|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

דוח מח"ש - הממצאים הקונקרטיים באירועי אוקטובר

המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) פרסמה את הממצאים המרכזיים בנוגע לכל הרוג כמו כן מציינת מח"ש את הסיכון שבו היו נתונים השוטרים בכל אירוע
18/09/2005  |     |   חדשות   |   ועדת אור (לאירועי אוקטובר)   |   תגובות

דוח החקירה על אירועי אוקטובר בהם נהרגו 13 ערבים-ישראלים, כולל, מטבע הדברים, מידע פרטני לגבי כל תיק-הרוג. על-אף שהתוצאה הסופית הינה גורפת במובן זה שאיש מן השוטרים לא יועמד לדין, בכל מקרה ומקרה נדרשה מח"ש לנמק במפורט מהן הסיבות לסגירת התיק.

להלן תקציר נימוקי מח"ש:

מות ראמי גרה בכפר ג'ת - 1.10.00

המנוח נורה בסמוך לכניסה לכפר ג'ת לאחר שמפגינים במקום הבעירו צמיגים, יידו אבנים, וכשהגיעו כוחות המשטרה למקום הסלימו ההתפרעויות, והמתפרעים המשיכו בידויי אבנים, שריפת צמיגים, גלגול צמיגים בוערים ושימוש בקלע דוד, אשר יצר סיכון בדרגה גבוהה ביותר לשוטרים.

שני שוטרים, אחד מהם ראשד מורשד נשלחו לקרבת המקום בו התרכזו המתפרעים, על-מנת להרחיקם, ואז ביצע ראשד ירי של קליעי גומי לעבר המתפרעים. המנוח נפגע מקליע גומי בעינו, וכתוצאה מכך מת.

מסקנת מח"ש: "בהיעדר די ראיות לקבוע כי הירי שבוצע עולה כדי עבירה פלילית בנסיבות המקרה, ובהיעדר די ראיות שיש בהן כדי לבסס באופן מוחלט את זהותו של השוטר יורה, הוחלט לגנוז את התיק מחוסר ראיות מספיקות".

מותם של אחמד איברהים ג'בארין ומוחמד אחמד ג'בארין, באום אל-פחם - 1.10.00

אחמד איברהים ג'בארין נפגע מכדור גומי שחדר לעינו במהומות הקשות שהתפתחו באום אל-פאחם, ועל אף שהשוטרים שנטלו חלק באירוע מאשרים ירי גז וגומי אל עבר המתפרעים, שיידו אבנים וחפצים שונים וסיכנו את הכוח שהיה במקום, לא ניתן לקבוע, לטענת מח"ש מי היורה הספציפי שפגע במנוח.

המנוח השני, מוחמד אחמד ג'בארין, נפגע מכדור חי בעכוזו באותן המהומות, ונפטר כתוצאה מדימום. הקליע שחדר לגופו נמצא במהלך נתיחת הגופה. לדברי מח"ש חרף מאמצים רבים, לרבות תפיסת כלי נשק של שוטרים שהיו במקום וביצוען של בדיקות השוואה בליסטיות, כמו גם ביצוע בדיקת פוליגרף בה נמצא דובר אמת שוטר, שעל-פי עדויות מסוימות התעמת עם המנוח והכחיש, לא ניתן היה להגיע לממצא חד-משמעי בדבר זהות היורה שפגע במנוח.

מסקנת מח"ש: "בהיעדר אפשרות להגיע לממצא חד-משמעי, ולאחר שמוצו כל הפעולות שניתן היה לבצע בנסיבות העניין, בחלוף כשלוש שנים ובכפוף לקשיים המעשיים שבניהול החקירה בתנאים שנוצרו, הגענו למסקנה כי אין אפשרות להגיע לזהותם של מבצעי הירי הספציפי, והתיק בעניינם של המנוחים נגנז על ידינו בעילה של עבריין לא נודע".

מות וליד אבו סאלח ועימאד גנאים בסחנין - 2.10.00

במהלך האירוע, עשרות מתפרעים מסח'נין, חלקם רעולי פנים, החלו לעלות על גבעה סמוך לסח'נין, עליה ממוקם מפעל פטרוס, אשר בין היתר מצויים בו מיכלי מימן וחמצן, שפגיעה בהם עלולה לגרום לפיצוץ רב עוצמה ולשריפה גדולה, שהיה בה, לטענת מח"ש, בכדי לסכן את עובדי המפעל ואת תושבי האזור.

