|   15:07:40
דלג
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הזגזוג הגרעיני

טהרן בדרך לפצצה ואילו המערב ממשיך ללכת בין הטיפות בעקבות כשלון השיחות עם אירן אשתקד, הגיעו ראשי מדינות המערב למסקנה כי יש להפעיל נגד אירן אמצעים חמורים
03/03/2013  |   נחמן פביאן   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
ידלין. הזהיר [צילום: פלאש 90]

תשומת ליבה של ארה"ב מוסטת לעבר ישראל כמי שהפכה ל"הבעיה". ארה"ב מתבצרת בעמדה שעדיין יש זמן דיפלומטי, בו בזמן שאירן ממשיכה לקדם את תוכניות הגרעין שלה.

בשבוע החולף התכנסו נציגי שש המעצמות המייצגות את הקהיליה הבינלאומית בעיר אלמאטי בקזחסטן לסבב שיחות נוסף עם אירן בדרג גבוה, במטרה מוצהרת לשים קץ לתוכניתה הגרעינית של אירן ולהניא את אחמדינג'אד מנסיונותיו להשיג נשק גרעיני למטרות צבאיות.

נציגי קבוצת המדינות הידועה כ-P5+1 - ארצות-הברית, בריטניה, סין, רוסיה, צרפת וגרמניה, קיימו אשתקד מפגשים עם נציגי אירן באיסטנבול, בבגדד ובמוסקבה בניסיון למצוא פריצת דרך דיפלומטית לפתרון משבר הגרעין עם אירן שהסתיימו ללא תוצאות ממשיות. נציגי טהרן גורסים מאז ומתמיד כי תוכנית הגרעין נועדה למטרות אזרחיות, ובעיקר לייצור חשמל, וכי העשרת האורניום תשמש לצרכים רפואיים. אירן גם טוענת כי באופן כללי, כל פעילותה מתנהלת בהתאם לחוק הבינלאומי, ולכן היא לא תוותר על זכותה ואינה מוכנה לקבל על עצמה מחויבויות שהן מעבר לאלה המבוססות על האמנה לאי-הפצתו של נשק גרעיני (NTP).

בעקבות כשלון השיחות עם אירן אשתקד, הגיעו ראשי מדינות המערב למסקנה כי יש להפעיל נגד אירן אמצעים חמורים. זאת, אפילו אם הן עצמן תידרשנה לשלם על כך מחיר כתוצאה מהאמברגו על משלוחי נפט מטהרן, כמו מציאת מקורות דלק חלופיים ועריכת שינויים במערכות הכלכלה שלהן.

סנקציות "נושכות" ו"משתקות"

ארה"ב סימנה את המגזר הפיננסי של אירן כחשוד בהלבנת כספים משמעותית, ובהמשך יזמה חקיקה נגד הבנק המרכזי של אירן. האיחוד האירופי מצידו הכריז במקביל על אמברגו על משלוח הנפט מאירן, ובריטניה - מדינה מובילה בעולם בתחום הביטוח הימי - הפסיקה לבטח את מיכליות הנפט האירניות. אך חרף הלחץ הכלכלי שגרם בעיקר לנזק למטבע האירני ולאינפלציה הכרוכה בכך, לא הצליחו מדינות המערב להניע את הדינמיקה של משא-ומתן יעיל עם אירן.

בהמשך להכרזה על הסנקציות, החלה ארה"ב לשגר לעבר טהרן איומים צבאיים שהוגדרו כחלק מהאינטרס של הביטחון הלאומי של ארה"ב. כצעד מעשי, היא הגבירה את נוכחותה הימית במימי המפרץ הפרסי. בנוסף, שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון ניצבה איתנה בסירובה להפצרות חוזרות ונשנות של אירן לבטל את האמברגו על הנפט, למרות שחלק ממדינות אירופה נטו להיענות לבקשה האירנית.

נציגי המעצמות P5+1 התכנסו שוב בשבוע החולף, והפעם באלמאטי שבקזחסטן, לאחר הפרסום של דוח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא"א. מן הדוח עולה כי אירן הגבירה את תהליך העשרת האורניום - התקינה 180 צנטריפוגות מתקדמות ולצידן צנטריפוגות ריקות במתקן בנתנז שיאפשרו להאיץ משמעותית את ההצטיידות בחומר בקיע שממנו ניתן לייצר פצצות אטום.

יתר על כן, הדוח מפרט את המשך הפעילות של המרת אורניום מועשר לדלק גרעיני, כאשר אירן הגדילה ל-167 ק"ג את מאגר האורניום המועשר שלה ברמה של 20 אחוז. לפי נתונים אלה ניתן לחשב בנקל את הזמן שיידרש לטהרן להשיג פצצת אטום שלהכנתה נדרשת כמות של כ-250 ק"ג של אורניום מועשר ברמה גבוהה.

