|   15:07:40
דלג
אברהם הללי עו"ד   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

פרשת ויקהל-פקודי

הָיָה נְקִי כפיים ובר-לבב במה שעשה ובמה שחשב לא התנשה ברום לבב, והיה כאחד העם ללא רבב
08/03/2013  |     |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


לִחְשׁוּשׁ
הַטַּלִית כֻּלָּה תְּכֶלֶת וּבַקָּהָל יֵשׁ לִחְשׁוּשּ
אָנָה הָלַךְ הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב וּלְמָה הָיָה דָּרוּשֹ
הִקְדִּים תְּרוּפָה לַמַכָּה וְלַמְּבַקֵּר לֹא חִכָּה
כִּי לֵיצָנֵי הַדּוֹר לוֹחֲשִׁים "עָשָׂה לוֹ מַכָּה"

מוּסָר הַשְׂכֵּל,סַלֵּק חָשָׁד וּרְאֶה זֹאת חוֹבָה
לְקַיֵּם פְּקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן כִּלְשׁוֹנָהּ וְכִכְתָּבָהּ
כִּי גָּם בְּטַלִּית שֶׁכֻּלָּהּ תְּכֶלֶת יָחַרְצוּ לָשׁוֹן
מתן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן יַחְסוֹךְ רְכִילוּת בַּסָּלוֹן

לֵית מָאן דְּפָלִיג שֶׁמֹּשֶׁה נֶאֱמָן עַל אֱלֹהִים
בְּרַם הַכְּפָפָה הֵרִים מֹשֶׁה מוּל הַתְּמֵהִים
כִּכָה נוֹהֵג מַנְהִיג הָהוֹלֵךְ בְּדַרְכֵי יְשָׁרִים
נַטֶּה נָא אֹזֶן וְנַאֲזִין לְדִבְרֵי אָדוֹן הַנְּבִיאִים


בפרשה הצדק נעשה וגם נראה

אף על-פי שהדברים כבר נאמרו לא פעם, נכון לחזור ולשננם, כי לצערנו בדרך כלל נפלו על אָזְנַיִם עֲרֵלוֹת. אנו רואים מנהיגים שמדי פעם מובאים לדין באשמת עוון או פשע, כאשר הכל מצפים מהם להיות דֻּגְמָה ומופת. הם לא עמדו בפיתוי שנתגלגל לידם, הן שלטון והן כסף, והם "החליקו". רבים היו כאלה יחסית לזמן שעבר מאז חידוש קומיותנו, ולמעשה זאת לא החלקה, אלא "נפילה" . מדובר בפרק זמן קצר יחסית מאז נענה הקב"ה לִתְפִלוֹת כְּלָנוּ , תפלת החרדי, המסורתי או סתם עמך ישראל, תפלה שאומר כל מתפלל יום יום: תקע בשופר גדול לחרותנו ושא נס לקבץ גָּלֻיּוֹתֵנוּ וקבצנו מהרה יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו ... . הנה בפרשות ויקהל פקודי, אנו קוראים שם בכל הקשור בהשלמת הקמת המשכן ועל עמידת ישראל כעם אלהים בּמְשִׂמָּה ובדרך בה הלכו משה ואחיו אהרן הכהן על-פי דְּבַר הַשֵּם, בני ישראל מצליחים בכל המשימות, אשר היינו רוצים שגם אנו נצליח בהן, כלומר להצליח בְּבִסּוּס חיינו המדיניים בארצנו, על-ידי חידוש עצמאותנו תרתי משמע (עד בא המשיח) כתקות אלה שאמצו את שלוש עשרה העיקרים של הרמב"ם. הנה משה בפרשת אלה פקודי המשכן מְלַמֵּד אותנו איך למנוע לַחְשׁוּשִׁים. למרות שמשה היה נאמן ביתו של הקב"ה, בִּקֵּשׁ הוא להיות נאמן גם בעיני בני האדם, יהיו אלה המלעיזים או המפרגנים וסומכים על נאמנותו של משה. כי הרי המנהיג חשוב ככל שיהיה הוא אדם בשר ודם ונתון לפיתויים, ביחוד כשחודע שאין חיב דין וחשבון לציבור לגבי כל המופקד בידו ועל כל מעשיו. האדם, כשופט עצמו, חייב להיות משוכנע שהצדק שהוא עושה, לא רק שיעשה אלא גם שיראה. המדרש בקשר לדו"ח משה לעם מוסיף ואומר: שמע משה לֵיצָנֵי הדור שהיו מְשִׂיחִין אחריו, שנאמר: והיה כצאת משה אל האהל . . . והביטו אחרי משה עד בֹאוֹ הָאֹהֱלָה (שמות לג/ח) ומה היו אומרים? היו מסתכלים מאחוריו ואומר אחד לחברו: ראה צוארו, ראה שוקיו, אוכל משלנו, שותה משלנו, ועוד לחשו דברים קשים מאלה, לכן בא משה ואמר להם: חייכם משנגמרת מלאכת המשכן אני נותן לכם חשבון, וכון שנגמרה- אמר להם: אלה פקודי המשכן.

