|   15:07:40
דלג
  יאיר שלג  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

גילה את אמריקה

הרב יובל שרלו שב מסיור בארה"ב, ושיתף את תלמידיו במסקנותיו הקוראות לחשיבה מחודשת על היחס הראוי לתנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות. רבני צהר מיהרו להסתייג, נציגי הרפורמים הזדרזו לברך, ורבים מעריכים כי סוגיות אלו יזכו לעיסוק גובר בכנסת הבאה. הרב שי פירון: "אנחנו בתחנת זמן שבה כלל יחסי הדת ומדינה חייבים לעבור בחינה מחדש"
07/01/2013  |   יאיר שלג   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הרב יובל שרלו [צילום: פלאש 90]

הרב שרלו: דבריי על הרפורמים סולפו
עידן יוסף
ראש ישיבת ההסדר בפתח תקוה מבהיר כי הוא מתנגד להכרה ברפורמה, וכי כל דבריו עלו כשאלה ביחס ליהודים בחו"ל
לרשימה המלאה

   איתמר לוין
הרב שרלו נגד השרלטנים

באופן מעניין, את הסקנדל התורן בסוגיית היחס בישראל לזרמים הלא-אורתודוקסיים לא חולל אחד ממנהיגי הזרמים הללו, אלא דווקא רב אורתודוקסי למהדרין. הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח-תקווה ומראשי ארגון רבני צהר, חזר לאחרונה מביקור בארה"ב והחליט לשתף את תלמידי הישיבה שלו בהתלבטות לגבי הצורך לשנות את היחס לזרמים הליברליים בשני מובנים: האחד - הבחנה בין העמדה ההלכתית, שתמשיך להיות שוללת כלפיהם, לבין הצורך של המדינה להכיר בזרמים, בגיור שלהם, במתן תקציבים לפי גודלם, וכדומה. המובן השני דרמטי עוד יותר: הרב שרלו ביקש לבחון, על-פי העיקרון "עת לעשות לה' הפרו תורתך" - שהוא עצמו מודה שמעולם לא הפעיל בעבר כשיקול הלכתי - את שינוי היחס ההלכתי עצמו בסוגיות כמו היחס להיתר של רבנים קונסרבטיבים לנסוע לשבת לבית-הכנסת, צירוף יהודים רפורמים למניין, וסוגיית הגיור עצמה.

הרב שרלו נימק את מחשבותיו החדשות בשני נימוקים: התרחקותם של יהודי ארה"ב מישראל, הנובעת לדבריו גם בשל יחסה של מדינת ישראל לזרמים המהווים את רובה של היהדות הזו, וכן תופעת ההתבוללות עצמה, וממילא הצורך לקרב את "המועמדים להתבוללות".

דבריו של הרב שרלו חוללו סערה לא קטנה. ארגון צהר עצמו פרסם הודעת הבהרה שבה הדגיש כי "הארגון מתנגד להכרה רשמית של מדינת ישראל בזרם הרפורמי, בגיוריו או בדרכו", וכן הודגש שגם הרב שרלו עצמו ציין שדבריו הם בבחינת הרהור בקול, ולא מסקנה סופית או פסיקה הלכתית. עו"ד דב הלברטל, מקורבו של המנהיג המנוח של העולם החרדי, הרב יוסף אלישיב, תקף את דברי הרב שרלו בחריפות בוטה: "שרלו וחבורתו, כולל שי פירון (מראשי 'צהר', שרץ כיום כמס' 2 ברשימתו של יאיר לפיד, י"ש) וארגון צהר, הם עצמם רפורמים. הם סכנה יותר גדולה לעם היהודי מאשר הרפורמים. הרפורמים ידוע מי הם, הם 'תינוקות שנשבו'. רבני צהר 'שנו ופירשו' (למדו את הדרך הנכונה ובכל זאת סטו ממנה. י"ש)".

