|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

וייד גאייטון במוזיאון WHITNEY

האמנות הפלסטית כיום כבר אינה מחולקת לתחומים נפרדים כמו פעם - לציור, פיסול, צילום ומיצגים כיום, עם התפתחות המחשב, הפותח חלון לאין ספור אפשרויות, יוצרים האמנים בכמה תחומים ביחד, וממזגים אותם ליצירה אחת כך גם בתערוכת Wade Guyton המוצגת במוזיאון Whitney לאמנות אמריקנית שבניו-יורק
13/11/2012  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: יח"צ]

[צילום: יח"צ]

מוזיאון ויטני המוקדש כולו אך ורק לאמנות אמריקנית של המאה ה-20 וה-21, שם לו כמטרה לחשוף את אמני העתיד עוד בעודם באיבם. או לפחות בתחילת הקריירה, כשיש להם כבר קבלות על איכות עבודתם. לצורך כך הוא עורך ביאנלות משלו, בהם מפתיעים האמנים את הקהל הצופים בחידושים מרעננים למיניהם. כך גם גילו את וייד גאיטון בביאנלה בויטני ב 2004, כשם שחשפו לראשונה בתערוכותיהם את ברוס נאומן, ריצ'רד טאטל, דייוויד סאלי, סינדי שרמן וריצ'רד פרינס. אלה כבר קבועים בראש רשימת האמנים האמריקנים הנודעים בימינו.

וייד גאיטון שנולד באינדיאנה ב 1972, חי ויוצר בבאוארי שבניו-יורק, נסק ככוכב מאז אמצע שנות העשור הקודם. ייחודו - בשילוב הנועז של כל הטכניקות האפשריות, על גבי צילומים של עבודות של אמנים נודעים, ובעצם ההתערבות שלו בקומפוזיציה - הוא יוצר משהו חדש ומפתיע. משהו שמזכיר את ציור השפם של מרסל דושאן על גבי העתק ציור המונה ליזה של ליאונרדו דה וינצ'י, רק שאצל גאיטון האפקט הרבה יותר יצירתי. ומדוע?

מכיוון שגדל במדינה רחוקה ממרכזי האמנות, ספג את כל התרשמויותיו לא ממראה יצירות אמנות מקוריות, אלא ממגזיני האמנות ומביקורות התערוכות. לימודיו באוניברסיטת טנסי לא סיפקוהו, ואת התואר השני כבר עשה בהאנטר קולג' בניו-יורק. גם כשהיה תלמידו של רוברט מוריס, והתפעל מיכולת הראיה הרחבה שלו , עדיין לא ידע מה לעשות עם עצמו כאמן. אפשר לומר שלגביו, האמנות החלה בשנות הששים והשבעים. להזכיר - תקופת המינימליזם והאמנות המושגית. מכאן ניתן להבין מדוע יצר אובייקטים פיסוליים עוד בהיותו בתקופת האנטר קולג', שכה התאימו למה שהתקיים בסצינה האמנותית אז. ובכל זאת, כבר אז די הפתיע את חבריו לכיתה ביצירות הפיסול והצילום שלו ובמיוחד בדיאלוג המשותף בין שני המדיומים. כמו למשל: הוא יצר מסקיצת רישום על גבי צילום נוף, פסל שמתוכנן לגודל של בית.

דחיפה להצלחה

חלל הסטודיו שלו כה התמלא מפסלים שיצר בגודל ענק, עד כי לא יכול היה לזוז בו. בעוד מסביב - ספרים ומגזינים שהוא אסף, מכל תחומי האמנויות. עד שלבסוף חשב לעצמו: מדוע רק להתבונן ברפרודוקציות של יצירות האמנות, ומדוע לא להכיל אותן בתוך היצירות שלי, במקום להתייחס לעבודות אלו כמקור השראה בלבד? וכך נבט בו הרעיון שאת תוצאותיו רואים היטב בתערוכה בויטני. הוא גם גילה שמדפסת אפסון ומערכת המיקרוסופט יכולות לעשות עבורו את המלאכה. כל תאור התהליך וההתפתחות של יצירתו מתואר בפרטי פרטים בספר המלווה את התערוכה, וכל מי שיגיע לניו-יורק יוכל לחזות במו עיניו, או לרכוש את הספר ולהבין את התהליך לעומקו.

לצופה בתערוכה נראות עבודות שונות ומגוונות של ציורים, פסלים, צילומים ורישומים. מה שכה מפתיע בהן הוא העיצוב מחדש של קומפוזיציה כמו למשל סימן ה-X הענק. הוא גורע חלק ממנו, כל פעם בצורה אחרת, או שהוא מדפיס בהזרקת דיו של מדפסת אפסון על גבי בד פשתן את האות u, כשהיא מעל צילום צבעוני כמו להבות אש. את אותה אות רואים גם מודגשת על גבי סידרת פסלי מתכת בוהקים, כשהיא מהווה כעין עיצוב הפסל שממנה הוא מתחיל וממשיך. בכל עבודותיו ניכרות השפעות אמנים אמריקניים כמו פרנק סטלה מתקופת הפסים בציוריו, ג'אספר ג'ונס עם הדגל האמריקני שכאן נשארו ממנו רק הפסים, חזרה על תבנית המלבן המופשט האמריקני הקלאסי ועליו הוא מזריק פס רחב בצבע אדום למשל, או בציור אחר מלבנים כחלחלים ברוחב, ועליהם צילומים קטנים של תכנוני עבודותיו.

