|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

איש הנדל"ן של השבוע

פיני כהן: יש חיים אחרי אפריקה

אחרי שפרש מאפריקה-ישראל, הצטרף כהן לאלעד, לאמריקה-ישראל ולאלדן עומד בראש קרן נוי שרכשה 26.6% מעיר הבה"דים משקיע במטרונית חיפה, בשש תחנות כוח סולאריות, ובתחנת כוח ברמת חובב הוא גם יו"ר ידידי ישיבת "מכון מאיר"
28/12/2012  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
פיני כהן. פעילות כלכלית חשובה [צילום: סיון פרג']

לפני שש שנים וחצי פרש במפתיע פינחס (פיני) כהן, היום בן 61, מתפקידו הבכיר כמנכ"ל אפריקה-ישראל להשקעות ויו"ר חברות בנות, של קבוצת נדל"ן מובילה בישראל, נסיבות פרישתו לא הוסברו, רשמית לפחות, עד היום. פעילותו של כהן בשש השנים האחרונות מוכיחה, שניתן להמשיך בפעילות כלכלית חשובה, גם לאחר הפרישה מחברת-ענק. השבוע, לאחר שקרן נוי, בראשותו של כהן, רכשה 26.6% מפרויקט הענק של הקמת עיר הבה"דים בנגב, אפשר לומר: יש חיים אחרי אפריקה - ועוד איך!

פיני כהן שירת בצעירותו בצבא הקבע והגיע לדרגת סגן אלוף. לאחר מכן למד ניהול תעשייתי באוניברסיטת תל אביב, והוסמך כמהנדס תעשיה וניהול. עם סיום לימודיו הצטרף לעולם העסקי, והגיע לחברת הביטוח אררט.

כהן התקדם באררט - אז אחת מחברות קבוצת כלל ביטוח - והגיע לתפקיד המנכ"ל. במרס 1992 הייתה אררט שותפה זוטרה בפרשה הידועה כ"קרטל חברות הביטוח". הממונה על ההגבלים העסקיים החליט אז להעמיד לדין רק את החברה המובילה בכל קבוצה ואת מנכ"לה, ולא את החברות-הבנות. לכן, הועמדו לדין רק כלל ביטוח והמנכ"ל שלה רימון בן שאול (שנאלץ לפרוש בעקבות המשפט). אררט ופיני כהן יצאו בשלום.

קבוצת דוידוף, ועוד פעילות בביטוח

גם לאחר פרישתו של כהן מאררט, המשיך לשמור על קשר עם עולם הביטוח, עד היום. פיני כהן שותף זה שנים רבות בסוכנות הביטוח דוידוף, אחת הגדולות בענף ביטוחי חיים. כהן הוא בעל 12% ממניות החברה, ומכהן כיו"ר שלה. השותף הבכיר שלו בדוידוף הוא עמיל הביטוח האנגלי המוביל האודן. לעיתים קרובות אפשר לראות את פיני כהן אורח כבוד ומשתתף בכינוסים גדולים של ענף הביטוח, באחרונה, לפני שבועיים, בוועידת "עדיף" על נושאי פנסיה. הוא שומר על קשר אישי עם בכירים בענף הביטוח.

באמצע שנות התשעים כיהן פיני כהן כמשנה למנכ"ל רב בריח, חברה שגם היא קשורה לענף הביטוח (חברות ביטוח נותנות הנחה בפרמיה למי שמאבטח ברמה גבוהה את הדירה והעסק). מאוחר יותר כיהן כמנכ"ל חברת התיירות והשכרת הרכב אלדן. באמצע 1998 "שלף" אותו לב לבייב מאלדן, ולהפתעת רבים מינה אותו למנכ"ל אפריקה-ישראל להשקעות.

שמונה שנים בראש אפריקה-ישראל

לבייב היה ונשאר בעל עין חדה לאיתור מנהלים מוצלחים. פיני כהן, שכמעט שלא עסק קודם לכן בנדל"ן, למד את הנושא בשקידה, והפך את אפריקה-ישראל לגורם מוביל בענף הנדל"ן. הוא הביא את הקבוצה לרווחיות, רכש חברות חדשות והרחיב מאוד את הפעילות במזרח אירופה. במקביל, היה גם יו"ר חברות-בנות של הקבוצה. יש אומרים שהיה המנכ"ל המוצלח ביותר של החברה בכל שנותיה, בצידו של המנכ"ל המיתולוגי שלמה גרופמן. אגב , שניהם, כהן וגרופמן, הם כהנים, וכמוהם גם יורשו של פיני כהן. איזי כהן.