הסערה גרמה לרב שרלו לפרסם הבהרה באתר הישיבה, ולפיה עמדתו ההלכתית השלילית ביחס לרפורמה נותרה בעינה, וכל שביקש להציע - כבסיס לבחינה והתלבטות, ולא כמסקנה סופית - הוא בדיקה הלכתית פרטנית של מדיניותם, מה ניתן לקבל ומה לא, וכן אפשרות להבחין בין יחס ההלכה ליחס המדינה כלפיהם. למרבה הצער, הסערה לא אפשרה לבחון בפרוטרוט, לצורך כתבה זו, את עמדות הרב שרלו וארגון צהר ביחס לנושא. הרב שרלו לא הגיב לכל הניסיונות לאתרו לצורך הכתבה, ואילו הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון צהר, סירב במפורש להתראיין, מתוך מגמה לתת לסערה לחלוף ומחשש להחריפה.

רק כ-10% אורתודוקסים

האירוע הנקודתי שהביא את הרב שרלו לכתיבת המאמר התחולל לפני שבועות אחדים בניו-יורק, והוא מעניין לא פחות מדברי הרב שרלו עצמם. לקראת הבחירות לרבנות הראשית בישראל, שאמורות להתקיים בחודשים הקרובים, פרסם 'הוועד היהודי-אמריקני', אחד הארגונים החשובים ביהדות ארה"ב, מסמך מפורט מאת דב זקהיים (יהודי אורתודוקסי, לשעבר סגן שר ההגנה שעמד בראש המתנגדים לפרויקט מטוס הלביא של ישראל והביא לביטולו. כיום מראשי 'הוועד') ובו קריאה לשינוי דרמטי באופייה של הרבנות.

למרות המסורת האמריקנית הברורה של הפרדת דת ומדינה, זקהיים דווקא לא דרש את ביטול הרבנות הראשית לישראל, אלא את שינוי אופייה למתכונת הרבנות הנהוגה בבריטניה: גוף המבטא את היהדות באופן ייצוגי-ציבורי מכובד, ומעניק פסיקות לאלה המעוניינים בכך, אך ללא מעמד מחייב ברמה הלאומית. את פרסום המסמך ליווה 'הוועד' בכנס מיוחד, שאליו הוזמנו כ-50 אישים מארה"ב ומישראל, ביניהם גם הרב שרלו, ובו הושמעו כצפוי דברי ביקורת חריפים כנגד הרבנות ועמדותיה.

עצם פרסום המסמך וקיום הכנס מהווים כמובן עליית מדרגה ברמת המרד של הממסד היהודי-אמריקני כנגד המצב הדתי בישראל. הם מעידים על כך שיהדות ארה"ב אינה מוכנה עוד להסתפק בביקורת מזדמנת על הרבנות או בפעילות לביטול חוקים שיחריפו עוד יותר את המצב מבחינתה, אלא מתכוונת להתייחס באופן שוטף ליחסי דת ומדינה בישראל כנושא שעל סדר היום שלה. זה מן הסתם מה שעמד ביסוד מחשבותיו החדשות של הרב שרלו.

ברקע הדברים עומדים שני נתוני יסוד: מצד אחד, הרוב המוחלט של יהדות ארה"ב אינו אורתודוקסי. שיעור האורתודוקסים שם עומד על כ-10% בלבד. הוא אומנם במגמת עלייה, בעיקר בשל שיעורי ילודה גבוהים ושיעורי התבוללות גבוהים בזרמים האחרים, אבל עדיין מדובר על מיעוט מובהק. מצד שני, הדור הצעיר בקרב יהודי ארה"ב לא רק הולך ומתבולל (מעל 50% נישואי תערובת בקרב הצעירים), אלא גם הולך ומתרחק מישראל, והדבר מיוחס, בין היתר, גם ליחסה השלילי של המדינה ושל הממסד הדתי שלה לזרמים הליברליים: התנגדות להכרה במערכות הנישואים והגיור של הזרמים; הימנעות מתקצוב שוויוני; מעצרים חוזרים ונשנים של 'נשות הכותל', המבקשות להתפלל ליד הכותל בטליתות, וכדומה.

