|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
ארבעה מינים מנצחים [צילום: פלאש 90]
סוכות תשע"ב

ארבעת המינים והחתירה לניצחון

בפנימיות, ארבעת המינים מייצגים את ניצחון האחדות של עם ישראל על הקיטרוג של אומות העולם המבקשות לבטל את הייחוד הזה
05/10/2012  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

ידוע, וגם כאן דיברנו על כך בעבר, שארבעת המינים של חג הסוכות מייצגים ארבעה טיפוסים שונים בעם ישראל. הבסיס לחלוקה הזאת היא הנחת היסוד שבאופן כללי איכות חייו של יהודי בעולם הזה נמדדת בשני תחומים שהן שתי הדרכים להתקשר עם הקב"ה, לימוד התורה וקיום המצוות. כשלומדים תורה עשויים להבין יותר טוב ויותר לעומק את המצוות ואת טעמיהן, וכך, גם מהלימוד וגם מקיום המצוות מפיקים הנאה מוחשית, חווייתית, לכן הטעם מייצג את התורה. קיום מצוות אינו מותנה בהבנה אלא בקבלת עול; גם ההשפעה בנפש אינה ניכרת כל כך, כי המצוות, רובן ככולן מתקיימות באברי הגוף, בחיצוניות האדם, ועל כן השפעתן אינה חודרת בהכרח לפנימיותו. לכן נמשלו המצוות לריח טוב, אומנם גורם הנאה, ואפילו פנימית, אבל לא לאורך זמן.

לפי זה, האתרוג שיש לו ריח טוב וגם טעם, כלומר ניתן לאכול אותו, מייצג את אלה שחזקים גם בלימוד התורה וגם בקיום המצוות. הלולב צומח על עץ שמיתמר לגובה רב, ואולי על כן הוא נקרא תמר, והוא מפורסם בפריו הטעים והמזין אבל אין לו ריח חזק במיוחד, על כן הוא מייצג את אלה שחזקים בלימוד התורה ופחות בקיום מצוות. אגב, את השם 'דקל' לעץ התמר לא מצאתי בתנ"ך, ככל הנראה הוא מופיע לראשונה בלשון חכמינו ז"ל, במשנה ובתוספתא. ההדס הידוע בריחו הטוב עד כדי כך שמשתמשים בו לבשמים ויש הנוהגים לברך על ריחו בכל שבת, מייצג את החזקים בקיום מצוות אבל פחות חזקים בלימוד תורה. והערבה, נו היא כזאת מסכנה, לא ריח מיוחד לה וגם לא טעם, על כן היא מייצגת את החלשים בשני התחומים, גם בלימוד תורה וגם בקיום מצוות.

מהנ"ל יוצא לכאורה שהחשוב ביותר הוא האתרוג, שכן הוא היחיד שמצטיין בשני התחומים, גם בלימוד התורה וגם בקיום המצוות. למרות זאת, לפני שמקיימים את המצווה מברכים, כמו שמברכים לפני קיום כל מצווה, אבל לא על האתרוג אלא "על נטילת לולב". מעניין למה. בכל מקרה, המצווה מתקיימת רק כאשר נוטלים את ארבעת המינים האלה יחדיו, כאשר שלושת האחרונים קשורים לאגודה אחת והאתרוג מוצמד אליהם אבל אינו קשור עימם. כאשר הקב"ה מצווה אותנו את המצווה הזאת, הלשון היא [ויקרא כ"ג]: [מ] וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל; וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם--שִׁבְעַת יָמִים. אז למה מברכים דווקא על הלולב שאגוד עם הדס וערבה ולא על האתרוג שמופיע ראשון בפסוק וגם אינו אגוד עם האחרים?

