|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מתנות שמרגשות: איך לבחור את המתנה המושלמת
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
מסוף הגבול נהר הירדן [צילום: רשות שדות התעופה]

נהגים טורקים בכבישי ישראל

המלחמה בסוריה משפיעה על ישראל גם לטובה: מדינות ערב שהעבירו סחורות דרך שכנתנו הצפונית נעזרות כיום בנו, והמדינה מרוויחה. אך אליה וקוץ בה - מוסלמים זרים נכנסים לארץ ועוברים בה ללא מחסומים וללא בדיקות, כאילו היו אזרחים מן השורה
16/02/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
בעיה ביטחונית
"מזה שלושה חודשים אוניות מטענים מגיעות לנמל חיפה כשבבטנן משאיות סחורה טורקיות. מתוכן מתגלגלות משאיות הנהוגות בידי טורקים, שעושות את דרכן בכבישי הארץ. מעבר הנהגים הזרים בישראל הוא בעיה ביטחונית ממדרגה ראשונה"

לפני שנעסוק בתמונה האזורית הכוללת בעקבות המלחמה עם סוריה, בואו נתרכז רגע בהשפעת המלחמה הזאת על ישראל. אין הכוונה למתיחות ברמת הגולן, גם לא לשיירת טילי ה-SA-17 שהותקפה, על-פי מקורות זרים, בידי ישראל. למלחמה בסוריה יש השפעה מסוג אחר. השר לשיתוף פעולה אזורי ולקידום הנגב והגליל סילבן שלום, חשף גם תוצאה אחרת של המלחמה בסוריה - רווח כלכלי לישראל.

במהלך ישיבת ממשלה, הציג השר שלום סקירה של פעילות משרדו, ובה הוזכר בין השאר פרויקט המכונה 'שער הירדן' - הקמת אזור תעשיה ישראלי-ירדני משני צדי הגבול, סמוך לגשר שייח' חוסיין. הפרויקט מקרטע כבר שנים רבות, ובשנה האחרונה נעשה מאמץ להפיח בו רוח חיים.

כרגיל, המציאות חזקה מכל תוכנית, ומנתוני בדיקה שערכתי עולה כי בינתיים אין התקדמות בפרויקט 'שער הירדן'; לעומת זאת יש הפסקה כמעט מוחלטת של תנועת משאיות המובילות סחורות מירדן דרך סוריה וטורקיה לייצוא לאירופה. הסיבה היא המצב הביטחוני המסוכן מאוד בסוריה.

המצב הזה לא נעלם מעיני פקידיו היצירתיים של המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שעבדו בשקט והנפיקו לפני שלושה חודשים דוח מרתק. לפי הדוח הזה, הפוטנציאל של מעבר סחורות דרך ישראל, במקום דרך סוריה וטורקיה, גדול מאוד, ויכול להגיע אף ל-70 אלף משאיות בשנה. לסחר הטרנזיט הזה, על-פי הדוח, יש יתרונות נוספים הכרוכים בתגבור תשתיות וכוח אדם שיכול להביא להגדלת התעסוקה ולצמיחה במשק הישראלי, תוך מיצוב 'שער הירדן' כמרכז לוגיסטיקה אזורי.

בחודשים האחרונים התברר שהידרדרות המצב הכלכלי-ביטחוני במצרים גרמה לכך שחברות מצריות אחדות החליטו להעביר סחורות דרך ישראל. כלומר קיים פוטנציאל לפריצה כלכלית שאולי אפילו דיבידנדים פוליטיים בצדה.

אבל זה רק חלק מתמונת העולם המשתנה בעקבות המלחמה בסוריה. החלק השני, המעניין יותר, קשור לטורקיה. מקור המתמחה בסחר ימי מלמד ש"כלב נובח אינו נושך" - על-אף ההתלהמות נגד ישראל, כשזה מגיע לריאל פוליטיק, הממשלה הטורקית מתיישרת על-פי האינטרס הכלכלי שלה.

שלום כלכלי מסוכן

לדברי המקור, "עד לאחרונה נהגה טורקיה לשנע סחורות בדרך היבשה לסוריה, ומשם לירדן. על-פי נתוני ממשלת ירדן, היקף הסחר הכולל בין שתי המדינות הגיע ל-480 מיליון דולר בשנה. הרוב המכריע – ייצוא מטורקיה לירדן, וקרוב לעשרה אחוזים – בכיוון ההפוך".

