|   15:07:40
דלג
עיתונאי   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

האינטואיציה של הפרופסור

כשלאקדמאים יש הטיה פוליטית, הם מתעלמים מכל מה שלא מתאים לעמדתם. תראו מה שקרה לפרופ' אלי פודה עם סרבנות השלום הישראלית יש אדם אחד שמידת האנושיות מחייבת שיודה לראש הממשלה, או לפחות שישתוק. אבל נועם שליט לא סותם את הפה
19/11/2012  |     |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
אבו-מאזן. פרופ' אלי פודה מספק לו תירוצים [צילום: AP]

דקדקנות שכזו...
בנוגע לשאלה היכן הסכים אבו-מאזן לנוסחת שתי מדינות לשני עמים כתב פודה: "אני לא יכול להפנות אותך לציטטה ספציפית. לא ברור לי מדוע הדקדקנות הזו - האם הסכמתו לשתי מדינות זה לא היינו הך? אני חושב שזה לא משנה את התמונה שהוא מקבל את החלוקה הזו". ובכן, אבו-מאזן לא אמר. מה שכתב פודה ב'הארץ' לא היה ולא נברא

   רשימות קודמות
  חובבי האיסלאמיזציה

אנחנו, טוענים רבים מאנשי האקדמיה, חפים מכל פוליטיזציה של העיסוק האקדמי שלנו. מחקר הוא עניין אחד ופוליטיקה היא עניין אחר. העניין הזה שווה בדיקה. פרופ' אלי פודה ועינת לוי פרסמו בשבוע שעבר מאמר תחת הכותרת 'אין פרטנר ישראלי'. בעיתון 'הארץ' כמובן. איך לא. המאמר כולל סקירה היסטורית שמסתיימת בימים אלה, ו"מוכיחה" את האמור בכותרת. זה לא שאין פרטנר פלשתיני לשלום. יש ויש, טוענים השניים. אבל ישראל, הם טוענים, איננה פרטנר לשלום. בקרדיט המאמר מצוינת העובדה שעינת לוי "כותבת עבודה לתואר שני על תפישת ה'אין פרטנר' בחברה הישראלית". התוצאות ידועות מראש. המחקר יאשש אותן.

העניין האמיתי הוא העובדות. השניים מציינים את הצעת השלום של בורגיבה מ-1965, אך שוכחים לציין שזו לא הייתה הצעת שלום לישראל, אלא הצעה לעולם הערבי לעבור להכרה בישראל, תוך המשך המאבק נגדה באמצעים מדיניים ("תוכנית השלבים"). לא ברור כיצד ציפו מישראל להגיב. האם הייתה צריכה לומר, "כן, בוודאי, נשמח לחיסול בשלבים"? אבל נדמה שהפרק הנוכחי חשוב הרבה יותר. משום שזו כבר לא היסטוריה. זו המציאות. כך, למשל, טוענים השניים שאבו-מאזן "קרא לפתרון של שתי מדינות לשני עמים". הם גם קובעים שהמסמכים הפלשתינים שהודלפו חושפים "עמדות מתונות", מהצד הפלשתיני כמובן, בעניין הפליטים ובעניין ירושלים. איכשהו, במעשה פלאים, מתעלמים השניים הן מהצעת קלינטון והן מהצעת אולמרט. ככה זה כשצריכים להוכיח משהו. מסלקים מהתמונה כל מה שלא מתאים לתיאוריה.

פניתי לפרופ' פודה. הבהרתי לו שבעבר כתבתי שאבו-מאזן מקבל את הנוסחה של שתי מדינות, אך מעולם לא קיבל את הנוסחה של שתי מדינות לשני עמים. ומכיוון שייתכן שטעיתי - אשמח אם יציין היכן בדיוק הסכים אבו-מאזן לתוספת של שני עמים. הזכרתי לו הן את הספר של קלינטון, 'MY LIFE', שבו הוא מאשים את ערפאת, ורק את ערפאת, בדחיית היוזמה שלו, והן את הספר של קונדוליזה רייס, 'NO HIGHER HONOUR', שבו היא קובעת שאבו-מאזן הוזמן לבית הלבן, הופעל עליו לחץ, אבל הוא התעקש לדחות על הסף את יוזמת אולמרט. לא בגלל לחץ של ציפי לבני. לא מפני שאולמרט היה ברווז צולע. לא בגלל אלף ואחד תירוצים שמספקים לו חוכמולוגים. הוא דחה את היוזמה משום שהוא התעקש על זכות השיבה. הצגתי לפודה גם את העובדה שיש פער תהומי בין הכותרות על המסמכים הפלשתינים שהודלפו לבין תוכן המסמכים, וביקשתי שיציג לי את העמדות המתונות מתוך המסמכים, כדי שאוכל לחזור בי מדברים שכתבתי בעבר ("ההונאה הפלשתינית").

