|   15:07:40
דלג
  יוסי דר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אחריות פרופ' זמיר לסברה ושתילה

מתברר כי מי שנושא, מן הצד הישראלי, באחריות מוגברת וגורפת למחדל הנורא בסברה ובשתילה, הוא היועץ המשפטי לממשלה באותם ימים - פרופ' יצחק זמיר בשעת מבחן גורלית - התכופף זמיר לקשור את שרוכי נעליו
22/02/2013  |   יוסי דר   |   כתבות   |   תגובות
זמיר. שתיקתו הכשילה את הממשלה [צילום: נתי הרניק/לע"מ]

הטבח בסברה ובשתילה, 1982

המעט שיכול היה לעשות
יצחק זמיר - זאת לדעת - הוא פרופסור למשפטים שמומחיותו בדיני המשפט המנהלי. אילו אך היה יצחק זמיר מעמיד את הקברניטים על המשמעויות המשפטיות של ההחלטה להכניס את הפלנגות למחנות הפליטים - אילו את המעט הזה עשה - לא היה קורה מה שקרה

שרון לבגין: יאשימו אותנו בהשמדת עם
איציק וולף
הפרוטוקול של ישיבת הממשלה הדרמטית שעסקה במסקנות ועדת כהאן על הטבח בסברה ושתילה נחשפים לאחר 30 שנה * שרון עקץ את השרים וטען שאימוץ המסקנות יטיל על כל הממשלה אות קין לדורי דורות * תגובת בגין לרצח אמיל גרינצוויג: ישנו הרוג, יהודי הרוג!!
לרשימה המלאה

ארכיון המדינה שיחרר לאחרונה לפרסום את תעודות סברה ושתילה, ומן הראוי אפוא לחזור ולהתייחס כאן לאחריותו הכוללת והמוגברת של מי שהיה היועץ המשפטי לממשלה באותם ימים, פרופ' יצחק זמיר - אחריות שוועדת כאהן בחרה להתעלם ממנה, ולא במקרה.

העובדות מגלות, שיצחק זמיר כשל בתפקידו באופן מחפיר והכשיל קשות את הממשלה בימים קריטיים שבהם התבקשה עצתו המשפטית.

טבח סברה ושתילה - רקע:

בחודש ספטמבר 1982 התרחשה במחנות הפליטים הפלשתינים סברה ושתילה זוועה נוראה. כשמונה מאות בני אדם, גברים, נשים וילדים, נטבחו שם בידי לבנונים נוצרים, אנשי פלנגות, כנקמה על רצח מנהיגם.

הטבח חולל בישראל, וכן בעולם הגדול, סערת רוחות עזה ומחאות קשות. אצבע מאשימה הופנתה כלפי צה"ל, שישב אותה עת בביירות ושלט באזור. בעקבות לחץ ציבורי כבד הקימה ממשלת ישראל ועדת חקירה ממלכתית (היא "ועדת כאהן"), שתחקור האירועים ותברר אם לצה"ל חלק בפרשה.

ועדת כאהן, שמנתה שלושה חברים, קבעה שמעשי הזוועה בוצעו בידי אנשי הפלנגות הנוצריות. הוועדה שללה אפשרות שמדינת ישראל או אלה שפעלו מטעמה - חיילים או אזרחים - נושאים באחריות ישירה לטבח. אבל הוועדה הטילה אחריות אישית עקיפה (אחריות שבמחדל) על כמה מפקדים בכירים בצה"ל, וכן על מספר שרים בממשלת ישראל, והביאה להדחת כמה מהם מתפקידיהם.

הזמיר לא צייץ

אלא שמתברר - באופן מתמטי ממש - כי מי שנושא, מן הצד הישראלי, באחריות מוגברת וגורפת למחדל הנורא, הוא היועץ המשפטי לממשלה באותם ימים - פרופ' יצחק זמיר (לימים שופט בית המשפט העליון). היה זה לא אחר מאשר פרופ' יצחק זמיר שהגדיר את תפקידיו של היועץ המשפטי לממשלה כבלם פנימי של הממשלה, וכן ככלב שמירה שתפקידו לא רק לנבוח אלא גם, במקרה הצורך, לנשוך. אבל ברגע המכריע והגורלי - בישיבת הממשלה, שבה התבקשה חוות דעתו המקצועית של אותו יצחק זמיר עצמו - הוא לא נבח ולא נשך. הוא נח על מרבצו ושתק כדג.