אלא שלאחר שאסד סירב לרקוד לפי החליל של ארדואן, וטורקיה ניתקה את יחסיה עם סוריה, צריך היה לעקוף את הבעיה. המצב הלך והידרדר, פרנסתן של אלפי משפחות טורקיות הועמדה בסכנה. בתחילה ניסו הטורקים לשנע סחורות למצרים ומשם לירדן, אבל זה פשוט לא עבד. ירדן ניסתה להוציא משאיות לאירופה דרך עירק. גם זה התברר כחסר תוחלת. ברירת המחדל, שהיא גם בטוחה וגם יעילה, נותרה ישראל, הגם שברירה זו אינה נוחה פוליטית. אלא שבפועל, הכלכלה ניצחה את הפוליטיקה.

"בפועל, אוניות מטענים מגיעות לנמל חיפה כשבבטנן משאיות טורקיות עמוסות סחורה", מפרט המקור. "עם עגינתן, מתגלגלות מהן המשאיות הנהוגות בידי נהגים טורקים, ועושות את דרכן בכבישי הארץ – מנמל חיפה לגשר שייח' חוסיין ומשם לירדן. וכך גם בכיוון ההפוך. כל זה מתרחש בשלושת החודשים האחרונים. הבעיה היא מעבר הנהגים הזרים במדינת ישראל. זו בעיה ביטחונית ממדרגה ראשונה, שהשב"כ אמור לטפל בה".

שאלתי את השב"כ אם הוא עורך בדיקות ביטחוניות לנהגים הטורקים. התשובה הייתה: "במסגרת סמכותו ובתחומים המצויים תחת אחריותו, מבצע שב"כ בדיקות גם במעברי הגבול".

מקור בכיר ברשות שדות התעופה, שהיא הממונה על המעבר בגשר שייח' חוסיין, מאשר שזה המצב. "זהו תפוח אדמה לוהט בעל משמעויות אסטרטגיות", אמר. "אכן, משאיות עמוסות סחורות עוברות בישראל בהיקף חסר תקדים".

ברשות שדות התעופה נמנעו מלהיכנס לפרטים, אך אישרו כי היקף מעבר הסחורות בגשר שייח' חוסיין בחודשים האחרונים עלה ב-30 אחוזים. ועוד היד נטויה.

בשורה התחתונה, לא רק ישראל מרוויחה. טורקיה, ששומרת על הרווחיות של קהילת הסחר שלה, מרוויחה. וכך גם ירדן, שאלמלא ההיערכות הישראלית הייתה מוצאת את עצמה במצב בלתי נסבל. בעולם אידיאלי, זה מה שאמור היה לקרות ממילא, גם בלי מלחמה. התקווה כעת היא שמה שישראל עושה כעת בשקט במישור הכלכלי לטובת כל הצדדים יביא לשיפור היחסים עם טורקיה גם במישור הדיפלומטי.

מנהיג לאופוזיציה הסורית
ג'ו ביידן ומואז אל-חטיב [צילום: AP]

לראשונה אחרי שנתיים של התקוממות, לאופוזיציה הסורית יש כנראה מנהיג. שמו צף לראשונה בנובמבר האחרון, כשנבחר לעמוד בראש הקואליציה של ארגוני האופוזיציה הסורית. הוא נבחר בבחירות דמוקרטיות גלויות וקיבל חותם כשרות אמריקנית ובינלאומית. כעת, שלושה חודשים אחרי, שייח' מואז אל-חטיב, לשעבר האימאם של מסגד אומיאד בדמשק, עושה קפיצת מדרגה המסמנת אותו כאיש שאולי יוציא את סוריה ממעגל הדמים.

בתחילת החודש, ערב כינוס ועידת הביטחון במינכן, הפריח חטיב בלון ניסוי לזירה הבינלאומית כשפרסם בדף שלו בפייסבוק הצהרה שלפיה הוא מוכן לפתוח בשיחות עם בשאר אסד על בסיס שני תנאים מוקדמים: שחרור 160 אלף עצירים וחידוש דרכוניהם של כל הסורים הגולים. לכאורה, נון-סטרטר. קבלת התנאים הללו בידי אסד כמוה כהצהרת כניעה. אולם הכתובת כלל לא הייתה הארמון בדמשק; הנמענים האמיתיים היו שלושה מכותבים מרכזיים: ארגוני האופוזיציה הסורית, מוסקבה וטהרן.

