|   15:07:40
דלג
  קנת לוין  
פובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

התחלה הכרחית (חלק א')

אימוץ דוח לוי הוא צעד ראשון בשיקום הנזקים שגרמה שתיקתן ארוכת השנים של ממשלות ישראל
10/11/2012  |   קנת לוין   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
דוח המאחזים. ממצאים לא מפתיעים [צילום: פלאש 90]

ללא מענה
בהותירה את טענותיהם הבלתי מבוססות והאשמותיהם של אויביה ללא מענה, ישראל רק החלישה את האינטרסים החיוניים שלה

דוח ועדת לוי שהתפרסם ביולי האחרון עורר היסטריה ותגובות נאצה לא רק מצד לא-יהודים העויינים באופן מסורתי את ישראל, אלא גם מצד השמאל בישראל ובקהילה היהודית בארה"ב. מבקריו תייגו אותו בין היתר כסותר את המשפט הבינלאומי, כמהלומה לפתרון שתי-המדינות וכמתקפה על התקוות לשלום.

אך כפי שציין עו"ד אלן בייקר שהיה אחד מחברי הוועדה, מומחה למשפט בינלאומי ולשעבר היועץ המשפטי של משרד החוץ, תפקיד הוועדה היה לבחון את מצב הבנייה ביהודה ושומרון ולייעץ לממשלת ישראל בנושא. ולשם כך, היה עליה לקבוע את מעמדה המשפטי של ישראל באזור, ותו לא, ללא שום אג'נדה פוליטית.

הוועדה מצאה כי הקמת הישובים הישראלים ביו"ש נעשתה בהתאם למשפט הבינלאומי. בהמליצה לממשלה להכשיר את "המאחזים הבלתי חוקיים", מבקרת הוועדה את ממשלות ישראל על כך שלא יצרו ולא האיצו הליכים מסודרים וכוללים יותר להקמת ישובים, לקביעת תחומיהם, לטיפול ברישום בעלויות במקרקעין ביו"ש ולהסדרת סכסוכי קרקעות השטח. הוועדה גם הציעה קווים מנחים לתיקון הליקויים.

ממצאי דוח לוי לא היו בדיוק מפתיעים. זכותם של יהודים להתיישב ביהודה ושומרון חזקה בהרבה מן הנימוק כי אמנת ג'נבה הרביעית אינה חלה על ההתנחלויות, היות שהקמתן לא הייתה כרוכה בהעברה כפוייה של אוכלוסיות. נימוק זה, שהוא אומנם סביר לחלוטין, מציע רק בסיס כללי לטענה שהישובים אינם נוגדים את החוק הבינלאומי. הצדקה הרבה יותר ספציפית מקורה בכתב המנדט על ארץ ישראל מטעם חבר הלאומים שקרא "להתישבות צפופה של היהודים בארץ, לרבות קרקעות הממשלה ואדמות הפקר שאינן דרושות לצרכי הציבור", ושקיבל תוקף בסעיף 80 של אמנת האו"ם.

להחלטה 242 יש ערך מוסף

ניתן לטעון כי ההסתדרות הציונית, בקבלה את תוכנית החלוקה של 1949, ויתרה למעשה על זכותם של יהודים להתיישב באותם אזורים שלא הוקצו להם בתוכנית. אלא שהצעת החלוקה עסקה בנושא הריבונות ולא בהתיישבות. וחשוב מכך, הפלשתינים דחו את תוכנית החלוקה, ולא הקימו ביו"ש גוף ממשלתי באותם אזורים שהתוכנית הקצתה להם. כתוצאה מכך, יהודה ושומרון נכבשו, תוך רציחתם או גירושם של תושביהם היהודיים, וסופחו ל"עבר הירדן" שאחר כך שינתה את שמה ל"ירדן". רק שתי מדינות, בריטניה ופקיסטן, הכירו בריבונות הירדנית על אזורים אלה. ב-1967 פתחה ירדן – כפי שהודה בכך המלך חוסיין עצמו – במהלכים עויינים נגד ישראל, וישראל בתגובה השתלטה על יו"ש.

