|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הפוליטיקה החרדית: זעקת הקוזק הנגזל

הפוליטיקאים החרדים, שהדירו את הציונות הדתית מכל תפקיד ממלכתי, מייחלים שהציונות הדתית תחלץ אותם מהבור שכרו לעצמם בסירובם המתנשא לסידור כלשהו, ולו רק מינימליסטי וסמלי, של שירות צבאי או אזרחי ל'צעירי הצאן'
06/02/2013  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
פוליטיקה חרדית מתנשאת [צילום: פלאש 90]

"אני לא אתן לכיפות הסרוגות להיכנס לבתי הדין הרבניים", כך שאג במסדרונות הכנסת בחודש מאי 2005, חודשים אחדים לפני ההינתקות, ח"כ חיים רמון, אז בסיעת העבודה, שהיה גם אז, ממש כמו היום, ידידה הטוב ביותר של שס, וגם חבר הוועדה למינוי דיינים לבתי הדין הרבניים.

רמון האזין לתחינת שדולת הנשים, שלא למנות דיינים חרדים ושראוי להעדיף במקומם דיינים מהציונות הדתית, מטעמים מובנים, אבל התעקש. "אני לא מוכן להצביע עבור כיפות סרוגות. בראש שלי כל הכיפות הסרוגות קשורים להינתקות ולכן לא מוכן להצביע בשום אופן עבורם. כל מי שקשור לציונות הדתית, אין לו סיכוי להיבחר".

בימים האפלים ההם, לא יצאו החרדים למאבק על זכויותיה של הציונות הדתית לייצוג הוגן. להפך. הם אספו לחיקם 19 מינויי דיינים חרדים (ואפס מינויים של דיינים סרוגים) ולעגו לרמון מאחורי גבו: "צדיקים, מלאכתם נעשית בידי אחרים". אף אחד מהעסקנים החרדים לא נשכב על הגדר למען דייני הציונות הדתית. אף אחד בשס וב'יהדות התורה' לא חשב שגם להם מגיע איזשהו ייצוג בבתי הדין הרבניים. שתיהן הזעיקו אז בדעה: "כולה שלי".

תעשיית ג'ובים

ציונים כשקץ
במרוצת השנים התייחסה ההנהגה החרדית לעצם הרעיון של מינוי רבנים ציונים, כאל שקץ. אז מה הפלא שכמעט שום רב ציוני לא צמח תחת הנהגת החרדים? שבמועצות הדתיות נרמסו אנשי הציונות הדתית תחת רגלה הגסה של שס? שדור שלם של רבנים ציוניים נגדע תחת המכבש החרדי? שהרבנויות הפכו לתעשיית מכונות ג'ובים לאנ"ש החרדים?

עכשיו התהפך הגלגל. החרדים מוצאים עצמם בסכנת הדרה מהקואליציה, ותחת חשש שהקואליציה החדשה תנקוט ב'אמצעים משכנעים' להגדלת שיעור המתגייסים לשירות צבאי או אזרחי מקרב 'צעירי הצאן' של הציבור החרדי, ואין להם במערכת הפוליטית אל מי לזעוק, אלא לציונות הדתית, בתקווה שזו תיחלץ חושים לעזרתם. פתאום הם נזכרו שגם לציונות הדתית אינטרס בקיומו של עולם התורה, והם משימים עצמם בעמדת הקוזק הנגזל: "מי ידאג לעולם התורה".

כאילו שאין בציונות הדתית מי שבאמת ידאג לעולם התורה. כאילו שהציונות הדתית לא גידלה תלמידי חכמים גדולים (צחוק הגורל שחלק מתלמידי החכמים המובהקים בציבור החרדי הם פרי גידולי הציונות הדתית, ואין כאן מקום להאריך). העסקנים החרדים שכחו שהיו זמנים, בהם רק הציונות הדתית – השרים שפירא, ורהפטיג ואחרים – דאגו מעומק הלב לעולם התורה.

אבל כל הדאגה הכנה הזו בציונות הדתית לעולם התורה, לא מנעה בעיטתה החוצה, בכוחנות שס'ית אופיינית ובברכת החרדיות האשכנזית, ובהתייחסות לציונות הדתית כאל מוקצה. מה שנחשב בשנותיה הראשונות של המדינה לאחוות שומרי מצוות, שאף איפשרה אז הקמת חזית דתית מאוחדת שרצה לכנסת הראשונה, הפכה במרוצת השנים, בעיקר עקב הקצנה חרדית, לאיסור מדאורייתא. במרוצת השנים התייחסה ההנהגה החרדית לעצם הרעיון של מינוי רבנים ציונים, כאל שקץ. אז מה הפלא שכמעט שום רב ציוני לא צמח תחת הנהגת החרדים? שבמועצות הדתיות נרמסו אנשי הציונות הדתית תחת רגלה הגסה של שס? שדור שלם של רבנים ציוניים נגדע תחת המכבש החרדי? שהרבנויות הפכו לתעשיית מכונות ג'ובים לאנ"ש החרדים?

