|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

נח תשע"ג

בין שני משברים

מישהו שמע פעם על יוזמה שלטונית פלשתינית להעניש גנבי רכב או צאן? או לפחות רוצחים? אינני יודע מה יעשו אם יתפסו מישהו גונב מערבים, אבל לגנוב מיהודים - זה מרכיב חשוב בכלכלה שלהם. ולרצוח יהודים - זו בכלל משימה קדושה אצלם. מקימים אנדרטאות לכבוד השאהידים
19/10/2012  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

ושוב הולכים לבחירות. מעניין שההכרזה על מועד לבחירות נשמעת בפרשת נח, וזו כמובן לא הפעם הראשונה שזה קורה במהלך השבוע שזו הפרשה שקוראים בו. כנראה יש בפרשה הזאת איזה רעיון ששייך מאוד לעניין הבחירות אצלנו ודומני שעד עתה די החמצנו אותו. על כל פנים לא זכור לי שמישהו דיבר על כך לאחרונה או בהזדמנויות קודמות שזה קרה. בדרך הטבע, הבחירות היו אמורות להתקיים בעוד כשנה, די בסמוך לפרשת נח; במקום זה הסכימו בשבוע הזה על מועד לבחירות מוקדמות והמערכת הפוליטית והתקשורתית נכנסה לסחרור. על מה בדיוק הולכים לבחירות - לא לגמרי ברור, יש דעות שונות והן מושמעות וגם יושמעו שוב ושוב בתעמולה שלפני הבחירות. מה שברור זה על מי הולכים לבחירות, האם ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו הנוכחי או שמא יצליחו להחליף אותו.

בינתיים אנחנו שומעים מ"כוכבים" פוליטיים כאלה ואחרים רמזים על אודות נושאים שבהם יתמקדו; וגם מאלה שלא שומעים, די ברור לנו שנושא מרכזי בתעמולת הבחירות יהיה התהליך המדיני שאינו מתקדם לשום מקום. ימשיכו לתקוף את הממשלה הנוכחית על הבידוד המדיני שהמיטה עלינו כביכול ויבטיחו לנו כי, אם רק נבחר בהם, שלום ושלווה ישררו כאן. מכאן אפשר להמריא במחשבות על אודות המתחולל במפלגות השונות מאז ההכרזה על הבחירות ולהשתעשע בתחזיות כדרכם של פרשנים פוליטיים מאז ומעולם. אבל אנחנו לא פרשנים פוליטיים; בסך-הכל אנחנו מנסים לבחון את האקטואליה לאור פרשת השבוע ולמצוא הנחיות, ברורות אם אפשר, לדרך בה עלינו ללכת. והנקודה הראשונה שצדה את תשומת לבנו נוגעת לעניין היסודי כל כך של אחדות ישראל, שבמערכת הפוליטית בכלל ולקראת בחירות בפרט הוא נפגע קשות.

שני משברים קשים

בפרשת השבוע שלנו מספרת התורה על שני משברים קשים שחוותה האנושות באלף השני לקיומה; המשבר הראשון ידוע ומפורסם, המבול שכתוצאה ממנו [בראשית ז']: [כב] כֹּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת-רוּחַ חַיִּים בְּאַפָּיו, מִכֹּל אֲשֶׁר בֶּחָרָבָה--מֵתוּ. [כג] וַיִּמַח אֶת-כָּל-הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיִּמָּחוּ, מִן-הָאָרֶץ; וַיִּשָּׁאֶר אַךְ-נֹחַ וַאֲשֶׁר אִתּוֹ, בַּתֵּבָה. זה המשבר הראשון בפרשה והוא בא כתוצאה מהשחתה כללית: כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ. נֹחַ וַאֲשֶׁר אִתּוֹ, בַּתֵּבָה היו צריכים להתחיל הכל מהתחלה אבל זה לא כל כך פשוט להתאושש ממשבר כזה; הקב"ה השקיע לא מעט בעידודם ודירבן אותם לצאת מההלם ולהתחיל בבניית העולם מחדש. בין היתר הוא מעניק להם כמה כללי התנהגות, הידועים כשבע מצוות בני נח, ששמירה עליהם תבטיח את קיום העולם לאורך זמן.

