|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

תעמולה ועוד איך

עמותת חדו"ש אומרת כי העלמת עין מצד הרשות השנייה בכל הקשור לשידור החי של עצרת הבחירות של שס ברדיו קול ברמה מהווה הפרה של שורת סעיפים ותקדימים בחוק
11/11/2012  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   בחירות 2013   |   תגובות
הרב עובדיה יוסף ומועצת החכמים בפתיחת עצרת הבחירות של שס [צילום: פלאש 90]

עידן יוסף
רדיו קול ברמה שידר תעמולה גלויה לשס

עידן יוסף
רדיו 103 נתפס משדר תעמולת בחירות

ארגון חדו"ש, לחופש דת ושוויון פנה לבכירים ברשות השנייה - היו"ר אילן אבישר, המנכ"ל בפועל אילת מצגר והיועצת המשפטית עו"ד הילה שמיר - בדרישה לתת ביטוי לצעדים אותם היא מתכוונת לנקוט נגד רדיו קול ברמה, בעקבות הפרסום ב-News1 באשר לשידור החי של עצרת פתיחת מערכת הבחירות של מפלגת שס.

"בימים שלאחר השידור ציפינו לשמוע את תגובת הרשות השנייה ואת הביטוי לחומרה שבה היא רואה את העבירות על חוק הרשות השנייה במיוחד בתקופה זו", כתב מנכ"ל חדו"ש, עו"ד אורי רגב, "אך לצערי לא שמענו דבר על צעדי הרשות בנדון".

לדבריו, פרסום ההליכים שננקטו לנוכח ההפרה הבוטה, יראה כי הרשות עומדת על משמר החוק ועל טוהר הבחירות וכי שאר המורשים ומפעילי זכיונות השידור יהיו מודעים לכך שלא מדובר ברטוריקה ריקה.

עוד אומר רגב כי השידור האמור מחזק את הדעה הרווחת, לפיה "קול ברמה" משמשת בפועל כשופרה של שס, הגם שלכאורה היא אמורה להתנזר מהעדפה פוליטית ולשמש בימה הוגנת ועניינית לדעות ולהשקפות שונות כמתחייב מחוק הרשות השנייה. הוא אומר כי המבחן רובץ עתה לפתחה של הרשות - האם תוודא כי מי שמפעיל רישיון מטעמה משתמש בו כדין ולא כמנוף לקידום יעדים זרים ובלתי חוקיים במסווה של "שיעורי תורה".

במהלך השידור, שילבו הרב עובדיה יוסף ורבנים נוספים מקרב חברי מועצת חכמי התורה של שס בדברי התורה שלהם תשבחות למפלגה ולחברי הכנסת והשרים מטעמה, וכן לשלישיית ההנהגה שהרכבה חודש לקראת הבחירות. משנשאלה על כך, השיבה התחנה כי "כמדי שבוע גם השבוע העביר רדיו קול ברמה את שיעורו השבועי של מרן הרב עובדיה יוסף. הרדיו פועל בהתאם להוראות הרשות השנייה".

רגב: "לא זו בלבד שהמורשה לשידורים בחר להיתמם, אלא הטיל את האחריות ואת מקור ה'הכשר' על הרשות השנייה. גם שדר התחנה, ציין בתום השידור הממושך כי מדובר ב'כנס מיוחד של פתיחת הבחירות של שס', וברוח זו הוסיף דברים על מה שנאמר בכינוס עצמו וראיין אישי ציבור לחיזוק הפניה למאזינים. לנוכח דברים אלה נראה כי - כפי שהודיעה הרשות אך יומיים קודם לכן - יש מקום להתייחסות במשנה חומרה לעובדה כי תחנה זו בחרה, במודע ובכוונת מכוון, לעבור על הנחיות הרשות והוראות החוק, ולהסתיר את מגמתה האמתית בדברי כזב. כל המתבונן בתמונות מן האירוע ומאזין למסרים שנשמעו בו רואה את אופיו המפלגתי (כותרות ענק: 'ש"ס - מלוכדים להחזיר עטרה ליושנה', למשל), ואף אתר האינטרנט של המפלגה מתאר את הדברים ללא כחל וסרק: 'אלפי פעילי ש"ס התכנסו הערב [מוצ"ש] בבנייני האומה בירושלים לכנס פתיחת קמפיין הבחירות של התנועה בהשתתפות...'".

השידור התקיים לא רק ברדיו, אלא גם באתר קול ברמה, באמצעות צילום של פורטן "כיכר השבת".

