בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אגודת הסופרים העברים והקרן לירושלים השיקו תערוכה מיוחדת במוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים - שירים שמבטאים את הכלים בתערוכה, כלים מן היישוב הישן, סיפורן של השכונות הישנות בירושלים: בור המים, הפרימוס, הפתיליה, המגהץ של אותם ימים, ארגז הנדוניה, כלי הסנדלר ומה לא ● רבותי, הנוסטלגיה חוזרת...
|
סנדוק ארגז נדוניה [צילום: הרצל חקק]
|
|
|
|
|
מכונת תפירה ישנה [צילום: הרצל חקק]
|
|
|
|
פרימוס בחצר היישוב [צילום: הרצל חקק]
|
|
|
|
גלית דהאן והרצל ובלפור חקק [צילום: תפארת חקק]
|
|
|
|
|
תערוכה מיוחדת הושקה בחגיגיות במוזיאון חצר היישוב הישן, ברחוב אור החיים ברובע היהודי. התערוכה 'מוזות במוזיאון' סוחפת אותנו אל מוצגים וכלים של היישוב הישן, ומפגישה אותנו עם שירים שמתעדים את הסיפור שמאחורי הכלים, את השירה שמעבר לזמן ולמקום. התערוכה היא בשיתוף אגודת הסופרים העברים והקרן לירושלים. אנו מגלים שאפשר להפגיש בין מוזיאון לבין מוזות, בין היסטוריה וכלים עתיקים לבין משוררים חיים שרוצים לשיר את ההווה ואת העבר. בטקס ההשקה אמר מנהל קרן ירושלים דניאל מימראן, כי המוזיאון בא לפעול ברוח המימרה 'שהישן יתחדש והחדש יתקדש'. מסלול התערוכה לוקח את המבקרים לחוויה של שיבה קסומה: כך אנו מגלים את שירו של יעקב יעקב בור המים. מעבר למילים אנו מתוודים לבור המים, שהיה לב החצר, נחשפים לסיפור שאיבת המים, לדלי ולמנגנון שבאמצעותו העלו מים מן הבור. כך אנו מתוודעים לשיר לוהט, שיר על הפרימוס והפתיליה. אנו נחשפים בו בזמן למלאכת הכביסה שהייתה מייגעת, להרתחת הכביסה בדוד מעל הפתיליה או הפרימוס. בשיר שלי על הפרימוס והפתיליה אני מתאר התמודדות של שתי נשים באותם ימים של שנות החמישים. ולא שכחנו את גיגית הכביסה: רחל הרפז שרה על הכביסה ועל התכבסות הנשמה. סיור במוזיאון מגלה לנו את מיטת הכלולות, שמלות היסטוריות שהיו שייכות למשפחת פראנקו, אלחסיד ופניז'ל. מרגש במיוחד שירה של רבקה תפארת על מכונת התפירה והחייטים, ומה לא. אנו מגלים את כלי הסנדלר, את שירה המפעים של שמחה סיאני על עבודת הסנדלר. שיר של אדלינה קליין על ה'סנדוק', על אותו ארגז נדוניה מיוחד, ארגז שבו שמרה הכלה את הנדוניה שלה, את המתנות שקבלה מהחתן ואת הרקמות שרקמה בשעות הפנאי. ויש גם שיר על השלב הבא - על מיטת היולדת, על המנהגים שהיו סביב חיי היולדת. שירה של שושנה ויג על הלידה והיולדת מצמרר ולוקח אותנו למחוזות אחרים. בקטלוג יש פירוש יפה לשיר זה - וכך לשאר השירים. ללכת ולהתרגש מי שמשוטט ברחבי התערוכה מגלה את סיפור המכולת - ושירו של אביחי קמחי. שירו של מנחם פאלק ועולמם של הקצב והאטליז. נירה תובל ועולם החתונה, אסתר ויתקון ושרשרת הדורות, חיה בנצל ותבליני המטבח, רחל סיידוף וכלי המטבח, הסירים, העלי, המכתש, כלי הניקוי, התבשילים. פייר לביא שר על העג'ואים. אבל יש מקום גם לצד המיסטי של החיים באותם ימים: יפה לורנצי שרה על הקמעות והפתקים - ואנו נחשפים לכל אותו עולם של קדושה, של מזוזות וספרי קודש, קמעות של מקובלים. ויש גם קודש הקודשים: בלפור חקק שר על חדר האר"י הקדוש, שהוא הסוד המיוחד של התערוכה. חדר האר"י אכן שוכן בלב המוזיאון...ספרי תורה...אווירה קבלית שלא שוכחים. לכו למוזיאון ולתערוכה ותתרגשו: האוצרת ומנהלת המוזיאון אורה פיקל צברי עשתה עבודה למופת. השירים והכלים יגלו לכם את אוצרות המקום: מוזיאון חצר הישוב הישן על-שם קפלן מאפשר הצצה נדירה על הווי החיים של אנשי הישוב הישן הירושלמי. הקטלוג פורש בפנינו את ההיסטוריה של הכלים וניתוחים מרתקים של השירים. כך אנו מבינים מה היה ערך הכלים לחיים בשנות החמישים - ואנו למדים גם כיצד קלטו המשוררים בדרכם הייחודית את הצופן של אותה תקופה, כמו שאומרים 'לְמָה התכוון המשורר'. מבעד לחפצים תגלו סיפורים רוטטים של אנשים ונשמות, שירה שמחוברת לכלים העתיקים. מבעד לירושלים הישנה מגלים את האור, לומדים וסופגים את הזהות שלא נשכחה. מומלץ לכולם, לבני אותו דור, לצעירים, לבתי ספר במיוחד.
