|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מכתב - החברה הלאומית לאספקת פחם בע"מ

מכתב מאת בעז לאור
17/04/2001  |     |   הודעות כלליות   |   תגובות
מאת:   |    |  -

לכבוד
כבוד ראש הממשלה
מר אריאל שרון
ירושלים


אדוני ראש הממשלה,

בעוד ימים ספורים אני מסיים את תפקידי כמנכ"ל החברה הלאומית לאספקת פחם (חה"פ), לאחר שהודעתי על פרישתי. צעדי זה נובע, יותר מכל דבר אחר, מהתנהגות ותפקוד בלתי נסבלים של רשות החברות הממשלתיות ("הרשות") ובעיקר העומד בראשה מר ירון יעקובס.
נתמניתי לתפקיד מנכ"ל החברה ע"י שר האנרגיה דאז, מר אמנון רובינשטיין, מינוי מקצועי (היות ואין לי כל השתייכות פוליטית וללא היכרות מוקדמת עם השר). ניסיוני המקצועי מגוון וכולל הן את עבודת הממשל כעובד באגף התקציבים באוצר והן את השוק הפרטי על שיקוליו העיסקיים.
פרישתי מהחברה נושאת אותי למקומות הרחוקים ככל שרק ניתן מהרשות, מנהלה והמודל השלטוני הפגום אותו הם מייצגים, ומצאתי לנכון להעלות את הדברים על הכתב כך שגם אתה, כבוד ראש הממשלה, וכמי שאחראי על הרשות, תוכל להתרשם מהניסיון המר של חה"פ בחומרת הבעיה ותתרום לתיקון המעוות.
בתקופת כהונתי כמנכ"ל החברה, ניהול רשות החברות היה בידי 5 אישים, אך בעוד החברה זכתה לאוזן קשבת בתקופתם של גב' תמי בן-דוד, גב' ציפי לבני, מר יוסי ניצני ומר דורון כהן, גם אם היו חילוקי דעות, במהלך כהונתו של מר יעקובס שוררת תחושת רדיפה, קטנוניות ועויינות ממשית.

1) תפיסת תפקיד שגוייה

לרשות החברות מספר תפקידים מרכזיים (אשר מפורטים בחוק החברות הממשלתיות ובמיוחד בס' 54 שם).
- מילוי כל תפקיד שיטילו עליה הממשלה או השרים (ובעניין זה גם הפרטה).
- ייעוץ לממשלה, באמצעות ראש הממשלה, ולשרים בעניינים הנוגעים לחברות הממשלתיות.
- ייעוץ וסיוע לחברות הממשלתיות.
- מעקב אחר פעילויות החברה, ודיווח על כך לשרים.
המכנה המשותף לתפקידים אלו הינו שעל הרשות מוטלת שליחות, לתווך לייעץ ולהשתמש במידע שברשותה כדי לעזור לשרים ולחברות במילוי תפקידיהן. אולם, תפיסת השליחות נעלמה זה מכבר, והתחלפה בתחושת שררה של מערכת שלטונית שאיבדה את הקשר עם כוונת המחוקק, עם החובה והנאמנות הציבורית אך בעיקר והחמור מכל, החלה מתעלמת מהוראות החוק.
התפיסה כי "החברות הממשלתיות הן אשמות עד שהוכח אחרת" היא השולטת היום ברשות, היא נתמכת בהתנהגות מנהלה הנוכחי, ובסופו של דבר פוגעת ביכולת הרשות לבצע את התפקיד שמוטל עליה בחוק החברות הממשלתיות לייעץ ולסייע הן לחברות והן לבעלי המניות.

ניסיונה של חה"פ מתאר מציאות של "דיקטטורה שלטונית" מושלמת, יש באמתחתנו מספר דוגמאות של מקרים בהם נוהגת הרשות כמנהלת שלוש הרשויות:

-
המחוקקת: הרשות מוציאה חוזרים והנחיות שלעיתים רבות שאינם בסמכותה (ולתימוכין מפנה לחוזריה היא!).

-
השופטת: משלא נוהגת החברה ע"פ הנחיות הרשות שהוצאו ללא סמכות, קובעת הרשות כי החברה פועלת שלא כדין, ואף מאיימת בנקיטת סנקציות ועונשים שונים ומשונים.