ובכן, כל אחד מארבעת המינים מייצג גם תכונת אופי, איזו מידה טובה בנפשו של יהודי. האתרוג דומה ללב והוא מייצג את כללות המדות. מבחינה זו, לכאורה הוא נעלה מכל האחרים, אבל התכונה העיקרית של האתרוג - התכונה שבלעדיה, לא משנה כמה תורה למד וכמה מצוות קיים, הוא אינו שווה כלום - היא הענווה. לומדים את זה מפסוק בתהלים [ל"ו]: [יב] אַל-תְּבוֹאֵנִי רֶגֶל גַּאֲוָה; ראשי תבות אֶתְרֹג. הענווה של האתרוג היא המעניקה לו את חשיבותו הגדולה, את מעמדו הבכיר. על דרך שאומר הזוהר [א, קכ"ב/ב]: "מאן דאיהו זעיר - איהו רב, ומאן דאיהו רב - איהו זעיר". בענוותנותו הרבה, האתרוג ניצב מאחורי הקלעים אבל משם הוא מפעיל את כל האחרים. הוא כאילו נפרד מהם, אינו אגוד עימם יחד, אבל צמוד אליהם, הוא משרה עליהם מרוחו ובכך יוצר את האחדות.

תכונות אלו של האתרוג, ענווה והפעלה מאחורי הקלעים, הן המאפיינות מלך אמיתי בעם ישראל, ואכן הזוהר אומר שהאתרוג מייצג את המלכות ודווקא הלולב מייצג את המידות. מה שמאפיין את המידות בנפש היא הצמיחה, החתירה כלפי מעלה, ואת הצמיחה הזאת מייצג התמר, הלולב המיתמר כלפי מעלה. זה רמוז בשיר השירים [פרק ז']: אָמַרְתִּי אֶעֱלֶה בְתָמָר, אֶעֱלֶה ראשי תיבות: אתרוג ערבה לולב הדס. כולם עולים ומתעלים בְּתָמָר, בכוחו של הלולב הנלקח מעץ התמר. כתוב שהלולב מייצג את עמוד השידרה של האדם, את יכולתו לעמוד בלחצי היומיום ולא להישבר, ואפילו לא להתכופף. את הכוח לזה, את יכולת העמידה בלחצים מקבלים מהחתירה כלפי מעלה, מהמאמץ העיקש להתעלות, להתקדם עוד ועוד בדרך לדבקות בקב"ה בכל התחומים, ובעיקר באחדות ישראל שהיא עניינו העיקרי של חג הסוכות.

בין ישראל לעמים - היחס הנכון

לקראת חג הסוכות התפרסם שהנה הנה מחזירים הביתה את הבן החטוף, את גלעד שליט השבוי בידי הרשעים כבר יותר מחמש שנים. בתמורה לשיחרורו, אנחנו מוציאים לחופשי מאות רבות של רוצחים, 'עסקת חליפין' קוראים לזה. ובכן, צריכים להזכיר שגלעד וחבריו עסקו במשימה של הגנה על יהודים מפני חבריהם של אותם רוצחים שכעת אנחנו עומדים לשחרר, וכך נותנים להם הזדמנות לשוב לדרכם הרצחנית אחרי שהשהות מאונס בכלא הישראלי ניטרלה אותם זמנית. באופן טבעי, לעסקת החליפין הזאת יש מתנגדים ויש תומכים. קצת קשה לבקר את אלה או את אלה כי לכאורה שניהם צודקים, כל אחד מזווית הראייה שלו. הבעיה היא שעד עכשיו שמענו נימוקים בעד ונגד, במימדים הטכני והרגשי, עלות מול תועלת. ומה על המימד המהותי?

