ישנם מיתוסים וסטיגמות שונות על החברה החרדית שמובילים בסופו של ענין לגזענות ואף לאלימות כלפיהם בשל שונות תרבותם ולבושם האחר. באמנת הסובלנות של האו״ם סעיף 2.4 נכתב ״לכל אדם ולכל קבוצה הזכות להיות שונה״ ובסעיף 3.3 נכתב ״יש לכבד את תרבותן וערכיהן האותנטיים ולסייע בקידומן ושילובן מבחינה חברתית ותעסוקתית״. לצערנו במדינת היהודים זה לא מובן מאליו.
יש החושבים ש״החרדים נגד המדינה״, אחרים חושבים שלחרדים לא אכפת מהחילונים. הם כמובן שוכחים את קיומם של ארגוני חסד רבים שהחרדים הקימו ומתנדבים באלפיהם, ארגוני הצלה, זק״א,
יד שרה ועזר מציון, השאלות ציוד רפואי לצד עשרות אלפי גמחי״ם שדואגים לכלל החברה ללא הבדל דת מין וגזע. ישנם אחרים המכלילים את החרדים כ״אנטי ציוניים״. הם בוודאי יופתעו לשמוע שמעל הישיבה הגדולה והמפורסמת בעולם החרדי - פוניבז, מתנוסס דגל ישראל ביום העצמאות.
השאלה המרכזית היא: מיהו ציוני? חלק מהחרדים מגדיר עצמו ציוני ללא הסבר נוסף, אחרים יאמרו ״אם ציונות היא אהבת הארץ וההתיישבות, אנו הציונים הנלהבים ביותר. בחיים לא נרד מהארץ. אך אם הגדרת הציונות היא - חיסול התרבות היהודית, גזיזת פאות וכפיה על ילדים חרדים ניצולי שואה ואחרים לחלל שבת ולאכול חזיר ביום כיפור כפי שקרה בתקופת קום המדינה, אנו לא ציוניים״. ויש כמובן את ה3' אחוז מאזור
מאה שערים שמעדיפים שלטון אחר מאחר שהם משוכנעים שכל מטרת הקמת המדינה הייתה רק כאמצעי לצורך כפיה חילונית כוחנית ובריאת ״יהודי חדש״.
מיתוס נוסף שאנפץ - עמדת רוב החרדים היא שאין מונופול על התורה לאף מגזר. הם אף רואים את החזרה לארון הספרים היהודי כדבר מבורך. לא לחינם מקור המתקפה נגד ד״ר קלדרון היה אנונימי באתר מגזרי כלשהו. הכותב ידע שעמדתו מנוגדת לעמדה החרדית קלאסית. אבל זה כבר היה תירוץ לעליהום והסתה כלפי כל החרדים באתר חדשות מרכזי. (האתר ה"חרדי" הוא בבעלות אתר החדשות החילוני בו התפרסמו סדרת מאמרי הסתה בעקבות המאמר. האם זו הייתה מתקפה מתוכננת ומתואמת?) ככלל אנו בתנועת שוויון עכשיו נמנעים מראיונות בכלי תקשורת מגזריים משום שאנו דוגלים בממלכתיות ובשילוב טבעי בין כלל המגזרים. אך לצערנו, רוב כלי התקשורת הכלליים לא מאפשרים כמעט הבעת עמדה של אדם חרדי אותנטי. לעיתים גם הסיקור כלפי חרדים מוטה ומגמתי באופן שלילי. השאלה המתבקשת, האם הישראלים באמת מעוניינים ב״שילוב החרדים״ או שזה רק ענין של שק חבטות פוליטי נוח ותירוץ להצדקת אפליה גזענית כנגדם. שאלה מטרידה נוספת: באילו מפלגות ״לא סקטוריאליות״ שולב מועמד חרדי אותנטי? האם חרדי צריך ״להמיר את דתו״ כדי להשתלב? האם קיימת בכלל מפלגה כללית חרדים יכולים לסמוך עליה בהגנה על זכויות האדם הבסיסיות ביותר כלפיהם?
עלינו להבין שאדם הוא אדם. יהודי או ערבי, קיבוצניק כחרדי. אינדבידואל. כל הכללה סופה שתוביל לגזענות ואף לאלימות. בימים אלו אנו בתנועת שוויון עכשיו מחתימים אלפי אנשי חינוך מכל המגזרים על אמנה חברתית נגד גזענות ובעד סולידריות חברתית, כי הגיע הזמן לחיות ביחד במקום האחד כנגד השני.
התורה מדברת בנחרצות נגד כל גילויי גזענות - ״כי גרים הייתם בארץ מצרים״. היהודים רואים את עצמם אומנם כבעלי מחוייבות יתר למוסריות כדוגמת החובה להאכיל את חיות הבית בטרם האכילה העצמית. רף מוסרי גבוה כלפי עצמך אינו גזענות כלפי אחרים. גם הסכם קיבוצי של סולידריות יתר כלל יהודית היא לגיטימית ככל הסכם שיתופי. אך זה אינו מתיר חלילה להתייחס באופן שונה לאדם אחר באשר הוא אדם כמובן.
ככלל, הציבור החרדי ורבניו מוקיעים כל מקרה של אלימות, כדוגמת מקרה היריקה על ילדה דתיה בבית שמש שבעקבותיה אנו מקיימים בשנה האחרונה מאות מפגשים בין כלל הציבורים בבית שמש וכן נוצרו שיתופי פעולה מדהימים גם בין הרבנים הדתיים לחרדיים בעיר. זאת מעבר לאלפי בני נוער מקיבוצניקים ועד דתיים וחרדים שנפגשו בשנה זו בפעילויות תנועת שוויון עכשיו בכל הארץ. אך אסור שאלימות של יחידים תוביל להכללה מסוכנת כלפי מגזרים שלימים יהודיים או ערבים.
למרבה הצער, הגזענות כלפי חרדים הובילה בשנה האחרונה למספר רב של פעולות אלימות כלפי חרדים, בזכות הדמוניזציה כלפיהם. פעילים חברתיים חרדים שהפגינו סולידריות למען סטודנטים עם שלטים בנוסח ״השלום מתחיל בתוכנו - חילונים וחרדים מסרבים להיות אויבים״ לא הורשו על-ידי משטרת ישראל לצעוד ברחובות תל אביב והופרדו מהסטודנטים. מאות טוקבקים תועדו בכלי תקשורת מרכזיים הקוראים במפורש לרצח חרדים כאשר "שלטון החוק" מתעלם למרות פניות רבות. ובכלל, בשנים האחרונות התגבשה קבוצה שהכריזה ״מלחמת תרבות״ כוללת כנגד החרדים. החרדים מכריזים כי לא יקחו צד במלחמה הזו. אנו מושיטים יד לשלום. האם יש לנו פרטנר?