לשיא הגיעו הדברים בשורה של גידופים מפי שס, שכמותם לא ניתן לשמוע אפילו מפי אחרוני הבאסטונרים במחנה יהודה: "קוראים אותם 'הבית היהודי'; זה לא בית של יהודים. זה בית של גויים. הם רוצים לעקור את התורה, לעשות נישואים אזרחיים. אלה דתיים אלה? מי שבוחר בהם הוא כופר בתורה... יש אנשים חושבים אותם, מפד"ל, שהם דתיים. הבית היהודי זה לא בית של יהודים... כולם רשעים, שונאי תורה, שונאי מצוות. רוצים לעשות תחבורה ציבורית בשבת. חוטא ומחטיא. רוצים לעשות תערובות. איך טועים בהם שהם דתיים? בתוכם יש חברי הכנסת שלהם, אנשים כופרים בעיקר, חילוניים לגמרי, איך ללכת איתם? לתת יד לזה?"

גויים? באמת מעניין למי התכוונו. לרב אלי בן דהן, שלמד בישיבות יותר שנים מדרעי, ישי ואטיאס גם יחד? או ליוני שטבון, בוגר ישיבת 'הר המור' ובעל צל"ש רמטכ"ל על פינוי תחת אש של רועי קליין ז"ל? או שמא לרועי קליין הי"ד, שקפץ על הרימון במלחמת לבנון השנייה? ואולי הם מתכוונים לשולי מועלם, שבעלה נפל באסון המסוקים?

עכשיו הם מעזים לקרוא ל'גויים האלה' שיתנו ידם "למנוע קרע בעם". הציניות בהתגלמותה. נסתלקו שאריות הבושה. דרעי, שבתקופת אוסלו התעלם מההפגנות, מזעקות הציבור הציוני דתי, מדבר לפתע על סכנת קרע בעם.

נעלמה הבושה

חרדים, המאסתם!
המונופול על היהדות שנטלו לעצמם החרדים ברוב יוהרה, הפך בידיהם למונופול להמאסת התורה על הציבור הכללי. במקום להציג יהדות יפה, מאירת פנים, הם המאיסו אותה על הציבור, בעמדותיהם הקנטרניות והקנוניות בסוגיות גדולות וקטנות - משאלת הגיוס ועד שעון הקיץ

שיטת לכְלֵך ככל יכולתך כדי לקושש מינויים ומנדטים, נוהגת גם בצמרת הפוליטיקה החרדית האשכנזית. זו שנוהגת בעיתוני הביבים שלה, להשפיל - מבחינתה - את הציונות הדתית ולכנותה מעמדת התנשאות חלולה, בתארים כמו: "הד"לים" או "הציבור הד"ל"; וזו שנוהגת לשלול ללא טיפת דרך ארץ את התואר 'רב' מרבני הציונות הדתית. עכשיו נהייתם חברים שלנו?

פתאום נעשה הבית היהודי כשר לבוא בקהל. כשאימת האופוזיציה באופק, המחשבה מצטללת ומתבהרת, ומניעה אישים חרדים, שהעזו ברוב עזות מצח וגאווה חלולה לשלול מהרב חיים דרוקמן את התואר 'רב' וכינו אותו רפורמי, ופסלו בשיטתיות את גיוריו, להיות לפתע טובי ידידיו. עכשיו הם מחבקים אותו בחום, מזמינים אותו אליהם ופורשים שטיח אדום בפניו. מי שהיה בפיהם סתם חיים דרוקמן, חזר להיות הרב הגאון רֶב חיים דרוקמן. איזו צביעות. איזו זיקיות. תראו מה עושה האימה מפני הניתוק מעטיני השלטון.

הגיעה השעה ששס ו'יהדות התורה' יבינו שהבית היהודי רואה עצמו מחויב לתורה ולהלכה, לא פחות מהחרדים, וללא צורך בשום הכשר מהבד"ץ הפוליטי החרדי. המונופול על היהדות שנטלו לעצמם החרדים ברוב יוהרה, הפך בידיהם למונופול להמאסת התורה על הציבור הכללי. במקום להציג יהדות יפה, מאירת פנים, הם המאיסו אותה על הציבור, בעמדותיהם הקנטרניות והקנוניות בסוגיות גדולות וקטנות - משאלת הגיוס ועד שעון הקיץ.