|
תאריך:
|
10/12/2012
|
|
|
עודכן:
|
10/12/2012
|
|
הרצל חקק
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יפה לורנצי
|
10/12/12 16:21
|
|
2
|
|
אדלינה קליין
|
10/12/12 16:37
|
|
3
|
|
סיידוף מזרחי רחל
|
13/12/12 17:46
|
|
אם עשרה קבין של צביעות ירדו לעולם, תשעה נטלה אירופה. אם עשרה קבין של בוגדנות ירדו, תשעה נטלו אהוד אולמרט וציפי לבני. כחלק ממלחמת הקודש להפלת בנימין נתניהו חצתה אירופה וחצו השניים הנ"ל קווים אדומים חדשים. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, נשיא צרפת פרסנואה הולנד וראש ממשלת איטליה מריו מונטי למעשה הוליכו את ישראל שולל. הם נתנו לנתניהו ולליברמן להבין שיתמכו בהם בהצבעה באו"ם, אך כשהגיע רגע האמת שינו כיוון. חמור יותר, שנייה אחר כך, במקום להתנצל על ההונאה, עוד הענישו את ישראל בנזיפות ובגינויים.
|
|
|
את סיפור הסרט הנודע ("המלך ואני") בו כיכב יול ברינר המנוח עם דבורה קר, עיבד למחזה ירון כפכפי, שכתב לו את הפזמונים והלחנים. יחד עם הבימוי המוקפד והיצירתי של משה קפטן, התלבושות המרהיבות האותנטיות שעיצב יובל כספין, התפאורה המעוצבת להפליא של סבטלנה ברגר והתאורה של זיו וולושין הכה ראוי - הם הערובה להצלחת השחקנים המחוננים בקונטקסט הזה.
|
|
|
מחשבות ותהיות רבות נארזו באריזת שי מקסימה ולוכדו לקובץ שירי ילדים פורה ומפרה. המשוררת פועה שלו-תורן רשמה את החרוזים התואמים לתווי הסיפורים, והצייר דני קרמן, היטיב לנגן את המנגינות הסוחפות באיוריו. השירים המחורזים לטף, עשויים בטוב טעם וכל הורה יכול לפרשן כרצונו לילדיו בעת ההקראה. דוגמה קלאסית לחבור ההורה (הפוטנציאלי) אל הסיפור: "איך האפרֹח יצא" (כשהנושא מוכר) ולעולם אין הסכמה עליו. מי קדם למה - 'הביצה או התרנגולת'. בעוד כולנו מסכימים שהרך הנולד, בין אם הוא גוזל (אפרוח). או גוזל (תינוק). משהבשיל דיו לצאת אל העולם, שוב אינו מתמהמה ובא אל 'האור' בתום לב.
|
|
|
מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הממ"מ, נחשב למוסד הגון, אחראי ואובייקטיבי. חברי כנסת שמבקשים לגבש את עמדתם בעניינים שונים פונים אליו ומבקשים חוות דעת ונתונים. התוצרת שמנפיקים במרכז משמשת פעמים רבות בסיס חשוב לדיוני הוועדות ובהמשך אף לקבלת החלטות. לפני שנה וחצי פִרסם הממ"מ מחקר חשוב בעניין נתוני הפשיעה של "מסתננים ומבקשי מקלט" בישראל. ברקע עמדה האווירה הציבורית, עדיין לא מגובה בנתונים, שחשה שהמסתננים אחראים לכמות נכבדה של פשיעה באזורים שבהם הם מסתובבים. ממצאי המחקר שחיבר ד"ר גלעד נתן, איש מרכז המידע של הכנסת, היו לפיכך מפתיעים. מפתיעים מאוד. "להאשמות הנשמעות בדיון הציבורי שמתקיים בדבר הפשיעה הגוברת בעקבות הגידול באוכלוסיית המסתננים ומבקשי המקלט בישראל אין בסיס עובדתי", קבע בנחרצות. "...נתוני הפשיעה של זרים מאפריקה... מראים ששכיחות העבריינות באוכלוסיה זו נמוכה משכיחותה בקרב האוכלוסיה הכללית באופן ניכר". הדוח הזה, שעשה שימוש בביטויים פובליציסטיים, בלתי מחקריים בעליל, ולפרקים נראה כמי שבא להתנצח עם דעת הקהל הישראלית יותר מאשר להציג נתונים למחוקקים, זכה כצפוי לחשיפה רחבה. זה היה יום חגם של ארגוני הסיוע למסתננים, שהתראיינו לדעת בכל כלי התקשורת. סוף-סוף התברר שכל הטענות כלפי המסתננים מופרכות. שהכול נובע מגזענות חשוכה.
|
|
|
הגעתי בשעה 14:30. עוד יום בתפקיד אחראית משמרת במחלקה. ההרגשה המוכרת שאני נכנסת לשדה קרב מתחילה כבר בכניסה לבית החולים, עם הגעתה של שיירת אמבולנסים שהביאה חולים למיון.
|
|
|
|