ולמרות כל העידוד והדירבון, זה היה קשה להם; היה אפילו שלב שנח בעצמו התמכר לטיפה המרה ובכך הוא התחיל בקלקול העולם החדש שנגלה לו כאשר יצא מן התיבה. אבל בסופו של דבר בני נח התאוששו והעולם התחיל להתמלא. אלא שהניסיון שלהם, השואה הנוראה שהיו עדים לה, הייתה בעוכריהם כי הסיקו ממנה מסקנות שגויות; הם הבינו נכון שהאנוכיות והפלגנות גרמו למבול אז החליטו לשמר את אחדותם בכל מחיר, גם אם זה אומר לעשות הפוך מציווי מפורש של הקב"ה. הוא ציווה אותם להתרבות ולהתיישב בכל מקום אפשרי [פרק ט']: [ז] וְאַתֶּם, פְּרוּ וּרְבוּ; שִׁרְצוּ בָאָרֶץ, וּרְבוּ-בָהּ. והם בחרו להתכנס בשטח מצומצם [פרק י"א]: [ד] וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. ובכך הביאו על עצמם את המשבר הבא.

בבסיס היוזמה שלהם ניצב לכאורה רעיון נאצל, האחדות: [א] וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. אבל הם פירשו אותה לא נכון; בעוד הקב"ה התכוון לאחדות בדרך וביעדים, שמירה קפדנית על שבע המצוות שקיבלו כאמצעי לשיגשוג האנושות, הם פירשו זאת כאחדות טכנית, העיקר לחיות באותו חבל ארץ, להתכנס בערים ולגור במגדלים. כאמור, הקב"ה לא אהב את הרעיון שלהם ופעל לסכל אותו: [ז] הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. [ח] וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר. חז"ל אומרים שהחטא שלהם כלפי שמיא, היה חמור מזה של דור המבול. ההם בסך-הכל הלכו אחרי היצר הרע שלהם, לא העלו רעיונות נשגבים בדבר ניהול העולם בדרך כזו או אחרת. אבל אלה יצאו ממש נגד ציווי ה' ובכל זאת לא נענשו כל כך. מה ההסבר?

כוחה של אחדות

ההבדל בין דור המבול שנמחה לחלוטין לדור הַפַּלָּגָה ששרד הוא בעניינים שבין אדם לחברו [מדרש רבה]: "דור המבול, על-ידי שהיו שטופים בגזל, לפיכך לא נשתייר מהן פליטה; אבל אלו, על-ידי שהיו אוהבים זה את זה, שנאמר: וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת, לפיכך נשתיירה מהן פליטה". אומנם חוו משבר קשה, פתאום התבלבלה להם השפה וכל אחד הבין משהו אחר מאותן הברות, אבל בזכות האהבה ההדדית המשיכו לחיות, לא נכחדו. ממשיך שם המדרש ומסיק מסקנות מרחיקות-לכת גם ביחס אלינו, לעם ישראל: "רבי אומר, גדול השלום; שאפילו ישראל עובדים עבודת כוכבים ושלום ביניהם, אמר המקום כביכול, איני יכול לשלוט בהן כיון ששלום ביניהם, שנאמר [הושע ד'] [יז] חֲבוּר עֲצַבִּים אֶפְרָיִם, הַנַּח לוֹ. אבל משנחלקו מה הוא אומר [שם י"א, ב'] חָלַק לִבָּם עַתָּה יֶאְשָׁמוּ. הא למדת, גדול השלום ושנואה המחלוקת".