מממצאי החקירה עולה כי רב-פקד גיא רייף, מפקד תחנת משגב, והשוטר שהיה עימו שהיו במקום, ניצבו בפני התפרעות אלימה, שהגיעה כדי ידויי אבנים לעברם ופציעתו של רייף בפניו כתוצאה מכך. בין המתפרעים היו גם רעולי פנים. לדברי מח"ש, רייף פעל באופן מידתי, כאשר הפעיל את האמצעים שעמדו לרשותו בהדרגה: ראשית, ניסיון לפזר את המתפרעים באמצעות גז מדמיע, לאחר מכן ירי קליעי גומי, ורק בסופו של דבר, לאחר שלא היה באמצעים אלה כדי לרסן את ההתפרעות ולהביא לנסיגתם של המתפרעים מכוונתם לעלות לעבר המפעל, עשה שימוש באש חיה. כתוצאה מההתפרעויות הקשות במקום נהרגו כאמור שני המנוחים.

מסקנת מח"ש: התיק נגנז מחוסר ראיות מספיקות. "לא ניתן לקבוע בוודאות הנדרשת בפלילים כי כתוצאה מהירי של רייף נפגעו המנוחים והפצועים. אף אם היה בידנו לקבוע כי אכן כך, עדיין קיים ספק בכך שהירי בוצע ללא הצדקה, זאת לאור נסיבות האירוע שהקימו לרייף את הסמכות לבצע ירי לעבר פלג גופם התחתון של המתפרעים".

מות איאד לואבנה בנצרת - 2.10.00

התיעוד הרפואי בעניינו של המנוח עורר ספק בדבר סוג הקליע אשר הביא למותו, ועל-פי חוות דעת המכון לרפואה משפטית, בהיעדר נתיחה לא ניתן לקבוע מהו סוג הקליע, וכן לא ניתן לקבוע את טווח הירי על-פי הנתונים שנמסרו. לפיכך, פנתה מח"ש למשפחת המנוח בכדי לקבל את הסכמתה לביצוע נתיחה בגופת המנוח, אשר עשויה היתה לתרום משמעותית לקידום החקירה, אך, לטענת מח"ש, המשפחה לא נענתה לבקשה זו.

עמדת מח"ש: התיק נגנז מחוסר ראיות מספיקות. "לא ניתן לשייך את גרימת הפגיעה לשוטר מסוים, שכן השוטרים היו מצויידים בסוגי נשק שונים, וכאמור, לא ניתן גם להגיע לממצא חד-משמעי ביחס לסוג הקליע שפגע במנוח. לפיכך, לא ניתן לקבוע ברמת הוודאות הנדרשת בפלילים את זהותו של היורה לעבר המנוח".

מותם של אסיל עאסלה ועלאא נסאר סמוך לצומת לוטם - 2.10.00

במהלך האירוע בצומת עראבה, יידו המפגינים המקומיים אבנים לעבר השוטרים והתקרבו לכיוון הכביש, בו עמדו השוטרים. השוטרים מצדם, ירו גז וגומי לעבר המפגינים והדפו אותם חזרה לכיוון שבילי העפר ומטעי הזיתים שבמקום. כתוצאה מהירי שבוצע ע"י שוטרים, נגרם מותם של אסיל עסאלה ועלאא נסאר.

החלטת מח"ש: בעניינו של אסיל לא ניתן להגיע לממצא בדבר זהות היורה, ועל אף שנתפסו כלי הנשק של השוטרים שביצעו את המרדף אחר המנוח אסיל, וכן חלק מכלי הנשק השוטרים שהיו ממוקמים על הכביש, לא ניתן היה למצות את החקירה עד תום לנוכח סירובה של משפחת המנוח להוצאת גופתו מהקבר ונתיחתה. בכך, נסתם הגולל על הסיכוי להגיע לממצא, שכן במצב דברים זה לא ניתן לבצע בדיקת התאמה בליסטית בין הקליע שנמצא בגופת המנוח אסיל, לבין הנשקים שנאספו. התיק נגנז בעילה של עבריין לא נודע.

באשר לעלאא, לא ניתן לקבוע בוודאות את סוג הקליע ממנו נפגע, והדבר רלוונטי גם לאפשרות להגיע לממצא בדבר היותו של הירי כדין כמו גם לאפשרות לאתר את היורה הספציפי. לנוכח סירובה של המשפחה לאפשר את הוצאת הגופה ונתיחתה, לא ניתן היה למצות את החקירה, לוודא את סוג הקליע ולערוך בדיקת התאמה בליסטית לכלי הנשק שנתפסו. לפיכך גם תיק זה נגנז בעילה של עבריין לא נודע.

מותו של מוחמד ח'מאייסי בכפר כנא - 3.10.00

לטענת המקומיים, לאחר שחלה רגיעה בהפרות הסדר, נפתחה אש שכתוצאה ממנה נפצעו מוחמד עלי טאהא ומוחמד ח'מאייסי, אשר מת מאוחר יותר, במהלך ניתוח שעבר בבית החולים, בעקבות פציעתו.

לדברי מח"ש איש מהמקומיים לא ראה שוטרים שירו לעבר הנפגעים, ובגרסאותיהם קיימות סתירות מהותיות ביחס לנסיבות האירוע והירי שבוצע, כביכול, כאשר מגרסאות השוטרים עולה כי במועד בו נפגעו השניים כבר עזבו הכוחות את המקום, לאחר שהפרות הסדר שככו.

