|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

קוד כהנא

רק כתב עם 7 שנות ותק יוכל לחוות דעה

יו"ר ועדת האתיקה ברשות השידור דוחה את הטענות לניסיון מחטף בניסוח קוד אתי חדש לרשות השידור הקוד החדש מכיר בכך שבעיתונות המודרנית מגיש צריך להביע את דעתו בשידור, אך מציב סייגים
19/10/2012  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תגובות
בלהה כהנא. קוד חדש לאתיקה [צילום: בוצ'צ'ו]

אין פנאי ללבן בעיות אתיות שעולות בסיקור
עידן יוסף
תרשומת דוברים מיום עיון שהתקיים במרכז לאתיקה בירושלים * יום העיון בו השתתפו אנשי רשות השידור ושחלקו היה סגור לקהל הרחב, התחלק לשלושה חברי-דיון בנושאים: הקוד האתי, דילמות אתיות, וכן חשיבות השידור הציבורי וייחודו
לרשימה המלאה

עידן יוסף
שקיפות באתיקה? הצחקתם את רשות השידור

אישית לוחצת
קוד כהנא אינו עושה הבחנה בין תוכניות אישיות שאותן מגישים עיתונאים ועוסקות באקטואליה לבין כאלה שמגישים אחרים, דוגמת: יהורם גאון וג'ודי שלום ניר מוזס. אי-הבדלה זו בעייתית, לנוכח כך שטאלנטים מהסוג האחרון אינם אוחזים באותן נורמות אתיות ומביעים דעות אחידות. הם אינם מתחלפים והופכים לפובליציסטיקה חד-צדדית.

באופן אישי, אני נמנע מהאזנה לתוכניות אישיות אלה בשל חוסר הגיוון הן בנושאים, הן במרואיינים וכאמור - גם במגישים. קצתי בלשמוע את דעותיהם, מאסתי בנסיונם לחנך מחדש את מאזיניהם, ולזרא לי נוכחותם הרדיופונית המשתלטת בצורה בולשוויקית על המיקרופון של השידור הציבורי.

אין מקום להעסיק דעתנים למיניהם, גם לא בחינם, ולהושיב אותם למשך שעה-שעתיים תמימות שיקדחו לי באוזן. בכל פעם יש למצוא מגיש אחר, כאשר הקריטריון הבסיסי לכך, מלבד איזון, הוא רמה גבוהה של המגיש, שיעלה את השיח לרמה הראויה לשידור הציבורי ולא יוריד אותו לתחתית החבית של נושאים רכילותיים ולהג זול.

יושב-ראש ועדת האתיקה של רשות השידור, השופטת בדימוס ד"ר בלהה כהנא, אומרת כי האגודה לזכות הציבור לדעת מכפישה אותה ואינה מדייקת בטענותיה, לפיהן בכוונת רשות השידור לבצע מחטף באישור תקנון אתיקה חדש.

כהנא מבהירה כי תהליך עידכון הקוד האתי לרשות, נעשה בתהליך יסודי ובשקיפות מלאה, תוך שיתוף גורמים רלוונטיים רבים, בהם חברי מליאת רשות השידור והוא גם יופץ לקראת יום העיון שיתקיים קודם לישיבת המליאה, אשר תדון בו.

היא הסבירה כי המסמך לא הופץ עד עתה מחוץ לרשות, לבקשת גורמים שונים ברשות, אך לא פירטה מי הם אותם גורמים. פרק של התקנון העוסק בהבעת דעה הגיע לידי News1, ועל כך בהמשך.

לדברי יו"ר ועדת האתיקה, כל ניסיון לערער על הלגיטימיות של הוועדה או של המסמך, כמו גם להלך אימים על חברי הוועדה וחברי המליאה הוא "התערבות לא דמוקרטית", כלשונה, בענייני רשות השידור, "וככזה לא יצלח".

על-פי הקוד האתי המוצע, תותר הבעת עמדה בשידור בתנאים ברורים ולבעלי תפקידים מסוימים, וזאת מתוך הבנה כי בעיתונות המודרנית חלו תמורות המחייבות לעיתים הבעת דעה.