בעבר דיברנו לא אחת על כך שהשיטה הפוליטית אצלנו מיוסדת על פלגנות ולא נשוב כעת לנושא זה. המעניין הוא לברר מה מניע את הפלגנות. לא מזמן נפטר יהודי שנחשב ל"אושיית תרבות" שפזמונים שכתב ליוו אותנו בשנות הנערות ואולי עודם מלווים חלק מאתנו עד היום. בהיותו על ערש דווי הוא התראיין בתנאי שהראיון יתפרסם לאחר מותו ושם הוא מספר ששאל את אחד מאושיות הציונות הסוציאליסטית, זה שקבע כי העם טעה בכך שבחר להיפטר משלטון המערך בשנת שבעים ושבע, מהיכן יש לך כוח להמשיך את המלחמות בגילך המופלג, למעלה מתשעים? והלה ענה: השנאה, השנאה. אכן, הרגשות בכלל הם מניעים חזקים ביותר בחיינו ולא כאן המקום להאריך בכך, אבל ברור שכאשר מדובר ברגש כל כך שלילי כמו שנאה - טוב לא יכול לצאת מזה.

ולמרות זאת, קורה שמתאחדים תחת דגל של שנאה משותפת והאחדות השלילית הזאת מביאה הצלחה. וזה עלול לקרות גם בבחירות הקרובות, כי כבר יש המנסים לייצר אחדות כזאת. מציבים איזו מטרה לשנאה וכולם, גם אם הם שונאים זה את זה ו/או מקנאים זה בזה, מאחדים כוחות כדי לפגוע ביעד שנאתם. כאמור - טוב לא יכול לצאת מזה, אבל הרבה רע יכול גם יכול לצאת. היינו מצפים שלפחות החרדים לדבר ה' יתאחדו; ולו רק בזכות האחדות כערך כנ"ל, אבל - לא. מתקיים כאן מה שדוד המלך מתלונן עליו [תהלים קי"ט]: קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ. הפירוש על דרך המוסר הוא, רודפי זימה עושים כל מאמץ להתקרב זה לזה, להתאחד כדי להשיג את מטרתם בעוד האוחזים בתורתך לכאורה - מתרחקים זה מזה. וגם כאשר הם מציגים אחדות, טמונים בה מוקשים שעתידים להתפוצץ די מהר.

שלום בלתי אפשרי

מתוך שנאה ליהודים מאשימים את עצמנו בעובדה שעדיין אין הסכם עם אויבינו ומן הסתם זה יהיה אחד הנושאים החמים בבחירות; ועד כדי כך השנאה מעוורת, שמתעלמים לגמרי מהכיוון האמיתי של אותם אויבים. ונתייחס כאן לנקודה אחת בלבד, מה שקשור לפרשת השבוע: הזכרנו לעיל את המושג "שבע מצוות בני נח". הנה הן בראשי פרקים: א) שלא לעבוד עבודה זרה. ב) לכבד את הבורא יתברך. ג) לא לרצוח. ד) להימנע מגילוי עריות. ה) שלא לפגוע ברכוש הזולת. ו) להקים מערכת משפטית הוגנת. ז) לא לאכול בשר מבהמה שעדיין בחיים. כל הגויים מחויבים למצוות האלה, אבל כלפי אויבינו אנחנו לא מציגים שום דרישה בכיוון. הם לא רק רוצחים בנו, הם מחנכים את ילדיהם בבתי הספר על אידיאל רצח היהודים ואנחנו ממשיכים לדבר איתם כאילו באמת אפשרי שלום בינינו.

וכך גם בעניין היחס לרכוש הזולת, בייחוד אם הוא יהודי. מישהו שמע פעם על יוזמה שלטונית שלהם להעניש גנבי רכב או צאן? או לפחות רוצחים? אינני יודע מה יעשו אם יתפסו מישהו גונב מערבים, אבל לגנוב מיהודים - זה מרכיב חשוב בכלכלה שלהם. ולרצוח יהודים - זו בכלל משימה קדושה אצלם. מקימים אנדרטאות לכבוד השאהידים. ואנחנו ממשיכים לחזר אחריהם. ואין ספק שלקראת הבחירות גם יאשימו את הממשלה הנוכחית שלא עשתה די מאמצים לבוא לקראת אותם רוצחים, לפייס אותם, שיסכימו בטובם לקבל מאתנו עוד חבל ארץ. נו, מסתבר שהקשר בין פרשת נח ובין הבחירות אצלנו בהחלט קיים, אבל למרבה הצער זהו קשר ניגודי; לא אחדות, לא חתירה לקיום רצון ה' ואפילו לא דרישה לקיום שבע מצוות בני נח. מו"מ בלי תנאים קוראים לזה. ומה שנותר זה רק להודות לקב"ה ששומר עלינו אפילו מהשטויות של עצמנו.