אילו עשה פרופ' זמיר, באותה ישיבה גורלית, את המעט הנדרש והמצופה ממנו כיועץ משפטי לממשלה - לא היו העניינים מגיעים להיכן שהגיעו. ויצחק זמיר - זאת לדעת - הוא פרופסור למשפטים שמומחיותו בדיני המשפט המנהלי. אילו אך היה יצחק זמיר מעמיד את הקברניטים על המשמעויות המשפטיות של ההחלטה להכניס את הפלנגות למחנות הפליטים - אילו את המעט הזה עשה - לא היה קורה מה שקרה.

אבל הממשלה לא זכתה לשמוע מפיו של הזמיר - אפילו לא ציוץ. בשעת מבחן גורלית - התכופף יצחק זמיר לקשור את שרוכי נעליו. היועץ המשפטי לממשלה, פרופ' יצחק זמיר, נכשל בתפקידו באופן מחפיר - על-פי מבחני האחריות שהוא עצמו קבע.

הנורות האדומות שלא נדלקו

ואכן, אפילו בעצם הימים שבהם ישבה ועדת כאהן על המדוכה וחקרה את האירועים, הופנו אצבעות מאשימות כלפי פרופ' יצחק זמיר ואחריותו הכוללת מתוקף מעמדו כיועץ המשפטי לממשלה. אומר באותם ימים השופט משה בן זאב, מי שהיה בעצמו היועץ המשפטי לממשלה:

  • "על הנורות האדומות שלא נדלקו באותה ישיבת ממשלה בעניין הגורלי של כניסת הפלנגות למחנות הפליטים, כבר דובר ועוד ידובר הרבה. כעת, בלי לחרוג ממגבלות ה'סוב יודיצה' החלות עדיין על נושא זה, מותר לשאול מדוע בעצם מחפש השר ציפורי חיפוי מאחורי כתפיו של היועץ המשפטי לממשלה. האם אין בכוונתו לומר: הנה ישב אתנו איש המשפט והמוסר הציבורי, ואפילו אצלו לא נדלקו אותן נורות אדומות, ומה לכם כי תלינו על שרים סתם, שכל מעייניהם היו במשמעויות המדיניות והצבאיות של ההחלטות שנתקבלו?... כך הגענו למצב שהיועץ המשפטי לממשלה יושב בישיבת הממשלה, שומע אזהרות מפי הרמטכ"ל על פלנגות שמעיניהם ניבטת תאוות הנקם והרצח, מאזין להבעת חששות מפיו של השר דוד לוי, ואינו מעמיד את השרים על-כך שהתעלמות מכל הדברים האלה, אולי יש בה שמץ מאותה רשלנות או אי-איכפתיות, מאותם מחדלים שהמשפט הישראלי אינו רואה כל-כך בעין יפה. אם בזמן כלשהו בעתיד יהיה עליו להחליט החלטות או להמליץ המלצות בתחום סמכויותיו, האם לא יפריע לו שהוא עצמו היה נוכח במעמד כזה ובדומה לאחרים היה אדיש במקום שנתבקשה תגובה פעילה?...".


ובכן, הנחוצה האשמה ברורה ומפורשת מזו?

ויוזכר שוב: ההאשמה הנוקבת הזו באה לא מצד איזה הדיוט משפטי, אלא מצד מי שהיה בעצמו היועץ המשפטי לממשלה.

"בשביל זה משלמים לו"

כאשר היועץ המשפטי לממשלה שומע בישיבת הממשלה מפי הרמטכ"ל את עצם העובדה שצה"ל יכול לתת פקודות לפלנגות - הרי ש"אוזנו המשפטית" אמורה להיות הראשונה לקלוט את משמעות הדברים. וכמו שאומרים במקומותינו: "בשביל זה משלמים לו". שהרי, כאשר היועץ המשפטי לממשלה שמע שלפלנגות צה"ל יכול לתת פקודות, היה עליו - משום עובדה זו בלבד - להעמיד את מפקדי צה"ל והשרים על-כך שהאחריות למעשי הפלנגות, לטוב ולרע, "חוזרת" אליהם - אל השרים והמפקדים.

