|   15:07:40
דלג
  זאב בן-יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שאלת ראשית היקום והחיים

יש להתייחס בספקנות לטענות מדענים כאילו גילוי חומרי בסיס המאפיינים אורגניזמים על מאדים מוכיחים שהיו שם פעם חיים, עקב הניגוד התהומי בין חומר דומם לבין יצור חי, כשם שגילוי "חלקיק אלוהי" גם הוא איננו יכול להסביר כיצד נוצר היקום
18/03/2013  |   זאב בן-יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
כדור הארץ. מה באמת אירע - אין לדעת בכלים של היום [צילום: AP]

לא מכבר הודיעו חוקרי נאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב, כי נמצאו על כוכב מאדים "חומרים תומכי חיים". חוקרים אלה טוענים כי עצם הימצאותם של שרידים מאותם חומרים - גופרית, חנקן, מימן, חמצן, זרחן ופחמן - מעיד על היתכנותם של חיים מיקרוביולוגים, של אורגניזמים זעירים, שהתקיימו על פני הכוכב האדום. החומרים הללו מתווספים לסימנים שהעידו כי בעבר היו מים במאדים.

האומנם? גם אם אכן החומרים שנמצאו על המאדים מהווים מרכיבים של חומר ביולוגי או חומרים הדרושים לחיים, יש לזכור כי עדיין מדובר רק בחומר פיזיקאלי דומם.

המהות של החיים כלל איננה רק הרכב החומר בו הם מצויים, אלא בעיקר - כל התכונות הביולוגיות המורכבות המיוחדות ליצורים החיים. לכן יש בהחלט מקום לבדוק את נכונות התיאוריה הרווחת - כאילו החיים התפתחו באורח טבעי מחומר פיזיקאלי.

אולם לפני שנשאל איך יתכן בכלל שחומר חי התפתח מחומר דומם, יש לשאול - כיצד נוצר היקום כולו, על פרטיו הדוממים והחיים כאחד.

איך נוצר היקום?

לאחרונה פורסם שפיזיקאים הצליחו למצוא את "החלקיק האלוהי" שעל-פי ההשערה הרווחת - אמור לפתור את חידת ההיווצרות של היקום לפני מיליארדי שנים, שלפי התיאוריה הנפוצה, התרחשה תוך התנפצות אדירה הידועה בכינוי "המפץ הגדול".

עצם הכינוי "חלקיק אלוהי" מרמז על המגמה המטריאליסטית להוכיח כאילו בעצם הכול עניין של חלקיקים חומריים המסבירים את יצירת העולם בדרך "טבעית-אקראית" ולא על-ידי בריאה מכוונת של כוח עליון אלוהי, שכן, לטענתם, גם מושג האלוהות ניתן להסבר באמצעות הפיזיקה, לכאורה.

מציאת "חלקיק אלוהי" אמור לאשש תיאוריה מטריאליסטית שלכאורה תפתור את שאלת היווצרות היקום, שבסיסה הוא "המפץ הגדול", ובכך תפריך את האמונה שהעולם נברא על-ידי אלוהים - כך לפחות מאמינים ומקווים תומכי התפיסה המטריאליסטית.

שאלת היווצרות היקום או ראשית היקום מעסיקה את האדם עוד מימי קדם, לפני שהתפתחו כלים מדעיים. את שאלה בריאת העולם ניסו בני האדם לפתור באמצעות הדת הפילוסופיה, המיסטיקה והמיתולוגיה. במדע המודרני עוסקות בשאלה זו הקוסמולוגיה והקוסמוגוניה.

קוסמולוגיה היא המדע העוסק בחקר מבנה היקום, ההיסטוריה שלו ומקומה של האנושות בו.

קוסמוגוניה היא התורה בתחום מדעי החלל אשר עוסקת באופן היווצרות היקום מראשיתו ועד למצבו הנוכחי. מושג זה מתייחס לאופן בו נוצר היקום, כשהמפץ הגדול הוא המודל המקובל על דעת רוב המדענים.

תיאוריית המפץ הגדול

לפי התיאוריה המקובלת נוצר היקום כתוצאה מהאירוע המכונה "המפץ הגדול" - אשר מעריכים שהתרחש לפני כ-13.7 מיליארד שנה. ההתחלה הייתה נקודת אנרגיה חסרת ממדים, כאשר זו הלכה והתפתחה דרך פאזות שונות של אנרגיה, חלקיקים, כוחות פיזיקאליים, היווצרות יסודות כימיים ועד להתגבשות צבירי חומר שהיוו את חומר הגלם למבנים השונים ביקום. לכל זה התלווה תהליך בלתי פוסק של התפשטות והתנפחות - תהליך הנמשך עד היום ויימשך גם בעתיד, ומתבטא בכך שצבירי הגלקסיות מתרחקים אחד מן השני כפי שגילה האסטרו-פיזיקאי אדווין האבל, ומביא להנחה שפעם הם יצאו מנקודה אחת. עובדה נצפית זו תומכת במודל המפץ הגדול, כמו גם גילוי קרינת הרקע הקוסמית באמצעים תצפיתיים שונים הן מהארץ והן מהחלל.