החלטת מח"ש: מסקירת חומר הראיות בתיק עולה כי בשעה בה נפגעו המנוח והפצוע השוטרים כבר עזבו את המקום, ולא היתה כל נוכחות משטרתית באזור. אשר על כן, לא נמצא מקום להמשיך בחקירה, בהיעדר תשתית עובדתית לקיומה של עבירה פלילית.

מותו של ראמז בושנאק כפר מנדא - 3.10.00

מחומר החקירה עולה, כי במהלך האירוע פעלו במקום היו כ-40 שוטרים, אשר הכחישו כי ירו ירי חי אל עבר מי מהמתפרעים, כך שלא ניתן לדעת מי מהם גרם לפציעתם של הנפגעים ולהריגתו של המנוח. במצב זה, בהיעדר כל ראיה בנוגע לזהותו של היורה, האפשרות היחידה לאיתור היורה הינה על-ידי ביצוע בדיקת השוואה בליסטית, לצורך התאמת הקליעים שפגעו בנפגעים אל מול כלי הנשק של השוטרים שהיו מעורבים באירוע.

החלטת מח"ש: בהעדר יכולת לבצע בדיקה בגופת המנוח, לא ניתן היה להגיע לממצא, באשר לזהות השוטר שביצע ירי לעבר המנוח. אשר על כן, התיק בעניינו של המנוח ראמז בושנאק נגנז מעילה של עבריין לא נודע.

מותם של עומר עכוואי וויסאם יזבכ באיזור קניון נצרת - 8.10.00

מחומר החקירה עולה, כי במקום היו כ- 220 שוטרים אשר הוזעקו למקום בעקבות ההתפרעויות שהיו בין תושבי העיר היהודים וערבים. אל עבר הכוח המשטרתי, אשר עמד מול המתפרעים ומנה כ- 15-20 שוטרים, יידו המתפרעים אבנים.

לא ברור מחומר החקירה על-ידי מי ניתנו ההוראות פתיחה מאש אל עבר המתפרעים אם בכלל, אך ברור כי השוטרים שהיו במקום ירו גז וגומי אל עבר המתפרעים, ירי אשר בנסיבות העניין, היה מוצדק. אלא שמחומר החקירה עולה כי ההרוגים והפצועים נורו ונהרגו ככל הנראה מפגיעת אש חיה, אשר ספק אם הייתה מוצדקת בנסיבות העניין.

החלטת מח"ש: "בהעדר יכולת לאתר את השוטרים היורים, לנוכח העובדה כי במקום היו כ- 220 שוטרים ובהעדר ראייה ישירה כנגד מי מהשוטרים שנטלו חלק באירוע, לא היה מנוס מלגנוז את התיק מעילה של עבריין לא נודע".

תאריך:  18/09/2005   |   עודכן:  18/09/2005
מיכאל דבורין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרן הפנסיה מבטחים הוותיקה תוציא בשבוע הבא מכרז למכירת מלון מבטחים בזיכרון יעקב. מחיר המינימום יעמוד, לאחר הערכת שמאי, על 10 מיליון דולר. הקרן מקווה לסיים את הליך המכירה עד 27 בנובמבר.
18/09/2005  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת אוברסיז קומרס שכרה מחברת הנדל"ן גב-ים מחסן לוגיסיטי בן 3,300 מ"ר, בפארק התעשיה של גב ים במפרץ חיפה. אוברסיז תשלם 5.5 דולר למ"ר לחודש, צמוד למדד, בחוזה ל-10 שנים. גב ים תבנה את הבנין על-פי המיפרט של אוברסיז, והוא יהיה מוכן לכניסה בעוד שנה. הפארק הוא בן 177 דונם, ליד הקריות, ועליו 35 מבנים.
18/09/2005  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברות איי.די.בי. פיתוח ונכסים ובניין, בשליטת קבוצת נוחי דנקנר, קנו בסוף השבוע 30% משלשה פרויקטים למגורים, מסחר ומשרדים בלאס וגאס, ב-90 מיליון דולר.
18/09/2005  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת פולאר נדל"ן בינלאומי ממשיכה להשקיע בארה"ב. החברה, יחד עם אחרים, קנתה בסוף השבוע בניין מגורים יוקרתי ברחוב ביץ' 48-60, שכונת טריבקה, מנהטן, ניו יורק. היזמים ישלמו בעד הנכס 26 מיליון דולר. חלקה של פולאר הוא 19%, והיא תשקיע 2.5 מיליון דולר.
18/09/2005  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בית הספר לאומנויות 'קמרה אובסקורה' פותח מחדש את שעריו בפני סטודנטים, לאחר שנרכש לאחרונה על-ידי משקיעים פרטיים.
18/09/2005  |  מירב לוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il