אילו אך הזהיר היועץ המשפטי לממשלה את את השרים והמפקדים בנקודה עקרונית זו, כי אז סביר שהם, השרים והמפקדים, היו נבהלים מההחלטה של עצמם - ממש כך - ומקפידים לקיים פיקוד ושליטה יעילים יותר על הפלנגות, או מבטלים מיד את ההחלטה להכניסן למחנות. אבל היועץ המשפטי - ברגע כה קריטי - שתק.

והיועץ המשפטי ששתק ולא העמיד איש על האחריות המשפטית הנובעת מיחסי המרות והכפיפות הללו שבין צה"ל לפלנגות - המשיך לשתוק ולא נזעק גם כששמע על השחזת סכינים ונקמה ואזהרה מפני סכנת טבח.

ההתעלמות משאלת האחריות

אלא שוועדת כאהן - ועדה שהחבר הדומיננטי בה היה השופט אהרן ברק, חבר וידיד-נפש של יצחק זמיר - בחרה להתעלם כליל משאלת אחריותו של פרופ' יצחק זמיר למחדל הנורא. וכל זאת למרות שהיה ברור כשמש, שמתוקף מעמדו ותפקידו מוטלת על היועץ המשפטי לממשלה אחריות מוגברת - ואולי אף בלעדית - לכשרות המשפטית של החלטות הממשלה שבישיבותיה הוא נוטל חלק.

שתיקתו של פרופ' זמיר נוכח ההחלטה להכניס את הפלנגות למחנות הפליטים - שתיקתו ברגע הקריטי הזה - הכשילה את הממשלה, וכך גם נבצר ממנה לתת הוראות מתאימות ומיידיות לצבא.

הימנעות הוועדה מלגעת בצורה כלשהי ביועץ המשפטי, זועקת לשמיים ומעידה - היא עצמה - שהוועדה ידעה היטב, שנגיעה כלשהי ביועץ המשפטי תחייב אותה להטיל עליו אחריות חמורה.

סליחה, איפה היועץ המשפטי לממשלה?

אבל חלקו העגום של פרופ' זמיר בפרשה טרם הסתיים: בעקבות הטבח התחוללה, כאמור, סערת רוחות בישראל ובעולם, ונערכו הפגנות בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית. ממשלת ישראל התכנסה לישיבה מיוחדת כדי להחליט כיצד לטפל בפרשה, וזאת - כשברקע נשמעים הדיה של הפגנה סוערת שהתנהלה בקרבת מקום. הממשלה הנבוכה התקשתה להחליט כיצד לנהוג באשר להקמת ועדת חקירה. ההפגנה הסוערת שהתנהלה בסמוך אך הגבירה את אובדן העצות.

עד כמה גדולה הייתה המבוכה תעיד העובדה שפניית הממשלה אל נשיא בית המשפט העליון בעניין הקמת ועדת בדיקה - שאיננה ועדת חקירה - נדחתה על-ידי הנשיא בנימוק שעל שולחנו מונחות עתירות לבג"צ שיורה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

נעלה אפוא מכל ספק, שדיון בממשלה בשאלת הקמתה של ועדת חקירה טובל כל כולו בשאלות משפטיות שונות הכרוכות בעניין. במצב עניינים זה - היש בכלל ספק שהממשלה אובדת העצות ממש שיוועה ליד מכוונת ומדריכה שתנחה אותה ותאיר את עיניה באשר להיבטים המשפטיים של הסוגיה?!

ובכן, מדוע זה לא נשמע קולו של יצחק זמיר? היכן הוא? שוב נרדם? לא, יצחק זמיר לא נרדם. הפעם - הוא פשוט לא הגיע לישיבה. ומדוע הוא לא הגיע לישיבה? כוח עליון? נפל חלילה למשכב? מה פתאום?! הסיבה פשוטה עד כאב: יצחק זמיר, כך פורסם, לא הגיע לישיבת הממשלה כיוון שבאותו זמן ממש - נא להחזיק חזק - הוא היה בשיעור באולפן לערבית!

אלוהים אדירים! יושבת לה ממשלה נבוכה ואובדת עצות, ומתקשה להחליט בעניין משפטי גורלי, והאיש האמור לייעץ לה ולהדריך אותה - משתעשע לו באותה עת ממש ב"שו הדא ומין הדא". כך נוהג יועץ משפטי סביר והגון?! יועץ משפטי סביר והגון לא היה מפקיר את הממשלה לנפשה - בשום אופן ומשום סיבה - ברגע משבר שכזה. וכשאלה הם פני הדברים, כי אז היועץ המשפטי יצחק זמיר לא כשל בתפקידו. הוא מעל בו!