קוד כהנא מפרט מי, באיזו תוכנית ובאלו נסיבות יוכל להביע את דעתו. על-פי המוצע, יהיה מדרג הבעת הדעה כדלהלן:

  • מגישים בתוכנית אישית - בתוכנית אותה מגיש עיתונאי קבוע, ברצועת שידור קבועה, הניתנת לו על-סמך יכולת או ניסיון רב-שנים בשידור, יודגש בפתיח ובסגיר, באמצעים ברורים שמדובר בתוכנית אישית (למשל: "הכל דיבורים - תוכניתו/ם של..."). במקביל, יתחייבו המגישים לשמור על הכללים. יותר להם להביע דעה אישית, אך עליהם לדאוג לאיזון מבחינת מגוון הייצוג לסוגיות שבמחלוקת.

  • פרשנים - הפרשנים חופשיים יותר בהבעת דעות במסגור הדברים כדעה וכפרשנות. כלומר, כשהמגישים יעבירו את השידור לפרשנים ייאמר משפט בנוסח: "ועתה נעבור לפרשננו לענייני...". בזמן הצגת "טור הדעה" יבחינו הפרשנים בין דיון ב"עובדות יבשות" לבין דעתם. הפרשנים יקפידו להבהיר כי הדברים הם הערכה אישית ולא "עובדות".

  • כתבים - אלה יביאו את קולות הצדדים השונים במחלוקות ציבוריות, לא יביעו דעה אישית וייצמדו לדיווח על האירועים והתופעות אותם הם מסקרים. כתבים בעלי ניסיון רב של שבע שנים לפחות יהיו חופשיים להביע הערכות מקצועיות ביחס למשמעות הקונפליקטים אותם הם מסקרים, בציון שמדובר בהערכתם האישית ("להערכתי", "למיטב שיפוטי", "מתוך ניסיוני" וכן הלאה).

  • מגישי תוכניות אקטואליה - לא ינקטו עמדה בעניינים של מחלוקת ציבורית (למעט נושאים בקונצנזוס, כגון: גינוי מעשים פליליים או אמפתיה לקורבנות). מנגד, יקפידו לתפוס את תפקיד "פרקליטו של השטן" ובלבד שיעשו זאת באופן תרבותי והוגן בראיונות עם בעלי עניין בנושא הנמצא במחלוקת ציבורית.

  • קרייני חדשות ברדיו ומגישי חדשות בטלוויזיה - בשידורי החדשות להקפיד לא רק על איזון, נייטרליות ועובדתיות בתכנים. חובה לשמור ככל האפשר על נייטרליות באופן הביטוי ובכלל זה על אופן העברת הקודים שאינם מילוליים, המלווים את הדיבור, ומשלימים את המסר, ובכלל זה האינטונציה ושפת הגוף.

  • עורכים - בחירת נושאים, ניסוח כותרות ובחירת המרואיינים צריכים להיות על בסיס "הרטוריקה של האובייקטיביות" ועל עיצוב רוחו של השידור, ככזה הפונה לקהלים שונים ומגוונים.

מוצע גם ליצור שקיפות ברשימות המרואיינים, המראיינים והנושאים, ולפרסמם באתר רשות השידור. ככלל, מציעה הוועדה לטפח קאדר של מגישי תוכניות אישיות ממגוון רחב ככל האפשר המייצג את שכבות החברה הישראלית.
טיוטה: הבעת עמדה ואיזון בשידורי האקטואליה ב"רשות השידור" (ספטמבר 2012)
ועדת האתיקה של רשות השידור נתבקשה לתת דעתה בעניין הבעת עמדה ואיזון בשידורי הרדיו והטלוויזיה של השידור הציבורי. ברקע לפעולת הועדה בעניין זה עמדה, מחד, הקביעה החד-משמעית של תדריך החדשות והאקטואליה, המוכר כ"תדריך נקדי", לפיה "אין לרשות [השידור] קול, מדיניות או השקפות משלה. אין הרשות משדרת "מאמרי מערכת". מתפקידם של הרשות ועובדיה הוא להניח לקולות שונים לדבר בעדם" (עמ' 35). מאידך, למול מסמך זה, שנוסח לראשונה לפני כ-40 שנה, עומדת פרקטיקת השידור בזירת המדיה הצפופה והתחרותית של ימינו (ובכללם המדיה החדשים), הקוראת לשלב הבעת עמדה בשידורים, בצד שידורים מאוזנים יותר. פרקטיקה זו נשענת על-בסיס תפיסות עדכניות ביחס לפרופסיה העיתונאית, לפיהן על העיתונות להיות ביקורתית (ולשם כך, בין היתר, להביע דעה לעיתים גם באופן ישיר), ועל העיקרון לפיו אין אפשרות מעשית לשדר באופן נטול-פניות לחלוטין ("אובייקטיבי"), על אחת כמה וכמה בתוך משדר בודד. זאת ועוד, יש להביא בחשבון שינויים מרחיקי לכת בפורמטים של הצגת החדשות, שנוצרים גם כתוצאה מהתרחבות האפשרויות הטכנולוגיות, המרחיבים את אופני המבע האישי ושאינו ערוך.
מכתב לחברי מליאת רשות השידור: הבעת דעה ואיזון בשידורים
כפי שעודכנתם לאחרונה, עקב הסערה סביב מנוי "מנחה מאזן" לקרן נויבך בתוכניתה "סדר יום". ועדת האתיקה של רשות השידור, לבקשת המליאה, קיימה דיונים בנושא הבעת דעה ואיזון בשידורים במשך כשנה, וברצוני להביא בפניכם את מסקנותיה של הוועדה, להמליץ בפניכם לאמץ מסקנות אלו ולהמשיך לפעול ביחד ליישומן.