למה לעצור את נשות הכותל?

העיתונאי שמואל רוזנר, המתמחה ביהדות ארה"ב ואף מכהן כעמית מחקר בנושא זה ב'מכון למדיניות העם היהודי' (מכון מחקר שהוקם על-ידי הסוכנות היהודית), אומר בהקשר זה: "כל המודל הישראלי של יחסי דת ומדינה אינו מובן ואינו מקובל בארה"ב, אפילו לא על-ידי רבים מהאורתודוקסים. בארה"ב קיימת הפרדה מוחלטת בין דת ומדינה, שהיהודים, כמיעוט דתי, הם הלוחמים הקנאים ביותר לשימורה. הם מתקשים לקבל שבישראל לא רק שאין הפרדה כזו, אלא שהמדינה מעניקה העדפה, ובנושאים קריטיים מסוימים אפילו בלעדיות, לתפיסה דתית מסוימת. היחס המתנכר של ישראל ליהדות הנקראת פרוגרסיבית מטריד קבוצות גדולות ביהדות ארה"ב - במיוחד את אלה שכן אכפת להם מישראל. מי שממילא לא אכפת לו מישראל לא מוטרד מעמדותיה כלפי הזרמים הלא אורתודוקסיים. קורים בתחום הזה גם דברים שלא ניתנים כלל להסבר או הגנה מבחינת היהודים האמריקנים. אם למישהו יש תלונות על המחסומים ביו"ש עוד ניתן להסביר לו את הנימוקים לכך. אבל אי-אפשר להסביר לו למה 'נשות הכותל' נעצרות במשטרה מדי ראש חודש".

רוזנר אומר שכבר לא מדובר רק בסוגיה כללית של 'זיקת יהדות ארה"ב לישראל' בעקבות היחס הלא-סובלני לזרמים הליברליים, אלא בתהליך שבו הביקורת כבר מגיעה ללחצים פוליטיים ישירים: "כשגובש 'חוק רותם' [חוק שהציע יו"ר ועדת החוקה בכנסת היוצאת, ח"כ דוד רותם, ובו לגיטימציה לגיור של כלל רבני הערים לצד עיגון בחוק של מעמדה הבלעדי של הרבנות בתחום הגיור, באופן שיבטל את הכרות בג"ץ בגיורים לא-אורתודוקסיים. י"ש] היה לו רוב בקואליציה, אבל ברגע אחד ראש הממשלה התקפל. זה היה הרגע שבו חברת קונגרס יהודייה קונסרבטיבית צלצלה לביבי ואמרה לו בפשטות: בקהילה שלי מאוד מוטרדים מהחוק הזה. זה הספיק לביבי כדי להתקפל, מפני שאותה חברת קונגרס, ניטה לואי, היא במקרה יו"ר תת-ועדת ההקצבות לענייני חוץ בקונגרס. זו הוועדה שאחראית על כל סיוע החוץ, ובכלל זה לישראל. בעקבות השיחה הזו ביבי מינה את נתן שרנסקי לעמוד בראש ועדה ש'תבחן מחדש' את החוק, והחוק למעשה נקבר קבורת חמור".

באופן פרקטי, אומר רוזנר, "אני הייתי משנה את כל יחסי הדת והמדינה בישראל, קודם כול מנימוקים עקרוניים של חופש הדת אצלנו ולא רק מבחינת יחסינו עם יהדות ארה"ב. אבל בשלב ראשון ראוי לשנות מיידית לכל הפחות את אותם דברים שלא קשורים לשינוי חוקי עקרוני, אלא סתם נוגעים ליחס ראוי לזרמים. אין הרי שום סיבה חוקית למנוע מ'נשות הכותל' להתפלל כרצונן ליד הכותל, כשם שאין שום סיבה שלא לאפשר לרב, או רבה רפורמית, לשאת למשל את תפילת 'אל מלא רחמים' בטקסים ממלכתיים. גם שינוי סמלי כזה יכול לחולל המון".

