|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

בין קנאות דתית וקנאות חילונית

בניגוד לדימוי העצמי שלהם, שמאלנים אינם שונים ממאמינים אחרים אלה גם אלה מכורים ושרופים לחזון התורן המנחה את דעותיהם ומעשיהם אלה ואלה קיצוניים בקנאותם לראות מציאות חד-ממדית וחד-כיוונית דרך משקפי אמונתם הזמנית, ולשפוט כל מי שאינו שותף להם בכך ככופר בעיקר
21/10/2012  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
פוליטיקה חברתית ולא מחאה

מיהו פראייר?
ובקונטקסט של ימים אלה, אומר שפראיירים אינם דווקא מי שממלאים את חובתם האזרחית הבסיסית לשרת בצבא ו/או לשלם מס-אמת. פראיירים גדולים הרבה יותר הם אלה שנתפסים מחדש למנהיגות או אידיאולוגיה שהוליכו אותם שולל בעבר, ומוכנים להעניק להם מחדש תמיכה פוליטית על יסוד הבטחה למימוש אותן מטרות שכישלונן הוכח בעליל באותה דרך קלוקלת בדיוק

הבעיה של השמאל הייתה ונותרה התמהיל המוזר שהצליח תמיד לרקוח בין קורטוב של תמימות למנה גדושה של אוטופיזם מהול בצביעות. בראשית המאה ה- 20 היו אלה מרקס, אנגלס ולנין שהובילו אותו באף, באמצעות הורקהיימר, מרקוזה והאברמאס, ומאוחר יותר הפוסט-מודרניסטים פוקו, דרידה, מקלוהן, ראסל ואחרים.

פגאנים היו מסוגלים לעבוד בעת ובעונה אחת ובמשך תקופות ממושכות קבוצה גדולה של אלים, חצאי-אלים ובני-ניאופים של אלים, גם כשאלה ייצגו דעות, רצונות וגחמות מנוגדים. בניגוד להם האלילים של השמאל בעידן החדש צועדים בשורה עורפית "נצחית" ומחליפים מדי דור גיבורים ישנים שהכזיבו בגיבורים חדשים שיכזיבו גם הם.

הפגאנים ביצעו האנשה של האלים, משום שכך יכלו חכמיהם להתמודד טוב יותר עם הסתירות הפנימיות המרובות בהן נתקלו בניסיונותיהם להסביר את משוגות התנהגותם. השמאל המתקדם בדרך העקלתון שלו עושה בדיוק ההיפך: את האנשים להם הוא סוגד, הוא מעלה למעלת "האלים התורניים של התקופה". אולם בתוך תוכם יודעים כוהני אלים אלה, אם אינם שוטים או הוזים גמורים, שאחת דרכם - להכזיב. כאשר גדל הקושי להגן על שהכזיב ועל התורה ה"ישנה" שלו, מחליפים אותם בתורה חדשה או באל חדש עם תורה חדשה. ועתה סוגדים הם באותה התלהבות, באותו כיליון נפש ומתוך אותה ידיעה עמוקה ומודחקת, שגם החדשים הם חלקיים וזמניים, וחוזר חלילה.

בני אדם אינם אלוהים

פשעם הגדול של השמאלנים האדוקים אינה ההפכפכנות המהפכנית-אידיאולוגית שלהם. אלא שבשיא האורגזמה האינטלקטואלית, הם שוכחים, בכל פעם מחדש, את העובדה שמדובר בבני אדם. ולבני אדם מגבלות של בני אדם, ועומדת לחובתם אמפיריקה שהוכיחה כבר פעמים רבות מאוד במרוצת ההיסטוריה האנושית, שבני אדם אינם אלוהים ואין להתבלבל בעובדה זו בשום תנאי. בעוד שאצל אלוהים "הכל נקבע, והרשות נתונה...", אצל בני אדם הרשות נתונה לקבוע הכל, אבל היכולת אינה בנמצא. ולכן, ההתפתחות האנושית, הנראית בדרך כלל כמקרית, מוליכה את האנושות במסלולים שלעולם אינם צפויים במלואם. כל ניסיון של אלים מעשה ידי אדם לקבוע (פילוסופית) או לנסח (מתודולוגית-אמפירית) חוקי-יסוד "אלמותיים" הוא חלקי, זמני ובר-חלוף. עיקרון היחסיות הזה אינו פיסיקלי כי אם אוניברסלי.

בניגוד לדימוי העצמי שלהם, שמאלנים אינם שונים ממאמינים אחרים. אלה גם אלה מכורים ושרופים לחזון התורן המנחה את דעותיהם ומעשיהם. אלה ואלה קיצוניים בקנאותם לראות מציאות חד-ממדית וחד כיוונית דרך משקפי אמונתם הזמנית, ולשפוט כל מי שאינו שותף להם בכך ככופר בעיקר, כמוקצה שיש להיזהר מפניו אם לא להלחם בו, וכנחות בכושרו האינטלקטואלי בהשוואה להם משום שאינו רואה את ה..."אור".

