|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הכרה של האו"ם במדינה פלשתינית – כיצד להגיב?

ההכרה במדינה הפלשתינית על-ידי עצרת האו"ם לא תוביל לשינוי המציאות הקיימת בשטח. בראש ובראשונה מן ההיבט העובדתי, בשל המשך הימצאותו של צה"ל בשטח והמשך ההגבלות הקיימות על הרשות הפלשתינית
03/12/2012  |   פנינה שרביט-ברוך   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
אבו-מאזן. ביסוס משפטי[צילום: פלאש 90]

ביום חמישי, ה-29 בנובמבר, קיבלה עצרת האו"ם החלטה להעניק למדינת פלשתין מעמד של מדינה משקיפה באו"ם. משמעות ההחלטה - הכרה של העצרת בקיומה של מדינה פלשתינית. מבחינה משפטית יש טענות בלתי מבוטלות שניתן להעלות נגד הביסוס המשפטי לקיומה של מדינה פלשתינית. ראשית, כדי שישות תהיה מדינה עליה לעמוד בכמה תנאים - אחד מהם הוא קיומו של שלטון אפקטיבי בשטח ובאוכלוסיה. הפלשתינים בעצמם טוענים כי שטחי יהודה והשומרון (או הגדה המערבית) נמצאים בפועל תחת כיבוש ישראלי. שנית, קיים ספק אם ניתן לקבוע שלממשל הפלשתיני ברמאללה שליטה על הנעשה ברצועת עזה. ניתן לבסס אפוא טיעון ראוי לפיו אין הם עומדים בדרישת קיומו של שלטון אפקטיבי. מעבר לכך, הרשות הפלשתינית נמנעה מלהכריז על עצמה כמדינה. אומנם נעשתה הכרזה על-ידי אש"ף ב-1988, אולם ברור כי אז לא התקיים אף אחד מהתנאים הנדרשים לקיום מדינה ורוב העולם התעלם מהכרזה זו. כך שבהחלט ניתן לטעון, כי בהעדר הכרזה עדכנית על מדינה על-ידי הפלשתינים עצמם, אין מקום לקבל הכרה על-ידי האו"ם.

עם זאת, הניתוח המשפטי האמור, שכמובן ניתן להרחיבו ולפרטו הרבה יותר, הוא לא מה שקבע את עמדת רוב המדינות שהשתתפו בהצבעה, אלא שיקולים מדיניים ופוליטיים בלבד. חלק מהמדינות תמכו בהחלטה, כפי שהן תמיד תומכות, באופן אוטומטי, בכל החלטה שתומכת בפלשתינים, כמו גם בכל החלטה שיוצאת נגד ישראל. אחרות הצביעו בעד ההחלטה, כדי לבטא את חוסר שביעות רצונן מהיעדר התקדמת ביישוב הסכסוך בין ישראל לפלשתינים.

בעקבות הכרת עצרת האו"ם במדינה הפלשתינית, יוכלו הפלשתינים לבקש להצטרף לארגונים בינלאומיים ולאמנות בינלאומיות, שההצטרפות אליהם פתוחה רק בפני מדינות. בנוסף, יוכלו לחדש את הפנייה שלהם אל התובע (כיום התובעת) של בית הדין הפלילי הבינלאומי לחקור את כל פשעי המלחמה, שלטענתם נגרמו בשטחי הגדה המערבית וחבל עזה. זאת על סמך חוות הדעת של התובע הקודם, שקבעה, כי הכרה של האו"ם במדינה פלשתינית מהווה בסיס מספק לבקשה פלשתינית לחקירה כזו. בגדר זה עלול להיכלל הנושא של הקמת התנחלויות בגלל ניסוח הסעיף הרלוונטי בחוקת בית הדין. הבקשה תתייחס, יש להניח, לכל המעשים שארעו מיולי 2002 (מועד הכניסה לתוקף של חוקת בית הדין הפלילי), אם כי יש גם טענות נגד לתחולה הרטרואקטיבית בהקשר זה. אם תתקיים חקירה מטעם בית הדין היא תתייחס לכל המעשים שנעשו על-ידי כל הצדדים, כלומר גם על-ידי הצד הפלשתיני.