למעשה, כל ויתור על הזכות להתיישב ביו"ש, שישראל הייתה מוכנה לעשות ב-1947, הפך בלתי רלוונטי לאור העובדה ששום ממשלה לגיטימית אחרת לא נוסדה בהם, ולכן זכות ההתיישבות של היהודים, שקודשה בכתב המנדט ובסעיף 80 לאמנת האו"ם, נשארה בתוקפה. (העדר ריבון אלטרנטיבי הטוען לריבונות על השטח רלוונטי גם לטיעון בדבר חלותה של אמנת ג'נבה הרביעית, היות שהאמנה מתייחסת במפורש לפעולותיה של מדינה בשטח שנמצא בריבונותה של מדינה אחרת, ואילו ביו"ש אין "מדינה אחרת” כזו. בהקשר זה ראוי לציין כי ב-1994 חתמו ירדן וישראל על חוזה שלום שהציב גבול בינלאומי בין שתי המדינות וכלל ויתור רשמי מצד ירדן על תביעות כלשהן על יהודה ושומרון.

רלוונטית לא פחות, גם אם בעקיפין, היא החלטה 242 של מועצת הביטחון, שהתקבלה פה אחד אחרי מלחמת ששת הימים. זו קראה לפתוח בשיחות שלום בין ישראל לשכנותיה, ובמקום לקרוא לחזרתה של ישראל לגבולות שביתת הנשק, המליצה על מו"מ לגבולות "בטוחים ומוכרים". יתר על כן, מחברי ההחלטה ציינו מפורשות כי לא סביר לקבוע את קווי שביתת הנשק שקדמו למלחמה כגבולות סופיים, בהיותם גבולות חסרי הגנה המזמינים תוקפנות נוספת כלפי ישראל, ויש להחליפם.

החלטה 242 כשלעצמה אינה מחזקת את בסיסה האיתן של חוקיות ההתיישבות היהודית ביו"ש על-פי המשפט הבינלאומי. אך ההחלטה רלוונטית בכמה היבטים. ראשית, מרבית היישובים הוקמו במחשבה לתמוך בתביעותיה של ישראל באזורי מפתח ביהודה ושומרון, הרלוונטים ליצירת גבולות בני הגנה במסגרת הסכם שלום. בנוסף, החלטה 242 מדגישה את מעמדם של יהודה ושומרון כאזורים במחלוקת, שמעמדם הסופי ייקבע במו"מ בין ישראל לשכנותיה. אלה הטוענים כי יו"ש הם טריטוריה פלשתינית וכי ישראל בהקימה התנחלויות מנשלת את הפלשתינים מאדמות השייכות להם, מעוותים את המעמד הנכון של אזורים אלה בחוק הבינלאומי. כדאי גם להזכיר כי גם הפלשתינים יצרו "התנחלויות" חדשות באזורים שהיו קודם בלתי מיושבים, ועשו כן במרבית המקרים בלי שישראל תתנגד לכך, כשמטרתם הייתה למנוע מישראל לבסס גבולות בני הגנה.

למעשה, לא כל יהודה ושומרון הם שטחים במחלוקת, היות שישראל מסרה לפלשתינים חלקים מהם במסגרת הסכמי אוסלו. שטחי A נמצאים תחת שליטה פלסיטינית מלאה; בשטחי B לפלשתינים יש סמכויות אזרחיות בעוד שישראל שומרת לעצמה את האחריות לביטחון, ואילו שטחי C נתונים לשליטה מלאה של ישראל. שטחי A ו-B כוללים 49 אחוז מאזור יו"ש ובהם מתגוררים 96 אחוז מתושביו הפלשתינים של האזור.

יש הטוענים כי ישראל אינה מחוייבת לשמר את החלוקה הנ"ל, היות שהרשות הפלשתינית מעולם לא מילאה את התחייבויותיה על-פי הסכמי אוסלו. במיוחד יש לציין כי היא מעולם לא הכירה בזכותה של ישראל להתקיים, מעולם לא הפסיקה את ההסתה לרצח של ישראלים את הדה-לגיטימציה של ישראל וקוראת למעשה לחיסולה, ומעולם לא נטשה את דרך הטרור לקידום האג'נדה האנטי-ישראלית שלה. אך שום ממשלה בישראל עד היום לא חזרה בה מנסיגתה משטחי A ו-B.

בכל מקרה, שתיקתה ואי-עמידתה על זכויותיה בשטחים הנותרים של יו"ש על-פי המשפט הבינלאומי לא הועילה לישראל – לא לבטחונה ולא להתיישבות. בהותירה את טענותיהם הבלתי מבוססות והאשמותיהם של אויביה ללא מענה, ישראל רק החלישה את האינטרסים החיוניים שלה.