אלא שגם הסבר זה לא ממש מעניק תשובה לשאלה - איך ומה גרם לייחודיות הזו של האירוע, מה גרם למפץ להתרחש ואיך קורה שמנקודה חסרת מימדים מתפתחים חומרים פיזיקליים שנענים לחוקי טבע. ואגב זה מנקרת השאלה - מה (או מי?) יצר את חוקי הטבע.

איך התפתחו חיים?

אבל אפילו אם לכאורה נפתרה או קרובה להיפתר שאלת היווצרות החומר הדומם - נותרה שאלה גדולה יותר: מה טיבם של החיים ואיך נוצרו. הייתכן שניתן להסתמך על התיאוריה הרווחת בין מדענים מטריאליסטים כאילו החיים התפתחו מחומר דומם?

התיאוריה המטריאליסטית המקובלת מספרת כי לפני מיליארדי שנים היה היקום כולו מורכב מחומר פיזיקלי דומם שהיה במצב צבירה נוזלי של מעין "מרק קדמון", עשיר במינרלים ותרכובות אורגניות, כשמעליו מתחוללים מופעים חשמליים שהפיקו ברקים. אירוע חשמלי ייחודי כזה, אומרת תיאוריה זו, גרם לאחת המולקולות "להשתכפל"...

התיאוריה נודעה לראשונה בשנת 1924, כאשר שני מדענים - אלכסנדר אופרין וג'ון הולדן - פרסמו שני מאמרים על מוצא החיים. השניים העלו את ההשערה לפיה האטמוספירה הקדומה של כדור הארץ הייתה עשירה בתרכובות שנמצאות במערכת השמש, שהכילו מימן, מתאן, אמוניה ואדי מים, ולא הכילה חמצן בצורתו החופשית. בתנאים אלה לפני כארבעה מיליארד שנים, בעזרת ברקים, חום גבוה וקרינה קוסמית, התאפשרה יצירתן של תרכובות אורגניות מורכבות יותר כחומצות אמינו, פפטידים ונוקלאוטידים. בהמשך נוצרו חומרים מורכבים עוד יותר כחלבונים שבתורם יצרו רכיבי על מורכבים יותר. ביסוד ההשערה עומדת ההנחה כי אין הבדל מהותי בין חומר חסר חיים לחומר חי, ולכן חיים יכלו להיווצר בדרך של אבולוציה כימית.

הבעיה היא שגם אם ה"השתכפלות" המולקולרית מעניקה לכאורה הסבר להיווצרות תרכובות ביולוגיות ואולי גם את הופעת תכונת הרבייה - אין היא מסבירה כיצד התווספו לחומר הביולוגי כל שאר התכונות המייחדות את היצורים החיים, המנוגדות בתכלית לתכונות החומר הדומם.

הניגוד בין דומם לחי

כל העצמים הידועים לנו ביקום נחלקים לשניים עיקריים: עצמים פיזיקאליים דוממים ועצמים ביולוגיים חיים.

חיים הם מאפיינים המבדילים אורגניזמים מישויות חומריות אחרות שאינן חיות. קיום כל אחד מן התנאים המופיעים להלן, מגדיר עצם כחי, בעוד שאי קיומו של אחד התנאים מן הרשימה, גורם לאי הגדרתו כחי.

  • הומאוסטזה - היכולת לשמור על איזון פנימי ועל סביבה פנימית יציבה וקבועה, עד כדי שינויים קלים. לצורך שמירה על איזון זה, קיימים תמיד:

  • סדר פנימי קפדני - ליצורים חיים ישנה אנטומיה קבועה עד לרמת המיקרו-אנטומיה. בכל חלק של היצור החי, ואפילו הגדול ביותר שביצורים, ישנו אִרגון קבוע מראש עד לרמת המולקולה.

  • התא - היחידה הבסיסית השומרת על כל מאפייני החיים. כל יצור חי חייב להיות מורכב מתא, השומר בתוכו על סדר פנימי מוגדר היטב, ו/או מאוסף תאים המסודר בצורה מוגדרת היטב, ומורכב מתאים תאים אשר כל אחד מהם שומר על סדר פנימי מוגדר היטב.