רבנות מכילה

הרב יעקב אריאל:
"הרפורמה היא דת לא יהודית שהתחילה כחיקוי לנצרות, ולכן עם הרבייס שלה אין לנו מה לדבר. אני מתפלא על הרב שרלו, שיושב פה בארץ ומתיימר להבין את יהדות ארה"ב. היו שם רבנים גדולים, כמו הרב סולובייצ'יק, שהכירו מקרוב את המצב ולא התירו שום שיתוף פעולה עם הרפורמים"

בספטמבר 2008 יזמה ממשלת אולמרט הכנת מסמך מדיניות כולל ביחס לתפוצות - חיזוק זהותן היהודית וחיזוק זיקתן לישראל. בראש הצוות שהכין את הדוח עמד מאיר קראוס, בעצמו שומר מצוות ולשעבר מנהל הישיבה התיכונית באפרת. קראוס מספר שהצוות ראיין כ-350 אישים בישראל ובתפוצות: "בין היתר שאלנו מה מקרב ומה מרחיק אנשים מישראל. שני דברים בלטו במיוחד: היחס בישראל כלפי המיעוטים ואופן ההתנהלות הכולל ביחס לקונפליקט עם הפלשתינים, וסוגיית חופש הדת - העובדה שאי-אפשר לקיים כאן אורח-חיים דתי באופן חופשי, לפי אמונתו של כל יהודי".

על-רקע זה, יש גם לא מעט רבנים אורתודוקסים, במיוחד כאלה שבאו בעצמם מארה"ב, המקבלים ברמה זו או אחרת את כיווני המחשבה של הרב שרלו. כך למשל הרב שאול פרבר, ראש מכון 'עתים', שנוסד במגמה לקרב את הציבור בישראל לעולם החגים אבל בפועל הפך לכתובת מרכזית לסיוע בעמידה מול הממסד הדתי: "גם אם מי שאומר 'הרפורמים הם מחוץ לגדר' מכוון לא להם עצמם אלא לגיורים ולנישואים שלהם, זה נתפס בפועל כהוצאה מחוץ לגדר של רוב יהודי העולם. בכנסת ישראל יש אנשים שברגע שיהודי רפורמי מתחיל לדבר הם יוצאים מהחדר. אילו זה היה קורה ליהודי בכל מקום בעולם, היינו זועקים בחריפות על אנטישמיות. העולם היהודי לא יוכל לשרוד במתכונתו הקיימת, אם יימשכו כל הזמן הוויכוחים על 'מי בפנים ומי בחוץ'. או שיהיה פיצול טוטאלי, שלדעתי רוב האורתודוקסים מכוונים אליו, כך שבסופו של דבר רק מי ששומר מצוות באופן אורתודוקסי יוגדר יהודי, או שתהיה קבלה של כל היהודים".

פרבר בעד ההבחנה שהעלה הרב שרלו, בין עמדת ההלכה ליחס המדינה: "המדינה צריכה לאפשר לרפורמים להתחתן כרצונם, ובפועל ממילא הגיורים שלהם כבר מתקבלים. אדרבה, אנחנו עכשיו מנהלים עתירה לבג"ץ להכיר גם בגיורים אורתודוקסיים פרטיים, כפי שהוכרו הגיורים הרפורמיים".

