|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
אירן. מה יקרה לאחר תקיפה? [צילום: AP]

משחק מלחמה

במכון למחקרי ביטחון לאומי התקיים משחק מלחמה (סימולציה), שהתמקד בשתי היממות הראשונות, שלאחר תקיפה אווירית ישראלית של תשתיות הגרעין באירן
04/11/2012  |   אודי דקל   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות


עיקרי התרחיש

ב-9 בנובמבר לאחר חצות דיווחה רשת אל-ג'זירה, כי מטוסים ישראלים תקפו את אתרי הגרעין באירן בשלושה גלי תקיפה. בעקבות התרחבות הדיווחים, ישראל הודיעה רשמית, כי תקפה את אתרי הגרעין באירן, מאחר שלא נותרה לה ברירה אחרת. מהתרחיש עלה, כי ישראל לא תאמה את התקיפה מראש עם ארצות הברית ורק עדכנה אותה כשהמטוסים היו בדרכם ליעדי התקיפה באירן. הערכות ראשונות של תוצאות התקיפה שיערו דחיית התוכנית האירנית בקרוב ל-3 שנים.

בעקבות הצלחת התקיפה החליטה אירן להגיב במירב הכוח, בשיגור טילים משטחה ובדרבון שליחיה – חיזבאללה, חמאס וגורמים רדיקליים נוספים – לתקוף את ישראל. יחד עם זאת, היא נמנעה מתקיפת מטרות אמריקניות. ישראל ניסתה להכיל את התקיפות וחתרה להגיע לרגיעה מהר ככל הניתן. המערכת הבינלאומית הייתה משותקת, בעיקר משום שרוסיה ניסתה לנצל את המצב בכדי לקדם את מטרותיה האסטרטגיות. בתום שתי יממות המשיכו האירנים, ובמידה פחותה בני בריתם, בתקיפת ישראל. לא נראה היה שהמשבר מתקרב לפתרון.

עיקרי מדיניות השחקנים השונים

ישראל, לאחר שעמדה בהישג המבצעי הנדרש, בחרה להבליג על מעשי התגרות ותגובות של השחקנים הרדיקליים, שנדחפו לפעול על-ידי אירן. במקביל, ישראל ביצעה תקיפה אווירית נוספת להשלמת הפגיעה באחד היעדים העיקריים באירן. התכלית האסטרטגית של ישראל התמקדה במניעת הסלמה אזורית וחתירה לרמת אירועים נשלטת, בעצימות נמוכה, מהר ככל האפשר.

ארצות הברית, למרות שלא עודכנה מראש אודות התקיפה, עמדה ארצות הברית באופן ברור לצדה של ישראל ולא חשפה את המחלוקות, לשם גיבוש חזית אחידה נגד הסלמה אזורית אפשרית. ארצות הברית הציגה נכונות לחזור לשולחן המשא-ומתן עם אירן ואף להקל בסנקציות, בהינתן איפוק אירני ובתמורה להצהרה אירנית על הפסקת פעילות הגרעין הצבאית. ארצות הברית החליטה שתפעל צבאית נגד אירן רק אם האחרונה תסגור את מיצרי הורמוז, או תתקוף נכסים אמריקניים במפרץ. כמו-כן, הפעילה ארצות הברית כלים כלכליים לריסון מחירי הנפט.

אירן, לאור התקיפה הישראלית המוצלחת, חשה אירן כי אין לה ברירה והיא חייבת להגיב צבאית ומיד באופן נרחב נגד ישראל, בשיגור 100 טילי שיהאב (ו-100 במנה שנייה) לעבר תל אביב, הקמ"ג בדימונה ומרכזי אוכלוסיה. במקביל, אירן הפעילה לחץ על השליחים לפעול נגד ישראל, בשיגור רקטות וטילים לעבר יעדים בישראל וביצוע פיגועי טרור רב-זירתיים. בד-בבד, פנתה אירן לקהילה בינלאומית, כדי להשיג לגיטימציה לתוכנית העשרה ולהסרת הסנקציות. בתחילה, בחרה אירן שלא לפגוע ביעדים ובנכסים אמריקניים, כדי למנוע את הצטרפות ארצות הברית ללחימה נגדה. עם זאת, ככל שאירן נדחקה לפינה והצטמצמו אופציות הפעולה שלה, היא הבינה כי הקלף העיקרי שבידה הוא פעולה נגד בעלות הברית של ארצות הברית במפרץ וסגירת מיצרי הורמוז.

רוסיה, ניסתה לקדם יעדיה האסטרטגיים באזור הקווקז ובאירופה. רוסיה ראתה בתקיפה גם הזדמנות למצב את מקומה כשחקן מוביל במערכת הבינלאומית, בשל יכולת ההדברות עם כל השחקנים. עם זאת, פערי העמדות בין ארצות הברית לרוסיה שיתקו למעשה את יכולת הפעולה של הקהילה הבינלאומית. דווקא סין הפכה לשחקן מרכזי במגרש הבינלאומי, בהעדר מנהיגות אמריקנית ובשל נגישותה לכלל השחקנים.