-
המבצעת: ואם עד עכשיו לא נכנעה החברה, פועלת הרשות, בד"כ תוך הטעיית גורמים ממשלתיים נוספים ומידור השרים (ועדת השרים לענייני כלכלה בעניין שכר בכירים, ועדת השרים לענייני הפרטה בנושא הפרטת חה"פ) כדי להפעיל סנקציות על החברה (כבר פעמיים הומלץ לפטר את הדירקטוריון), או ישירות על נושאי משרה בה כולל החתום מטה.

אגב, בכל אחד מהמקרים בהם פועלת הרשות נגד החברה ומשבשת את פעילותה פונה החברה הן לקבל ייעוץ משפטי בכדי לבסס את טענותיה, והן מקפידה ומבקשת בכל פעם ופעם מהרשות להסביר את מקור סמכותה שמא טעתה. אך שררה מן הסתם אינה צריכה לנמק את מעשיה והרשות נמנעת בשיטתיות לנמק את פשר טענותיה ואת מקור הסמכות לפעולותיה.

2)
הסתרת מידע

בעוד החברה עובדת בשקיפות מלאה ובלתי מסווגת מול רשות החברות הממשלתיות, הרשות מסרבת לתת מידע לחברה, איננה עונה על מכתבים או משיבה תשובות לא ענייניות, וכבר מספר פעמים הסתירה במזיד מידע מהחברה.

למרבה הצער, החברה נאלצה לפנות לרשות, לא פעם באמצעות חוק חופש המידע על מנת לקבל תשובות מהרשות, וגם אז, התשובות לא הגיעו. לדוגמא, פנייה של דירקטור לרשות לקבלת חומר אודות ההפרטה, חומר אשר חלה חובה חוקית להציגו בפני החברה, טרם נענה (חלפו כבר יותר משלושה חודשים).

3)
פעולות משיקולים אישיים

רשות החברות אמורה לטפל באופן שווה בכל העובדים, בכל החברות, אך קיים חשש שמא בדיקותיה בתיקים האישיים של העובדים בחה"פ הינם מפלים ועלולים לנבוע משיקולים אישיים אשר אנו בוחרים לא לפרט כעת, כולל מתן הנחיות (לרוב בלתי חוקיות בעליל) ישירות לעוה"ד של החברה ובניגוד לדעת החברה.

4)
הפרעה לעבודת הדירקטוריון של החברה

בעוד הרשות נמנעה מלסייע לחברה בבעיות הקיומיות והמהותיות שלה, בעיות אשר את פתרונן ניתן היה למצוא בתוך משרדי הממשלה, היא מתערבת ללא הרף התערבות בוטה בהחלטות אשר כולן כאחת התקבלו בהתאם לחובותיו של האורגנים החוקיים של החברה.
כך, מייד עם סיום ישיבות דירקטוריון, היו מגיעים מכתבי "נזיפה" מירון יעקובס, שקבעו כי "אין לבצע את החלטת הדירקטוריון" מבלי שמצא לנכון לנמק ו/או לגלות מקור סמכות, מקור אשר לאחר בדיקות משפטיות רבות, התברר שאיננו קיים.

5)
הנחיות ללא סמכות

חוזרי הרשות

במשפט אחד, רק נציין כי אחוז ניכר של החוזרים אשר הגיעו מהרשות בשנתיים האחרונות התבררו כבלתי חוקיות (דוגמת החוזר לאחר פרישתו של מר רפי פלד, כמנכ"ל חברת החשמל, להכנסת סעיף אי תחרות בכל ההסכמים, העדפת אל-על מבלי שמולאו הצעדים החוקיים הנדרשים לשם כך) או הוצאו בחוסר סמכות.

הון עצמי

חברת הפחם הינה חברה עם מחזור של מעל שני מיליארד ש"ח ועם הון עצמי של מספר מיליוני דולרים בלבד. מאז הקמתה, כולל בהחלטת הממשלה להקמתה, הכירה המדינה בצורך בהגדלת ההון העצמי, ולשם כך רווחיה התווספו להון עצמי.

בתקופת כהונתו של מר יעקובס, כאשר לחברה חובות העולים על כל הונה העצמי, ואשר איתנותה הפיננסית עמדה בסימן שאלה, רשות החברות דרשה כדיבידנד את כל הרווחים הצבורים של החברה, קרי, ריקון החברה מההון העצמי.