בראש ובראשונה ההצעה נועדה לחצות את הרוביקון המקובל על כלל ארגוני האופוזיציה, שלפיהם אסד אינו בר-שיח. עד לפני פחות משבועיים, התנאי הבסיסי לכל דיאלוג עם המשטר הסורי היה הסתלקותו של אסד. כצפוי, הפרסום עורר התנגדות עזה – "בוגד", "מלחך פנכה" ו"הכלב של המערב" הם רק חלק מהתארים שהוצמדו לחטיב בימים האחרונים. אבל נראה שעצם הפרסום עשה את שלו: הטאבו על שיחות עם אסד הוסר, ובכל מקרה, המהלך שמציע חטיב אינו כולל שיחות עם אסד עצמו, אלא עם נציגיו, ובראשם פארוק א-שרע המקובל כמי שאין דם על ידיו. והכי חשוב: לא נשמעו קולות מדמשק הדוחים את היוזמה על הסף. אסד תמיד יוכל לומר שכבר מזמן הציע לאופוזיציה להיכנס למשא-ומתן. בשלב הזה של הקזת הדם ההדדית, שבו סוריה הולכת ומתפרקת והמצב בה מוגדר אסון הומניטרי רב-ממדים, הנטייה היא לאמץ את המהלך.

ככל הנראה, המוח מאחורי המהלך הוא לחדאר ברהימי, שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה שזיהה את הפוטנציאל הטמון בחטיב. בחודשים האחרונים צבר ברהימי הרבה מאוד שעות אסד. הוא הבין מה שכולם מבינים – שלאסד אין כל כוונה ללכת למקום כלשהו, והיחידות שיכולות להשפיע עליו הן שתי המכותבות הנוספות להצעתו הנועזת של חטיב, רוסיה ואירן. הדרך היחידה לגרום לאסד ללכת היא לשכנע את שתי הפטרוניות הגדולות להיות חלק ממהלך כולל, שבשלב ראשון מחבק את אסד ובשלב מאוחר יותר דוחף אותו החוצה.

גם לרוסים נמאס

עד לאחרונה עמדו הרוסים לצדו של אסד באופן בלתי מתפשר, אולם בשבועות האחרונים אפילו הם התעייפו מהמבוכה והחשש המתמשכים שהקליינט הסורי גורם להם. בראיון ל-CNN הודה ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, כי בכל יום שעובר סיכוייו של אסד לשרוד הולכים ופוחתים, ועמם עולה מפלס הדאגה מפני אפשרות של כניסת נשק כימי למשוואת המלחמה או זליגת נשק רוסי מתקדם לידי חיזבאללה.

הרוסים גם מטים אוזן לקרקע, ויודעים שהדי המלחמה בסוריה מחלחלים לפרובינציות הדרומיות של רוסיה ולקווקז. ההשפעה, מבחינתם, שלילית מאוד, והם כבר הבהירו שמוסקבה אינה מבטיחה לתמוך באסד אלא בעיקרון היציבות וההמשכיות של המשטר בסוריה.

מבחינה זו, הרוסים מיישרים קו עם ארצות הברית ואירופה, שרואות כיצד האנרכיה הג'יהאדיסטית פושה בכל מקום בסוריה, באדיבות בנות הברית מקטאר ומסעודיה. גם בטהרן רואים את המצב ומבינים שהזמן פועל נגדם.

וכך, בעצה אחת עם השועל הדיפלומטי רב-הניסיון ברהימי, הכין חטיב את הקרקע לסבב הפגישות שלו בוועידת הביטחון במינכן, באמצעות הפרסום על נכונותו לשיחות עם אסד.

המהלך הוכיח את עצמו, ואף יותר מזה. במהלך סוף שבוע אחד במינכן פגש חטיב את סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ואת שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. המפגש עמם שב ומיצב את מעמדו של חטיב, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים, כנציג הבלתי מעורער של האופוזיציה הסורית. אך כאמור, החלק החשוב יותר היה המפגש עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ועם שר החוץ האירני, סאלחי. חטיב, כך נראה, הצליח לייצר במפגשים האלה משהו חדש: ניצני נכונות רוסית ואירנית לבדוק מהלך משותף עם המערב, וזאת בזכות נוסחת ברהימי-חטיב למוכנות לשיחות עם אסד או נציגיו.