במאי 2006 פורסם במפתיע, שפיני כהן פורש מאפריקה-ישראל, אחרי שמונה שנים מוצלחות. מדוע? היו שמועות ורכילויות, אבל הסבר רשמי וממשי לא נמסר עד היום. כהן פרש עם מצנח כספי מעולה. עובדה: חודשיים לאחר פרישתו מכר מניות של אפריקה-ישראל ב-45 מיליון שקל.

אלעד, אמריקה-ישראל, אלדן

עם מוניטין כמו שלו, לא התקשה פיני כהן לקבל הצעות עבודה מחברות מובילות. כמעט מיד לאחר פרישתו מונה למנכ"ל אלעד, זרוע השקעות הנדל"ן הפרטיות של יצחק תשובה. במקביל, נכנס גם לפעילות התנדבותית, ומונה ליו"ר קרן הידידים של בית החולים רבין (בילינסון). תפקיד זה שלוב, מן הסתם, בתרומה ניכרת לבית החולים.

במאי 2009 פרש כהן מאלעד, גם זאת במפתיע. אך במקרה זה, התבררה הסיבה כמעט מיד: פיני כהן קנה מהמהנדס דני מריאן את מניותיו, 30 אחוז, בחברת הנדל"ן אמריקה-ישראל, והפך לשותפו של שמשון הראל. עולם קטן: הראל ומריאן היו בעבר בכירים באפריקה-ישראל. כהן שילם בעד המניות משהו בין 36 ל-45 מיליון שקל. אמריקה-ישראל היא אחת מחברות הבנייה למגורים המובילות כיום.

מדוע נכנסת לאמריקה-ישראל?

כהן הסביר בזמנו: "כל השנים הייתי שכיר, אומנם בעמדות בכירות. מגיע הרגע, שבו אתה רוצה לקחת חברה, להפוך אותה לחברת השקעות, כשאתה חלק מהבעלים".

עברה שנה, ופיני כהן הפתיע שוב, כשמונה ליו"ר אלדן – כן, אותה אלדן שאותה ניהל בעבר. המינוי קשור לתוכניתם של בעלי החברה להנפיק מניות בבורסה. אולם ההנפקה לא יצאה לפי שעה לפועל. כהן ממשיך לכהן כיו"ר, והחברה ממתינה לימים טובים יותר בשוק ההון.

קרן נוי גייסה 2.4 מיליארד שקל

עתה אנחנו מגיעים לעסקות הגדולות באחרונות של פיני כהן ושותפיו. באפריל 2011 יזמה קבוצת חברות את הקמתה של "קרן נוי להשקעות בתשתית ואנרגיה". ב-1 במאי 2011 גייסה הקרן 486 מיליון שקל – יותר ממה שתכננה - למימון השקעות ראשונות. החברה גייסה סכומים נוספים. הציבור יודע, רשמית, על גיוס 780 מיליון שקל. אולם למעשה, גייסה החברה עד היום 2.4 מיליארד שקל - כ-1.6 מיליארד שקל למימון רכישת 49% מכביש חוצה ישראל, באוקטובר אשתקד, וכ-800 מיליון שקל בהשקעות אחרות.

גם משקיע פרטי, גם יו"ר

פיני כהן עצמו השקיע בקרן (יחד עם שותפיו רן שלח וגלעד בושביץ) 6 מיליון שקל, ונבחר ליו"ר פעיל. הבעלות על החברה היא בידי 24 משקיעים וחברות, כמעט כולם משוק ההון והביטוח. המשקיע הגדול ביותר היא כלל ביטוח, המחזיקה 38% מהמניות. משקיעים אחרים הם מנורה, הפניקס ושלמה אליהו. למעשה, השליטה בקרן נוי היא של חברות ביטוח. הנה כי כן, פיני כהן וענף הביטוח ממשיכים ללכת שלובים יד ביד. בעבר היה כהן מנכ"ל אררט, כשכיר, ועתה הוא שותף , כיזם, עם החברה-האם! משקיעים קטנים יותר הם אלטשולר-שחם, ילין-לפידות ואקסלנס.