כאשר שאלתי את ירון יעקובס אם עמדתו, המסכנת את עצם קיומה של החברה, הינה על דעת השרים הממונים, אשר ע"פ חוק אמורים להכריע בנושא הוא השיב לי "הם מכותבים, אם ירצו להגיב הם רשאים".
הדרישה היתה בלתי מנומקת ומנוגדת למדיניות הממשלה וללא ספק לרעת החברה, וההסבר העיקרי העולה על הדעת הוא רצונה של הרשות ל"העניש" את החברה משיקולים אישיים ובלתי עניינים.

הפרטת החברה

פתאום קם אדם בבקר ומחליט "להפריט" חברה.
בקיץ 2000 ירון יעקובס, לאחר מקרים שונים בהם חלקה החברה על הנחיות שונות ומשונות של הרשות, אשר לדעת החברה (ועפ"י חוות דעת משפטית) היו לא חוקיות, החליט "לחסל" את החברה במתכונתה הנוכחית, ובכירים ברשות אף ניגשו לבכירים בחברת חשמל ועודדו אותם לרכוש את החברה "ולהחליף את ההנהלה".

מאותו רגע, באופן מגמתי, תוך מידור השרים והפרה בוטה לכאורה של הוראות החוק, מר יעקובס רץ קדימה במשימתו "להפריט" את חברת הפחם וזאת מבלי שבמסמך כלשהו נשקל ולו לכאורה טובת המשק.
לשם כך, הקים מר יעקובס צוות בינמשרדי אשר ייבחן באיזו דרך "להפריט" את החברה, ולא האם לעשות כן. הצוות בחר להתעלם כליל מהמלצות חלק מהמומחים אשר הוזמנו להביע את דעתם, ובכך הוסתר מידע מהותי ממקבלי ההחלטות.

לאחר מכן, ועדת מנכ"לים החליטה על מכירת מניות החברה לחברת חשמל, מבלי שהתייעצו עם השרים או עם הדירקטוריון, שני הגורמים הסוברניים עפ"י חוק לדון בנושא, ומבלי שמולאו לכאורה הוראות חוק החברות הממשלתיות.

לדירקטוריון החברה מוקנית, עפ"י חוק החברות הממשלתיות, זכות התייעצות בטרם תתקבל כל החלטה בעניין הפרטת חברה. במקרה דנן, זכות זו סוכלה בפועל על-ידי הרשות.

ביום ד' בלילה בשבוע שקדם לבחירות לראשות הממשלה, הועבר ליו"ר הדירקטוריון מכתב לא קריא באמצעות פקסימליה המזמן אותו לועדת שרים לענייני הפרטה אשר תתכנס ביום א' הקרוב, דהיינו מספר שעות בלבד לפני הבחירות לראש הממשלה.

ברגע שקיבל יו"ר הדירקטוריון את ההודעה ביום ה' שלמחרת, הוא הודיע מיד כי אין ביכולתו להופיע באותה שעה (יש לזכור כי מדובר באזרח הממלא תפקידים נוספים), וכי אין לו זמן לכנס את הדירקטוריון כדי למנות נציג אחר עד לאותו מועד והוא מבקש שהדיון יידחה.

היועצת המשפטית של החברה דברה ישירות עם מזכיר הממשלה, יצחק הרצוג, אשר הודיע לה שהזימון לועדה כלל לא עבר דרך הפרוצדורה הרגילה אלא שירון יעקובס זימן את הדיון בעצמו, והפעיל את כל לחציו על מנת שזה יתקיים בבהילות.

ובנקודה הכי חשובה, דירקטוריון החברה עד לאותו מועד כלל לא דן בנושא על סמך הבטחה אישית של מר יעקובס ליו"ר הדירקטוריון שלא תתקבל כל החלטה עד אשר לא יתקיים דיון מוקדם בינם. הבטחה זו גובתה במספר מכתבים והופרה ברגל גסה, תוך זלזול מוחלט (לכאורה) בהוראות החוק ובתפקיד מעמדו של הדירקטוריון.

על פי חוק ועדת שרים לענייני הפרטה ממנה את ראש הממשלה, שר האוצר ושר המשפטים. השר הממונה מגיש את ההצעה או משמיע את דעתו, וכן יו"ר הדירקטוריון מייצג את עמדת החברה (או נציג אחר אשר הדירקטוריון ממנה לכך).