עברו שעות אחדות ופודה הגיב. בנוגע להסכמת אבו-מאזן לנוסחת שתי מדינות לשני עמים כתב פודה: "אני לא יכול להפנות אותך לציטטה ספציפית. לא ברור לי מדוע הדקדקנות הזו - האם הסכמתו לשתי מדינות זה לא היינו הך? ...יכול להיות שהוא לא רוצה לומר זאת במפורש משום שזה משליך על הערבים/פלשתינים בישראל אבל אני חושב שזה לא משנה את התמונה שהוא מקבל את החלוקה הזו". ובכן, אבו-מאזן לא אמר. מה שכתב פודה ב'הארץ' לא היה ולא נברא. פודה מתעקש שזו דקדקנות. הוא גם מספק תירוצים לאבו-מאזן. מעניין אם אי פעם אינטלקטואלים מהסביבה של פודה סיפקו תירוצים לנתניהו. מדוע הם חושבים שאבו-מאזן רשאי להתחשב בציבור שלו, אבל לנתניהו אסור.

ומה בעניין הצעת קלינטון? ובכן, פודה מודה ש"קרוב לוודאי שערפאת דחה את הצעות קלינטון... אני לא התייחסתי לכך אלא לשינוי שהתחולל אצלו ב-1988 עם קבלת החלטה 242, כאשר שמיר סירב להכיר בכך שהתחולל שינוי לאחר האינתיפאדה. הרי ארה"ב בעצמה החלה דיאלוג עם אש"ף כתוצאה מהשינוי. אצלנו זה לקח עוד חמש שנים עד אוסלו". פודה צודק שהייתה הצהרה ב-1988. אלא שברגע שההצהרה הזאת עמדה למבחן, היא קרסה לנוכח הסרבנות של ערפאת. אבל זה לא חשוב. מדוע, לעזאזל, לא מעניקים הכותבים הללו משמעות כל כך נשגבת גם להצהרת בר-אילן של נתניהו?

בנוגע להצעת אולמרט, פודה טוען ש"הפלשתינים ענו בשורה של שאלות ...אולמרט מגלה טפח אך מכסה טפחיים". הוא גם טרח להפנות אותי לספר שמרכז את המסמכים. ובכן, קראתי אותם. כתבתי שלא היה שום קשר בין הכותרות, שלפיהן הסכימו הפלשתינים למדינה יהודית ונסוגו מהדרישה לזכות שיבה, לבין תוכן המסמכים, שגילה דברים הפוכים. שוב נכשל פודה באספקת בסיס לטענה שלו, ושוב הוא מסתתר מאחורי משהו שאין בדיוק מה לעשות איתו, בנוסח "אולמרט מגלה טפח ומכסה טפחיים". מה זה צריך להביע?

אם נסכם את הדברים, הרי שפודה לא הצליח לבסס אפילו טענה אחת שלו. כלום. פשוט כלום. אבל מאות אלפים בעולם זכו לעוד מאמר שהופך את אבו-מאזן לרודף שלום ואת מנהיגי ישראל לסרבנים. לתירוץ העניין הוסיף פודה וכתב לי "אני חושב שהחוקר מפעיל לפעמים אינטואיציה על סמך אלפי הדברים שהוא קורא. הרושם שלי כשאני קורא את המסמכים, זיכרונות ועוד, הוא שאבו-מאזן הוא בהחלט פרטנר אפשרי". לכן כדאי לקרוא לדברים בשמם. אין הוכחה. אין ראיה. אין מראה מקום. יש אינטואיציה. ובכל זאת, פודה רואה עצמו כבר-סמכא. "העניין הרב שלי בנושא, והידע, נובע מכך שאני מסיים עתה מחקר על החמצות היסטוריות בסכסוך הישראלי-ערבי, ולכן עברתי על כל המגעים והמו"מ לאורך השנים מהסכם פייסל-ויצמן ועד אולמרט-אבו-מאזן כדי לנסות ולראות אם אפשר היה להשיג יותר. לא ירחק היום שאסיים ואז אני מקווה שתהיה לזה תהודה ראויה".