ירידת משה מן ההר בשלישית

למחרת יום הכיפורים, ירד משה מן ההר בפעם השלישית ובידו שני לוחות הברית במקום שני לוחות הברית הראשונים שֶׁשִּׁבֵּר. כאשר חטאו בני ישראל בחטא העגל . הפעם העם לָמוּד לֶקַח ממה שהתרחש אז ומן העונש שנענשו בו: וַיּפֹּל מן העם ביום ההוא כשלשת אַלְפֵי אִישׁ (כי תשא לב/כח) .הלוחות הרשונים שֶׁשִּׁבֵּר, הייתה בעליתו השניה להר, כי הראשונה הייתה כאשר התודע לקב"ה אז: ויעל משה אל הר סיני ויכסהו הענן ששת ימים ויקרא אל משה ביום השביעי מתוך הענן. (משפטים כד/טו). ובעליה השניה מקבל משה את התורה (לוחות העדות) מאת האלהים: ויתן אל משה ככלתו לדבר אתו בהר סיני שני לֻחֹת העדות אבן כתובים באצבע אלהים. (כי תשא לא/יח) וכאשר: בֹשֵׁשׁ משה לרדת מן ההר..וגו'.(כי תשא לב/א), עשו להם עגל זהב באמרם: אלה אלהיך ישראל. (כי תשא לב/ד) חטא זה הוא הֶחָמוּר מכל הַחֲטָאִים שחטא ישראל. לכן הפעם משה ירד מהר סיני ושני לֹחֹת העדות (האחרונים) בידו, זה היה ביום הכפורים. אז נתברר למשה כי העם צפה לרגע זה ותרם תרומה רבת ערך למשכן, אף מעבר לנדרש עד שבאו העוסקים במלאכת הקמת המשכן ואמרו: מרבים העם להביא מִדֵּי הָעֲבֹדָה לַמְּלָאכָה אשר צוה ה' לעשות אותָהּ.(לו/ה) הפעם מתגלה למשה עם שונה, הדבק באמונתו ויש בו רוח התנדבות . לכן צוה משה להעביר קול במחנה לאמר: איש ואשה אל יעשו-עוד מְלָאכָה לתרומת הַקֹּדֶשׁ וַיִּכָּלֵא העם מֵהָבִיא.(לו/ז) כי ההתנדבות הייתה רבה מאד. מדובר בתקופת שנתיים אחרי יציאת מצרים בראש חדש ניסן, שבועיים לפני פסח.