במקרה דנן, ראש הממשלה נעדר, שר האוצר היה באותו עת גם השר הממונה, כך שגם הביע את דעתו וגם תמך בו (מצב המעלה חשש לכאורה לניגוד עניינים) והחברה כלל לא היתה מיוצגת.

בהתחשב בכך שלא היה כל שינוי במשק החשמל אשר הצדיק איזה שינוי דרמטי ומיידי, הבהילות לסיים הליך יום וחצי לפני הבחירות בהרכב כה חסר מצביע על מינהל לא תקין ושיקולים זרים.
כפי שנפרט בהמשך, בהקשר זה הוגשה עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק ע"י ששה דירקטורים (השופט חשין נתן צו ביניים שלא ייעשו מעשים בלתי הפיכים), ומיד יאמר שללא קשר להחלטת הבג"צ במישור המשפטי, ההליך הוא בעייתי עד מאד בכל הקשור ליחסים התקינים הצריכים לשרור בין חברה ממשלתית לבין הרשות המפקחת.

6)
הבטחות ירון יעקובס שהופרו

בתקופת כהונתו של ירון יעקובס כמנהל רשות החברות הממשלתיות, הוא הבטיח 3 הבטחות ליו"ר הדירקטוריון בנושאי החברה, והפר את שלושתם, כאילו לא ניתנו:

6.1)
יעוד רווחים

כמתואר לעיל, רשות החברות הממשלתיות דרשה לרוקן את ההון העצמי של החברה דרך תשלום דיבידנד. יו"ר הדירקטוריון נפגש עם מר יעקובס אשר אמר לו כי הוא מבין את הבעייתיות וייתן הוראה לעובדיו להסיר את הדרישה. מספר שעות אח"כ הגיעה דרישה חוזרת של הרשות לתשלום הדיבידנד.

6.2)
סמכויות קביעת שכר

חברת הפחם פועלת על בסיס חוות דעת משפטית המפרטת את הוראות חוק החברות הממשלתיות והחלטות הממשלה בנושא קביעת שכר הבכירים בחברה. רשות החברות טוענת לפרשנות משפטית אחרת. מר יעקובס הודיע גם ליו"ר הדירקטוריון וגם לי, בשתי שיחות נפרדות כי היות ומדובר בנושא משפטי, אשר קשור לסמכויותיו, בדעתו להביא את הנושא לכרעה משפטית, וכך הסכמנו.

במקביל, ומאחורי גבנו, פנתה הרשות לוועדת שרים לענייני כלכלה על מנת שהועדה תקנה לרשות הסמכות רטרואקטיבית! על אף שהרשות נימקה את בקשתה באירועים הקשורים לחברת הפחם, היא סירבה לאפשר לחברה כי תיוצג בדיון.

למזלנו, היועצת המשפטית של החברה שכנעה את מזכיר הוועדה לקבל את אישורו של שר האוצר לכך שנשמיע את עמדתנו, עמדה אשר בסופו של דבר גם התקבלה ע"י הועדה.

גם לאחר קבלת החלטה נוספת זו המאשרת את הפרשנות של החברה, הרשות המשיכה לטעון לאי חוקיות ואף איימה לפטר את מליאת הדירקטוריון בעילה זו.

6.3)
הפרטת החברה

מיד עם השמועות הראשונות על הצוות אשר הוקם לבדיקת עתיד החברה פנה יו"ר הדירקטוריון למנהל הרשות, וזה הבטיח לו בצורה מפורשת כי לא תתקבל כל החלטה בנושא לפני דיון מעמיק ביניהם. יו"ר הדירקטוריון אף הודיע לו במספר הזדמנויות שהוא נמנע מלזמן את הדירקטוריון עד לישיבה האמורה.

בפועל, ובעוד יו"ר הדירקטוריון ממתין לפגישה ונמנע בינתיים מזימון דיון בדירקטוריון, נפלה ההחלטה. ואילו מר יעקובס, שהבחירות לראשות הממשלה נושפות בעורפו (ולתחושתו אני משער גם בעתידו) מחליט יומיים לפני הבחירות על קיום ישיבת ועדת השרים להפרטה ,תוך עשיית מעין תרגיל משפטי כדי לטעון כי שתיקת הדירקטוריון (באשר הוא הוא הגורם לה!) סוללת לו דרך נקייה להפרטת החברה. נושא זה מפורט בעתירה לבג"צ של שישה מחברי הדירקטוריון, אך מעבר להיבטים המשפטיים, מבחינת ניקיון ציבורי של הליך, הדרך בה היא התנהלה איננה ראויה.