מאמינים באל-עליון נתלים באילן גבוה מאוד, ועל כן יכולה אמונתם לשרוד מנעד חיים שלם וגם מעבר לכך. שמאלנים נתלים בבני אדם וסיכוייהם לשרוד באמונה הבסיסית עימה החלו את חייהם האינטלקטואליים, נמוכים עד אפסיים. בסיכומו של דבר מכוונים דברים אלה לתמוך בטענה שאל להם לבני אדם לטעון ליכולת אלוהית (נצחית). יכולותיהם מתאימות במקרה הטוב ל"כאן ועכשיו" וסיכויי הצלחתם שווים לסיכוייהם להיכשל. הצלחתם זמנית והמשכה תלוי ביכולת האדפטציה וההסתנכרנות לשינויים שיבואו, חלקם באופן בלתי צפוי. כשלון מאידך עשוי להיות סופני.

המבחן העליון של הצלחה אנושית הוא היכולת של אנשים, על כל השונויות שביניהם, לחיות זה לצד זה מתוך סובלנות, כבוד הדדי וללא אלימות. והואיל והסיכוי להיכשל גדול כמו הסיכוי להצליח בהתוויית הדרך להשגת יעדים אלה, דרושה מידה יתרה של ענווה, זהירות ואחריות אנושית כאשר באים להציע "פתרונות של בני-אדם" למציאות מורכבת שאינה מעשה ידיהם להתפאר. קנאות דתית-אמונית, או אידיאולוגית לעולם אינה מטיבה (בלשון המעטה) לשרת מטרה אנושית בסיסית זו, ולכן היא גם אחראית לחלק הארי של האירועים המחרידים ביותר בהיסטוריה האנושית שהם מעשי ידי אדם.

נושא דגל הכשלים

הטכנולוגיה החדשה אינה משנה עובדות יסוד אלו, אולם היא מעמידה לרשות בני האדם כלים משוכללים יותר להוציא באמצעותם לפועל את רצונותיהם והחלטותיהם; לטוב - בנושאים כרפואה, תזונה, איכות חיים ועוד; ולרע - בכלי משחית מלחמתיים ובניצול לרעה של זולתם. עם הגידול ביכולת הביצוע, נודעת חשיבות רבה יותר לתובנות האנושיות לגבי מגבלותיהם של בני-אדם מזה ולאופן שבו יש להשתמש ביכולות הטכניות החדשות בכדי לבנות ולא להרוס מזה.

ספק אם אפשר לסכם ולומר שאמת בסיסית זו קנתה לה אחיזה עמוקה בתובנות האנושיות של ימינו. דווקא מדינות מתקדמות מבחינה טכנולוגית לצד מדינות וקבוצות אתניות קנאיות מבחינה דתית ו/או אידיאולוגית, הן אלו המציגות את התובנות הירודות ביותר לגבי מגבלותיהן ולגבי אחריותן למעשים שלא יעשו, הנובעים מהתעלמות מוחצנת שלהן ממגבלות אלה. ברוב החברות שהתיאולוגיה אינה מנדטורית בקביעת דרכן הפוליטית-חברתית, השמאל הוא נושא דגל הכשלים המונעים יצירת תרבות של סובלנות אוולוציה קונסטרוקטיבית, והמבטא החריף ביותר של מהפכנות הרסנית שכוחה רב לה בהרס הקיים, אך לא ביצירת מציאות חדשה וטובה יותר.

כל עוד השמאל אינו דומיננטי מדי ואינו שולט בחברה שלטון מוחלט וממושך, הוא זרז לתהליכים, השפעתיו חלקיות, מוגבלות בזמן ולעיתים אפילו מועילות. מרגע שמתאפשר לו לחולל מהפיכה בסדרי היסוד בחברה נתונה, נזקו גדול מתועלתו, משום שדרכו אינה דרך המבקשת לתקן פגמים וליקויים בקיים (אוולוציה), אלא "עוֹלָם יָשָן עָדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִיבה..." גם כשאינו יודע להוכיח שהתוצאה תהיה ..."אֶת עוֹלָמֵנוּ אָז נָקִּימָה לֹא כְלוּם מִתְמוֹל, מָחָר - הַכֹּל"..., ו..."זֶה יִהְיֶה קְרַב אַחֲרוֹן בְּמִלְחֶמֶת עוֹלָם...". הדקונסטרוקציה המהפכנית של השמאל רואה בטעות בדרך אל המטרה העיקרית ולא ביעדי השינוי הנחוץ את חזון העשייה. כך היה לאחרונה גם במחאה החברתית של קיץ 2011, כשלמעשה פוליטיקה מהפכנית ולא "צדק חברתי" עמדה במוקד מהלך שנועד לפתור בעיות מוגדרות כיוקר מחיה, מחסור בדיור ופערים חדים בחלוקת ההכנסות במשק.

