|   15:07:40
דלג
  דניאל גיגי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

לשנות את שיטת הפריימריז

שיטת הפריימריז שהביאה תקווה בתחילת שנות ה-90 כשהחליפה את הוועדה המסדרת, לא הוכיחה את עצמה ונזקה למערכת הפוליטית הוא אדיר. זה הזמן לבחון מחדש את השיטה ולהציע שינויים שיגדילו את הייצוג של תומכי המפלגות וימנעו את השתלטותם של בעלי עניין
06/03/2013  |   דניאל גיגי   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
שחיתות - לא רק במפלגת העבודה [צילום: פלאש 90]

הון ושלטון במחשכים
הרבה יותר קשה להיאבק בבעיית ההון והשלטון מהמאבק בשחיתות, כי הרבה פעמים מדובר בשטח אפור ובמעשים שהם לכאורה חוקיים. מעבר לכך גם קשה מאוד להוכיח יחסים של הון-שלטון, כי רוב המעשים נעשים במחשכים בצורה שנראית לכאורה דמוקרטית והוגנת

לאור פרשת השחיתות שנחשפה במפלגת העבודה, יושבת-ראש המפלגה, שלי יחימוביץ', חייבת לפעול בנחישות כדי לבחון מחדש את שיטת הפריימריז. השיטה ה"דמוקרטית" הזאת מובילה לשחיתות בלתי נמנעת, מאחר שהיא מעניקה כוח אדיר לקבלני קולות, ו"מעודדת" מועמדים בעלי אמצעים לשלם אלפי שקלים כדי לקנות את מקומם בראשות המחוקקת ובממשלת ישראל.

שיטת הפריימריז היא גם לא באמת דמוקרטית, כי במקום להגדיל את מספר האנשים המעורבים בבחירת הרשימה של מפלגות, היא מקטינה אותו, כך שפחות מאחוז מהאזרחים בישראל מעורבים בבחירת הרשימות למפלגות. דמוקרטיה אמיתית אמורה להעניק לכל אדם זכות בחירה ולא צריכה להיות מותנית בתשלום דמי חבר, ולכן אין שום דבר דמוקרטי בפריימריז כפי שהם מתבצעים היום במפלגות בישראל.

מפלגת העבודה היא אגב לא היחידה שבה התגלו מעשי שחיתות, ולכן במקום להתמקד בצד הפרסונאלי של התופעה, צריך לבחון מחדש את שיטת הפריימריז ולהעריך את הנזק שהיא גורמת לדמוקרטיה הישראלית.

הון-שלטון גרוע יותר משחיתות

המתכונת הנוכחית של הפריימריז מקדמת שחיתות מסוג זה שראינו בשבוע שעבר במפלגת הבית היהודי ועכשיו במפלגת העבודה, אבל היא גם קשורה קשר ישיר לבעיה של יחסי הון-שלטון שהורסת כל חלקה טובה בשלטון בישראל. אנשים שמעורבים בפריימריז מודים בפה מלא, שהשיטה מעודדת קשרים בין פוליטיקאים לבעלי הון, כי המועמדים נזקקים לתמיכה של פטרונים כדי להתקדם בחיים הפוליטיים. הפטרונים יכולים להיות בעלי עניין כאלה או אחרים מכל קצוות הקשת הפוליטית, אבל התוצאה היא אותה תוצאה של שלטון שמייצג אינטרסים זרים-צרים ולא מייצג את האינטרסים של הציבור הרחב.

פוליטיקאי בשיטת הפריימריז הנוכחית כמעט שאינו יכול להתקדם בלי פטרון כזה או אחר, ולכן הדמוקרטיה שלנו בעצם הופכת לפלוטוקרטיה, שהיא שלטון ההון. הרבה יותר קשה להיאבק בבעיית ההון והשלטון מהמאבק בשחיתות, כי הרבה פעמים מדובר בשטח אפור ובמעשים שהם לכאורה חוקיים. מעבר לכך גם קשה מאוד להוכיח יחסים של הון-שלטון, כי רוב המעשים נעשים במחשכים בצורה שנראית לכאורה דמוקרטית והוגנת.

"דמוקרטיה" למעטים

הטיעון של תומכי הפריימריז, שמדובר בשיטה הדמוקרטית היחידה ושלכן צריך לשמור עליה בכל מחיר, הוא טיעון שגוי שאין לו שום קשר למציאות. הפריימריז אומנם מעניקים לקבוצת אנשים מצומצמת את היכולת להצביע באופן דמוקרטי, אבל הם שוללים מרוב האזרחים שהם לא חברי מפלגה את הזכות להיות מעורבים בבחירת המועמדים שלהם למפלגות.

דמוקרטיה אמיתית אמורה לתת לכל תומכי המפלגה את הזכות לבחור את הנציגים שלהם, ולא לאפשר למספר מצומצם של קבלני קולות ובעלי הון לקבוע עבור כל אזרחי מדינת ישראל מי יהיו מקבלי ההחלטות. שוויון בסיסי ביותר ביכולת לבחור הוא אחד מהתנאים לדמוקרטיה, והמגבלה של הצבעה רק לחברים פוגעת בשוויון הזה והופכת כלי שהוא כביכול דמוקרטי לכלי שהוא אנטי-דמוקרטי.

במקום שתומכי מפלגת העבודה כולם יהיו שותפים לבניית רשימה שאמורה לייצג אותם בעיקר על בסיס אידיאולוגיה, נוצר מצב אבסורדי שהרשימה של מפלגת העבודה היא תוצר של אינטרסים צרים של קבלני קולות ובעלי אינטרס צר אחרים שמחזקים את מי שנכנע ומשרת אותם.