ובכן, מעסקת החליפין הזאת משתמע שאנחנו מסכימים למשוואה שמבחינה ערכית - המרצח והמתגונן מפניו, שווים. בכוונה אנחנו מתעלמים בינתיים מהיחס המספרי, כי הוא לא ממש רלוונטי לענייננו. מה שרלוונטי זה שהרשעים חטפו לנו חייל; בעולם מסודר, הם היו אמורים לשלם על כך מחיר כבד ביותר, מחיר שילמד אותם שלא משתלם להתעסק איתנו, ובטח לא בדרך של חטיפות. במקום זה אנחנו משלמים להם כדי שישיבו לנו את הגזילה אשר גזלו ברוב חוצפתם. כצפוי, הם מתפארים בניצחונם ומבטיחים להמשיך באותה דרך. לא פלא שהם רואים בכך ניצחון, הם באמת ניצחו. שהרי לא רק שלא שילמו לפחות פי ארבעה וחמישה תמורת הגזילה, אנחנו עוד משלמים להם ביחס של אחד למאות. המוזר הוא שאצלנו יש מי שרואים, או לפחות טוענים שרואים בכך ניצחון.

כאמור, העסקה הזאת אמורה להתבצע במהלך חג הסוכות, זה החג שעל-פי המדרש הוא מבטא את הניצחון הרוחני שלנו על אומות העולם. בהתייחס לנטילת ארבעת המינים אומר המדרש [רבה, ל, ב]: אמר ר' אבין: משל לשנים שנכנסו אצל הדיין ולית אנן ידעין מאן הוא נוצח; אלא מאן דנסב באיין בידיה אנן ידעין דהוא נצוחייא. כך ישראל ואומות העולם באין ומקטרגים לפני הקב"ה בראש השנה ולית אנן ידעין מאן נצח. אלא במה שישראל יוצאין מלפני הקב"ה ולולביהן ואתרוגיהן בידן, אנו יודעין דישראל אינון נצוחייא. בפשט, הלולב דומה לחרב ונטילתו מסמלת ניצחון. בפנימיות, ארבעת המינים מייצגים את ניצחון האחדות של עם ישראל על הקיטרוג של אומות העולם המבקשים לבטל את הייחוד הזה. על זה עומדים לדין בראש השנה וכמו בכל מעמד כזה, לא ברור מראש מה תהיה התוצאה. חג הסוכות עם ארבעת המינים מסמלים את הניצחון שלנו באותו משפט, אומר המדרש.

אצלנו, מי שרואים בעסקת החליפין הזאת ניצחון, במודע או שלא במודע מתהדרים במשתמע ממנה, שאצלנו היחדיו חשוב ביותר, הערבות ההדדית, שלא מפקירים אף אחד בשום מקרה ולא משנה המחיר. וגם, שאחד שלנו שווה מאות או אף אלפים משלהם. אלא שאם כנים הם - זה המחיר שהיינו אמורים לגבות מהרשעים, מאות או אלפים תמורת אחד, ולא לשלם להם באותו יחס. וגם, אם אומנם זו האמת, שמטעמי ערבות הדדית אינם מוכנים להפקיר אף יהודי, האם הם יהיו מוכנים ליישם את התפיסה הזאת גם לגבי אלה שהם מכנים מתנחלים? או חרדים? דומני שהתשובה ברורה והיא אינה חיובית. מכאן, אין מנוס מהמסקנה העגומה שהניצחון הזה שלהם הוא ניצחון של תוהו, ניצחון שמוביל לשבירה, שכן הוא חורג קשות מהסדר שקבע הקב"ה בעולמו.

והסדר שקבע הקב"ה בעולמו משתקף היטב ומדויק בעבודה הנדרשת מאתנו בחג הסוכות. אומנם רק בזמן שבית המקדש היה קיים, העבודה הזאת נעשתה פיזית. כעת, לבינתיים, אנחנו נאלצים להסתפק בעבודה רוחנית, אבל העובדה היא שבחג הסוכות מקריבים שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם שלא יתבטלו, "שלא יִצְדֶה העולם מהם" בלשון המדרש. ואת זה עושים תוך ידיעה ברורה שלא נזכה באהבתם. הרי על כך כמו מתלונן דוד המלך [תהלים ק"ט]: [ד] תַּחַת-אַהֲבָתִי יִשְׂטְנוּנִי; וַאֲנִי תְפִלָּה. למרות שאני מתפלל עליהם ואפילו מקריב קרבנות בבית המקדש לזכותם, הם ממשיכים לשנוא אותי. ואכן, ממנו יש ללמוד כיצד להתייחס אל גויים; כאשר כיבדו אותו - כיבד אותם, כאשר לחמו בו או אף "רק" השפילו מי מאנשיו, נלחם בהם עד חרמה. יתן ה' ונזכה כבר לגאולה האמיתית והשלמה, ואז המלך מבית דוד יעמוד בראשנו.