סוריה העדיפה להתמודד עם ההתקוממות הפנימית, לשמור על פרופיל נמוך ולא להיגרר ללחימה מול ישראל.

חיזבאללה, ניצב מול דילמה. מחד, הופעלו על הארגון לחצים כבדים מצד אירן לשגר מטחים מאסיביים של טילים ורקטות לעבר ישראל, תוך הדגשה, כי זה 'יום הדין' לקראתו צויד חיזבאללה בכ-50,000 טילים ורקטות. מאידך, חיזבאללה נרתע מלגרום שוב לנזק כבד בלבנון. לפיכך, הוא בחר להיענות חלקית לדרישות האירניות ושיגר רקטות וטילים לעבר יעדים צבאיים בישראל, בעיקר שדות תעופה ומערכות ההגנה האקטיבית. התגובה הישראלית המאופקת העמיקה את הדילמה של חיזבאללה וחיזקה את בחירתו בביצוע מטחים, יחסית מוגבלים, והתמקדות בתקיפת יעדים צבאיים.

חמאס, בחר ללכת בין הטיפות, מחד לגלות מחויבות כלשהי כלפי אירן, אך לא לספק לישראל עילה לתקיפה נרחבת בעזה. עלתה ונדונה מגבלת השליטה של חמאס בפעילות הגורמים הסוררים והרדיקליים ברצועת עזה, והוא נאלץ לבקש סיוע מתנועת האחים המוסלמים במצרים לריסון הגורמים שאינם סרים למרותו.

שאר השחקנים, מצרים סעודיה, ירדן, המפרציות, טורקיה והקהילה הבינלאומית, פעלו כל אחד, בהתאם לאינטרסים המשרתים אותו, תוך התרחקות מהאירועים ומניעת הסלמה אזורית נרחבת.

תובנות שעולות מן המשחק

א. המשחק שיקף את 48 השעות הראשונות לאחר התקיפה באירן. אין הכוונה לנבא את ההתפתחויות, אלא לבחון את המשמעויות וההשלכות של אחד התרחישים האפשריים. השחקנים במשחק היו מאד רציונליים, הפעילו מדיניות שמונעת על בסיס של אינטרסים חיוניים בלבד, והתעלמו מאילוצים פנימיים וחיצוניים.

ב. השחקן הישראלי העריך, כי לציבור הישראלי יש אורך נשימה וכושר ספיגה, משום שהוא משוכנע, כי התקיפה הישראלית הייתה מוצדקת – 'מלחמת אין ברירה' – וכי הושגו היעדים המבצעיים. מדיניות ההבלגה התבססה, בעיקר, על הנחה זו.

ג. לאירן כלים מוגבלים ויכולת מוגבלת לפגוע ישירות בישראל. לפיכך, היא נדרשת להפעיל את השליחים נגד ישראל. לאירן כלים רלוונטיים יותר לפעולה במרחב המפרץ הפרסי, היכולים לפגוע באינטרסים אמריקניים ולהקפיץ את מחירי הנפט בעולם. עם זאת, לאירן ברור המחיר שהיא תשלם במידה והיא תבעיר את אזור המפרץ הפרסי, בעיקר בהצטרפות ארצות הברית ללחימה נגדה, דבר שיגרום להרס כבד יותר של תשתיות הגרעין ולפגיעה קשה במגוון רחב של מטרות איכות באירן.

ד. תקיפה ישראלית מוצלחת ותוצאות ברורות, עם עמידה ביעדים המבצעיים, תוביל לשתי מגמות מנוגדות. מחד, אירן תהייה מחויבת להגיב צבאית ובאמצעות שליחיה. מאידך, התלות שלה בשליחים, תאפשר להרתיע את השחקנים, לתקוע טריז בין אירן לבעלות בריתה במרחב, למנוע הסלמה אזורית כוללת ולהכיל את האירועים.

ה. שני גורמים חשובים נוספים עשויים לתרום לריסון ולהכלת האירועים. האחד, התייצבות נחרצת וברורה של ארצות הברית לצדה של ישראל. השני, מדיניות מאופקת ומבליגה מצד ישראל, בעיקר אם במכת הפתיחה, השיגה ישראל את היעדים המבצעיים וקידמה את מטרותיה האסטרטגיות.

ו. שבה ועלתה החולשה של היעדר גישה למנהיג הרוחני באירן ומגבלת אפקטיביות מנופי ההשפעה המכוונים לעברו. ככלל התברר, כי אין ערוצי קשר טובים ואמינים, מול ההנהגה באירן. בעוד רוסיה אינה יכולה להוות ערוץ הידברות אמין מול אירן, הסתבר כי סין יכולה לשמש כמתוו.