עבודת המשכן כעבודת נמלים

אחרי המפקד בכי תשא , נמנו שש מאות וחמשים וחמישה אלף (655000) יוצאי צבא, בלי שבט לוי שלא התפקד עם יתר העם, כי הוא היה חיל השרותים כלשון ימינו. מופקד על העמדת המשכן פרוקו ונשיאתו מחניה אל החניה הבאה. ומלא גם כל סוגי עבודת השם במשכן. איש לא קבל פטור משרות בצבא. גם הנשים עשו מלאכה בהקמת המשכן זו עבודת שרות. חלק מן העם הָאוֹמָנִים וְהָאֻמָּנִים וכל בעלי המלאכה סביבם שעבדו בחריצות ובדבקות במטרה כעבודת נמלים. העבודה שהעם עשה נדמתה לעבודת הדבורים, כשם שהדבורים עובדות ללא ליאות ועבודתן מעוררת פליאה ביחוד בכל הנודע לסדר, המשמעת הבלתי מעורערת וההקרבה, באופן שכל דבורה ודבורה ממלאת תפקיד ביחד עם כלל עדת הדבורים, שיוצרים כַּוֶּרֶת כדי לאכסן את בה את הדבש שמיוצר על ידן ובשמירה על היבול, כך ניתן לדמות את בני ישראל. כשם שהדבורה נכונה הייתה להקריב נפשה למטרה המוגדרת מראש, כך גם כל אדם מישראל היה מוכן לעמוד במשימה ללא ליאות כשלכל אחד מהם נועד תפקיד שעליו לבצעו בצורה מושלמת. זה כלל: נגרים, מסגרים, נְחָשְׁתָנִים -נַחָאסִין (בערבית עובדי נחושת) צורפים, חרטים, אורגים, בנאים, חיטים, ועובדים פשוטים כסבלים משבט דן, שעשו מלאכתם בתנאים קשים במדבר. אין יוצא מן הכלל כולם שוים בפני הקב"ה.

משכן העדות

נאמר: ..הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדוּת (פקודי לח/מא) למה הכפילות הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן? כי זה רמז למקדש שנתמשכן בשני חרבנין על עונותיהם של ישראל (ראה רש"י) . ומדוע נקרא משכן העדות, כי זאת עדות לישראל שהקב"ה סלח להם על מעשה העגל, ולכן גם הִשְׁרָה הקב"ה שכינתו ביניהם. המשכן בנוי כפי שתואר מפריטים רבים שקשה לזכור אותם. רִבּוּי פריטיו כֱּרִבּוּי גְּוָנָיו של העם, כשם שלא כל חלקי המשכן דומים זה לזה ושונים זה מזה, אך עשויים כולם מחומר יקר וחשוב בעיני האלהים, כך גם חלקיו של עם ישראל הם שונים זה מזה אך הם עשויים מחומר טוב , יקר בעיני אלהים ואדם. ושוב עולה השאלה כאשר כל העם שותף להקמת המשכן מדוע נאמר: וַיָּקֶם משה את המשכן ויתן את אדניו וישם את קרשיו ויתן את בריחיו ויקם עמודיו ויפרש את האהל על המשכן את מכסה האהל עליו מלמעלה כאשר צוה ה' את משה.(מ/יח) כי בזכות משה בני ישראל על צאצאיהם נהיו עם . עוד נוכח כי העגל איננו החטא היחיד שהעם חטא בו, כשטוב לו מאבד את הרסן ומתהולל , כפי שכבר נאמר וישמן ישרון ויבעט , לכן כעבור זמן של רגיעה שוכח כי עדין הדרך ארוכה לחרות וכי אין לאמר די ואין לשוב אל העבר האפל ולשאוף לעתיד טוב יותר ולעולם לא יאמר די בלשפר ולתקן ותמיד את המבט להישיר לראות מה צופה לנו המחר כי אין חדש תחת השמש.