הרב שלמה ריסקין, רב היישוב אפרת שגם הוא כידוע עולה מארה"ב, זהיר יותר. המצב הרצוי מבחינתו היה המשך הדומיננטיות האורתודוקסית, תוך אימוץ מצידה של מדיניות מכילה יותר: "אנחנו צריכים רבנות ראשית אורתודוקסית, אבל כזו שתכיל את כלל היהודים, ברוח בית הלל וברוח ההבחנה ההלכתית בין לכתחילה ובדיעבד. יש הרי חומרות שבכלל לא קשורות להלכה: הגיעה אליי אישה שלא רצתה כלל לטבול לפני החתונה, ואני שכנעתי אותה לטבול בים במקום במקווה. אין בזה שום בעיה הלכתית, אבל במועצה דתית מסוימת לא רצו לקבל אותה. אז במצב הקיים ברבנות, בוודאי שהייתי שוקל את הצעת הרב שרלו להפריד בין יחס ההלכה לרפורמה לבין העמדה המכילה של המדינה".

אשר למחשבות על שינוי היחס ההלכתי עצמו לעמדות שנקטו הזרמים, כאן הרב ריסקין זהיר עוד יותר: "יש לנו עכשיו אפשרות לבחון מה חוללו השינויים הללו והאם הועילו למעמד הדת. לדעתי, ממרחק של 50 שנה, ההיתר של נסיעה לבית-כנסת בשבת או ההיתר לקיים קבלת שבת בשעה מאוחרת יותר בחודשי החורף כדי לאפשר לאנשים לעבוד מאוחר יותר בימי שישי, הוא שגמר בסופו של דבר את התנועה הקונסרבטיבית, וגרם לכך שבסופו של דבר אין שבת אצלם בקהילות. יש שינויים סגנוניים שהועילו, כמו דרשות באנגלית או הפניות בתוך התפילה, אבל השינויים בהלכה לא יצרו את מה שחשבו שיקרה, ורק הזיקו".

התרחקות והתבוללות

יזהר הס, 'התנועה המסורתית':
"דבריו המקוריים של הרב שרלו הם בעיני סוג של 'הלכה נבואית'; דברים אמיצים על העת הזו, שמחייבת שידוד מערכות בחשיבה האורתודוקסית. גם היה יפה בעיניי שהוא לא הסתפק בטעמים הפרקטיים של היחסים בין מדינת ישראל ויהדות ארה"ב, אלא דיבר גם באופן עקרוני: 'מאבק על כל שעל מארץ ישראל כן, ומאבק על כל יהודי לא?'"

הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת-גן ומבכירי הזרם המרכזי של רבני הציונות הדתית (בעצמו מכהן כנשיא ארגון צהר), ביקורתי עוד יותר: "צריך להבחין בין המאסות של הציבור הרפורמי לבין הרפורמה כתופעה והמנהיגות שלה. הציבור הרפורמי הרחב הוא כמובן ציבור יהודי שיש לקרב אותו ככל יהודי. הרפורמה היא דת לא יהודית שהתחילה כחיקוי לנצרות, ולכן עם הרבייס שלה אין לנו מה לדבר. אפשר לשתף איתם פעולה בנושאים שנוגעים לצד הלאומי, כמו בתחום הציונות או המאבק בשעתו למען יהודי ברית המועצות, אבל בוודאי שלא בפן הדתי, ואין מה לבחון שינויים בעניין זה".

גם את ההבחנה שהציע הרב שרלו, בין עמדת ההלכה לעמדת המדינה, דוחה הרב אריאל: "זו בעצם הפרדת הדת מהמדינה. אנחנו נקבל שהמדינה תפסוק דברים בתחום הדתי בניגוד להלכה?". הוא גם דוחה את ההנמקה שהדברים נועדו למנוע משבר עם יהדות ארה"ב: "אני מתפלא על הרב שרלו, שיושב פה בארץ ומתיימר להבין את יהדות ארה"ב. היו שם רבנים גדולים, כמו הרב סולובייצ'יק, שהכירו מקרוב את המצב ולא התירו שום שיתוף פעולה עם הרפורמים".

