים להכריז מעל כל במה אפשרית: "תפסנו אותך!"

"אם הרפובליקנים לא ינצחו את הבחירות האלה, אפשר לסגור את המפלגה", הכריזה לא מזמן בתסכול שדרנית הרדיו השמרנית לורה אינגרם. היא התכוונה לכך שמבחינת המצב האובייקטיבי, כל התנאים בשלים להחלפת נשיא מכהן. דמותו של אובמה מסמלת את הפער העצום בין הכישורים הדרושים כדי להיבחר לעמדת משילות לבין אלה הדרושים כדי למשול מהעמדה הזאת לאחר הבחירה. אובמה מתפקד כמועמד מצוין גם בקמפיין הנוכחי – על כך אין איש חולק. אבל גם מעריציו הגדולים ביותר מהססים לפני שהם משתמשים במילה "הצלחה" כדי לתאר את כהונתו כנשיא. לעומתו רומני, שכהונתו כמושל מסצ'וסטס נחשבה מוצלחת יחסית, הוא מועמד אפור, קר ומנוכר כמו יום סתיו סגרירי בבוסטון. ואם זה לא מספיק, רומני מתעקש, פעם אחר פעם, לירות לעצמו ברגל.

הצ'קים עדיין זורמים

הכל סבורים שיפסיד
בארוחת ערב של תורמים רפובליקנים שנערכה בניו-יורק פנה אחד המשתתפים לחבריו לשולחן, שכל אחד מהם תרם בין 2,500 ל-50 אלף דולר. הוא שאל אותם מי מביניהם חושב שרומני ינצח בבחירות. אף אחד מעשרת הנשאלים לא השיב בחיוב

אולם מעבר להיותו מועמד מגושם ומעבר לעובדה שהבוחרים כבר "נעולים" ברובם המכריע, הסכנה הגדולה ביותר הניצבת כעת לפני רומני היא אפקט הנבואה שמגשימה את עצמה. כאמור, מבחינה מתמטית המרוץ עדיין פתוח לחלוטין, אך ככל שיותר ויותר עיתונאים, ואפילו עמיתים פוליטיים, ידברו על כך שסיכוייו לנצח הולכים ומתפוגגים, גדל הסיכוי שגם המצביעים יחושו כך. במצב כזה המתלבטים, בהתאם לטבע האדם, יצטרפו לצד שבתודעתם נראה להם שהולך לנצח, ויהפכו אותו לכזה גם במציאות.

מבחינת הרפובליקנים יש כמה סימנים מדאיגים בהקשר הזה. התקשורת האמריקנית, שמלכתחילה רובה מוטה לטובת אובמה, עדיין אינה מספידה את רומני אך בהחלט משדרת את התחושה שרק נס יציל את הקמפיין שלו. התחושה הזאת מתחילה לתפוס אחיזה גם בקרב פוליטיקאים, פעילים ותורמים רפובליקנים. כך, למשל, בארוחת ערב של תורמים שנערכה בניו-יורק כמה ימים לאחר פרסום הקלטת פנה אחד המשתתפים לחבריו לשולחן, שכל אחד מהם תרם בין 2,500 ל-50 אלף דולר. הוא שאל אותם מי מביניהם חושב שרומני ינצח בבחירות. אף אחד מעשרת הנשאלים לא השיב בחיוב.

המטה של רומני מודע לבעיה הזאת, ולכך שהכסף יפסיק לזרום אם התורמים יחושו שאבד הסיכוי לנצח. לכן, המועמד וצוותו ערכו מרתון של שיחות הרגעה לתורמים הגדולים, והפצירו בהם להמשיך להזרים לקמפיין כסף. לעת עתה קרב הבלימה הזה הסתיים בהצלחה, והצ'קים ממשיכים להגיע בקצב משביע רצון, אך תקלה נוספת עלולה למוטט את הקמפיין באופן סופי. חזית נוספת של קרב הבלימה מנהל רומני במדינות המתנדנדות, שברובן פתח אובמה פער של כמה אחוזים. במשך כמחצית מהשבוע שעבר בילה רומני בסיור אינטנסיבי באוטובוס ש"חרש" את אוהיו. כחלק מאסטרטגיה חדשה של הופעות משותפות התלווה אליו פול ראיין, לאחר שכמה וכמה רפובליקנים בכירים מתחו ביקורת על מנהלי הקמפיין, שלטענתם אינם עושים שימוש מספיק בשותפו הפופולרי של רומני למרוץ.