אֵין זֶה חָדָשׁ אוֹ מוּזָר זֶה גַלְגָל שֶׁסָבַב וְחָזַר
זֶה שֶׁהָיָה וְזֶה שֶׁנִּגְזַר זֶה מַפְתִּיעַ וְלֹא מוּזָר
כִּי הַצַּדִּיק לַרָשַׁע חָבַר וְהַטּוֹב בַּרַע אַץ וּבַָחַר
וּבְנֶפָשׁוֹת טוֹבוֹת סָחַר וְהָיָה אֶל הַמָּר נִמְהַר

זֶה מָשָׁל וְהָעָם נִמְשַׁל הוּא סוֹטֶה וְנִכְשַׁל
וּבְיֶצֶר הַרַע לֹא מָשַׁל נוֹהֵג כִּמְפַגֶּר וְנֶחֱשַׁל
עַד שֶׁיָּבוֹא יוֹם וְיָבִין שֶׁיֵּש דִּין וְהוּא יָדֵין
מוּטָב מָהֶר לְהַאֲמִין רַק בַּטּוֹב יְהֵא חָסִין

נָשׁוּב אֶל הֶעָבָר שֶׁכְּבַר נֶאֱמַר
נֶמָהֵר נָא וְּנַעֲשֶׂה לְתִקּוּן עִוּוּת לֹא לְתָרֵץ שְׁחִיתוּת בְּדִבְרֵי שְׁטוּת
לָשׁוּב לִפְקוּדֵי וּלְמוּסָר הַשְכֵּל לִנְהוֹג כְמֹשֶׁה וּמַעֲשֵׁי עַוְלָה לְסַכֵּל
שֶׁסַלֵּק כֹּל סָפֵק וְדוֹפִי מֵעַצְמוֹ הוּא בָא אֶל הָעַם מָסַר דּוּחַ לְעַמּוֹ
מוטה לעם תּוֹרַת מֹשֶׁה לְשַׁנֵּן יִתְחַסּן בָּהּ כי במצוקה עָלֶינוּ תָּגֵּן.


תאריך:  08/03/2013   |   עודכן:  08/03/2013
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רות קלדרון, אודה, שאני נמנה אל רבים שריגשת אותם בנאום הבכורה בכנסת ישראל. בנועם דיבורך הטבת לבטא מציאות של דור, שגדל כשמשהו ניטל ממנו, וחבל שהמשהו הזה - ארון ספרים יהודי עשיר - היה חסר לו, חבל שהיה נעול בפניו.
08/03/2013  |  איתן קלינסקי   |   מאמרים
בניגוד לתובנה המקובלת, המונח "פלשתינה" התייחס - מתקופת התנ"ך עד 1948 - לעם, היסטוריה וגיאוגרפיה יהודיים, לשאיפות הלאומיות היהודיות ולבית הלאומי היהודי.
08/03/2013  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
על דעת הקהל והמקום
08/03/2013  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
נשיא ארה"ב ברק אובמה קרא ל"יוזמה ישראלית לנסיגה מהשטחים", שפירושה פירוק ההתנחלויות והינתקות מהיישובים באשר הם. זה מזכיר את תהליך ההינתקות החד-צדדית מגוש קטיף, מעשה ששילמנו עליו מחיר יקר באלפי טילים וקסאמים שנורו על ישובי הדרום, ואף שילמנו על כך גם במחיר חיי אדם. זאת, כאמור, משום שביצענו נסיגה חד-צדדית שלנו בלבד, שבכינו עליה לאחר מכן, משום שלא הייתה חלק ממו"מ עם אנשי החמאס בעזה השכנה לגוש קטיף.
08/03/2013  |  יחיאל אמיתי  |   מאמרים
פרשות ויקהל-פקודי, שנקראות השבת, חותמות את ספר שמות ואת מלאכת המשכן, כליו וכוהניו, העומדים במרכז החלק השני של החומש. אולם פרשות אלה נראות מעין מהדורה חוזרת של פרשות תרומה ותצווה העוסקות בנושא זה. השאלה היא, מה פשר חזרה זו בשתי פרשות שלמות, כאשר ידוע שהתורה מצטיינת בשפתה הלקונית והתמציתית, ואין בה אפילו תג מיותר ללא משמעות. האם אי-אפשר היה 'לקפל' את שתי הפרשות בפסוק אחד בלבד "ויעש משה ככל אשר דיבר אליו ה'", בדומה לדפוס המוּכָּר בפרשות אחרות?
08/03/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il