בין היתר אמרו הדוברים בעצרת את הדברים הבאים, שלדברי חדו"ש מעידים כאלף עדים שאיש מהם לא חשב כי הכינוס הזה הוא בגדר "שיעור תורה" אלא הכל הבינו שמדובר בקריאה לגיוס כל הכוחות להצלחת שס ולחיזוק כוחה בבחירות:

מפי הרב שלום כהן: "...נכון שנאספתם כאן לסייע לדבר גדול, אין מה לדבר, אבל אין פירושו של דבר שאתם צריכים להיות פוליטיקאים. כשיבקשו מכם את העזרה תעזרו, במלוא מרצכם... לצערנו, אנחנו נמצאים בדור שבו גוזרים עלינו גזירות שלא היו אפילו בימי תרח... עלינו לשקוד בתורה בצורה חזקה מאוד, וזה יתן את הכוח לאנשי המעשה, שבעזרת השם יתברך יהיה בעזרם של כל השלוחים שלנו, שלוחי דרבנן, שיוכלו לעמוד ולהפר את עצתם".

מפי הרב ראובן אלבז: "מה יהיה עם עם-ישראל? מה יהיה עם תלמודי התורה? עם בתי-ספר לבנות? עם שיעורי התורה בכל עיר ועיר? מה יהיה, חס ושלום, עם ההתבוללות הנוראה? עם כניסת כוחות זרים לארצנו? כוחות שמבקשים לקעקע את האומה, להחדיר בה כוחות זרים, חס ושלום... ברוך השם, התנועה הקדושה הזאת, שהקים אותה מרן להפיץ את התורה, לעמוד על השכבות החלשות, לראות שבני תורה יוכלו להשיג דירות בזול, שיוכלו לעמוד בנטל של הכלכלה... זו מגמת התנועה ומגמת נציגיה, תחזקנה ידיכם! המשיכו! נמשיך כל הנמצאים פה, כולנו חיילים למערכה! ננצח, נביא את הברכה, נביא את ההצלחה וגם את הגאולה, בראשות מורנו ורבנו!".

אף הרב עובדיה יוסף הדגיש את מטרת הכינוס וייחודו של המעמד: "...תנועת שס לא נוצרה אלא לקרב אנשים לתורה. כל אחד ואחד בדרכו הולך ומקרב אנשים לתורה, כולם אהובים, כולם ברורים. השלישייה שלנו שעומדת בראש - אלי ישי, רבי אריה דרעי, רבי אריאל אטיאס, בן פורת יוסף, ברוך השם חברי הכנסת כולם אהובים כולם ברורים... שר הדתות שלנו, כמה מקוואות עשה, כמה בתי כנסת, לא ייגע ולא ייעף, הולך ממקום למקום... הקב"ה יברך אותם שכל אשר יעשו יצליחו... הם עושים ככל יכולתם לחזק את זה והם ימשיכו, הם לא גמרו, עוד ידם נטויה, גם בקדנציה הבאה יעשו ככל יכולתם להגדיל תורה ולהאדירה, לזכות את הרבים, לחזק את התורה, לחזק מסורת ישראל, למנוע מהתבוללות... לא רק חיזוק התורה... תנועת שס שלנו, כמה עושים בשביל העניים, בשביל החלשים לחזק אותם, להרחיק קיצוצים...".

עמותת חדו"ש מפנה את תשומת לבה של הרשות לשורה של סעיפים ותקדימים בחוק המונעים מקול ברמה לשדר תעמולת בחירות, כפי שאירע:

  • הוראת סעיף 95 (א) בדבר עבירות של מורשה לשידורים, המשיתה בנסיבות של עבירות כנ"ל כפל הקנס הקבוע בחוק העונשין, וכן אחריותם האישית של נושאי משרה ב"קול ברמה" על-פי סעיף 98 לחוק הרשות השנייה.

  • סעיף 46(א)(3) לחוק הרשות השנייה לרדיו ולטלוויזיה האוסר במפורש על מורשה לשידורים לשדר "תעמולה מפלגתית למעט תעמולת בחירות המותרת על-פי דין".

  • סעיף 46א3 לחוק הרשות השנייה גורף וחל כל ימות השנה ולא רק על "תשדירים למפלגות". החריג היחיד הוא "תשדירי בחירות" המשודרים על-פי חוק הבחירות (דרכי תעמולה) בתקופת ה-60 יום לפני הבחירות.

  • חוות דעת משפטית של הרשות השנייה המציינת כי הרשות רואה את איסור שידורי התעמולה המפלגתית כגורף ומחייב, למעט תעמולת בחירות המותרת ומוסדרת במפורש בחוק הבחירות (דרכי תעמולה).

  • חוות הדעת בחנה את השאלה, האם ניתן לשדר תשדירי תעמולה ברדיו האזורי בבחירות למועצה אזורית. המסקנה הייתה, כי סעיף 16 ד’ לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959 מתיר, בהגבלות מסוימות, שידורי תעמולה ברדיו אזורי בבחירות לרשויות מקומיות, ב-30 הימים שלפני מועד הבחירות. מכוחו אף התקינה מועצת הרשות השנייה כללים המסדירים נושא זה. הגדרת "רשות מקומית" היא כהגדרתה בחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965. הגדרה זו קובעת, כי "מועצה אזורית" אינה בגדר "רשות מקומית". מכאן נובע, כי אין ב"חוק הבחירות" היתר לשידורי תעמולה ברדיו האזורי, בבחירות למועצה אזורית. בהיעדר היתר, אסור שידור תעמולה, כאמור מכוח הוראות סעיף 46(א)(3) לחוק הרשות השנייה האוסר שידור תעמולה מפלגתית, למעט תעמולת בחירות המותרת על-פי דין.