  • חילוף חומרים - היכולת לקלוט אנרגיה מסביבת המחיה, להמיר אותה לסוג האנרגיה הנדרש ולהפריש את הפסולת שנוצרה בתהליך ההמרה.

  • רגישות ותגובה לגירויים חיצוניים - היכולת להגיב לגירויים שמקורם בסביבה החיצונית או בסביבה הפנימית של היצור החי.

  • התפתחות הפרט - ניתן להגדיר פרקי זמן הן עבור תהליך היווצרותו של הפרט והן עבור תהליך מותו והתפרקותו. ניתן לצפות בפרקי הגדילה וההתפתחות. בחלק מן המקרים ישנה גדילה והתפתחות במהלך כל תקופת החיים. בחלק אחר מן המקרים ישנה הגעה לבשלות שלאחריה מגיע שלב ההזדקנות.

  • אבולוציה ותורשה - המידע הנצרך ליצירתו של הפרט מועבר אליו בתורשה מן היצורים החיים שיצרו אותו. לאותו פרט ישנם מנגנוני רבייה הממשיכים תורשה זו לצאצאיו, וחוזר חלילה. המידע התורשתי משתנה באופן מזערי מדור לדור, ברמת האוכלוסיה. שינוי זה הוא הנקרא אבולוציה.

הִתְרָבּוּת והִסְתָגְלוּת

למעשה, ניתן לצמצם ולרכז את כל התכונות שלעיל לשתי תכונות עיקריות הממחישות את ההבדל התהומי בין דומם לחי: הִתְרָבּוּת והִסְתָגְלוּת.

בשתי התכונות הללו יש ביטוי ליכולת לקיים תקשורת:

  • הִתְרָבּוּת = תורשה - תקשורת אמבריולוגית וגנטית (להבטחת הקיום לטווח הארוך);

  • הִסְתָגְלוּת = תקשורת בין האורגניזם לבין סביבתו (להבטחת הקיום המיידי-עכשווי).

לעומת תכונות ייחודיות אלה של היצורים הביולוגים, יש שתי תכונות עיקריות בהן ניחן חומר פיזיקלי דומם, המנוגדות בתכלית לתכונות הביולוגיות.

ראשית - התהליך השוטף של העולם הפיזיקלי-חומרי מאופיין במושג "אנטרופיה" - תהליך בלתי הפיך של עלייה גוברת באי-סדר, תהליך של התפרקות וריסוק. הדוגמה הקלאסית: גביש או גביע שנשברו - לא יוכלו לעולם לחזור למצבם הקודם בדרך טבעית.
התהליך השוטף של העולם הביולוגי-רוחני עומד בניגוד מוחלט לעולם הפיזיקלי, כאמור לעיל, והוא מאופיין במושג "אבולוציה ביולוגית". התהליך של האבולוציה מהווה גידול מתמיד בסדר על-ידי בנייה והתפתחות, שגם הם בלתי הפיכים (אם נוקטים עמדת השקפה כוללת של שאיפה לאינסוף).

שנית - עצם דומם הוא פסיבי ואיננו מסוגל לנקוט יוזמה כלשהי, איננו מסוגל לזוז או להגיב בכוחות עצמו. עצם דומם איננו מסוגל לתקשורת שיש בה משמעות אלא רק לקשר כימו-פיזיקאלי מכאני ופאסיבי.

חומר ורוח, גוף ונפש

נחזור איפוא ונשאל: איך ניתן להסביר שמאותו חומר דומם פסיבי שהוקנתה לו יכולת השתכפלות בעטיו של אירוע חשמלי, אפילו ישתכפל ויתרבה עד אין סוף - כיצד הצליח לזכות בכל אותן תכונות ייחודיות שפורטו לעיל המייחדות את היצור הביולוגי החי ומבדילות אותו תכלית ההבדלה מחומר פיזיקלי דומם?

קיימת הנחה האומרת כי פתרון בעיית ההתפתחות של חומר חי מחומר דומם, תלוייה בהבנת הקשר בין חומר לרוח, בין גוף לנפש.

כיום אנו רחוקים מאוד מההבנה הזו, וכל עוד קיים מצב זה - לא נוכל להבין כיצד יתכן שמחומר דומם התפתח חומר חי, ואם בכלל אירע תהליך כזה.