מצד שני, ההכרה במדינה הפלשתינית על-ידי עצרת האו"ם לא תוביל לשינוי המציאות הקיימת בשטח. בראש ובראשונה מן ההיבט העובדתי, בשל המשך הימצאותו של צה"ל בשטח והמשך ההגבלות הקיימות על הרשות הפלשתינית. אך, מעבר לכך, גם מן ההיבט המשפטי. ההכרה של האו"ם משמעה בעצם שמבחינתו הישות הפלשתינית נחשבת מדינה, אך עדיין מדובר במדינה, שעל-פי עמדת רוב מדינות העולם, אם לא כולן, נמצאת תחת כיבוש ישראלי. המבחן לכיבוש הוא מבחן עובדתי, המבוסס על השאלה: למי נתונה השליטה האפקטיבית בשטח? עצם ההכרה במדינה לא משנה מציאות זו. לפיכך לישראל ימשיכו להתקיים הזכויות, כמו גם החובות, הנובעים ממעמדה ככובש (לפחות בכל הנוגע לאזורי יהודה ושומרון. ברצועת עזה קיים ויכוח משמעותי יותר אם עדיין נמשך הכיבוש על-ידי ישראל). בנוסף, ישנן הגבלות על שני הצדדים שמקורן בהסכמים שנחתמו ביניהם, שיש אומנם מחלוקת על מעמדם המשפטי (וכן אפשרות מסוימת שישראל תחליט להודיע על ביטולם), אך נראה שעמדת הזירה הבינלאומית היא להמשיך להתייחס אליהם כמחייבים.

מזעור נזקים אפשריים

בהתחשב באמור לעיל, כאשר באים לבחון כיצד על ישראל להגיב להחלטה של העצרת להכיר במדינה הפלשתינית, נראה, כי המסקנה היא שההתמקדות של ישראל צריכה להיות בזירה הבינלאומית ולא בצעדים בשטח. כפי שנראה להלן, יש קשר בין שני מישורים אלה.

לגבי הזירה הבינלאומית, ישראל צריכה למזער את הנזקים האפשריים משדרוג מעמדה של הרשות הפלשתינית למדינה. לפעול בארגונים השונים, כגון ארגון התעופה הבינלאומי, ארגון התקשורת הבינלאומי ואחרים - כדי לוודא שלא נפגעים האינטרסים הישראלים. זאת לצד פעולה דיפלומטית בכל הערוצים, שכן יש לצפות לעלייה בהיקף ובעוצמת הטענות הפלשתיניות שיועלו נגד ישראל ונגד פעולותיה בשטח. אף מול בית הדין הפלילי יש לפעול, במישרין ובעקיפין, להסיר את החשש של תביעות נגד ישראלים. ברי כי בית הדין עצמו לא שש להכניס ראשו לסכסוך טעון זה ולעסוק בנושאים פוליטיים מובהקים, אך יש להניח כי יהיו לחצים רבים מן הכיוון הנגדי. המסר העיקרי בזירה הבינלאומית צריך להיות, שיש להימנע מפעולות אשר עלולות רק להזיק ליישוב הסכסוך, בכך שיעצימו את הפער בין הציפייה לבין המימוש בקרב האוכלוסיה הפלשתינית, או שיוסיפו מכשלות נוספות לסכסוך, המורכב גם כך. יש גם מקום לבחון ניצול השלכות חיוביות של ההכרה בקיומה של מדינה, למשל במישור של הצפת האחריות הפלשתינית למתרחש בשטחה.

לגבי הזירה הפנימית, כאמור ממילא אין ל-"מדינה הפלשתינית" אפשרות מעשית לעשות הרבה שינויים בשטח. כאן נראה שעיקר המענה מול הרשות הפלשתינית צריך להיות לפיכך פסיבי, של התעלמות מהשינוי, חסר המשמעות לדידה של ישראל. בהקשר זה יש להדגיש שתי נקודות: ראשית, פעולות שעלולות להוביל למיטוט הרשות הפלשתינית - הפסקת העברת כספים, ניתוק מגע בנושאים חשובים - הן מנוגדות לאינטרס הישראלי. לישראל אין אינטרס לשוב ולשלוט בכשני מיליון פלשתינים, לנהל את חיי היום יום שלהם, לדאוג להם לחינוך, לבריאות, ולרווחה. המשמעות של מיטוט הרשות הפלשתינית היא החזרת האחריות לישראל. שנית, מבחינה משפטית (וגם, ניתן לטעון, המוסרית), לישראל יש חובות כלפי האוכלוסיה הפלשתינית מכוח שליטתה בשטח (בין אם נקבל את התיזה שישראל היא הכובש בשטח או את התיזה שהיא נמצאת שם מכוח זכות ריבונית, כעמדת הדוח בראשות אדמונד לוי). צעדים שיפגעו ברווחת האוכלוסיה הפלשתינית או
שיהוו ענישה קולקטיבית של אוכלוסיה זו, הם בלתי חוקיים.

באשר לפעילות ישראלית של הרחבת ההתיישבות, מבחינה משפטית, עצם ההכרה במדינה אינה משנה מבחינה מהותית את הטענות המועלות נגד ישראל במישור זה, אם כי לפלשתינים יהיה כעת מעמד חזק יותר ופורומים נוספים להעלותן. מבחינה מדינית יש להניח, כי הטענות יתעצמו. זאת, לאו-דווקא על-רקע הבעייתיות המשפטית אלא גם, ובעיקר, על-רקע ההתייחסות לפעילות זו כמכשול להסדר עתידי.