עוברים לגוש של ג'יי סטריט

"פורום המדיניות של ישראל", ה-IPF, הוא ארגון יהודי אמריקני בעל עמדות שמאליות, שנוסד ב-1993 על-פי בקשתה של ממשלת העבודה-מרצ שהולידה את אוסלו. המנדט העיקרי של הארגון היה לסנגר על הסכמי אוסלו. במכתב שנשלח לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו בחסות הארגון, קראו לו 49 החתומים עליו לדחות את דוח לוי, היות שלטענתם, אימוצו יחליש את רצונה של ישראל לפשרה טריטוריאלית ביו"ש שתאפשר לפלשתינים להיפרד מישראל. המכתב של IPF הוא טיפוסי למתקפות הרבות שהופנו כלפי דוח לוי.

אלא שהטענה בדבר זכויותיה המשפטיות של ישראל ביו"ש אינה מונעת ממנה להחליט לוותר על היבטים של זכויות אלו למען פשרה טריטוריאלית שמקדמת לדעתה את האינטרסים הלאומיים שלה, פשרה שתבטיח גבולות בני הגנה וגם תשיג היפרדות מירבית מן האוכלוסיה הפלשתינית. נתניהו ביטא את נכונותו לשבת למו"מ על יצירת מדינה פלשתינית חופשית, חיונית ועצמאית בחלקים מיהודה ושומרון. דוח לוי אינו מהווה שום מניעה לכך. המכשול היחיד לחלוקה כזאת היה ונשאר הסירוב הפלשתיני להכיר בלגיטימיות של מדינת ישראל בגבולות כלשהם. המכשול העיקרי לשלום ממשיך להיות הנחישות הפלשתינית לקבל הכרה בינלאומית בתביעותיהם על כל יהודה ושומרון ועל חלק מירושלים, בעודם שומרים לעצמם את החירות להמשיך ולפעול לחיסולה של מדינת ישראל.

דוד גורדיס, סגן בכיר לנשיא "מרכז שלם" בירושלים, שהיה אחד החותמים על המכתב של IPF, ביטא בנפרד את דאגתו שדוח לוי יביא להתפרצות של תגובות בינלאומיות חריפות נגד ישראל. הוא גם חש כי אימוץ הדוח ירחיק יהודים אמריקניים . "אני...נמצא זמן רב במחיצתם של צעירים יהודיים אמריקניים", אומר גורדס. "אני רואה אותם יותר ויותר מתאמצים לתחזק רגשות של נאמנות לישראל, כשהם מתחבטים עם מה שהם רואים כמחדלה של ישראל להניע קדימה את תהליך השלום". שלא כמו רבים מהם, אני מאמין כי האחריות למבוי הסתום בסכסוך הישראלי-פלשתיני מוטלת רובה ככולה על הצד הפלשתיני. אך מספרם הגדל של הסטודנטים בקמפוסים, כולל אף האורתודוכסים העוברים לגוש הג'יי סטריט הוא מדאיג ומצער.

ייתכן כי אימוץ המסקנות של דוח לוי יביא תגובות שליליות מצד גורמים העויינים לישראל. ישראל רק לעיתים נדירות עמדה על זכויותיה ביהודה ושומרון על-פי המשפט הבינלאומי. מרבית הזמן היא הפקירה את הזירה לאויביה שטענו כי כל השטח שייך לפלשתינים וכי ישראל היא בגדר פולשת ומנשלת בו בלבד. האהדה העולמית שלה זוכים הפלשתינים בטענותיהם כי ישראל מנשלת אותם, קיבלו רוח גבית ממחדלה של ישראל שנמשך שנים ארוכות להציב את טענות הנגד שלה ואת בסיסן במשפט הבינלאומי. בעוד שבהתחלה, אחרי אימוץ הדוח, העולם ברובו המכריע ידחה את טענותיה, הרי שהטעמה נמרצת של יסודותיהן המוצקים ושל הלגיטימיות שלהן תכרסם עם הזמן בעוינות זו. על כל פנים, המשך השתיקה בנושא זכויות היהודים, על-מנת לא לעורר רגשות אנטי-ישראלים, ודאי אינו הדרך להשיג תמיכה באינטרסים החיוניים של ישראל.

הרי גם עמדותיהם של אותם יהודים אמריקניים שגורדיס מציין כי תמיכתם בישראל מתערערת, גם הן עוצבו במידה רבה מהימנעותה של ישראל להציג עמדה מוצקה בנושא זכויותיה על יהודה ושומרון.

