|   15:07:40
דלג
  דורון יצחקוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

דילמות אירניות בצל 'מבצע עמוד ענן'

תגובתה של התקשורת באירן נוכח העלייה במעמדה האזורי של מצרים בכלל ושל הנשיא מורסי בפרט קשורה במישרין לתחושה של "אובדן דיבידנדים חיוניים" במוקדי ההשפעה באזור, השוררת בצד האירני מאז תום העימות. לא בכדי הדגישו כלי התקשורת האירנים את תמיכתה ההיסטורית של אירן בתנועת החמאס במישור הצבאי, הכלכלי והאידיאולוגי
27/12/2012  |   דורון יצחקוב   |   מאמרים   |   מבצע עמוד ענן   |   תגובות
מוחמד מורסי. מצרים חיזקה את השפעתה על החמאס [צילום: AP]

אויבו של אויבי-ידידי
מ'מבצע עמוד ענן' יובילו את אירן למקד מאמץ לשימור השפעתה ולהגנה על אינטרסים שנתפסים מבחינתה כחיוניים בזירה המזרח תיכונית. נראה אם כן כי האמרה: "אויבו של אויבי-ידידי", תוסיף לשמש מוטיב חשוב בעיני אירן במאזן הכוחות האזורי

'מבצע עמוד ענן', שהחל ב-14 בנובמבר 2012 עם חיסולו של אחמד ג'עברי, מפקדה בפועל של הזרוע הצבאית של החמאס, הותיר חותם ברמה האזורית והגיאופוליטית. על-אף הקושי לצפות שינויים לטווח הארוך, ניתן כבר בנקודת הזמן הנוכחית לומר כי למעורבותה של מצרים בגישור הקונפליקט הייתה השפעה ישירה על מערך השיקולים של מדיניות החוץ האירנית. הסיבה נעוצה בכך שאירן חשה עצמה נדחקת לשולי מפת ההגמוניה האזורית, על-אף תמיכתה בתנועת החמאס לאורך ציר הזמן.

מעורבותה של מצרים בכלל ושל הנשיא מחמד מורסי בפרט בניהול המשא-ומתן נתפסה בטהרן כמהלך שמחזק את הזיקה והקרבה האידיאולוגית-רגשית בין תנועת החמאס למצרים, החורגת מעבר לשיקולים אינסטרומנטליים. ההנהגה באירן מודעת היטב לכך שבין תנועת האחים המוסלמים במצרים לחמאס ברצועת עזה קיימת זיקה אידיאולוגית שיש לה ביטוי, בין השאר, במסמך המכונן של התנועה (סעיף 2 באמנת החמאס)(הערוץ האקדמי, 26 במרץ 2008).

גם מנהיגים נוספים כמו ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן ואמיר קטר, חאמד בן ח'ליפה אל-ת'אני, הציבו עצמם כשותפים אפשריים לקידום המשא-ומתן. ואולם, העובדה שמנהיגים אלה- במיוחד ארדואן - כשלו בקבלת לגיטימציה בשל עמדתם החד-צדדית לטובת החמאס נתפסה באירן כסימן נוסף להתחזקות השפעתה של מצרים על החמאס.

הבנה חדשה זו עומדת בניגוד לאהדה הרבה בטהרן לבחירתו של מורסי כנשיא מצרים ביוני האחרון ולציפיות המוקדמות לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. סוכנות הידיעות האירנית אירנ"א מיהרה להכריז ש"נצחונו של מורסי, הוא ניצחונו של חסן אל-בנא", מייסד תנועת האחים המוסלמים (אירנ"א, 1 ביולי 2012). הנשיא המצרי גם התקבל בכבוד רב בעת ביקורו בטהרן במסגרת כנס המדינות הבלתי-מזדהות, שהתקיים באוגוסט 2012. אמצעי תקשורת באירן הבליטו בהרחבה את העובדה כי מורסי הינו הנשיא המצרי הראשון שביקר באירן מזה שלושים ושלוש שנה.

ההתייצבות של הנשיא מורסי כשחקן מרכזי בניהול המשא-ומתן גררה עמה שינוי מגמה בצד האירני, שבא לביטוי בביקורת גוברת כלפי מנהיגה הנוכחי של מצרים. עקב כך, לצד מאמרי שבח והלל לתנועת החמאס בחרה העיתונות האירנית להסתייג מפעולותיו של הנשיא מורסי בטענה שהוא מונע משיקולים אינטרסנטיים, שמשרתים לרוב את שאיפותיה האזוריות של ארצות הברית. הנשיא המצרי הוצג בתקשורת האירנית כמי שמנצל את הישגיו בעימות האחרון בעזה לטובת ביסוס מעמדו האישי במצרים ובעולם הערבי (אבתכאר, 27 בנובמבר 2012).