תאריך:  05/10/2012   |   עודכן:  05/10/2012
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארבעת המינים והחתירה לניצחון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזור מגורַי בתל אביב, סמוך לכיכר רבין, נסגר (יום ו', 5.10.12) ברובו לתנועה לרגל אירוע האופניים "סובב תל אביב". הכבישים פונו לטובת מאות הרוכבים, אבל כמה מהם כל כך רגילים לנסוע על המדרכה - עד שהם המשיכו לעשות זאת ולצלצל מאחורי שאפנה להם את הדרך. מה שהעלה בדעתי את השאלה: מדוע לא עושים משהו גם לכבוד הולכי הרגל?
05/10/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לדבר הזה חברי הוועדה הבינלאומית לבדיקת איכות המחלקות למדע המדינה ויחסים בינלאומיים בישראל לא היו מוכנים. המדד העיקרי באוניברסיטת מחקר הוא רשימת המאמרים המדעיים שפורסמו בכתבי עת אקדמיים נחשבים. בהגיעם לאוניברסיטת בן-גוריון קיבלו חברי הוועדה רשימת פרסומים חדשה של המחלקה לממשל ופוליטיקה, כדי לחזק את רושם איכותה המקצועית של המחלקה. והנה, אחד הפרסומים ברשימה היה מאמר שפורסם בעיתון הסטודנטים המקומי "ג'מעה". בזה התהדרה המחלקה, שרוב חבריה פעילים בשמאל הרדיקלי, ושראש המחלקה הקודם, נווה (ניב) גורדון, קרא לחרם על ישראל.
05/10/2012  |  דרור אידר  |   מאמרים
הוויכוח על התיירות הרפואית אינו חדש, אולם כנראה האיום על מערכת הרפואה הציבורית מתקרב לממדים מדאיגים ביותר. מתברר שאפילו ראש הממשלה תומך ברעיון נואל ומסוכן זה, וכבר מדובר הקצאת 25% ממיטות האשפוז במחלקות (הריקות כידוע) בבתי החולים הציבוריים לתיירים.
05/10/2012  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
כבר כמה חודשים המשבר בתקשורת עומד בראש סדר היום הציבורי. כמי שעוקב מקרוב אחרי "המוצר" שהתקשורת מספקת לצרכניה, ראיתי וקיוויתי שהמשבר בוא יבוא. לא בגלל שליבי גס בפרנסתם של עיתונאים, חלילה, אלא בגלל התחושה שרק משבר אמיתי יגרום לכמה שיכורי כוח להתעורר. האדישות רבת השנים לנוכח מיקומם הנמוך בסקרי אמינות, מקוממת.
05/10/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ראש העין היא אחת הערים בישראל, אשר בהיותה סמוכה לכפר ערבי, "סובלת" מן הסתם מקולות המואזין. סובלת? וואלה, כן. ממש. בואו נעשה סדר בדברים. המואזין קורא את קריאתו במשך 3-2 דקות, 5-4 פעמים ביום, לזמן קצר וקצוב. הוא מרוחק, שומעים אותו בקושי, רק כשממש שקט, בדרך כלל, אם קמים ב-4 בבוקר כשהכל שקט מסביב (ובראש העין, 4 בבוקר זה בערך הזמן היחיד שנורא שקט). רוב הזמן לא שומעים כלל את המואזין.
04/10/2012  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il