אימונים לעימות
יש תקווה לשינוי? [צילום: AP]

אם עדיין יש לרומני סיכוי לנצח, הרי שלסיכוי הזה קוראים קרל רוב. האסטרטג הפוליטי האגדי של הנשיא בוש חולש בבחירות הללו על מערך עמותות פוליטיות (Super PACs) שמזרימות לקמפיין הרפובליקני מאות מיליוני דולרים. אבל הוא לא מסייע רק לרומני – העמותות שלו מממנות גם את מאבקיהם של חברים בבית הנבחרים וסנאטורים רפובליקנים המצויים גם הם בעיצומן של מערכות בחירות. כל עוד רוב, שרבים בביצה הפוליטית בארצות הברית מייחסים לו כוחות כמעט מאגיים, נמנע מלסגור את ברז המזומנים של רומני ולהעביר את כל משאבי ה-Super PACs שלו לטובת הקרבות המשניים בקונגרס (כפי שעשה מנגנון המפלגה הרפובליקנית ב-1996, כשראשיו הבינו שהקרב של בוב דול נגד ביל קלינטון אבוד), הוא מאותת שהוא עדיין מאמין שלמועמד הרפובליקני יש סיכוי מעשי להגיע לבית הלבן. בינתיים, קרל רוב, שהנדס את כל ניצחונותיו של בוש מאז רץ לתפקיד מושל טקסס בתחילת דרכו הפוליטית, ממש לא נראה או מתנהל כמי שוויתר על הקרב הנוכחי.

כמו-כן, שלושת העימותים בין המועמדים לנשיאות (בנוסף לעימות אחד בין המועמדים לסגנות) עדיין לפנינו, והרפובליקנים תולים בהם תקוות רבות – בעיקר בראשון מביניהם שייערך בשלושה באוקטובר בדנבר, קולורדו, ונחשב לחשוב ביותר. דווקא בגלל שאובמה נתפס בתודעה כ"דיבייטור" ("מתעמת") כריזמטי יותר, לרומני יש סיכוי להפתיע. האמת היא שהנשיא הוא אכן דיבייטור לא רע, אך את הקסם המפורסם שלו הוא מצליח להעביר בעיקר בנאומים שהוא קורא מהטלפרומפטר. לדעת רבים, בעימותים שנערכו בפריימריז של הדמוקרטים ב-2008 הפגינה הילרי קלינטון עליונות על אובמה, או לכל הפחות - הנשיא לעתיד לא הצליח להתעלות עליה. בנוסף, הרפובליקנים בונים על זה שאובמה מגיע "חלוד" יחסית לאחר ארבע שנים שבהן לא השתתף בעימות טלוויזיוני, בעוד רומני השתתף בכ-20 עימותים במהלך הפריימריז המתישים של הרפובליקנים, וברובם הגדול הפגין יכולת טובה. בשבועות האחרונים הוא בילה שעות ארוכות בלימוד החומר ובעימותי דמה רבים, שבהם ייצג את אובמה הסנאטור רוב פורטמן, שנחשב אחד הרפובליקנים החריפים ביותר בקונגרס. ועדיין, ההיסטוריה מלמדת שברוב המקרים לא הצליחו העימותים לחולל תפנית מהותית במרוץ, למרות תשומת הלב הרבה שלה הם זוכים בכל מערכת בחירות.

את התקווה לשינוי תולים הרפובליקנים במקרי עבר בהם התחללו מהפכים גדולים בהרבה אפילו בשלבים מאוחרים יותר של הקמפיין. הדוגמה המועדפת על תומכיו של רומני היא זו של 1980, אז הצליח מועמד שקרא תיגר על נשיא שלא השכיל לאושש את הכלכלה ולסלק אותו מהבית הלבן. באמצע אוקטובר עוד פיגר רונלד רייגן בפער של כשמונה אחוזים אחרי ג'ימי קרטר, וכשלושה שבועות לאחר מכן הביס אותו בפער של כמעט עשרה אחוזים.