אבל למרבה הצער, דווקא במחנה הציונות הדתית קמו מספר אישים, בעיקר מהפריפריה, שאין להם שום מושג בהלכות מו"מ קואליציה, והם שנתפסו לבהלה. הם אינם מבינים דבר וחצי דבר, עם כל הכבוד, בסוגיות המפותלות שקרויות מו"מ קואליציוני, אבל מבקשים להכתיב למנהלי המו"מ עמדות תבוסתניות. הם אינם מצליחים להבין, שהציר הטקטי המתוחכם בנט-לפיד, נועד לסנדל את נתניהו ולשלול ממנו כל אפשרות למניפולציות פוליטיות וליהירות מתנשאת. השאלה היא רק, מה להם ולפוליטיקה? מה יש לכבודם לחפש בשוק הקצבים הזה? האם אין הם מבינים שמאמציו של בנט למקסם את הישגי הבית היהודי, יועילו גם להם? האם אינם סומכים, למשל, על ח"כ הרב אלי בן דהן?

רגשי נחיתות

קרע לא היסטורי
ה"קרע ההיסטורי בין הציונות הדתית לבין החרדים", שעליו דיווח מעריב השבוע בכותרות ענק, אינו ידיעה חדשותית אמיתית. הקרע הזה החל משעה ששס הפציעה ונטלה לעצמה ולשותפיה האשכנזים את כל התפקידים והמינויים, תוך דחיקת הציונות הדתית מכל מקום שאפשר. לא קרע ולא היסטורי. מדובר ביחסי סוס ורוכבו שהתקיימו עשרות שנים ועכשיו התהפכו. הסוס הפך לרוכבו

או שמא פורצים מגרונם רגשי נחיתות פרויידיסטים כלפי החרדים, שאותם הם רואים, כביכול, אנשים שהם 'יותר יהודים מאיתנו' - בשעה שההפך הגמור הוא הנכון?! מתי תבינו, מורי ורבותי, שאתם אינכם סוג ב'? שכל מה שעושה הבית היהודי כרגע, הוא גם למענכם, על-מנת לסיים מצב בלתי ראוי שנמשך עשרות שנים, שבמהלכן הודרתם מכל תפקיד ממלכתי, עד כדי הפיכת כל רב בוגר ישיבה ציונית, לאישיות שפסולה לבוא בקהל. וגם אלה שסוף-סוף הותרו לבוא בקהל, נדרשו לקבל תחילה את הגושפנקה החרדית-ליטאית, ומי שכיפתו הסרוגה ביצבצה מתחת למגבעתו השחורה, נפסל במבחני הבד"ץ. הגיע הזמן שרבנים מסוימים, מבוהלים משום מה, יחדלו לראות ביריקות ובנאצות גשמי ברכה. אביב העמים הגיע למחנה שומרי המצוות, ומה שהיה כבר לא הוא שיהיה.

הבית היהודי חייב לנהל את המו"מ במיטב התיחכום והטקטיקה, מבלי להתחשב לא באלה הקוראים לציונות הדתית: כופרים ורפורמים ואפילו גויים; ולא באלה המפוחדים ממהלכי המו"מ. ה"קרע ההיסטורי בין הציונות הדתית לבין החרדים", שעליו דיווח מעריב השבוע בכותרות ענק, אינו ידיעה חדשותית אמיתית. הקרע הזה החל משעה ששס הפציעה ונטלה לעצמה ולשותפיה האשכנזים את כל התפקידים והמינויים, תוך דחיקת הציונות הדתית מכל מקום שאפשר. לא קרע ולא היסטורי. מדובר ביחסי סוס ורוכבו שהתקיימו עשרות שנים ועכשיו התהפכו. הסוס הפך לרוכבו.

תמו הימים שבהם נטלו החרדים, בברכת הליכוד, את המונופול על הממסד הדתי והדירו את הציונות הדתית מכל מינוי ממלכתי או ציבורי. תש כוחה של שס לטרפד, בברכת החרדים האשכנזים, את מינוי מועמד הציונות הדתית הרב אריה שטרן לכהונת רבה של ירושלים. עברה מן העולם עזות המצח של העסקונה החרדית, להכתיב לציבור הציוני דתי - שהוא היחיד שבפועל נענה לפסקי הרבנות הראשית והכשריה - מי יהיו הרבנים הראשיים הבאים, מי יורשה לגייר ומי לא, מי יוכל להשיא זוגות ומי לא.

ראוי להם, לאלה שראו בציונות הדתית כופרים וגויים, זילזלו בה וברבניה עד דכדוכה של נפש, שיבינו כי הציונות הדתית מעדיפה לפעול בכל כוחה כדי להאהיב שם שמיים על הבריות, ועל-מנת לדאוג לעולם התורה, וזאת מבלי לצפות לברכתה הצבועה, הצינית, של הפוליטיקה החרדית היהירה והמתנשאת.