בינואר השנה רכשה קרן נוי 36% מתחנת הכוח הסולארית של קיבוץ קטורה שבנגב, ב-15 מיליון שקל. לפני חצי שנה רכשה עוד 5 תחנות כאלו, בקיבוצים בנגב, ב-75 מיליון שקל נוספים. לאחר מכן רכשה 20% מפרויקט המטרונית (אוטובוס רב-קיבולת הנע במסלולים מיוחדים) בחיפה. בימים אלו הגיע תורה של העסקה הגדולה בכולן – רכישת 26.6% מחברת "מבט לנגב", שתבנה את קריית ההדרכה של צה"ל בנגב.

מנרב, של אברהם קוזניצקי, זכתה במכרז שהוציא משרד הביטחון. מהר מאוד הצטרפו גם קבוצת אלקטרה והאחים זיסאפל. לפני כשלושה חודשים, בספטמבר, הפתיעו פיני כהן והקרן, בהצטרפות לפרויקט הענק. הקרן משקיעה בחברת היזום 97 מיליון שקל בהלוואות בעלים, וכן נותנת ערבויות ביותר מ-30 מיליון שקל. קרן נוי גם תהיה שותפה ב-12% בחברת הניהול של קריית ההדרכה.

מדוע נכנסתם להשקעה כה גדולה?

כהן: "זהו פרויקט מרתק וארוך טווח – הקריה תיבנה במשך שלוש שנים וחצי, וינוהל על-ידי חברת הניהול של היזמים במשך 21 שנים וחצי נוספות. זו פעם ראשונה שמשרד הביטחון מקדם פרויקט כה גדול בשיטת ה-BOT (היזם משקיע, מנהל תמורת דמי שכירות, ובסוף התקופה מעביר את הנכס למדינה). הבנייה היא החלק הפשוט, והניהול השוטף במשך שנים רבות הוא האתר האמיתי".

חמש ההשלכות של קריית ההדרכה
דגם עיר הבה"דים

פיני כהן מונה חמש השלכות עיקריות של בניית קריית ההדרכה:
  • העברת הצבא לנגב – "שמונה בסיסי צה"ל, וגם המדרשה לרבנים צבאיים, יעברו ממרכז הארץ לבסיסים מרווחים ומודרניים בנגב. יחד איתם יעברו 11,000 חיילים. אם הניסיון הזה יצליח, יעביר משרד הביטחון לאחר מכן גם את בסיסי המודיעין והתיקשוב";
  • בינוי הנגב ופיתוחו – "העברת הבסיסים תביא לתנופה בחלקים גדולים של הנגב. אלפי דירות, מרכזים מסחריים, בתי ספר, גני ילדים, מפעלי תעשיה (מזון, תחמושת), חברות הסעה, ייבנו ויפעלו בנגב. עשרות משפחות כבר עברו, למשל, לירוחם, ובעקבותיהן יגיעו מאות";
  • מגרשים במרכז הארץ – "צה"ל יפנה מגרשים יקרים באזור תל אביב, ועליהם אפשר יהיה לבנות בעתיד רבבות דירות. הדבר יגדיל את הצע הדירות ועתיד להביא להוזלתן" (איש הנדל"ן מדבר כאן);
  • הקלה על תקציב הביטחון – "עיקר ההשקעה תיעשה על ידינו - ארבעה יזמים פרטים";
  • "שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין משרד הביטחון לבין יזמים פרטיים. כל יעול וחסכון יגדיל את הרווחים, ולכל הצדדים יהיה עניין משותף בכך".

מה הלאה?

כהן: "אנחנו מנהלים משא-ומתן להיכנס כשותפים בתחנת הכוח שתבנה החברה לישראל ברמת חובב. נשקיע 200 עד 250 מיליון שקל".