הדברים מובאים בהרחבה בספרו של עו"ד יוסי דר - "צדק של פלנגות".
תאריך:  22/02/2013   |   עודכן:  22/02/2013
עו"ד יוסי דר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחריות פרופ' זמיר לסברה ושתילה
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
22/02/13 13:05
 
כלנית ברק
23/02/13 10:49
2
פרקליטי שמנת
22/02/13 14:56
3
ירון זכאי 1
22/02/13 15:20
 
המפוקח
22/02/13 20:11
4
אורי פ
22/02/13 21:04
5
עידןסובול
23/02/13 14:45
 
הנ"ל
23/02/13 15:06
 
י.ש
23/02/13 17:17
 
עידןסובול
23/02/13 17:51
 
מר "עידןסובול"
24/02/13 12:15
6
משפטנים שמאלנים
23/02/13 18:28
7
גיגי
23/02/13 20:10
8
מזכיר_המדינה
23/02/13 22:36
 
בני בנקר
24/02/13 10:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כלי התקשורת הגדולים גוננו במשך שנים על שר החינוך גדעון סער. מסיבות שונות, כולל נוכח קשרים אישיים ותוכנית להציבו בעתיד כמתמודד על ראשות הליכוד מול בנימין נתניהו. מידע על מעשיו החמורים שהובא לתקשורת נגנז על-ידי עיתונאים בכירים. מו"לים פעלו אישית למנוע פרסומים. עיתונאים שהעזו להרים ראש, נחסמו, או שרשימתם הוצנעה לאחר שקוצצה. חמור מכך: עיתונאים-פרשנים הנמנים עם חבריו-מקורביו של סער לחצו גם במערכות של כלי תקשורת אחרים בניסיון לעצור את הפרסומים. עד לאחרונה הם הצליחו בכך.
21/02/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
גזר-דין המוות שהכריזה עיריית תל אביב על ה"אלטע זאכן", נחת על שמעון לוי (75) מיפו, המוהיקני האחרון של העגלונים בכרך הגדול, כרעם ביום בהיר. אחרי עשרות שנים של "ותק מקצועי" הוא מוצא עכשיו את עצמו עומד בפני שוקת שבורה: לא רק בלי סוס ועגלה, אלא גם ללא פרנסה.
21/02/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
חברות שבשליטת נוחי דנקנר שינו באורח בולט את דפוסי הפרסום שלהן במעריב ובאתר nrg מאז מכר דנקנר את השליטה בעיתון ובאתר לשלמה בן-צבי. דנקנר, השולט בתאגיד אי.די.בי, נתון אומנם בקשיים פיננסיים המאיימים על המשך החזקתו בתאגיד, אולם נהנה עדיין משליטה בחברות בעלות תקציבי פרסום מהמשמעותיים במשק הישראלי.
21/02/2013  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בתקופה שבה כיהנה לראשונה ציפי לבני כשרת המשפטים, בשנים 2003-2005, היו לה תוכניות גדולות עבור מערכת המשפט. לבני הייתה שרה פעלתנית ומעורבת, אבל סדר-היום המקצועי שלה נדחק הצידה נוכח התגייסותה לטובת הפרויקט שהוביל ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, ליישום תוכנית ההינתקות מרצועת עזה ומצפון השומרון.
20/02/2013  |  יובל יועז  |   כתבות
אפרת שטינלאוף הבימאית בוחרת תמיד מחזות לא רגילים. וככאלה, מקומם אכן בתיאטרון פרינג' - וכי מי מהתיאטרונים ה"רפרטואריים" שלנו, שהרפטואר שלהם יותר מסחרי מאמנותי, מי מהם יעז להעלות מחזות שנויים במחלוקת והדורשים אינטלקט יחד עם דמיון ופתיחות? יפה עושה עירית תל אביב יפו שדואגת למקום (כמו תיאטרון הסימטה ותיאטרון תמונע) בו יוכלו אמנים מוכשרים לממש את יכולותיהם בביצוע מחזות איכות כאלה, ומעניקים לקהל מזון רוחני איכותי.
20/02/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il