תאריך:  06/02/2013   |   עודכן:  06/02/2013
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אוריאל  קונסטנטין   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אמנון יצחק   בן-דוד מרב   בן-חיים מאיר   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דניאלה יקירה   זהבה גלאון   חיים דרוקמן   חיים רמון   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעל גרמן / Yael  German   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מיקי לוי / Mickey  Levy   מעריב   מקסים אוקנין   משה צרפתי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עולם התורה / Olam HaTorah   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עצם הרעיון   פניה (פאינה) קירשנבאום   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ראובן אגסי   שאול מופז 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפוליטיקה החרדית: זעקת הקוזק הנגזל
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יולו
6/02/13 15:04
2
ירמיהו
7/02/13 07:24
 
אבל אני ירמיהו
7/02/13 09:01
 
אברמוביץ
8/02/13 11:34
 
ירמיהו
11/02/13 08:19
3
אלון פלג
8/02/13 23:45
4
דורי99
9/02/13 14:11
 
חיי
9/02/13 23:10
5
haimbt@bezeqint.net
9/02/13 22:30
6
אא
10/02/13 00:11
7
חרדי שפוי
11/02/13 12:34
8
חרדי שפוי
11/02/13 12:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
לכל מפלגה חשוב לדעת מאין הגיעה התמיכה בגה, מיהם הבוחרים החדשים שהצטרפו וכיוצא באלה. המידע חיוני להבנת הרכב הבוחרים ואת הפוטנציאל של המפלגה בעתיד.
06/02/2013  |  אשר כהן  |   כתבות
נדמה כי השינויים שחלו בבית היהודי (בבחירות האחרונות לעומת הקודמות להן) הם חלק משינוי גדול יותר, כללי יותר; ונדמה כי הבוחרים הבחינו בדבר, גם אם לא ידעו לקרוא לו בשם, ועל כן גם התלבטו בחלקם עד לרגע האחרון בין יאיר לפיד לנפתלי בנט. מהו המשהו החדש הזה? רק סדר יום שונה, טרנד חולף, חברתי-אזרחי, או תהליך עמוק יותר שיוסיף ויתהווה גם אם תפרוץ מלחמה חלילה וסדר היום יחזור להיות צבאי-ביטחוני?
06/02/2013  |  מירה קדר  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר (יום ג', 5.2.13) כי בצד המחויבות לשפר את איכות החיים מבחינה כלכלית וחברתית, חברי הכנסת החדשה חייבים להבטיח את החיים עצמם.
05/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
"חברי הכנסת, זכיתם להיות נבחרי העם. אין זכות גדולה משירות העם. אחד המשרת רבים. טוב שירות עם משלטון עליו. אנא, שאו חזון של עולם טוב יותר, ליחידים ולרבים. לעמנו ולעמים אחרים. החזון הנבואי הוא תעודת מסע מבית עבדים לארץ נושמת חירות - לארץ המובטחת. תהא דרככם צלחה" - כך בירך (יום ג', 5.2.13) נשיא המדינה שמעון פרס את 120 חברי הכנסת, בטקס החגיגי הפותח את המושב ה-19.
05/02/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
במוצאי שבת נכחתי במסיבת הניצחון של מפלגת "יש עתיד" באולמי "חצר נצר" אשר בקיבוץ נצר סירני. למען הגילוי הנאות אומר כי הנני נמנה עם תומכיו של יאיר לפיד ומפלגת "יש עתיד" בעיר בית שאן. את יאיר לפיד הכרתי בכנס פוליטי אשר ערך בקיבוץ אפיקים ושם ראיתי משהו אחר, משהו חדש, פוליטיקה חדשה. כל אשר אמר הרגשתי כמדבר אליי אישית ופשוט מנגן על מיטרי הצרכים שלי ושל כל אחד במדינה. האמנתי לו, כן האמנתי לו כי שבעתי מאנשיי שררה שביום לאחר היבחרם שכחו את תומכיהם. האמנתי לו כי באמת חשובה לו המדינה ואזרחיה, והם פשוט באו לשנות. אהבתי גם את הרוח צעירה והרעננה שמביאה איתה מפלגת "יש עתיד".
05/02/2013  |  איתן אדרי   |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 33  /  מי ומי  
אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה  /  עידן יוסף
תופסים כסאות  /  עידן יוסף
המפלגות החרדיות לנשיא: "מנע קרע בעם"  /  עופר וולפסון
הכנסת ה-19: חוק ומשפט  /  איתמר לוין
"אין בעיה, נלך לאופוזיציה"  /  שולמית קיסרי
ליבי עם שלי יחימוביץ'  /  עמוס שנער
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il