ד"ר אמילי לנדאו, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי המנהלת את פרויקט בקרת הנשק וביטחון אזורי במכון, סבורה כי בעיית הגרעין האירני זוכה כיום לפחות תשומת לב בעולם. לפיכך, הדינמיקה של השיחות פחתה, ובעצם מאז תחילת הקדנציה השנייה של ברק אובמה נוצר בלבול בכל הקשור לאסטרטגיה של המעצמות, ובייחוד לזו של ארה"ב.

כל האופציות עדיין פתוחות

מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי אמר עם פתיחת השיחות בקזחסטן שהוא מקווה כי אירן תבחר להתקרב לפתרון דיפלומטי וכי השיחות יקדמו את הדיאלוג עם אירן. קרי חוזר למעשה על הכרזותיו של סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהדגיש את חוסר רצונו של ממשל אובמה להיכנס למלחמה עם אירן ואת הצורך לחדש את השיחות הדו-צדדיות בין וושינגטון לטהרן. במקביל, הכריז הבית הלבן על מחויבותו העמוקה של הנשיא האמריקני למנוע מאירן השגת נשק גרעיני, אך הדגיש כי הוא מעדיף לעשות זאת בדרכים דיפלומטיות.

ההצעות לפתרון הן בלתי ברורות, מבולבלות, ולא ידוע עד כה אם ארה"ב יוזמת את חידוש השיחות הדו-צדדיות עם אירן, או שמדובר בבלון ניסוי תוך כדי הליכה בין הטיפות.

חוסר בהירות נוספת נסכה הודעתו של שר ההגנה האמריקני היוצא ג'ון פנטה כי ארצו החליטה, מסיבות תקציביות, שלא להמשיך ולהחזיק שתי נושאות מטוסים של כוחות התקיפה במפרץ הפרסי, ונותרה העובדה הצבאית שבכל האזור הימי העצום הזה של המפרץ הפרסי, הים התיכון והחלק הדרומי של האוקיאנוס ההודי הגובל ביבשת אפריקה תהיה רק נושאת מטוסים אמריקנית אחת.

ברוח הליכתה של ארה"ב בין הטיפות, אמר שר החוץ לשעבר של בריטניה ג'ק סטרו כי מדיניות ההכלה (containment) ביחס לאירן עדיפה על פעילות צבאית נגדה, וכי כדאי להציע לטהרן תמריצים להתנהגות טובה במקום האיומים להילחם בה, בעיקר נוכח הכישלון של המדיניות הבריטית במאה הקודמת. הדיבורים על הכלה במקום על התמודדות ויצירת ציפיות אצל האירנים להקלת הסנקציות הם לדעת ד"ר לנדאו סוג של פתרון מעוות של המעצמות בבואן לשאת ולתת עם אירן. ניסיון ההכלה מקרין חולשה ומחליש את העמדה המשותפת שנקטו מדינות המערב כלפי האיום של הגרעין האירני.

פרשנים בעולם סבורים כי הפרופיל הישראלי הגבוה בסוגיית הגרעין האירני והצגת עמדה ששולבה ברמזים עבים בדבר נכונותה של ישראל לפעול ואף לתקוף צבאית את מתקני הגרעין של אירן כמוצא אחרון - זכתה להד חיובי במדינות המערב. יתר על כן, בתחילת השנה שעברה, העריכה ארה"ב כי ישראל שוקלת לתקוף את מתקני הגרעין באירן כבר באביב אשתקד, ומאוחר יותר העריכו בוושינגטון כי חלון ההזדמנויות של ישראל עשוי להיות בסמוך לבחירות בארה"ב בנובמבר האחרון.

נאומו של ראש הממשלה נתניהו בפני באי העצרת הכללית של האו"ם בכינוס האחרון שלה התפרש כמסר שההתקפה הישראלית לא תבוא לפני הבחירות בארה"ב. ישראל קיבלה רוח גבית בנאומו של אובמה בוועידת שדולת איפ"ק שבו דחה את המדיניות הרכה כאופציה להתמודדות עם שאיפות הגרעין של אירן, בציינו כי ממשלת ארה"ב קשובה לחששותיה של ישראל.

במהלך מערכת הבחירות לנשיאות באמריקה חל שינוי בדינמיקת הוויכוח, וזה הוסט מן ההתמקדות הבלעדית בשאלה האם תתרחש תקיפה ישראלית, לדיון בהצבתם של קווים אדומים, תוך ציון תאריכי יעד לאיום הממשי של אירן.