עבודת קוד קרניאל ירדה לטמיון
ד"ר יובל קרניאל

ועדת האתיקה היא ועדה מייעצת לרשות השידור וככזו חברים בה חברי מליאה ושאינם חברי מליאה. חברי המליאה המכהנים בה הם: עו"ד וופא זועבי-פהום, נמרוד לב, ד"ר נגיסט מנגשה וד"ר בלהה כהנא המשמשת כיושב-ראש. החברים החיצוניים הם אנשי אקדמיה מתחום התקשורת: פרופ' עקיבא כהן וד"ר מוטי נייגר.

הוועדה פרסמה קול קורא ובו הוזמן מי שיש לו דעה בנושא לפנות לוועדה ולהביע דעתו; כמעט שלא הייתה היענות. היחיד שנענה לפנייה הוא העיתונאי דוד ויצטום. בנוסף, פנתה לשורה של עיתונאים ואחרים שסברה שמן הראוי לשמוע את דעתם והזמינה אותם להופיע בפניה. הופיעו בפני הוועדה (לפי סדר הופעתם): ירון דקל, קרן נויבך, מיקי מירו, אלישע שפיגלמן, אילה חסון-נשר, דודו ויצטום, עודד שחר, אריה גולן, יעקב אחימאיר, פרופ' אלי פולק מהאגודה לזכות הציבור לדעת, יזהר באר מעמותת "קשב", דגו ישעיהו המנהל של תחנת הרדיו באמהרית, יאסר עטילה המנהל של תחנת הרדיו בערבית, אלי פלאי המו"ל של השבועון החרדי "משפחה" וד"ר יובל קרניאל שהיה יו"ר ועדת האתיקה של המליאה הקודמת. על ההמלצות שהגיש האחרון התקיימו לא מעט דיונים, אך בסופו של דבר דיון שיביא לאימוצן לא נערך, וכך ירדה כל העבודה לטמיון.

חלק מהדוברים הגישו לוועדה ניירות עמדה. הובאו אליה בכתובים דעותיהם של משה נגבי וחברי הוועדה החיצוניים. פרופ' כהן סקר בפני הוועדה את הקוד האתי במדינות שונות בעולם וד"ר נייגר סקר את גישת מחקר התקשורת למושגים "איזון", "אובייקטיביות" ו"נייטרליות". ועדת האתיקה קיימה 12 ישיבות בנושא.

הקוד האתי על פיו פועלת הרשות הוא "קוד נקדי". הוא נוסח בשנת 1972 ומאז עבר אומנם מספר עידכונים, אך האחרון שבהם היה לפני למעלה מעשור. העידכון האחרון נעשה בטרם הקמתם של ערוצי הטלוויזיה המתחרים, אשר יצרו תחרות וכללי משחק חדשים בשוק התקשורת בישראל. ניסיון לנסח קוד אתי חדש לרשות נעשה בקדנציה הקודמת של מליאת הרשות, אלא שהמהלך לא הושלם והקוד לא אושר על-ידי המליאה. ועדת האתיקה שוקדת בימים אלו על עדכונו, והמסמך המסדיר את סוגיית הבעת דעה אישית בשידורים, שבין היתר הופק על סמך פרשת המגיש האורח במשדר "סדר יום" בהגשת קרן נויבך, הוא חלק מקוד אתי זה.