במאמר מערכת של העיתון ג'מהורי-י איסלאמי תואר הנשיא מורסי כדיקטטור, שחותר להשלטת כוחו על העם ומערכת המשפט, ובאותו הקשר אף הושווה לקודמו, חוסני מבארכ (ג'מהורי-י איסלאמי, 27 בנובמבר 2012). גם העיתון אעתמאד ביטא את מורת רוחו מצעדיו האחרונים של הנשיא מורסי, שאותם הוא כינה "כמדיפים ריח של דיקטטורה" (אעתמאד, 27 בנובמבר 2012).

תגובתה של התקשורת באירן נוכח העלייה במעמדה האזורי של מצרים בכלל ושל הנשיא מורסי בפרט קשורה במישרין לתחושה של "אובדן דיבידנדים חיוניים" במוקדי ההשפעה באזור, השוררת בצד האירני מאז תום העימות. לא בכדי הדגישו כלי התקשורת האירנים את תמיכתה ההיסטורית של אירן בתנועת החמאס במישור הצבאי, הכלכלי והאידיאולוגי. מתן ביטוי פומבי כה נרחב לסיוע הצבאי שהוענק (ומוענק) לחמאס חורג במקצת מדרכה של אירן, הנמנעת מלחשוף את טביעת אצבעותיה בעימותים א-סימטריים במזרח התיכון ומחוצה לו.

ראוי אפוא לציין, כי ההשלכות האזוריות של 'מבצע עמוד ענן' הן גורם אחד בפאזל השיקולים של מדיניות החוץ האירנית. לנגד עיניה של אירן ניצבים, כל העת, שיקולי מדיניות השזורים בהתרחשויות בסוריה והשלכותיהן על מעורבותה בלבנון, במתיחות הנוכחית בינה לבין טורקיה, ובעוינות מתמשכת בינה לבין ערב הסעודית, במיוחד בהקשר של בחריין. אולם מעל לכול, ניצבת מסכת יחסיה של אירן אל מול המערב ובכלל זה התמורות במצבה הכלכלי לנוכח הסנקציות המופעלות עליה כתוצאה ממדיניות הגרעין שלה.

בהקשר זה מן הראוי להסב את תשומת הלב גם לקווי היסוד של מדיניות החוץ האירנית בכל הכרוך במאבק הישראלי-פלשתיני ובתמיכתה בתנועת החמאס בעת הנוכחית. הבסיס לתפיסה האירנית נעוץ במשנתו של מחולל המהפכה האיסלאמית, איתאללה ח'ומיני, שכרך את התנגדותו לישראל עם סלידתו העזה ממחמד רזא שאה (1979-1941), וממדיניות החוץ האוהדת שלו כלפי ישראל וארצות-הברית. מאז הקמת הרפובליקה האיסלאמית הפכה הדמוניזציה של ישראל במרחב המזרח תיכוני לכלי אסטרטגי מן המעלה הראשונה במדיניות החוץ האירנית.

המשטר הפוסט-מהפכני מרבה לעשות שימוש במרכיב האנטי-ישראלי כמנוף ליצירת גשר לעולם הערבי הסוני. עקב כך מוכנה ההנהגה בתהראן להתעלם מאירועים בעלי משקל בהיסטוריה הפוסט-מהפכנית. כך לדוגמה, בחרה אירן להשמיט מרישומי ההיסטוריה את אי-התייצבותו של אש"פ לצדה במלחמת אירן-עירק (1988-1980). זאת, על-אף תמיכתה הבלתי מסויגת בארגון ובמנהיגה דאז יאסר ערפאת שכללה סיוע כלכלי, הכשרת לוחמים, ומסירת מבנה הנציגות הישראלית כמתנה לארגון לאחר מיגורו של משטר השאה. לכאורה, פרט זה עלול להיחשב זניח במשקלו, אולם בהתחשב בחותם שהותירה מלחמה זו על הבניית התודעה והאתוס הלאומי האירני, ניתן לשייך את ההבלגה של תהראן לשיקולים ברמה התועלתית גרידא.