תאריך:  19/10/2012   |   עודכן:  19/10/2012
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין שני משברים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
21/10/12 19:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שס מנצלת את הדמוקרטיה ומגייסת לשם כך את ההמון הכנוע מבחינה דתית לרב שעל פיו יישק דבר, ומכאן הדרך לגיוס מיליארדים מהביטחון לרווחה המגזרית שזורה בשושנים. שס, המוכרת לרוב החילוני והמסורתי כטפיל מאוס - עושה בי"ס לכל הפוליטיקה הישראלית. אין מפלגה אחת בישראל שמסוגלת לשדוד לאור היום את הקופה הציבורית לטובת בוחריה – והמערכות הרואות את הארבה מכלה את היבולים... דוממות.
19/10/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
אהוד אולמרט רואה עצמו כצד במלחמת בני אור בבני חושך אפשר לתמוך בדניאל פרידמן בנושא אחד ולהתנגד לו בנושא אחר המחוקק קבע גבולות ברורים לגבי דרעי ואולמרט שימו לב לדפוסי ההצבעה של האפרו-אמריקנים משפט הולילנד מטיל צד על היושרה של העוסקים בשמאות האתרים הכלכליים מלמדים שאפילו נתונים אפשר להציג מתוך פוזיציה
18/10/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
במאמר הראשי של עיתון הארץ (אחד מעמודי התווך של חופש הביטוי שעדיין נותרו) התפרסם ביום א' ה-14.10.2012 מאמר המערכת בנושא אהוד אולמרט שקטע הסיום שלו הוא כדלהלן: "נכונותם של ישראלים רבים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בסקרי דעת הקהל, להביא בחשבון מועמדות כזאת (של אהוד אולמרט - צ.ג) של עבריין שהורשע זה עתה בהפרת אמונים של אותו ציבור עצמו, היא עדות עגומה להלך הרוח במדינת ישראל; היא גם מלמדת על ביקוש קדחתני לתחליף לבנימין נתניהו. אבל ניקיון הדעת והממשל אינו סובל שיתוף של עבריין ונאשם בבחירות הקרובות. ישראל אינה כה מושחתת ונואשת. אסור לאולמרט להשתתף בבחירות אלה."
18/10/2012  |  צבי גיל  |   מאמרים
לדבריו, ברוב רובם של בתי הספר חשוב המידע. מטרת מערכת החינוך היא בראש וראשונה תעודת הבגרות. גם ילדים צעירים חושבים כבר איך להצליח בבחינות ולא איך ללמוד. הלימודים מתקיימים לפי אותו דגם ראשוני מלפני מאתיים שנה, כשבעקבות המהפכה התעשייתית נולד המושג "בית ספר". מטרתו הייתה לספק עובדים חרוצים וגם חיילים לצבא. "כיום אנו במאה ה-21 ובית הספר שלנו יוזם מגוון של דיסציפלינות, לא פועל וחייל בלבד. איננו מעוניינים בדקלום תאריכים. אנו מלמדים כיצד לחפש כל נושא בוויקיפדיה ובמקורות אחרים ומה לעשות במידע ההולך וגדל מיום ליום".
18/10/2012  |  תקוה וינשטוק  |   מאמרים
בכל מה שקשור למוכנות חדרי מחשבים ומערכות מידע במגזר העסקי והפרטי, התוצאות של תרגיל פיקוד העורף נקודת מפנה ידועות מראש. התשובה היא שחדרי המחשבים אינם ערוכים למקרי אסון. המשמעות היא שיתוק מוחלט של כל המשק, שלא יוכל לחזור לתפקוד מהיר עקב קריסת מערכות מחשב והעדר פתרונות מספיקים. אין טעם לחפש אשמים, הכתובת על הקיר. היתרון היחיד הוא עצם העלאת המודעות בקרב הנהלות ארגונים שיש לתרגל, לבדוק ולהפיק לקחים לא רק פעם בשנה. שלא נדע!
18/10/2012  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il