ההסדר הנורמטיבי הוא כזה אפוא שקוד נקדי הוא הקוד האתי המחייב. אלא שכללי המשחק החדשים בשוק התקשורת כמו גם היעדר מוסדות מתפקדים ברשות משך תקופה ארוכה (2010-2008), גרמו לכך שקוד נקדי בנושאים רבים הפך בגדר "הלכה ואין מורין כן" והדבר נכון במיוחד בנושא הבעת דעה אישית ואיזון בשידורים.

הוועדה הגיעה למסקנה כי יש צורך להתאים את כללי האתיקה למציאות התקשורתית, כך שיעודכן האיסור הגורף של "תדריך נקדי" ביחס להבעת עמדה, איסור שהוא כיום "אות מתה".

תאריך:  19/10/2012   |   עודכן:  19/10/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רק כתב עם 7 שנות ותק יוכל לחוות דעה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יריב דה בוטון
19/10/12 15:17
2
קורןנאוה טבריה
19/10/12 16:15
3
אורח
19/10/12 18:25
4
ישע
21/10/12 10:13
5
אבל זה כן מחטף
21/10/12 22:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסוף החודש תתכנס ועדת ההערכה הבינלאומית שמינתה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) כדי לשמוע את ערעורה של אוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע על ההחלטה למנוע את הרשמתם של סטודנטים לשנה א' בחוג לממשל ופוליטיקה. לצורך דיון זה צפוי לבוא שוב מי שעמד בראש הוועדה, המדען פרופ' תומס ריסה מאוניברסיטת ברלין. בוועדה חברים בין היתר פרופ' אלן אימרגוט מבית הספר למדעי החברה באוניברסיטת ברלין ומדענים מהארץ ובהם הפרופסורים גבריאל בן-דור, משה מאור, אברהם דיסקין וגליה גולן, שסירבה לחתום על הדוח בטענה שהוא אינו אובייקטיבי ושהייתה בו "יד קשה" מדי. טענותיה של גולן תמוהות בהתחשב בהרכבה של הוועדה. הדיונים בה היו קשים וסוערים אך ההחלטה התקבלה. סגירת רישום היא צעד חריף ובלתי מקובל, והוא ננקט רק כאשר כלו כל הקִצין ולמל"ג מתברר כי החוג אינו עומד במבחנים האקדמיים המקצועיים הראויים.
19/10/2012  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
שורשיו של המרד הסורי העכשווי, המלווה בטבח המוני של עשרות-אלפי אזרחים, נעוצים ב"הכרזת דמשק", שהתפרסמה עוד בשנת 2005 ושקראה, לראשונה, להקמת משטר דמוקרטי במדינה הערבית הדיקטטורית. מסתבר שעל ההצהרה מלפני שבע שנים חתמה שכבה לא-מבוטלת של האינטליגנציה הסורית, שכללה בין היתר כורדים וליברטנים. ההכרזה הסתייגה, במפורש, משימוש כלשהו באלימות, ולמרות שלא נכללה בה קריאה להתפטרותו - התעלם הנשיא אסד מן ההכרזה בעליל.
19/10/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
איתיאל בן-פורת (39) הוא עורך-דין בהשכלתו, אך לא במקצועו. לפני שנים סגר את משרדו, הפסיק לטפל בנושאי נדל"ן ומיסוי, ועבר לעולם העסקים. כיום, בן-פורת, יחד עם שותפו דור רייטמן, הם בעליה של "התחדשות אורבנית", אחת החברות המובילות בתחום החדש של עסקות תמ"א 38. בראיון ל-News1 הוא חושף גם מה קורה מאחורי הקלעים, במו"מ בין החברה היזמית לבין הדיירים.
19/10/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
זוהי תקופה טובה לתכנן את העתיד, גם בכל הקשור לתוכניות פנסיה. הראייה שלכם ברורה ובהירה יותר, ונסו לסיים את התכנון עוד לפני התאריך 25.10.
19/10/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
סטירות הלחי הסיטונאיות שקיבל השבוע השר לשעבר אריה דרעי לאות חיבה מהמרן הרב עובדיה יוסף, הרועה הרוחני של שס, היו הקדמה מבטיחה לקראת שילובו של העבריין הפוליטי הבכיר בהנהגת התנועה שניסתה בשנים האחרונות להשתחרר מהסטיגמה של "עיר מקלט" לפוליטיקאים מושחתים. זו שאלה של זמן בלבד עד שדרעי חסר המעצורים והעכבות המוסריים יצליח להשתלט על שס ולהשחית אותה מחדש בדמותו ובצלמו. המוכרים.
19/10/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il