פיני כהן, הנשוי לפנינית (לשעבר בכירה בחברת התיירות אופיר טורס), עוד לא אמר את המילה האחרונה, לא רק בהשקעות פיננסיות. לא רבים יודעים שפיני כהן הוא גם יו"ר אגודת הידידים של מכון מאיר, ישיבה ירושלמית גדולה המיועדת בעיקר לחוזרים בתשובה. זאת, לאחר שהבן (לזוג יש גם בת) החליט לחזור בתשובה, והדבר השפיע על המשפחה.

תאריך:  28/12/2012   |   עודכן:  28/12/2012
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פיני כהן: יש חיים אחרי אפריקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשעבר בביקורת הדרכונים בעת שנכנס לישראל, אמרה השוטרת לאפשין אליאן שהיא לא חייבת להחתים את דרכונו. הוא לא הבין. "נולדת באירן", אמרה לו, "למרות שהדרכון הולנדי, אתה גם אירני, והטבעת חותמת ישראלית בדרכונך היא עבירה קשה באירן". אליאן התעשת וענה מייד: "לא, בבקשה, החתימי את דרכוני. זה כבוד להיות בישראל".
28/12/2012  |  דרור אידר  |   כתבות
מרדכי מנחם קפלן, מייסד הזרם הרביעי ביהדות – 'התנועה ליהדות מתחדשת' (Reconstructionist Movement) – נולד לאביו הרב ישראל ולאמו אנה קפלן בוילנה בשנת 1881 ונפטר בארה"ב בשנת 1983. במהלך 102 שנות חייו, יצר קפלן משנה הגותית ייחודית הפרושה בספרים ומאמרים רבים, היה מורה למדרש ואמנות הדרשה בבית המדרש לרבנים (JTS) ולימד באוניברסיטת 'קולומביה'.
27/12/2012  |  נדב ברמן-שיפמן  |   כתבות
יושבת-ראש מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' זוקפת לזכותה שם טוב, אומץ לב וכושר ארגוני שאותם הקרינה במהלך שנות פעילותה הפוליטית. הערך המוסף של שלי היה, ללא ספק, הצלחתה להשתלט על מפלגת העבודה ולעצב אותה מחדש בצלמה ובדמותה. שלי נהנית, משום מה, ממעמד של "פרה קדושה" בעל חסינות במרבית כלי התקשורת בזכות עברה המקצועי המרשים וקשריה המסועפים. אבל שלי הפכה לאתרוג מזן מוגן מסיבות נוספות.
27/12/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
התחנה המרכזית החדשה בירושלים ברחוב יפו מול בנייני האומה נפתחה לפני למעלה מעשר שנים בספטמבר 2001. כבר בשנים הראשונות לפתיחתה הועלו ונשמעו תלונות על איכות האוויר בתחומה. נוסעים ועובדים בתחנה התלוננו, לא פעם, כי בזמן שהותם בתחנה הם חשו בכאבי ראש, בקשיי נשימה ובתופעות לוואי נוספות המאפיינות חשיפה לזיהום אוויר חריג. גם מבלי להיות מומחה גדול לנושא איכות האוויר, ברור לכל בר-דעת, כי מאות האוטובוסים הבין-עירוניים הבאים ויוצאים מדי יום בשערי התחנה והפולטים עשן ופיח המכילים חומרים מזהמים למיניהם, בשילוב העובדה שהתחנה נמצאת בתוך מבנה סגור, כולל רציפי התחנות הבין-עירוניות, ולא מאווורר דיו - מהווה חממה ומצב ואידיאלי להיווצרות גזים רעילים וזיהום אוויר משמעותי.
27/12/2012  |  אלי אלון  |   כתבות
מים רבים זרמו בים התיכון מאז הוקם, עם הכרזת המדינה, שירות הביטחון הכללי, בראשותו של איסר (הלפרין) הראל המיתולוגי. מאחורי סמלו, "מגן ולא ייראה", פועל השירות במחשכים, כשהוא מתמקד בריגול נגדי ובמעקב אחר פעילות חתרנית במגזר הערבי, כמו במגזר היהודי, לצד אבטחת אישים ומוסדות חיוניים בישראל ובנציגויותיה מעבר לים.
27/12/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il