משרד האוצר בשיתוף עם משרד התחבורה, השלים בשבוע שעבר גיבוש הסכם סובסידיה עם חברת רכבת ישראל. ההסכם, שיחול עד לסוף שנת 2008, מעגן את סבסוד הפעילות השוטפת של הרכבת בהסעת נוסעים והובלת מטענים וקובע שורה של תמריצים כלכליים ומנגנוני בקרה על הפעילות השוטפת של הרכבת במטרה למקסם ולייעל את פעילותה.
באגף תקציבים מעריכים כי הסובסידיה השנתית בשנים הראשונות להסכם תנוע סביב כ-250 מיליון שקל בשנה והיא צפויה לרדת בשנים שלאחר מכן כתוצאה מגידול בהיקף פעילות הרכבת עקב הפיתוח המואץ וכתוצאה מגידול בהכנסות מפעילות עסקית. התקציבים הם חלק מהתקציב המתוכנן לשנת 2006.
כזכור, עם הפיכתה של רכבת ישראל לחברה ממשלתית נפרדת ובעקבות חתימה על הסכמי עקרונות בין חברת הרכבת לממשלה בחודש אפריל 2004, החל מו"מ ממושך לצורך גיבוש הסכם מפורט לסיבסוד הפעילות השוטפת של החברה על-ידי המדינה. את ההסכם הובילו נציגי אגף תקציבים בשיתוף עם נציגי החשב הכללי ומשרד התחבורה. ההסכם יכנס לתוקפו לאחר חתימת החשב הכללי.