הנהלת אתר האינטרנט P1000 הודיעה (יום א'), כי היא החליטה, לפנים משורת הדין, ומתוך רצון למזער את הפגיעה בלקוחות שרכשו דרכה מוצרים מחברת נתי סקאל, לשפות ולהחזיר כספים ללקוחות שביצעו את רכישת מוצריהם באתר P1000.
במהלך הימים האחרונים הודיעה חברת נתי סקאל שאין ביכולתה לספק מוצרים אשר נקנו במספר אתרי אינטרנט, ובהם באמצעות אתר האינטרנט P1000. בעקבות זאת הודיעה הנהלת P1000, כי היא אינה רואה עצמה אחראית לכספם של הלקוחות ולהבטחת אספקת המוצרים.
עתה, כאמור, ובעקבות הלחץ תקשורתי, חזרה בה הנהלת P1000 והיא הודיעה כי היא תחזיר ללקוחות את כספם. בדרך זו לא יינזקו לקוחות P1000, כספית. הנהלת אתר P1000 רתמה למהלך גם את ספקיות המחשבים הגדולות בישראל, שיסיעו בחלק מהמקרים להשלים את העסקות של לקוחות נתי סקאל באתר P1000.
מנכ"ל P1000, דני אלוביץ' אמר כי בימים הקרובים יפנו אנשי האתר לכל הלקוחות ויציעו להם לקבל את סכומי הכסף שנגבו מהם. התשלומים העתידיים יבוטלו.
לדברי אלוביץ, השקיעו אנשי P1000 מאמצים רבים על-מנת לקדם את פתרון הבעיה שנוצרה, כתוצאה מהפסקת הפעילות של חברת נתי סקאל. במהלך הימים האחרונים נתנה החברה פתרון לכל לקוחותיה שנפגעו.
בבוקר: הכסף לא יוחזר
בבוקר (יום א') פורסם מכתבה של חברת P1000 ללקוחותיה, בו היא מתנצלת כי את הכסף לא תוכל להשיב, אך כי היא עושה מאמץ לתרום לביטול העסקות מול חברות האשראי ובמקביל מציעה תחליפים למוצרים.
"חלק מהלקוחות אשר רכשו מוצרים מחברת נתי סקאל, שילמו עבור המוצר שקנו, תשלום חלקי, באמצעות חברות כרטיסי אשראי. אתר P1000, אשר שימש כמתווך בלבד בעסקת הרכישה שביצעתם מול נתי סקאל, לא קיבל כל תמורה בגין עסקות אלו שהתבצעו ביניכם ובין חברת נתי סקאל. העיסקה התבצעה ישירות מול חברת נתי סקאל כאשר התשלום הועבר על-ידי חברת כרטיסי האשראי שלכם לחברת נתי סקאל.
"אין אנו יכולים להשיב את הכסף ששילמת ואשר כלל לא הגיע לידינו. במקביל אנו עמלים מאוד בימים האחרונים ומנסים לעשות כל מאמץ אפשרי על-מנת ולסייע לך מול חברות כרטיסי האשראי כדי לבטל את העסקה ואת תשלומיה העתידיים. תהליך זה עשוי לארוך מספר שבועות, שרק בסיומם נדע את הסטטוס הסופי של העסקות. כמו כן, אנו בוחנים מספר אפשרויות על-מנת ולנסות ולהשיג לחלקכם, הצעה אטרקטיבית לרכישת המוצר בו הייתם מעונינים.
אתר P1000 מזכיר סעיף נוסף בתקנון [סעיף 2.2], שבו נאמר: "כדי שהספק יוכל למלא אחר הצעתך לרכישת מוצר... חשוב שהמוצרים שהזמנת יימצאו במלאי של הספק. למרות שהספקים עושים כמיטב יכולתם להבטיח שהמוצרים המוצגים בזירת המכירות יימצאו במלאי, הרי שלעתים מוצרים המוצגים בזירת המכירות אזלו מהמלאי. אם המוצרים חסרים, תשלח לך הודעה מתאימה באמצעות הדואר האלקטרוני שלך או באמצעות הטלפון. במקרה זה, שומרים לעצמם הספקים את הזכות להגיש לך, במידה וישנה כזאת הצעה לרכישת מוצר חלופי בעל אופי ומחיר דומים. אם תקבל את הצעתם, יעודכנו פרטי הזמנתך מחדש. אם החלטת לסרב, תבוטל הזמנתך והספק ימנע מחיוב כרטיס האשראי שלך."
צרת רבים ולקח מאוחר מדי?
ב-P1000 אומרים, כי החברה למעשה נמצאת "במצב זהה לשלכם" - כלומר של הלקוחות. לדבריה, חברת נתי סקאל נותרה חייבת סכומי כסף נכבדים בגין כל העסקות שבוצעו לאחרונה באתר. בימים אלה עומדת P1000 להגיש תביעה כספיית בסך 250,000 ש"ח כנגד נתי סקאל בגין החוב ומתחייבים בפני הלקוחות כי "כל סכום שיושג במסגרת התביעה ישמש לפיצוי לקוחות שנפגעו".
"כלקח מיידי ממהלך האירועים האחרונים נוקט אתר P1000 צעדים שונים כדי להבטיח שמקרים דומים לא ישנו ואלפי לקוחות האתר יוכלו להמשיך ולבצע עסקות מבלי לחשוש לכספם".
המועצה לצרכנות - P1000 אחראית
בתגובה להתנערות המוקדמת מצד P1000 (ממנה כאמור נסוגה מאוחר יותר), מסרה המועצה לצרכנות:
"שאלת אחריות אתרי מכר לעסקות המבוצעות באמצעותם כבר נקבעה על-ידי בתי המשפט פעם אחר פעם. בפסקי דין בנדון קבעו בתי המשפט כי המשווקים באמצעות אינטרנט, חוברות וכדומה, אינם יכולים להתנער מאחריותם לנזק הנגרם לצרכנים על-ידי אי אספקת המוצרים בטענה כי הנם מתווכים בלבד. כך בפרשת אתר "המכרז הישיר " ו- "המכרז של המדינה" ועוד.
משכך, חזרתה של פי 1000 מהודעתה כי תכבד את העסקות שבוצעו באמצעותה, מטילה עליה אחריות נוספת, שכן וככל שקיימים צרכנים שהיו זכאים לבטל את העסקה גם בשל סעדים נוספים שמעניק להם החוק, כגון: ביטול עסקת מכר מרחוק או עצירת תשלומים לפי חוק כרטיסי חיוב ועתה אין הם זכאים עוד לסעדים הללו, הרי שהסתמכות על ההודעה הקודמת גרמה לאותם צרכנים נזק נוסף.
המועצה לצרכנות מבהירה, כי לאור המצב המתמשך ולפיו צרכנים נוספים מדווחים כי המוצרים שנרכשו לא סופקו ולא ניתן להתקשר עם משרדי נתי סקאל קיים חשש לחדלות פירעון המקים לצרכן זכות לביטול העסקה ולדרוש הפסקת תשלומים מחברות האשראי, אף אם מועד האספקה טרם הגיע (בהתאם להוראת סעיף 10 לחוק כרטיסי חיוב).
צרכנים המבקשים לעמוד על זכותם בתביעת הסכומים שכבר נגבו (שאינם זכאים להחזר כספי מחברת האשראי) יכולים לפנות לבתי המשפט ובכלל זה בתי המשפט לתביעות קטנות (עד סכום של 17,800 ש"ח), כאשר למיצוי הדין על-ידי הצרכן באמצעות בתי משפט אלה כמה יתרונות משמעותיים".