על תוכן המפגש עם שר החוץ הרוסי לא ידועים כעת פרטים רבים, אולם דיפלומטים רוסים הדגישו את חשיבות הפגישה בעצם קיומה. חטיב אף קיבל הזמנה להמשך שיחות במוסקבה. בעבר אומנם היו מפגשים בין הרוסים לבין ארגוני אופוזיציה סוריים, אבל מאז השתנתה התמיכה הרוסית בבשאר אסד.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/02/2013   |   עודכן:  16/02/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נהגים טורקים בכבישי ישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סטניסלב
17/02/13 12:30
2
שומר החומה
19/02/13 18:53
 
הגנן
8/03/13 21:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אל הטקס התפרצה אורחת בלתי קרואה. אישה צעירה ובידיה תינוקת. "היא נולדה בזכותכם, בזכות הרופאים הישראלים שטיפלו בי אחרי האסון. חשבתי שאאבד אותה, אבל בזכות בית החולים הישראלי היא נולדה בריאה ושלמה".
16/02/2013  |  אריאל כהנא  |   כתבות
כחצי שנה חלפה מאז החלה עדותו של ש"ד, עד המדינה בפרשת הולילנד. לפחות 4 פעמים במהלך עדותו חש ש"ד ברע, ובחלק מהמקרים אף הובהל לבית החולים. פרקליטיו, עורכי הדין אמנון יצחקניא ואילן סובל, לא מתפלאים: "אני לא מכיר הרבה אנשים צעירים ובריאים שהיו יכולים לעשות את זה", טוען יצחקניא. "זה מחייב יכולת נדירה, כי העדות שלו הולכת הרבה שנים אחורה ומבקשים ממנו לזכור עובדות בפרטי-פרטים. הוא עומד מול שורה של סנגורים בכירים, ולמרות שקשה לו מאוד, הוא מסור למה שהתחייב לו. הרבה אנשים היו מתמוטטים. מצבו הבריאותי מאוד מקשה עליו, אך הוא תמיד חוזר להעיד".
16/02/2013  |  הדס מגן  |   כתבות
המון הפתעות מסתתרות בחגווי השגרה. למשל, כאשר יורדים לרחוב ומגלים שאין שום מזג אוויר. לא שמש, לא גשם. עץ לא מרשרש, אדם לא שופך את עביט צִלו. "איזה יום מדכא", נאנחה שכנתי והציתה עוד סיגריה. "להפך", אמרתי. "אנחנו זוכים עכשיו לטעום קמצוץ מהאפוקליפסה (או אָפוֹר-קליפסה). שבתאי צבי היה מוכן להתפלש בביבים של משחטת 'תנובה' בבית-שאן כדי לראות יום כזה". "מי זה שבתאי צבי?", סיננה השכנה ענטוז עשן עצבני.
16/02/2013  |  חגית כהן  |   כתבות
איש העסקים יגאל זילכה, בעל השליטה בחברת (י.ז.) קווינקו בע"מ הרשומה למסחר בבורסה בתל אביב, מנסה לחמוק מאימת הדין. לגישתו, בגלל שהתגורר בקביעות בחו"ל (במשך כשש שנים), לא ניתן לחוקרו בישראל בגין מעשים המיוחסים לו, ולא ניתן לדרוש ממנו לשלם מיסים בישראל בגין עסקיו באותן שנים. העובדות, כפי שאנו חושפים כאן, שונות בתכלית.
16/02/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
פרשת האסיר איקס התפוצצה בקול רעש גדול, ולא בכדי. בהעדר מידע מדויק ומוסמך בדבר הנסיבות האמיתיות שהביאו למעצרו של בן זיגייר, התנפלו אמצעי התקשורת על גורמי הביטחון והמשפט בישראל - שפעלו לצנזור המידע, לחסימתו, ועשו זאת באופן רשלני ובעייתי. ברשימה שלהלן נתמקד בקצרה בתובנות העולות מפרשה זו.
16/02/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il