7)
סתימת פיות

מהלכיו של מר יעקובס בכל הקשור להפרטת חברת הפחם מבטאים יותר מכל את האימרה "אין דין ואין דיין". הפעילות שהוא עשה נעשו לכאורה בניגוד ותוך התעלמות מוחלטת מהוראות החוק, אך הרשות ניסתה לעשות שימוש בתפקידה על מנת למנע את עצם הבאת הנושא בפני הערכאות.

בהקשר זה פעלה הרשות בשני מישורים:

7.1) דירקטורים של החברה הגישו עתירה לבג"צ והדירקטוריון אישר את כיסוי העלויות בהתבסס על חוות דעת משפטית בעניין. רשות החברות סבורה, ומבלי לנמק למה, שלא מוקנית לדירקטורים בחברה ממשלתית אותם זכויות וכלים המוקנים לדירקטורים בחברה אחרת, ולפיכך אין החברה רשאית לשפותם על סעד משפטי שנדרש לטובת החברה ולטובתה בלבד.

מותר לציין כי הרשות לא ראתה פגם שעל אף שפעולותיה היא הן נשוא העתירה ובאקט של "טרוריזם משפטי" הנחתה את החברה שלא לשלם עלויות אלה. ייאמר כי מר יעקובס הוא גם המצהיר מטעם המשיבים, ובמקביל מנסה לעשות שימוש בכלים שלטוניים לא לאפשר פתרון לדירקטורים המבקשים למלא את תפקידם.

לא זו אף זו, הרשות שלחה באופן אנונימי העתק ממכתבה לעורכי דין עצמם, כנראה בנסיון להפחידם שמא שכרם לא ישולם.

7.2) עובדי החברה, אשר ההחלטה למכור או לפרק את החברה נפלה עליהם כרעם ביום בהיר, בקשו הגנה משפטית ולשם כך אישר הדירקטוריון לעובדים לפדות ימי חופשה מעבר לימים בהם החוק מחייב חופשה בפועל, ובכל מקרה רק כאשר לאותו עובד יתרה חופשה חיובית.

רשות החברות, כהרגלה, הודיעה לחברה כי היא איננה מאשרת לה לפדות את ימי החופשה, ולתימוכין, הפנתה אותנו לחוזר שלה עצמה, ובכך פגעה ביכולתם של העובדים לממן את ההגנה המשפטית הנדרשת מפני מהלכה של הרשות.

בקשנו מהרשות הפנייה לחוקים הרלוונטים, אך דומה שגם במקרה זה נדרשת סבלנות נצחית.

8)
לסיכום

אני פורש מתפקידי אך מכוח אחריות ממלכתית אני פונה אליך, אדוני ראש הממשלה הממונה על רשות החברות, על מנת לשנות מצב עניינים זה.
אודה לך באם תפעיל את התערבותך המהירה במעשים של העומד בראש הרשות.
למותר לציין כי אם לא יהיה די במכתבי זה כדי להצביע על הצורך על שינויים מרחיקי לכת ברשות, אשמח לפרט ולהרחיב בפני כל גורם שיחליט לבדוק ולחקור את המתרחש בה.


בכבוד רב,

בעז לאור
מנכ"ל


תאריך:  17/04/2001   |   עודכן:  17/04/2001
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
WiDE בנתה את אתר TicketNet המאפשר רכישת כרטיסים מקוונת
עמיקם כהן, מנכ"ל פרטנר תקשורת, דיווח היום על התוצאות התפעוליות של החברה לרבעון הראשון ועל המשך גידול מהיר במספר המנויים.
כנס קרדיולוגים של מרקוני מערכות רפואיות הציג את ההישגים והפיתוחים העתידיים בתחום סורקי ה- CT הרב פרוסתיים.
המחלקה לטכנולוגית המידע בבנק ישראל שידרגה את רשת התקשורת להשגת ייעול העבודה בבנק.
בנק אגוד מציע פיקדון עם מעו"ף: פיקדון שקלי משולב עם מדד ת"א 25.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il