|
[צילום: יעל אנגלהרט]
|
|
|
|
|
|
לפני כשלוש שנים, כאשר ביקרתי את לאה גוטליב שכבר מלאו לה 90 שנים, בביתה ברחוב אורי בתל אביב, מצאתי את הסלון, מלא ערימות בדים, ארגזים של בגדי ים ובגדי חוף וצעיפים. לאה גוטליב שכבר התאלמנה אז מבעלה האהוב ואף שכלה את בתה יהודית גוטפריד, אף היא מעצבת לשעבר בגוטקס, הייתה מלאת התרגשות. בגיל מתקדם ואחרי מחלה, הייתה נלהבת מרעיון תערוכה שהתכוונה להציג במוזיאון תל אביב. היא ביקשה שאתן לה בהשאלה את הצעיפים תוצרת גוטקס שהיו ברשותי, יריעות בד ענקיות, כל אחת יפה מרעותה, עם הדפסים משגעים של עופות ופרחים, כל אחד בסגנון אחר ובצבעוניות סוחפת.
מתוכנית התערוכה במוזיאון תל אביב לא יצא דבר. אבל עכשיו - והיה כדאי לחכות - מוצגת תערוכה של יצירות מעצבת גוטקס שנפטרה לא מזמן. התערוכה במוזיאון העיצוב חולון, פותחת לפני מי שלא הכיר את ההיסטוריה של גוטקס, מסך רחב של בדים, רישומים ודגמים המעניקים לצופה מושג על הכישרונות, התנופה, היצירה והרמה האמנותית שהשתייכו ללאה גוטליב. התערוכה היא חלק משבוע העיצוב בחולון (התערוכה תימשך בין ה-13 במרס ל-4 במאי 2013). במהלך חג הפסח תהיה הכניסה חינם למוזיאון העיצוב פרט ליום החג הראשון בו הכניסה בתשלום.
אופרה וחרציות
הגברת עם החרציות הוא שם מעורר אסוציאציות לאהבתה של לאה גוטליב לאופרה. האישה שאהבה את האופרות האיטלקיות, כמו למשל הגברת עם הקמליות, הייתה מאושרת בוודאי לדעת כי הכינוי שלה מעתה הוא: הגברת עם החרציות. כל שנה, משך כמה עשרות שנים, הציג בית גוטקס דאז, תצוגה מרהיבה של אוסף קיץ שכלל פרקים שונים ונושאים אחדים, שהיו מיועדים ללקוחות בכל העולם. טוב הטעם, איכות הבדים והמבחר של הבגדים המתלווים לאוסף בגדי הים: מלתחת בגדי חוף מיועדים לחופשות, בתי מלון ובריכות שחייה, וגם חלק מהם שהתאימו לבגדי ערב-קיץ. את הבדים עיצבה לאה גוטליב בעצמה לכל תצוגה, במפעל בקומו באיטליה, שאהבה במיוחד, שם נוצרו הבסיס והרעיונות לאוסף חדש כל פעם.
אוצרת התערוכה איילה רז בחרה באוספי שנות ה-80 וה-90 כפסגת היצירה של גוטליב ופריטים אלו מוצגים במוזיאון העיצוב בחולון. שנים אלה היו פסגת ההצלחה הבינלאומית של החברה לדעת האוצרת; למרות שגוטליב נחשבה כבר בסוף שנות ה-70 ליוצרת ייחודית וזכתה לפרסים בינלאומיים בחו"ל, יחד עם הצלחה מסחרית בחמש יבשות.
רישומים נפלאים
התערוכה מגלה ברישומים ענקיים, מוגדלים, את כישרונה הענק של המעצבת ברישום, והדגמים המצוירים מפנים זרקור למכלול הכישרונות שלה. כדאי לזכור שההצלחה המסחרית של גוטקס מעידה גם על החוש האקטואלי של גוטליב, מותאם לכל תקופה, חוש שישי לדעת מה הקהל האלגנטי והאופנתי יחמוד כדי לרכוש. במהלך העשורים בהם ניצחה המעצבת הצנועה והחרוצה על בית האופנה, הגיעו לבית גוטקס ולחדר האירוח שלו בתל אביב, נשים מפורסמות ומצליחות בכל תחום עולמי, כמעט כל ה"מפורסמות" של פעם (בין השאר אליזבת טיילור והנסיכה דיאנה שכבר אינן בין החיים), שבאו למדוד, בהזמנת גוטקס, בגדי ים ופריטי מלתחות קיץ.
בי"ס למעצבי העתיד
הבדים של לאה גוטליב, בצבעוניות ובווירטואוזיות שלהם, היו מקור משיכה ושפה מיוחדת, שהפכה מזוהה עם הקהל האופנתי בעולם. הצעיפים שהיו מיועדים לעטוף את הגוף מסביב לבגד הים או להיות צעיף ערב מרתק ומרשים הם גולת הכותרת של הכישרון של לאה גוטליב. היופי שלהם, המבחר העצום, הרכות והנשיות וההדפסות המרהיבות, הם מעל לזמן ולא קשורים לאופנה חולפת.
התערוכה משמשת סיום תקופת גוטקס של לאה גוטליב, למרות שהחברה, כיצרנית בגדים, עדיין קיימת בבעלות אחרת ועם מעצבים חדשים. התערוכה עשויה בטוב טעם ונותנת תמונה רחבה של הנושא. זוהי נוסטלגיה לעולם שחלף, לאלגנטיות ייחודית, לשמחת חיים ולהשראה שלאה גוטליב משאירה לקהל הרחב ולמעצבים העתידיים בכל תחומי העיצוב והאופנה.