מנגד, נציגי הזרמים הליברליים בארץ כמובן מרוצים מהכיוון שהתווה הרב שרלו. הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת (הרפורמית) בישראל, מייחס חשיבות מיוחדת לא רק לעצם הדברים אלא גם למיקומם: "בעיניי זה משמעותי שהרב שרלו כתב את הדברים לא במאמר ב'הארץ', כמין ניסיון לרצות את הציבור הליברלי, אלא דווקא במאמר באתר הישיבה, בפנייה לציבור שלו, מתוך הבנה לעומק של הצורך להכשיר את הקרקע לשינוי העמדות הדתיות בנושא".

גם יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית (הקונסרבטיבית) בישראל, אומר: "דבריו המקוריים של הרב שרלו הם בעיני סוג של 'הלכה נבואית'; דברים אמיצים על העת הזו, שמחייבת שידוד מערכות בחשיבה האורתודוקסית. גם היה יפה בעיניי שהוא לא הסתפק בטעמים הפרקטיים של היחסים בין מדינת ישראל ויהדות ארה"ב, אלא דיבר גם באופן עקרוני: 'מאבק על כל שעל מארץ ישראל כן, ומאבק על כל יהודי לא?'. יש כאן קבלה עקרונית של כל יהודי". להערכתו, "גם אחרי הנסיגה המסוימת של הרב שרלו מהדברים הראשונים, מה שייזכר לדורות הם הדברים המקוריים".

שאלה מעניינת היא בכל זאת ברמה הפרקטית: האמנם שינוי העמדה הדתית בישראל, וביטול הבלעדיות האורתודוקסית, אכן ישפיעו על יחסי יהדות ארה"ב וישראל, קל-וחומר על שיעור ההתבוללות, או שאלו ניזונים מתהליכי עומק פנימיים שאין להם קשר למעמד הזרמים בישראל? דווקא קריב מודה שלדעתו אין קשר דרמטי בין הסוגיות: "ההתרחקות של הדור הצעיר ביהדות ארה"ב מישראל לא נובעת לדעתי בעיקרה מהכיבוש או מיחסי דת ומדינה, אלא מתהליך טבעי של ההתרחקות של כולנו מהאירועים המכוננים של השואה והקמת המדינה, שבנו בשעתו את הקשר העמוק בין ישראל והתפוצות.

"אבל דווקא מכיוון שיש תהליך שחיקה משמעותי וטבעי, יש אינטרס מובהק לישראל להתמודד איתו ולהאט אותו, ולא לפגוע בו עוד יותר. גם בעניין ההתבוללות - מי שחושב ששינוי היחס של ישראל לזרמים הליברליים ישפיע באופן דרמטי על שיעורי ההתבוללות כמובן שיתאכזב. אבל הוא כן יאפשר לישראל לשחק תפקיד משמעותי בעיצוב עולמם היהודי של יהודי התפוצות; למלא את התפקיד של 'מרכז רוחני' שעליו חלם אחד-העם, שהמדיניות הישראלית הנוכחית לא מאפשרת".

גם קראוס מדבר באופן דומה: "אין ספק שיש שחיקה טבעית של מידת הזיקה של יהדות ארה"ב לישראל, שנובעת מכך שאנחנו לא בדור של הקמת המדינה או של ימי החרדה שלפני מלחמת ששת הימים. אבל משמעות השינוי היא שהדור הצעיר של יהדות ארה"ב בוחן את ישראל בחינה עניינית, בלי מחויבות אוטומטית, כמו לקרוב משפחה: אם יש לו שם טוב, אני גאה בו ורוצה להיות מחובר אליו. אם אין לו שם טוב, אני לא רוצה קשר איתו. מכיוון שלרוב הצעירים היהודים-אמריקנים יש ערכים הומניסטיים-ליברליים, משמעת הדבר היא שככל שישראל מתרחקת מן הערכים הללו, יש פחות רצון להיות מזוהים איתה".

שינוי הסטטוס קוו?