ז. בתכנון אסטרטגיית היציאה ומנגנון הסיום, הכלת האירועים ומיתון ההשלכות השליליות, ישראל אינה יכולה להתבסס על המערכת הבינלאומית. יש להניח בסבירות גבוהה, כי המערכת הבינלאומית תהא משותקת, בעיקר ככל שיועמקו הפערים בין ארצות הברית לרוסיה. בנוסף, גורמים בקהילה הבינלאומית ירצו לראות את ישראל 'מדממת' כדי לגבות ממנה מחיר על כך שלא התייחסה לאינטרסים של השחקנים האחרים ולרסן את פעולותיה בהמשך. התארכות המשבר, עשויה לגרום לרצף אירועים בלתי נשלט, עם סיכון להסלמה אזורית. יש לצפות, כי גורמים אזוריים ובינלאומיים יחתרו להוביל למנגנון סיום שעלול לכלול גביית מחיר מישראל בתחום בקרת הנשק.

לסיכום:

המשחק תוכנן כאשר נראה היה כי הסתיו הנוכחי צפוי להיות מכריע ורצינו לבחון את ההתפתחויות האפשריות שלאחר תקיפה ישראלית. מאז נרגעו הרוחות מעט, אך לאחר הבחירות ולקראת האביב שאלת התקיפה תשוב ותעלה, שעל כן חיוני להמשיך ולבחון את ההשלכות האפשריות.

סיפור המעשה שהחל בתקיפה ישראלית, מייד לאחר הבחירות בארצות הברית, אינו מבטא עמדה של המכון. הנושא מורכב ונבחן בשורה של פרסומי המכון. קיימות שתי הערכות מנוגדות להשלכות של תקיפה ישראלית. האחת, צופה "מלחמת עולם שלישית", ואילו השנייה, מעריכה, כי ישנם מנגנונים מכילים ומרסנים, ובפועל לאירן יכולות מוגבלות להבעיר את כל המזרח התיכון. המשחק התפתח לכוון של הכלה וריסון, עם השפעה גוברת של השיקולים הרציונליים והאינטרסים החיוניים של כלל השחקנים.

מבט על
תאריך:  04/11/2012   |   עודכן:  04/11/2012
אודי דקל, יונתן לרנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משחק מלחמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דובי ג.
5/11/12 18:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הורים מלווים את ילדיהם מהצעד הראשון ועד לבגרות ולהקמת משפחה משלהם. השלב שבו חווה נערה את חוויותיה המיניות הראשונות הוא שלב משמעותי, בו הקשר, הפתיחות והתקשורת הבריאה השוררת בין האם ובתה, חיוניים על-מנת שהאם תוכל לסייע לבתה באופן מיטבי בתקופה זו.
04/11/2012  |  ד"ר בני שכטר  |   כתבות
מבחינתה של רוסיה, הפך עתה המזרח התיכון לשדה המערכה בין הכוחות השונים, האזוריים והגלובליים, במאבקם על עיצוב הסֶדֶר העתידי. עימות זה החריף במיוחד על-רקע מלחמת האזרחים בסוריה, בין המערכת הסונית-המערבית, לזו השיעית, המגובה על-ידי רוסיה וסין. למעשה, בהתמודדות בין-מעצמתית גלובלית מחודשת זו, הפכה רוסיה משחקן משני, ששיתף פעולה עם המערב במהלך המהפכות בצפון אפריקה, לשחקן דומיננטי. הדבר בא לידי ביטוי במקרה הסורי, בו מנהלת רוסיה מאבק עיקש להגנה על מעמדה האזורי.
04/11/2012  |  צבי מגן  |   כתבות
ילדים חולים וילדים בריאים זקוקים לטיפולי שיניים, אלא שבעת מחלה או מוגבלות פיזית, יש להיערך לטיפול בצורה מעט שונה המתאימה אישית לילד ולמוגבלותו.
04/11/2012  |  ד"ר אתי דויטש  |   כתבות
ממלא-מקום מנכ"ל משרד התחבורה, עזי יצחקי, מודה לראשונה כי האופן בו ניהל המשרד בשנים האחרונות את תחום התחבורה הציבורית בישראל "לא היה כזה חזק", כלשונו.
03/11/2012  |  עידן יוסף  |   כתבות
ברקשייר התאוויי, חברת האחזקות של וורן באפט, רשמה זינוק של 72% ברווח הנקי ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל ב-2011. הערך המאזני של החברה זינק בשיעור החד ביותר מאז 2010. רווחי השקעות וצמיחה בעסקי הרכבת של ברקשייר הניעו את הגידול ברווח, אולם עם זאת החטיאה החברה את תחזיות הרווח. קופת המזומנים של ברקשייר גדלה ב-23% ל-47.78 מיליארד דולר.
03/11/2012  |  TheMarker  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il