תחליפים לפריימריז

ועדה מסדרת אומנם תקטין את השחיתות שקיימת בפריימריז, אבל היא מסוכנת, כי היא תיצור שורת בעיות אחרות. לכן במקום לחזור לוועדה המסדרת של פעם, צריך לאמץ מודל חדש שירחיב את הדמוקרטיה, ויאפשר לתומכים של כל המפלגות להיות מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות.

הצעד הראשון שצריך לעשות הוא לבטל לחלוטין את דמי החבר שמפלים בין תומכי המפלגה ומונעים מאנשים רבים לממש את הזכות הדמוקרטית שלהם להיות מעורבים בתהליך בחירת הנציגים שלהם. בנוסף על כך, צריך לקיים את הבחירות למעומדים ביחד עם הבחירות לכנסת, כדי להבטיח שאזרחים יוכלו להצביע רק למועמדים ששייכים למפלגה שבה הם תומכים גם בבחירות הכלליות.

השבר בשיטת הפריימריז בולט בכל המפלגות ה"דמוקרטיות", בליכוד שאיבד לחלוטין את האידיאולוגיה שלו בגלל השתלטות של תומכי מפלגות אחרות עליו, במפלגת העבודה שלמרות השינויים החיוביים בה ממשיכה לסבול משחיתות בלתי פוסקת, ואפילו במפלגת הבית היהודי שבה נחשפו מעשים דומים למעשים שהתגלו במפלגת העבודה. אבל שיטת הפריימריז פוגעת בראש ובראשונה בדמוקרטיה הייצוגית של מדינת ישראל, ולכן הגיע הזמן להפסיק לדבר על דמוקרטיה ולאמץ כלים שהם באמת דמוקרטיים.

תאריך:  06/03/2013   |   עודכן:  06/03/2013
דניאל גיגי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אוריאל  קונסטנטין   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אמנון יצחק   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בן-דוד מרב   בן-חיים מאיר   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאלה יקירה   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   זהבה גלאון   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מקסים אוקנין   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה צרפתי   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן אגסי   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שאול מופז   שלום זיסמן   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לשנות את שיטת הפריימריז
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פוחדת מפריימריס
6/03/13 15:09
2
נירון קיסר
6/03/13 15:22
 
יוליוס קיסר
6/03/13 23:45
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
יושב-ראש מפלגת העבודה חשפה הבוקר (יום ג', 5.3.13) בראיון לגלי צה"ל את שמו של שותפה לשעבר, עמיר פרץ, כמי שנפגש כביכול עם קבלני קולות לקראת הפריימריז, וציינה כי חקירה משטרתית כבר מתנהלת בנושא.
05/03/2013  |  מירב ארד  |   חדשות
שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה-19 הסתכם ב-67.7%, ובכך עבר את שיעור ההצבעה בבחירות ב-2009, שעמד על 64.7% בלבד .מתוצאות מדגם שערך פרופסור אברהם דיסקין, היועץ הסטטיסטי של ועדת הבחירות המרכזית, עולה כי בניגוד לשאר המגזרים, במגזר העולים מחבר המדינות נרשמה ירידה בשיעור ההצבעה לעומת הבחירות הקודמות. משיחה שערכתי עם פרופ' דיסקין עולה שבערים בעלות אופי "רוסי" שהצביעו בעבר למפלגת ישראל ביתנו נרשמה ירידה ניכרת באחוז ההצבעה. לפי ערכתו אחוז ההצבעה כללי של המגזר ירד בכ-10%.
27/02/2013  |  אלכס טנצר  |   מאמרים
עד שרשימת הליכוד-ביתנו עושה את חשבון המושבים בכנסת להקמת הממשלה טוב לראשיה לעשות חשבון נפש וחשבון הקולות שקבלו והקולות שהפסידו בבחירות. בחשבון המושבים בולטים שלושה מספרים והם 82, 28,11.
21/02/2013  |  אברהם שלום  |   מאמרים
יש שיטה הרבה יותר טובה – הסכמה רחבה!!!
21/02/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
נתניהו החל את דרכו המחודשת בראשות הליכוד לפני שבע שנים תוך ייבוש והקפאה אִרגונית של מרכז הליכוד; המשיך לייבש ולהקפיא את סניפי הליכוד ופעילי השטח על-ידי פגיעה בכוחם הפוליטי והחלשת הגרעין האידיאולוגי-לאומי השורשי התומך בחינוך למורשת ישראל ובְהמשך ההתיישבות ביהודה ושומרון; המשיך בהקפאת הבנייה ביו"ש תוך הכרזה על הסכמתו לתוכנית השמאל של "שתי מדינות לשני עמים", ועתה גם מצליח להקפיא ולשתק כליל את מוסדות הליכוד - המזכירות, הלשכה וההנהלה, כל אלה בניגוד מוחלט לחוקה, כאשר רק הוא עצמו והוא בלבד מחליט בכל השאלות האידיאולוגיות והארגוניות של הליכוד.
17/02/2013  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   בחירות/מפלגות  /  מי ומי  
נתניהו הציע לבנט תיק כלכלי בכיר   /  לילך ויסמן
הוועדה המסדרת תחלק ח"כים לוועדות  /  עידן יוסף
"איש לא יעשה שלום עם ישראל חלשה"  /  איציק וולף
החיוך המיותר של שלי יחימוביץ'  /  יאיר דקל
"אופוזיציה לוחמת" של מפלגה דועכת  /  מתי דוד
העם רוצה ממשלה עם לפיד?  /  אהוד פרלסמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il