הס מעריך שהכנסת הבאה אכן תפעל באופן משמעותי יותר לשינוי הסטטוס-קוו בתחום דת ומדינה, ובכלל זה מעמד הזרמים הליברליים: "אני מזהה חתירה לכיוון הזה בכל המפלגות החילוניות, כולל בליכוד. הסיבה היא שהמחנה הפלורליסטי בישראל התחזק, וכיום כחצי מיליון אנשים מזהים את עצמם עם תפיסות כאלה, והם נמצאים בכל המחנות והמפלגות. יש לנו כיום קהילות גם בהתנחלויות, כמו במעלה-אדומים ואלפי-מנשה, וגם בליכוד יש היום קולות שמוטרדים ממגמות ההקצנה הדתית".

סיבה נוספת להערכה בנוגע לעיסוק מוגבר של הכנסת הבאה בשינוי דפוסי דת ומדינה היא דווקא כניסתם ההולכת וגדלה של ח"כים דתיים למפלגות כלליות. בניגוד למפלגות הדתיות, שהאג'נדה שלהן עסקה בשימור הסטטוס-קוו - אם לא בהעצמת החקיקה הדתית - הרי האג'נדה הייחודית של הדתיים במפלגות הכלליות נוגעת מלכתחילה לשינוי הדפוסים הקיימים ביחסי דת ומדינה והצגת עמדות ליברליות יותר בתחום זה. בהקשר זה מציין הס מפגש שקיימו לאחרונה ראשי תנועתו עם הרב שי פירון. מתוך הבנה שסוכמה בין הצדדים נמנע הס מלפרט את תוכן השיחה וההבנות שהושגו, אבל מציין ש"פירון דיבר הכי מתון ששמעתי אי-פעם מהרבנות האורתודוקסית".

הרב שי פירון עצמו נמנע גם כן מלפרט את תוכן השיחה, אבל אומר ש"פגשתי אנשים שלא פגשתי מעולם, וזו הייתה שיחה חשובה ומרתקת כשלעצמה. אנחנו בתחנת זמן שבה כלל יחסי הדת ומדינה חייבים לעבור בחינה מחדש".

אתה רואה את הח"כים הדתיים במפלגות החילוניות מובילים את תהליך שינוי הסטטוס-קוו - כשם שכל השיח בתחום הזה מובל כיום על-ידי חוגים דתיים ליברליים, ולא על-ידי חילונים כבעבר?

הרב פירון: "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים, ולכן ברור שהמפלגות הדתית לא מתאימות לשינוי הדפוסים בתחום הזה. אני לא יודע ביחס לכלל הח"כים הדתיים במפלגות הכלליות. אני בהחלט רואה את עצמי כמוביל שיח חדש בתחום הזה. אני רואה את עצמי כמי שהולך לטפל בהגמוניה הליטאית בתחום הגיור, בהכנסת נשים דתיות לוועדה למינוי דיינים, ועוד".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/01/2013   |   עודכן:  07/01/2013
יאיר שלג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גילה את אמריקה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואל קורנבלום
7/01/13 19:59
 