  • גם פסק הדין בעניין ארגון יוזמת ז'נבה מתייחס בעקיפין לנושא זה וכן למגבלות על שידורי פרסומת וכללי הרשות.

  • דברים ברורים ומפורשים נאמרו בעניין זה על-ידי בג"ץ בתיק 7012/93 בפרשת ח"כ שמאי וסיעת הליכוד בהסתדרות. כך למשל (והנמשל לדברי תורה הניתנים במהלך השנה נראה ברור):

  • "תשדיר, אשר בכל ימות השנה יש בו אך מסירת מידע כללי עשוי להפוך, בסמוך למועד הבחירות, לתשדיר אשר האפקט הדומיננטי שלו הוא בהשפעה מפלגתית על הבוחר [בג"ץ 524/83 הנ"ל, בעמ' 90]. על כן, בהתקרב מועד הבחירות, יש לקחת זאת בחשבון. מידע על פעולות אגפי ההסתדרות ומפעליה, עשוי להתפס בעיניו של הצופה הסביר בסמוך למועד הבחירות, כתעמולה לאותם מנהיגים ולאותן מפלגות אשר שלטו בהסתדרות בעבר. תשדיר פרסומת ובו מידע על הצלחותיה של ההסתדרות עשוי להתפס בעיני הבוחר הרגיל כתעמולת בחירות לאלה אשר איפשרו הצלחות אלה. הערותינו אלההן בעלות אופי נורמטיבי, ואין הן מתייחסות לתשדיר קונקרטי. חוקיות שידורם של התשדירים הקונקרטיים תיקבע רק לאחר שיוגשו תשדירים ספציפיים, אשר ייבחנו על-ידי הרשות".

הנחיות לשידורים בתקופת הבחירות לכנסת ה-19
מכתב מלשכת מנכ"ל הרשות השנייה למנהלי תחנות הרדיו האזורי המפרט את הנחיות הרשות בכל הקשור לזהירות השידורים בתקופת הבחירות.

תאריך:  11/11/2012   |   עודכן:  12/11/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלוף (במיל.) אורי שגיא נאלץ להסיר מועמדותו במירוץ לחברות בכנסת במסגרת מפלגת העבודה, בגלל הטענות שהועלו נגדו כאילו ביצע עבירות מין. יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ, נהגה באופן השנוי במחלוקת, כאשר במקום לברר את החשדות היא מיהרה לסלקו מצמרת המפלגה.
11/11/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
כבר שנים שוועידת אגודת ישראל בארצות הברית הופכת להיות מפגש חד-שנתי של חברים. בעבר היו רואים בעיקר את הדור הקודם, מי שהיו קרובים לרב משה שרר, אבל בשנים האחרונות - את אלו כבר כמעט שלא רואים שם, תפס את מקומם דור חדש של מי שכל השנה עסוקים ופעם בשנה מגיעים למפגש בבית מלון, "הורגים" סוף-שבוע יחד גברים ונשים, וישנם מי שאוהבים זאת.
11/11/2012  |  חיים שאולזון  |   כתבות
איש העסקים יוסף גרינפלד, מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, נקלע לקשיים כספיים גדולים. חובותיו האישיים לבנקים נאמדים בכ-50 מיליון דולר, מזה כ-20 מיליון דולר לבנק לאומי וסכום דומה לבנק הפועלים. לעומת זאת, שווי נכסיו האישיים שניתנו כבטוחה לטובת ההלוואות מהבנקים נמוך מהחוב.
11/11/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
בתוך תפאורה מעוצבת להפליא בסגנון הארט-דקו על כל פרטי הפרטים, שעיצבה מאיה פלג, והמשחזרת את המבנה המקורי של האולם בניו-יורק, עם שפע תלבושות מרהיבות ושלל פרוות בעיצובה של לירון מינקין - עושה תרגומו הנפלא והפואטי של דניאל אפרת קסם בטקסט, כשמילות השיר המפורסם people הופכות ל"נפש", ובימויו של שוקי וגנר, אשף מחזות הזמר, עם הכוריאוגרפיה של אלדד גרויסמן שהיא מיזוג של הקלאסיקה של אז והקצביות של היום - כל אלה עושים מהמחזמר הוותיק משהו חדש ומרענן בליווי המוזיקה הנפלאה של התזמורת, שטעם הג'ז מוענק לה במיוחד מהנשפן אך גם מכל יתר חברי התזמורת.
11/11/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
למים יש חשיבות עצומה בתחום הבישול והאפייה, זאת מאחר שהם מהווים את המרכיב העיקרי בתכולתו במתכון של מאפה או במזון נוזלי, כגון מרק ומשמשים כמדיום לתערובת שאר המרכיבים.
11/11/2012  |  שירין אלבק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il