"בית המשפט מודיע, כי עקב תקלה לא נשמרו הדברים שטענתי בפרוטוקול והחקירה הנגדית". בהודעה בלתי שגרתית זו נפתחת החלטה בבקשה להארכת מעצר, שנתן (14.10.12) שופט בית משפט השלום בראשון לציון, מנחם מזרחי. פתיחה לא שגרתית - אך ראי לבעיה שגרתית, הרבה יותר מדי שגרתית.
נט המשפט, מערכת המחשב המרכזית של בתי המשפט, מקרטעת. איננו מדברים על הבעיות הבסיסיות שלה, כגון חוסר היכולת לשמור מסמכים והקושי הרב להדפיס אותם. אנחנו מדברים על תקלות קטנות, לכאורה חסרות משמעות, אך מרגיזות מאוד וכן בעלות משמעות בשל הריבוי הבלתי-נתפס שלהן. תקלות המלוות כל מי שמשתמש במערכת, ומוציאות מהכלים אפילו את השופטים החייבים לשמור על דיפלומטיות וטקט.
קחו לדוגמה את משפט
הולילנד. השופט
דוד רוזן נאלץ לקטוע את הדיון שלוש פעמים בתחילת השבוע (14.10.12) ופעמיים ביום המחרת (15.10.12) במילים "רגע, אין מחשב". פעם לכמה שניות, פעם לחצי דקה, פעם לדקה תמימה. נשמע מעט, אבל תחשבו על המשמעות אם אצל כל שופט נופלת המערכת רק לשתי דקות ביום. זה אומר אובדן של 1,300 דקות ביום, המצטרפות לכמעט 5,000 שעות שיפוט בשנה. וזה, כאמור, רק בנפילות הקטנות הללו.
המחשב פשוט לא עולה
אלא שהנפילות לא תמיד קטנות. בשבוע שעבר יצא לי להיכנס לאולמו של השופט
משה גינות בבית משפט השלום בחדרה, כאשר היה שקוע בניהולה של שיחת חולין עם עורך דין. האולם היה גדוש, הצדדים היו מוכנים, העצורים היו מזומנים - אבל גינות לא בזבז זמן מתוך בחירה. פשוט לא היה לו מחשב כמה וכמה דקות, והוא העביר איכשהו את הזמן. אם לאור זאת נניח שכל שופט מאבד עשר דקות ביום, נגיע ל-25,000 שעות בשנה ההולכות לאיבוד. עמיתו,
אהוד קפלן, העיר בדיון אחר: "המחשב לא עושה את מה שאני רוצה אלא את מה שהוא רוצה".
אין כמעט שופט שאינו נתקל מדי פעם בכך שהמחשב פשוט לא עולה בתחילת היום, והוא צריך לשבת ולהמתין עד שהקלדנית תתגבר על הבעיה. במקרים אחרים, מגלים שופטים שהכרטיסים המקודדים שלהם אינם פועלים, ושוב הם צריכים לבזבז זמן על מציאת מישהו שיפתור את הבעיה, ובינתיים אינם יכולים למשל לחתום על החלטות.
כמה זמן נשמע שהמערכת חדשה?
מה אומרת על זה הנהלת בתי המשפט? לדבריה, נט המשפט היא מערכת בעלת היקף פעילות ענקי, המשרתת מדי יום אלפי משתמשים המבצעים בה כ-200,000 פעולות. "אך סביר שיהיו לה גם ליקויים. מערכת בתי המשפט מטפלת בליקויים אלו באופן שוטף ומבצעת שיפורים במערכת המידע המרכזית מעת לעת. מערכת בתי המשפט משקיעה משאבים לא מבוטלים לשיפור מערכת המחשוב לרבות ציוד הקצה, שיפורי תוכנה, כלי שליטה ובקרה וכיו"ב. פעילות זו צפויה להפחית את כמות התקלות וחומרתן באופן משמעותי.
"בתקופה האחרונה הושלם תהליך של שדרוג פלטפורמת התוכנה המרכזית. מדובר בתהליך מורכב ביותר ושכולל שדרוג ליבת מערכת התוכנה. בימים אלה נמצאת המערכת בשלב ייצוב בכדי לשפר את רמת השירות למשתמשיה בתצורה העדכנית".
נשמע טוב, אבל הבעיה היא שכל המשתמשים במערכת כבר למודי ניסיון ואכזבות מהבטחות דומות. קודם כל, אי-אפשר לספר לנו שלוש שנים שהמערכת חדשה ושצריך סבלנות. שנית, כמעט מדי שבוע מושבתת המערכת לצורך ביצוע עידכונים ושדרוגים, והתקלות עומדות בעינן. בפגרה האחרונה היא הושבתה ליותר משבועיים (שהתארכו מעבר למתוכנן), והתקלות עומדות בעינן. דומה שאת הסיכום הטוב ביותר נתן השופט רוזן, כאשר שוב נאלץ להתמודד עם תקלה מיד לאחר הפגרה. "עשו שדרוג במערכת", אמר. "מה שפעם לקח שעה, היום לוקח שעתיים".