אבל רומני הוא לא רייגן נוטף הכריזמה, שבטרם נכנס לפוליטיקה היה שחקן מצליח בהוליווד; וגם אובמה אינו בדיוק בן דמותו של קרטר, אף שהקמפיין הרפובליקני אוהב להשוות בין השניים כדי לנגח את הנשיא המכהן, שכן קרטר נתפס בתודעה הציבורית כנשיא כושל. את הנקמה שלו, אולי, השיג קרטר הקשיש לפני כשבועיים: היה זה נכדו, ג'ימי קרטר ג'וניור החמישי, שאיתר את הקלטת האסונית מבחינת רומני, הדליף אותה לעיתונות ואולי הנחית מכת מוות על תקוותיו של מי ששואף לעבור לבית שממנו סולק סבו לפני 32 שנים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  02/10/2012   |   עודכן:  02/10/2012
תמיר מורג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רומני בקרב בלימה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הכל פתוח
2/10/12 17:24
2
מזכיר_המדינה
2/10/12 20:11
 
ממש לא.
3/10/12 11:18
 
עמוס שנער
3/10/12 17:08
 
אתה צודק.
3/10/12 18:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעוד כחודש ימים תגיע מערכת הבחירות בארה"ב לנקודת הסיום, שלאחריה יוכתר הנשיא הבא. כמיטב המסורת, הישורת האחרונה במרוץ כוללת את העימות המסורתי בין שני הטוענים לכתר. ניתוח מפות האישיות של המועמדים יכול לחשוף בפנינו טפח מאופיים ודרכי פעולתם, אובמה כנציג הדמוקרטים מחד אל מול ורומני כנציג הרפובליקאים מנגד
02/10/2012  |  שרון נריה בר-און  |   כתבות
שאריה דרעי רוצה לחזור - בזה אין כל ספק; אבל האם הוא חוזר - זו כבר שאלה אחרת. כל עוד הרב עובדיה יוסף חי וקיים ובעיקר בריא ושולט בעניינים, הוא לא יכול לעשות צעד כזה בלעדיו. איני מאמין לרגע שהוא יצטרף או יקים מפלגה משלו נגד שס, ולכן היה יותר נכון אם היה מכריז ומודיע כי מה שהרב עובדיה יוסף יחליט כך יעשה. כלל לא בטוח שהרב עובדיה יוסף ירצה אותו ברשימת שס בכנסת, כי הוא מבין כי שיבוצו של דרעי ברשימה יגרור מלחמות יומיומיות בינו לבין אלי ישי; דרעי לא יכול להיות מספר 2 ולכן הוא יציע לו תפקידים אחרים.
01/10/2012  |  חיים שאולזון  |   כתבות
הדי קולות השופר שככו, צום יום-כיפור חלף והנה הגיעו רגעי בניית הסוכה, הזזת השולחנות והעברת מרכז העניינים אל סוכת-קיקיון שבן לילה הייתה ובן לילה תאבד. אם השופר של ראש השנה מבטא חלופה לתקשורת הרגילה, והצום לקשרי הגוף והנפש השגורים, הרי שבאה הסוכה ומניחה את שאלת המקום במרכז.
30/09/2012  |  אלחנן ניר  |   כתבות
סנט פטרסבורג. ערב יום הכיפורים. הגעתי לעיר לעניינים שונים וגם לקראת השתתפותי בפסטיבל לימוד ברה״מ לשעבר שאמור להתקיים בסוף השבוע. ביקשתי להתפלל תפילת " כל נדרי" בבית הכנסת המקומי. מארחי הסביר לי שרצוי שאגיע לבית הכנסת בשעה 9:30 . זה קצת לפני התחלת התפילה.
30/09/2012  |  יורם דורי  |   כתבות
בתאריך ה-3 לחודש אוקטובר, ייכנס אחד מהכוכבים היותר אהודים והמוכר גם בשם צדק = יופיטר = שפע, למצב נסיגה. מתאריך זה ועד לסוף ינואר 2013, יהיה הכוכב בנסיגה והשפעתו החיובית תהפוך את עורה ותהיה שלילית.
30/09/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il