מה באמת אירע - אין לדעת בכלים של היום, אולם אחת האפשרויות היא, שכלל לא הייתה התפתחות כזו. אחת האפשרויות היא למשל שנִשמת החיים הופחה לתוך חומר פיזי דומם בדרך כלשהי, על-ידי כוחות עליונים (או - כוח עליון, אם תרצו).

אפשר להעלות כמובן אפשרויות אחרות, אבל למעשה הכול נותר בגדר ספקולציות שלא ניתן לאשש או להפריך, גם לא לאחר התגליות המדעיות על המאדים ובתחום מדע החלקיקים.

הכותב, מסיים תואר שני בפילוסופיה של המדעים באוניברסיטה העברית, משלים את עבודת הגמר על מהות הקשר בין הגוף לנפש.
תאריך:  18/03/2013   |   עודכן:  18/03/2013
זאב בן-יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שאלת ראשית היקום והחיים
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש אחד
18/03/13 18:05
 
איש אחר
18/03/13 19:40
 
זאב בן-יוסף
18/03/13 22:46
 
אלברטו
21/03/13 12:14
 
עוד מישהו אחר
9/08/18 21:35
2
דוד איש שלו
18/03/13 19:57
3
אהוד פרלסמן
18/03/13 23:47
4
שבח שטרן
19/03/13 09:55
5
אני ראשון
19/03/13 19:36
6
אלברט שבות
20/03/13 16:24
 
זאב בן-וסף
21/03/13 01:15
 
אלברט שבות
21/03/13 16:23
 
אלברט שבות
21/03/13 17:25
7
דב הניס
10/08/13 16:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערב ביקור הנשיא אובמה בישראל, הבוחר האמריקני מודאג מיחס נשיאו לישראל, כפי שדיווח ב-4 למרץ 2013 אחד משני עיתוני גבעת הקפיטול בוושינגטון, The Hill. לפי העיתון, המציג את ממצאי סקר דעת הקהל של Pulse Opinion Research, "רבים מהמצביעים סבורים שתמיכת אובמה בישראל אינה ראויה.... 39% סבורים שהתמיכה בישראל אינה מספקת ורק 13% סבורים שהתמיכה מופרזת....".
18/03/2013  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
לפני כמה שנים עת בקרתי באחד הישובים בגב ההר שמעתי לראשונה את הביטוי - "נשק חד פעמי". בן שיחי הסביר לי שבאם יהודי עושה שימוש בנשקו לשם הגנה עצמית הרי שבכך הקיץ הקץ על החזקתו בנשק. אין נפקא מינה לכך שהנשק מוחזק ברישיון כדין, לא מעלה ולא מוריד שהשימוש בנשק היה נדרש והכרחי ולא תעזורנה אפילו ראיות חזקות המגבות את עדות היורה, לפיה ירה משום שנשקפו איום מוחשי וסכנה לחייו אלמלא ירה מאד יתכן שכבר לא היה עימנו חלילה.
18/03/2013  |  בעז שפירא  |   מאמרים
חז"ל הזהירונו לבל נחשוד בכשרים. מאחר ששני בניו של שרון אינם כשרים בעיניי, אני מתיר לעצמי לחשוד בהם. המידע שהם מספקים מדי פעם על מצבו הבריאותי של אביהם שקרי. לדעתי, אריאל שרון מת. זאת אינה קביעה קלינית (אני לא רופא) - אלא פרשנותו של "האדם הסביר" לקביעה של רופא בכיר, פרופסור מוטי רביד שאמר: "אין סיכוי ששרון יתעורר" (יומן שישי, 8.1.10).
18/03/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
הרוצה להבין את עומק הישגיו של גדעון סער בארבע שנותיו במשרד החינוך, יקרא את מאמרי הנאצה שכותבי הארץ העתירו לראשו של השר היוצא. לשמחת הרוב השפוי בחברה הישראלית, סער היה סדין אדום עבור החבורה הזאת שצפתה בבהלה, כיצד מעשי ידיה טובעים בים. ההאשמות המגוחכות של קיצוני הארץ כלפי סער הן אותות כבוד ענקיים על חזהו.
18/03/2013  |  דרור אידר  |   מאמרים
7 מיליון אזרחים המתינו בקוצר רוח לחתימה על הסכם קואליציוני בדרך לממשלה ה-33 של מדינת ישראל. העיכובים בחתימה על הסכמים קואליציוניים נבעו מהרצון לעבור מפוליטיקה ישנה לפוליטיקה חדשה, אחרת, נקייה, רעננה, המושתתת על חזון, על אידיאלים, על ערכים חברתיים, שוויון בנטל, צמצום הממשלה ועוד סיסמאות יפות.
18/03/2013  |  אלישי בן-יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il