בהופעותיו הפומביות בארה"ב תבע נתניהו מן הממשל האמריקני להתייחס לקווים האדומים. קברניטי המדיניות האמריקנית לא נענו לקריאה, ותשומת ליבה של ארה"ב הוסטה יותר ויותר לעבר ישראל כמי שהפכה ל"הבעיה", כשארה"ב מתבצרת בעמדה שעדיין יש זמן דיפלומטי. בו בזמן, אירן ממשיכה לקדם את תוכניות הגרעין שלה ומשתתפת בשיחות כמו אלו שהתקיימו השבוע, שתוצאתן המעשית היא משיכת זמן.

בשיחות שזה עתה התקיימו בקזחסטן הוחלט כי הסבב הבא של השיחות יתקיים באיסטנבול שבטורקיה, כאשר אלו ייערכו בין מומחי גרעין משני הצדדים. לאחר מכן יתקיים סבב נוסף בקזחסטן בדרג דיפלומטי, אולי תוך ציפייה כי בבחירות הקרובות באירן ייבחרו מדינאים שיובילו לשינוי חיובי ביחסה של טהרן.

אלוף (במיל.) עמוס ידלין, מי שכיהן כראש אמ"ן וכיום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, ציין לפני כשבועיים כי עובדתית, ברשות אירן נמצאים כל החלקים הדרושים לבניית פצצה קטלנית, וכי היא זקוקה לארבעה עד שישה חודשים בלבד כדי להשלים את בנייתה.

הן המודיעין המערבי והן בזה הישראלי מעריכים כי בזמן ביקור אובמה באזור אירן ומנהיגיה ובראשם האייטולה עלי חמנאיי יכריעו אם להתחיל לבנות פצצת אטום, או לוותר על הרעיון ולשאת ולתת ברצינות עם מדינות המערב. ביקורו הצפוי של אובמה בירושלים עשוי להתפרש כאיתות מצידו כי אם תבחר טהרן בדרך הבלתי רצויה והבלתי הגיונית, היא תעמוד כנראה בפני האופציה הצבאית האמריקנית והישראלית, כל אחת לחוד או שתיהן יחד, ללמדנו כי כל האופציות עדיין פתוחות.

הכותב הוא עיתונאי ופרשן המתמחה במדיניות חוץ של מדינות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  03/03/2013   |   עודכן:  03/03/2013
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
כאשר החליט דוד בן-גוריון כי מבחינה קיומית הכרחי שלמדינת ישראל תהיה אופציה גרעינית, הוא הסביר כי זה חיוני, כאמצעי הרתעתי ראשון במעלה, כדי ששואה שנייה לעם היהודי לא תתרחש. ניתן לפרש את משמעות האופציה הגרעינית המרתיעה הזו מנקודת ראותו, כי אם מעל ראשו של העם בישראל תרחף סכנה קיומית, חייבים יהיו כל אויבינו לדעת בבירור כי כל הקמים עלינו להורגנו יחדלו להתקיים, בבחינת "תמות נפשי עם פלישתים", מדיניות אשר לימים פורסמה בתואר "ברירת שמשון". דוד בן-גוריון היה מנהיג נועז, אבל עם כל גדולתו הוא לא היה הוגה-דעות צבאי. ואולי מן הטעם הזה בחר במדיניות הגנתית מאיימת שבמשך שנים רבות הוסתרה מאחורי המילה "עמימות" ולא נקטה בתפישת העולם הביטחונית הטומנת בחובה חשיבה התקפית.
01/03/2013  |  עמי דור-און  |   כתבות
האם חמאס מאבד את השליטה על הנעשה ברצועת עזה? מומחי טילים מאירן שוהים ברצועה, ואילו ישראל משפרת את יכולת ההגנה שלה כנגד טילים אירניים חיזבאללה מנסה לשים את ידו על טילים היכולים להגיע לכל נקודה בישראל וגם: תיאוריית קונספירציה מופרעת במיוחד, שהשלכותיה עלולות להיות חמורות
28/02/2013  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
על רקע סיום השיחות של המעצמות הגדולות עם אירן בקזחסטן, בהם סוכם רק להיפגש שוב בחודשים מרס ואפריל, אמר (יום ד', 27.2.13) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי העולם חייב להבהיר לטהרן כי יוטלו עליה "סנקציות צבאיות" אם זו לא תפסיק את תוכניתה הגרעינית.
27/02/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הבית הלבן הודיע (יום ה', 21.2.13) כי האפשרות לפתרון דיפלומטי ביחס לגרעין האירני אומנם עדיין תקפה, אולם חלון ההזדמנויות של הרפובליקה האיסלאמית הולך ונסגר.
21/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
"החשש מפני מרוץ גרעיני שיתעורר במזרח התיכון במידה ואירן תצליח להשיג יכולת גרעינית הוא חשש מוגזם", כך מעריך מכון מחקר ביטחוני אמריקני.
20/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il