המאמצים של אירן לקידום קשריה ומעמדה בזירה הבינלאומית הביאו אותה להישגים לא מבוטלים, כשהבולטים בהם באמריקה הלטינית ואפריקה. ואולם, במרחב המזרח תיכוני צפויים לאירן אתגרים לא פשוטים על-מנת לשמר את השפעתה נוכח האירועים בסוריה והשלכתם על יחסיה עם לבנון ועם טורקיה. בשל סיבות אלה שיגר המנהיג הרוחני העליון, עלי ח'אמנהאי, את יושב-ראש הפרלמנט, עלי לאריג'אני, לביקורים רשמיים במדינות אלה בסמוך להכרזה על הפסקת האש בין ישראל לחמאס. המטרות העיקריות של הביקורים היו:

  • חיזוק הקשרים עם פלגים בהנהגה הפלשתינית שעימם התרופפו הקשרים לאור תמיכת אירן בנשיא סוריה;

  • ניסיון להביא לשחרור אנשי משמרות המהפכה שנשבו בידי המורדים בסוריה;

  • הורדת סף המתיחות עם טורקיה והידוק הקשרים הבילטראליים עמה;

  • הידוק הקשר בין חיזבאללה לחמאס בהשראת אירן (בי.בי.סי בפרסית, 24 בנובמבר 2012). הבחירה ביושב-ראש הפרלמנט למשימה זו מעידה על קיום מכניזם של דואליות, בין משרד החוץ ללשכת המנהיג העליון, ועל החשיבות הרבה שמייחסת הרפובליקה האיסלאמית למדיניות החוץ שלה.

ניתן לסכם ולומר, כי מאמציה של אירן לקידום מעמדה בעולם המוסלמי בכלל ובמרחב המזרח תיכוני בפרט ימשיכו להותיר חותם על המאבק הפלשתיני, חרף הכניסה של האחים המסלמים לזירה ואולי אף כפועל יוצא מכך. עמדתה של אירן כלפי ישראל תוסיף להישאר ללא שינוי בטווח הנראה לעין, עקב היותה נדבך מרכזי המשרת ממד אידיאולוגי ואינסטרומנטלי כאחד. בשל כך, נראה כי התמורות הנגזרות מ'מבצע עמוד ענן' יובילו את אירן למקד מאמץ לשימור השפעתה ולהגנה על אינטרסים שנתפסים מבחינתה כחיוניים בזירה המזרח תיכונית. נראה אם כן כי האמרה: "אויבו של אויבי-ידידי", תוסיף לשמש מוטיב חשוב בעיני אירן במאזן הכוחות האזורי גם בעת הנוכחית ובעתיד הנראה לעיין.

כותב המאמר סיים השנה את לימודי התואר השלישי באוניברסיטת תל אביב. עבודת הדוקטורט שלו בהנחיית פרופ' עוזי רבי ופרופ' דוד מנשרי עסקה בנושא: "יחסי אירן-ישראל 1963-1948 - הפרספקטיבה האירנית".
תאריך:  27/12/2012   |   עודכן:  27/12/2012
דורון יצחקוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דילמות אירניות בצל 'מבצע עמוד ענן'
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע עמוד ענן
סיכום אירועי הצבא והביטחון של השבוע: האם אינתיפאדה שלישית כבר בפתח, שימו לב להפרת השקט מרצועת עזה, לא צריך להתרגש מהדוח על פשעי המלחמה של חמאס, ג'יהאד נגד חיזבאללה ומשימותיהן העלומות של הצוללות
27/12/2012  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
התקפת הרקטות הפלשתינית על האוכלוסיה האזרחית בישראל אינה בעלת צידוק חוקי ומהווה פשע מלחמה. כך קובע (יום ב', 24.12.12) דוח שפרסם ארגון Human Rights Watch. בדוח מאשים הארגון את חמאס במותם של אזרחים בישראל ובעזה במהלך מבצע "עמוד ענן" בחודש שעבר.
24/12/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מדינת ישראל הפרה את החוק הבינלאומי כאשר תקפה עיתונאים וציוד תקשורת במהלך מבצע "עמוד ענן", כך קובע ארגון זכויות האדם HRW ("משמר זכויות האדם", Human Right Watch). הארגון, שבסיסו בארה"ב, הוא מארגוני זכויות האדם הבלתי תלויים הגדולים בעולם.
23/12/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב (23.12.12), בישיבתה השבועית, הצעה להחלטה בדבר תגבור פעילות לסיוע ולטיפול של קהילות ואנשים בעקבות מבצע "עמוד ענן".
21/12/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מדור חדש: מבט שבועי על ענייני צבא וביטחון מדוע בשאר אסד הוא הרע במיעוטו מבחינת ישראל, מה הלקחים שיש להפיק מהפיגוע בתל אביב, והאם פרסומים על פעילות של צה"ל מחלישים או דווקא מחזקים אותו
20/12/2012  |  אריאל יהודה לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע עמוד ענן  /  מי ומי  
בטלוויזיה יהיו הרבה יותר פרסומות  /  עידן יוסף
צו 8 לעמוד ענן? הצ'ק החוזר לא ייספר  /  עופר וולפסון
נשות הדסה מזדהות עם ישראל  /  יפעת גדות
התודעה והניצחון  /  אלכס נחומסון
מבצע ללא הרתעה  /  יאיר דקל
שדרות, לא קובנטרי. בינתיים  /  מרדכי ליפמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il