ציוני-חילוני
8/01/13 10:05
2
אורי חיים
8/01/13 08:07
3
איריס כהן
9/01/13 08:08
4
קורןנאוה טבריה
9/01/13 08:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היום לפני 56 שנה נולד וינסנט צ'נגיז, יהודי יוצא עירק שב-1948 עזבה משפחתו את עירק ועברה לאירן - עד לנפילת משטר השאח ב-1979, ומאז הוא תושב בריטניה. כיום הוא חולש בלונדון על אימפריה השווה כ-4.8 מיליארד דולר, אך עם חובות של 3.2 מיליארד דולר.
07/01/2013  |  שרלי שטרית  |   כתבות
אילו רק היה אישה, רצוי ממוצא היספני, היה ג'ון קֶרי המועמד הראשון מטעם הבית הלבן לתפקיד מזכיר המדינה הבא - כלומר שר החוץ. כעת, עם פרישתה של סוזן רייס, הפייבוריטית של אובמה לתפקיד, בא תורו. קֶרי, ראש ועדת החוץ של הסנאט, נחשב לדמוקרט הבכיר בעל הכישורים הטובים ביותר לתפקיד. בחודשים האחרונים התקרבו מאוד קרי ואובמה זה לזה, לאחר שהסנטור ממסצ'וסטס היה מאמנו של אובמה לקראת העימותים הטלוויזיוניים עם המועמד הרפובליקני מיט רומני. בין השניים שוררת הבנה בשורה ארוכה של נושאי חוץ. אם לא יהיו הפתעות צפוי הבית הלבן להכריז על מינויו כבר בשבוע הבא.
07/01/2013  |  פזית רבינא  |   כתבות
הליכוד לא מוריד עיניים לרגע מ'הבית היהודי'. מפלגתו של נפתלי בנט צוברת תאוצה ולכן נתניהו הקים 'מטה דתי-לאומי' שבראשו עומדת ציפי חוטובלי. עוד לפני השקת הקמפיין הרשמי הליכוד החל בפרסום מיוחד הפונה לבוחרים שעשויים להצביע למפלגה המתחרה מימין. הקרב בין המפלגות מתחמם ונציגיהן בטוחים שרק הם צודקים.
07/01/2013  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
במתחם אוניברסיטת תל אביב נפתח לא מכבר סניף חדש של רשת מסעדות "קינג ג'ורג'", הצצות באחרונה ברחבי הארץ כפטריות אחר הגשם. אלא שבהבדל מסניפים אחרים של הרשת, ייחודה של "קינג ג'ורג'", שברחוב לבנון, הוא בהיותה מסעדת-סטודנטים לכל דבר, עם כל המשתמע מכך. יחד עם זאת היא פתוחה גם מחוץ לשעות הלימודים ופועלת, כמו יתר סניפי הרשת, שבעה ימים בשבוע, למן השעה 11 בבוקר ועד השעות הקטנות של הלילה.
07/01/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
שני רקדנים מובילים את הספר הזה "האישה האחרת" לדואט בשני קולות. קול הציור וקול השירה. על בימת האמנות יש רקדן מוביל "הציור" ורקדנית מובלת "השירה." שניהם מחוללים ביחד זה מול זו ואף לחוד, זה לצד זו את מחול החיים. ואיך נראה אותו ריקוד לעיני הקוראים או הצופים? הריקוד נראה בתנועה מעגלית "לִפְעָמִים הַמִּלִּים יְכוֹלוֹת לְהִכָּתֵב/ לִפְעָמִים רִשׁוּמִים יְכוֹלִים לְהִצְטַיֵּר.... קַוֵּי אֹרֶךְ, קַוֵּי רֹחַב מַעְגָּלִיִּים "(עמ'64). ואיזו שפה מְתקשרת בין השניים"? אֲנִי מְצַיֶּרֶת בִּשְׁבִיל לָדַעַת/ אֶת נַפְשִׁי הַהוֹמָה...מִתְחַבֶּרֶת מְחוּבֶּרֶת לַשַּׁרְשֶׁרֶת D.N.A מְחַיֶּכֶת. הַצִּיּוּר הוּא לִי כְּאֲוִיר לִנְּשִׁימָה "(עמ'60). ובשיר אחר " הָיוּ לִי הֲמוֹן אוֹתִיּוֹת / הֵכַנְתִּי אוֹתָן בְּשׁוּרוֹת סְדוּרוֹת/כְּמוֹ רְשִׁימַת מַטָּלוֹת מְחַיְּבוֹת....רָצִיתִי כָּל כָּךְ אוֹתָן לְשַׁחְרֵר/ לָתֵת לָהֵן כִּוּוּן אַחֵר וְזָנִיחַ/ אַךְ הֵן אֲצוּרוֹת בְּתוֹכִי עַל סוֹגָר וּבָרִיחַ "(עמ'59).
06/01/2013  |  יהודית מליק-שירן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il