לעיתים קרובות מדי ממשלות ישראל לא ערערו על התיאור של יהודה ושומרון כ"פלשתיניים" או כ"כבושים" במקום כ"שנויים במחלוקת". לעיתים קרובות מדי הן נמנעו מלהציג את זכותה של ישראל לגבולות בני הגנה, הנתמכת בהחלטה 242, ואת הלגיטימיות של ההתנחלויות ביו"ש הן על-פי החוק הבינלאומי, כולל אמנת האו"ם, והן כאמצעי ליצירת גבולות בני הגנה במו"מ עתידי.

דוח לוי הוא צעד בכיוון של תיקון מחדלים אלה ושל הנזק שהביאו לישראל ברחבי העולם.

מגזין "מראה"
פורסם במקור במגזין "מראה"
הכותב הוא היסטוריון ופסיכיאטר, ומחבר הספר The Oslo Syndrome.
תאריך:  10/11/2012   |   עודכן:  10/11/2012
קנת לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא רק אבו-מאזן עצמו, שהתערב בתחילת השבוע במערכת הבחירות בישראל, לא יאהב את הספר, אלא גם חסידיו היהודים החיים בתוך ישראל או מחוצה לה ומסייעים לו במערכת ההשמצות שלו נגדנו. מדובר בספרו של בני מוריס "מדינה אחת, שתי מדינות - ישראל ופלשתין" ("עם עובד"/ספרית "אפקים") שתרגומו לעברית יצא לאור באוגוסט 2012. הסוגייה של מדינה משותפת בין הירדן והים נמצאת בעת האחרונה על סדר היום, וכותבים עליה יפי נפש ומתגעגעים-למנדט שבתוכנו, לשעברניקים בעיקר, המתרפקים על חוויות עצמם וניגשים לנושא מתוך הלוך רוח אימפרסיוניסטי ורגשני. ספרו של בני מוריס הוא שונה. כאן מדובר בתיעוד מדעי מוגש בידי היסטוריון מקצועי שיודע איך לשאוב מידע אמין ממקורות ראשוניים ואיך לבסס עליו תמונה של תהליכים שהולכים ונמשכים. זהו ספר קשה לעיכול למי שלא נוהגים לתת לעובדות להפריע להם. יש בו עובדות רבות מדי, ולהם יש קיבה קטנה מדי.
10/11/2012  |  עמוס גורן  |   מאמרים
בבחירות הראשונות שלי, קצת אחרי הבגרויות, הייתי "מערכניק". איך לא. שמאלן, "אוהב ערבים" ובמיוחד את האמא הערביה של שמעון פרס. היינו קבוצה של חבר'ה מראשון-לציון, והלכנו בכל הארץ עם משרוקיות להפגין נגד הרב כהנא. רוב האנשים שפגשנו, וכן, היו גם מכות, באמת חשבו שאמא של פרס ערבייה.
10/11/2012  |  ניצן הורוביץ  |   מאמרים
בשבוע הבא עומדים אהוד אולמרט וציפי לבני להודיע באם יתמודדו בראש רשימה לכנסת ה-12. אסור שהחלטה זו של כל אחד מהאישים הללו תהיה מטעמים אישיים. שימו לב למפה הפוליטית שמונחת לפתחו של הבוחר הישראלי. טובה, רעה, ראויה... או שלא... זו המפה.
10/11/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
לפני שנדבר על מותה האפשרי של הפוליטיקה הישנה צריך להגיד מהי הכוונה שעומדת מאחורי "הפוליטיקה הישנה". לפי הבנתי והגדרתי, הפוליטיקה הישנה במדינתנו היא פוליטיקה חסרת משילות, פוליטיקה של דילים ותלות במפלגות נישה או מפלגות סקטוריאליות ובנוסף, התערבבות יתרה בין מערכת המשפט לבין הרשות המחוקקת, התערבבות בין הרשות המחוקקת והמבצעת.
09/11/2012  |  ליאור רזניק  |   מאמרים
אין לי ויכוח עם העובדה שאונס אישה לפעמים גרוע ממוות. כל הנושא הזה בכלל לא עולה על הפרק בסיטואציה הנוכחית של התמודדותו של האלוף במיל. אורי שגיא לנבחרתה של שלי יחימוביץ' במפלגת "העבודה".
09/11/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
הלוקחים ניצחו  /  יובל ברנדשטטר
סנדי ושאר הישגי העולם הערבי  /  מנשה שאול
השד העדתי מטולטל מן הבקבוק  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il