אין שום צורך לזלזל בפרופסור המכובד. לא חידשתי לו כלום. הוא יודע, ובוודאי אמור לדעת, כל מה שכתבתי לו, וגם יותר מכך. אלא שכאן שורש העניין. כאשר לאנשי אקדמיה יש הטיה פוליטית, הם מתעלמים מכל מה שלא מתאים לעמדה הידועה מראש שלהם. פרופ' פיליפ טטלוק כתב על כך ספר נפלא. זה לא שהם לא יודעים, הוא כתב, הם פשוט מתעלמים ומאיינים כל מי שלא מתאים להם. פרופ' פודה איננו מהגרועים שבחבורה. הוא רחוק מלהקת האנטי-ציוניים. אבל הנה, גם הוא נפל במלכודת. אני מודה שיש מצבים שבהם כל אדם שעיניו בראשו נותר חסר אונים מול המלל הזה. פעמיים ב-12 השנים האחרונות דחו הפלשתינים הצעה ברורה ומפורטת לשלום, אבל במעשה קסמים מצליח פודה להפוך את הקערה וליצור מצג שווא.

כשפורסמו הכותרות על המסמכים הפלשתינים, וכאשר היה נדמה לפני שבועיים שאבו-מאזן ממתן את עמדתו בעניין פנטזיית השיבה וחוזר לקרקע המציאות, התנפלתי על סימני המתינות הללו כמוצא שלל רב. פעמיים טעיתי. הכותרות היו הונאה, ואבו-מאזן טרח מהר מאוד להסתייג מההצהרה המתונה שלו.

נתניהו ראוי לביקורת. אבל הוא בכל זאת עשה צעד ענק, כאיש ליכוד, כשהכיר בנוסחה של שתי מדינות לשני עמים. אבו-מאזן אכן מגלה בגרות ומתינות בכל מה שנוגע לשימוש באלימות, והוא ראוי לכל שבח על כך. אבל זה לא הופך אותו לפחות סרבן. זו אינה דעה. זו עובדה. ועם כל הכבוד לאנשי אקדמיה, אין להם פטור מעובדות.

רק לא שליט
נעם שליט. חוצפה מבחילה [צילום: פלאש 90]

יש אדם אחד שאין לו, פשוט אין, זכות לומר מילה רעה אחת על נתניהו. קוראים לו נעם שליט. העובדה שלאיש הזה יש החוצפה לפתוח את הפה נגד נתניהו מעוררת בחילה. נתניהו החליט את אחת ההחלטות הקשות ביותר שלו, ולדעת הח"מ לא הכי מוצלחות, כתוצאה מלחץ בלתי אנושי שהפעילו משפחת שליט ותומכיה. נתניהו קיבל החלטה שחיזקה את החמאס ונתנה זריקת עידוד לעוד אלימות, כדי להציל נפש אחת בישראל. ייתכן שהח"מ טעה, ונתניהו צדק. ייתכן שהמחיר האדיר היה הדבר הנכון. ייתכן שמשוחררי עסקת שליט לא יחזקו את הטרור, בניגוד למה שכתב עבדכם הנאמן. נניח לוויכוח ההוא. אבל מידת האנושיות מחייבת אדם אחד להלל ולשבח את נתניהו, וגם להודות לו בכריעה, שלוש פעמים ביום, גם אם הוא מצוי בצד השני של המפה הפוליטית. או לפחות לסתום את הפה. אבל נעם שליט אינו סותם את הפה.

מלכתחילה לא היה ברור מדוע האיש הזה חושב שצריך למנף את הפרסום שלו לצרכים פוליטיים. פרסום ראוי למינוף פוליטי כאשר הוא פועל יוצא של עשייה ציבורית, של אידיאולוגיה, של חשיבה ייחודית. מה לשליט ולכל הדברים הללו? מה הוא בדיוק עשה כדי להצדיק את הריצה שלו לכנסת? כלום. פשוט כלום.