קצרה היריעה לתאר את פסליו, השימוש במראות, במתכות ובכל יתר השימושים והטכניקות שהוא עושה ביצירותיו. לויטני, תערוכה זו מתוספת לרשימת תערוכות האמנים שהמוזיאון נתן להם את הדחיפה להגיע להצלחה. ואכן, בניית הבנין החדש של מוזיאון הויטני בדרום מנהטן, ליד הקצה הדרומי של טיילת הרכבת העילית, שגם היא מוקד למיליוני תיירים, בנין זה יאפשר למוזיאון בעוד כשנתיים כשתסתיים בניתו, להיות מרווח דיו כדי להציג את האמנות האמריקנית במלוא הדרה, ולא כפי שהיא מצומצמת בבנין היפהפה המקורי שלהם במעלה שדרת מדיסון, אותו תכנן מרסל ברויאר. התוספת הזו לרובע הצ'לסי עוד יותר תקדם את הפיכתו לרובע הכי איני בניו-יורק כיום.

תאריך:  13/11/2012   |   עודכן:  13/11/2012
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
וייד גאייטון במוזיאון WHITNEY
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עסקות מלוכלכות נגמרות בימים אלה מתחת לשולחן. אהוד אולמרט לא רוצה להתמודד ולהפסיד, הוא רוצה להבטיח לעצמו כבר עכשיו את הניצחון, אבל לשם כך הוא זקוק להתחייבות מאריה דרעי כי שס מצטרפת לכל קואליציה שיקים. אריה דרעי הגיש לו שורת תנאים שעיקרם כספיים, מיליארד שקלים לישיבות ולמוסדות שהוא חפץ בהם, ושתי משרות בכירות: משרד הפנים לאלי ישי ולעצמו משרד חשוב יותר - את משרד האוצר. בתמורה הוא מוכן להתחייב, כי אם שס תהיה זו שתכריע בינו לבין נתניהו, שס מצטרפת לקואליציה שלו והוא ראש הממשלה הבא.
13/11/2012  |  חיים שאולזון  |   כתבות
בשלבים המוקדמים מחלת הסוכרת עלולה לפגוע ברשתית ללא פגיעה בראייה, וללא תסמינים המזהירים את החולה בסוכרת שהעין נפגעה. לכן חשוב מאוד להיבדק באופן סדיר על-ידי רופא עיניים, אף במקרים בהם אין פגיעה בראייה.
13/11/2012  |  ד"ר אורי סגל  |   כתבות
הנושא המרכזי בשתי הישיבות של מליאת רשות השידור, שפרוטוקוליהן הועברו לעמותת הצלחה לאחר שבמשך תקופה ארוכה סירבה הרשות לשחררם לציבור, היה השינוי שביצעה הנהלת הרשות בתוכנית הדגל של קול-ישראל, "סדר יום". מנחם בן, ואחריו דמויות אחרות, צורפו לקרן נויבך כמגישים אורחים, "מאזנים". מנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, הסביר בישיבה משלהי חודש יולי את הרקע להחלטה להתערב באופן בוטה בתוכנית הפופולרית של רשת ב'.
13/11/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
לכל איבר בפנים תפקיד משלו בעיצוב המראה הכללי, אך השפתיים, בניגוד לאיברים אחרים, אינן סטטיות אלא דינמיות ועל כן הן משנות כל העת את המימיקה בפנים - מחיוך לצחוק, להבעת רוגז או עצב, וכמובן נעות כשהן משמשות לדיבור, אכילה ושתייה וכדומה. השפתיים נתפסות כחושניות, סקסיות ואפילו מפתות, ועל כן כל פגם קטן בהן או אי שלמות, גורמים לנו פחות להזיז אותן ופחות לחייך.
13/11/2012  |  ד"ר להבית אקרמן  |   כתבות
טענות לניהול לא תקין, סתירות מהותיות בין גרסאות מנהלים לעובדים והאשמות חריפות על רדיפה מחד ודורסנות מאידך. כל אלה עולים מתוך שני פרוטוקולים של ישיבות מליאת רשות השידור שהועברו לאחרונה ליועץ המשפטי של עמותת הצלחה, עו"ד אלעד מן. הפרוטוקולים מתעדים שתי ישיבות מליאה שעסקו בשיבוץ מנחם בן כמנחה לצד קרן נויבך בתוכנית "סדר יום" של רשת ב', והם הועברו לעמותת הצלחה בעקבות פנייתה לממונה על חוק חופש המידע ברשות השידור (על הקושי לקבל מידע מרשות השידור ראו כתבה נפרדת).
13/11/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il