ובקונטקסט של ימים אלה, אומר שפראיירים אינם דווקא מי שממלאים את חובתם האזרחית הבסיסית לשרת בצבא ו/או לשלם מס-אמת. פראיירים גדולים הרבה יותר הם אלה שנתפסים מחדש למנהיגות או אידיאולוגיה שהוליכו אותם שולל בעבר, ומוכנים להעניק להם מחדש תמיכה פוליטית על יסוד הבטחה למימוש אותן מטרות שכישלונן הוכח בעליל באותה דרך קלוקלת בדיוק.

רק מנהיגים מעטים לומדים לקח מהותי מכישלון אישי שלא הרחיק אותם מעשייה ציבורית לפרק זמן ארוך. מעטים עוד יותר מסוגלים להודות בכישלון אידיאולוגי-פוליטי ולאמץ דרך חדשה. משום שאנו עומדים ערב בחירות, היערכויות פוליטיות שונות ומשונות ולקחי עבר מאלפים לגבי חלק מהמפלגות וחלק מהאישים המבקשים לעצמם שיבוץ פוליטי חדש, טוב יעשה הציבור אם יבחן את הדברים בקונטקסט רחב ככל האפשר. שכן, כאמור, הכל נקבע... אבל הרשות נתונה. מותר לטעות ולשלם מחיר אבל מותר גם לנסות ולא להשתטות.

תאריך:  21/10/2012   |   עודכן:  21/10/2012
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין קנאות דתית וקנאות חילונית
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דב בינדר
22/10/12 06:40
2
קטלין
22/10/12 08:03
3
יוסי שפניר
22/10/12 11:08
4
באום
22/10/12 12:39
 
רפי לאופרט
9/11/12 13:31
5
משה המכבי
22/10/12 22:54
6
משה המכבי
22/10/12 22:55
 
רפי לאופרט
9/11/12 13:15
7
אחד העם
27/10/12 23:30
 
רפי לאופרט
9/11/12 12:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כשנתיים שמעתי, במכללה של גמלאי המורים בת"א, את הרצאתה של הסופרת יוכי ברנדיס על הנושא "רחל אמנו" - כיצד היא הייתה לאם האהובה ביותר במסורת שלנו". בעקבות הרצאה זו כתבתי לה את הרשימה הזאת, ובה הבאתי כמה הערות בנושא זה (אך לא זכיתי, לצערי, לקבל את תגובתה להערות אלה).
21/10/2012  |  משה שפריר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - טינופת, קלון, מורה נבוכים, רצון האמריקנים? לא טוב, רגע של עברית וחודש ללא חגים
21/10/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
"קבוצת חברי כנסת של קדימה פנתה אל שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן בבקשה שימנע מפרקליט המדינה משה לדור להמשיך לטפל בנושא הזיכוי המפוקפק של ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט, בנימוק שיש לו חשבון אישי איתו.
21/10/2012  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
אם לשפוט את המגדלור המוסרי (הכפול) של חברת-הכנסת-בשבילך-תגיד-לי-אתה-סתום- הגברת-מירי-רגב, אזי המגדלור הזה מזכיר יותר את אסון התאומים מאשר את חזונו של אחד העם. הסרטון שערכו עבור פועלה כחברת-כנסת-ישראל אנשי הסרטונים של Youtube מדגיש את הפרדוקס הטמון בריצה של רגב על המשבצת החברתית
21/10/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
יש שופטים בירושלים ואחד מהם הוא אריה רומנוב, מהמחוזי. לדעתו, אין להשלים עם כך שבעל דין אוסף פרטים על עורכי הדין של הצד השני. מעניין, איפה רומנוב חי? במאי 2012 התפרסם כיצד דיין רבני בירושלים, דן בעשרות תיקים שיוצגו על-ידי בתו וחתנו. במצב הנפוטיזם במערכת המשפט, יהיה זה חוסר אחריות אם לא תאסוף פרטים על השופטים ועורכי הדין
21/10/2012  |  שבתאי עזריאל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   המחאה החברתית  /  מי ומי  
יעקב פרי: אני קרוב למעמד הביניים  /  איציק וולף
מופז: אולמרט, לבני, ואני טובים מנתניהו  /  איציק וולף
חושף תרמית א-דורה: מסיר תמיכתי מבנט  /  איציק וולף
חוק הצחוק: די לכנופיית וינשטיין-נתניהו  /  הלל ויס
מנהיגות והחלטות קשות  /  ד"ר רון בריימן
קבלת פנים לסתיו שפיר  /  גיל נתן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הטילים בארסנל של אירן לא יצברו שכבות אבק    האירוע אכן לא נסתיים, אבל דומה שנפתח צוהר אשר דרכו ניתן לחשב את המעשה הראוי לעשותו בעתיד
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il