בקשה לי למתפקדי מפלגת העבודה: השאירו את האיש הזה בחוץ. הוא לא ראוי לכנסת ישראל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  19/11/2012   |   עודכן:  19/11/2012
בן-דרור ימיני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האינטואיציה של הפרופסור
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זקן
19/11/12 19:48
2
אזרח שבאמצע
19/11/12 21:03
3
עודדי
19/11/12 21:50
4
שליט לא נעים
19/11/12 22:53
5
תבונת השמאל )-:
20/11/12 00:43
 
זקן
20/11/12 09:37
6
הוא גם טיפש.
20/11/12 01:37
 
שמואל פישר
20/11/12 06:57
 
אידה
20/11/12 12:24
7
קורןנאוה טבריה
20/11/12 06:20
8
קורןנאוה טבריה
20/11/12 06:27
 
תודה נאוה
20/11/12 20:35
9
קורןנאוה טבריה
20/11/12 06:33
 
יפתח פרלמוטר
21/11/12 11:13
 
קורןנאוה טבריה
24/11/12 13:12
10
ואליד
20/11/12 06:42
11
אלישע במ
20/11/12 09:13
12
ספיינר
20/11/12 09:58
13
רון1
20/11/12 15:25
14
דן ה
20/11/12 17:21
15
צודק במאת האחוזים
22/11/12 21:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסוף פרשת השבוע, פרשת ויצא, אנו נחשפים לאחד מהנאומים הקשים שמופיעים בתנ"ך. הנאום שנישא בפיו של יעקב אבינו מופנה אל לבן אחי אמו, שמואשם על-ידי יעקב בניצולו תוך שימוש בתנאי ההעסקה בלתי הולמים: "זה עשרים שנה אנכי עימך, רחליך ועזיך לא שִכֵּלוּ ואילי צאנך לא אכלתי. טריפה לא הבאתי אליך, אנכי אחָטֶנָה מידי תבקשנה, גְנֻבְתי יום וגְנֻבְתי לילה. הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה ותִדִד שנתי מעיני. זה לי עשרים שנה בביתך, עבדתיך ארבע עשרה שנה בשתי בנותיך ושש שנים בצאנך, ותחלף את משכורתי עשרת מונים" [בראשית ל"א, ל"ח-מ"א].
19/11/2012  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
לפני כחודש התבשרנו כי הבחירות לכנסת יוקדמו, כאשר הסיכום הוא לסוף ינואר 2013. כאשר אנו לפני בחירות, מה שקורה הוא שבעצם לא קורה כלום. מבחינת החקיקה, הפעילות נמצאת בהמתנה. שורה של חוקים ושל רפורמות ממתינים ל"אחרי הבחירות". גם בכנסת הדיונים בנושאים חשובים ובעלי ערך נעצרים כמעט לחלוטין.
19/11/2012  |  ישראל קדרון  |   מאמרים
אין זה מחזה שכיח, לראות את שופטי בית המשפט העליון משדרים ייאוש וחוסר אונים. מטבע הדברים, הערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר משדרת תקיפות והחלטיות, ומותר לה לצפות שדבריה יפלו על אוזניים קשובות ויביאו לתוצאות הרצויות. לכן, כאשר שופט כה ותיק כמו אליקים רובינשטיין תוהה האם מוגזם מצידו לצפות להימנעות ממחדלי חקירה, המצב כנראה באמת קשה מאוד.
19/11/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ראש הממשלה עמל ימים רבים על-מנת שארצות הברית תכריז על קוים אדומים לאירן בנושא הפצצה הגרעינית אולם זה לא צלח.
19/11/2012  |  שמעון זיו  |   מאמרים
כשמדובר בעיסוק ברמת השטח, המציאות חזקה מכל נטייה פוליטית בנימין נתניהו עמד בראשות המדינה במשך עשירית מתקופת קיומה מופע בבת ים לנשים שכולו קודש לשירת נשים לאורך הדורות ועד ימינו
19/11/2012  |  עדי ארבל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il