בין המישור הבינלאומי והמישור הפנימי קיים כאמור קשר - ככל שישראל תפעל בצורה הפוגעת באוכלוסיה הפלשתינית בשטח וככל שתעשה פעולות שייתפסו כפוגעות בסיכויים להסדר מדיני, היא תפחית את הסיכויים שלה להצליח בזירה הבינלאומית.

מעבר להיבטים הללו, ההשלכות המעשיות של הכרה של האו"ם במדינה פלשתינית תהיינה מושפעות מאוד מן השאלה האם יתחדש המשא-ומתן בין ישראל לבין נציגי הפלשתינים. כמובן ששיח ישיר יכול להועיל להפחתת חיכוכים ברמת השטח, ואולי, אם לשמר מעט אופטימיות, אף יוביל להתקדמות ביישוב, או ניהול, הסכסוך עצמו. אך, מעבר לכך, משמעותו רבה אף בזירה הבינלאומית, אשר יקל לשכנעה לא לעשות מהלכים כפויים ביחס לישראל, במציאות בה יש משא-ומתן פעיל בין הצדדים, על-מנת שלא לשבש אפשרות להתקדמות במסגרתו. היעדר משא-ומתן, או אופק מדיני אחר, יגביר, יש להניח, את הלחצים במישור הבינלאומי, הן מול מדינות העולם והן מול ארגונים בינלאומיים.

תאריך:  03/12/2012   |   עודכן:  03/12/2012
פנינה שרביט-ברוך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכרה של האו"ם במדינה פלשתינית – כיצד להגיב?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
3/12/12 22:07
 
עז עם היסטוריה
4/12/12 19:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ספרו של מירון בנבנישתי הינו מסע אישי ולאומי משולב. זהו ספר של: חוקר, עד לאירועים, ופעיל פוליטי. לזכותו יאמר שהוא חושף את קלקלתו. כך למשל על כך שפעל ושיחד כמנהל "המחלקה לכלכלה ופיתוח" את ראשי הקהילה המוסלמית שהחזיקה את בית הקברות לטובת בניית מלון הילטון ונטיעת גן עצמאות (עמ' 188). על מעשה זה ועל מעשים אחרים כתב: "פינוי בית הקברות וגם מעשים אחרים, כגון פינוי תושבי הרובע המוגרבי ליד הכותל המערבי ב-1967 , הם מעשים שאני מכה על חטא עליהם. כל מה שאני יכול לומר להגנתי הוא שהייתי בור גמור בכל הנוגע לערבים"(עמ' 189, וגם, עמ' 232). מעשה שחיתות אחר מתגלה בהקשר להצבעת ערבי ירושלים בבחירות המוניציפאליות ב-1993 בירושלים כשהוא מודה "אף כי הבטיחו לי קבלני קולות שיגיעו לקלפי 35,000 בפעול הצביעו רק, 8,000" (עמ' 213).
02/12/2012  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
ראש הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן) התקבל (יום א', 2.12.12) בתשואות עם שובו אל המוקטעה ברמאללה לאחר ההישג המדיני הגדול שלו בעצרת האומות המאוחדות אשר הכירה לראשונה בפלשתין כמדינה משקיפה.
02/12/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
רוב מדינות העולם הצביעו באו"ם בעד בקשת אבו מאזן, מנהיג אש"ף, לצרף את מדינת פלשתין שעוד לא קמה כחברה משקיפה לאו"ם. זוהי הכרה עולמית בפג, שכבר נולד, אך עדיין לא הבשיל לכדי תינוק שיוצא מבית החולים הביתה. הצבעה זו לא שונה מן ההצבעה באו"ם על אישור חלוקת ארץ ישראל, ב-29 בנובמבר 1947, שהביאה בהמשך להקמת מדינת ישראל, לבריחה של ערביי ארץ ישראל ופתיחת הסכסוך הארוך, המסתבך והולך, על הבעלות בארץ ישראל.
02/12/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
‏30.11.2012
02/12/2012  |  ספי סגל  |   מכתבים/הערות
ממשלת ישראל החליטה (יום א', 2.12.12) לדחות את ההחלטה באו"ם בדבר ההכרה ברשות הפלשתינית כמדינה משקיפה ולקבוע כי היא אינה משנה זכויות כלשהן של מדינת ישראל ושל העם היהודי בארץ ישראל. עוד הוחלט כי ההחלטה הבינלאומית מן השבוע שעבר לא תהיה בסיס למשא-ומתן עתידי.
02/12/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il