|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מי צריך את מרכז השלטון המקומי

מרכז השלטון המקומי הוא גוף מיותר ויקר שעלות תפעולו מסתכמת במיליונים ושתרומתו לשיפור מערך השלטון המקומי מועטה יחסית. ראוי וניתן לסגור ולפרק את המרכז ולספח ולצרף את כל השירותים שהוא מפעיל ומספק כיום לרשויות המקומיות אל תחום טיפולם של משרדים וגופים ממשלתיים קיימים
27/03/2013  |   אלי אלון   |   מאמרים   |   תגובות
יושב הראש הנוכחי של מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט [צילום: פלאש 90]

למי נאמנים דוברי הרשויות המקומיות?
אלי אלון
רבים מדוברי הרשויות המקומיות בישראל בוחרים להיות נאמנים יותר לראשי הערים מאשר לתושבים, ורוב זמנם במסגרת תפקידם כדוברים מוקדש לפעילות יחצנית אישית עבור ראש העיר או העירייה (על חשבון הציבור). פעילות יחצנית, אשר במקרים רבים מתנגשת עם האינטרסים של התושבים וזכותם למידע חשוב וחיוני על הנעשה בן כתלי העירייה
לרשימה המלאה

השם "מרכז השלטון המקומי" ודאי מוכר לרבים מאזרחי ישראל. הוא מוזכר לא אחת באמצעי התקשורת ועולה לראש כותרות העיתונות בעיקר בתקופת משברים, הפגנות ושביתות ברשויות המקומיות, אך ספק אם רוב אזרחי מדינת ישראל יודעים מהו בדיוק גוף זה, מהו תפקידו ומהי מטרתו, וכיצד הוא מתנהל ומתפקד, והאם הוא בכלל נחוץ.

מאמר זה מנסה לשפוך אור רחב ומעמיק יותר על הגוף שנקרא מרכז השלטון המקומי. אחרי הכל, מגיע לאזרחי ישראל לדעת מהו בדיוק גוף זה וכיצד הוא מתפקד, שהרי למעשה מימון פעילותו הוא מכספם. המאמר יתמקד וירחיב בשאלה מהי תרומתו האמיתית של מרכז השלטון המקומי לשלטון המקומי בישראל והאם יש כיום הצדקה לקיומו.

אולם תחילה, מעט היסטוריה ונתונים: מרכז השלטון המקומי הוקם עשר שנים לפני קום המדינה בשנת 1938 ונקרא "חבר המועצות המקומיות". הוא הוכר על-ידי הממשלה המנדטורית כגוף המייצג את השלטון המקומי העברי בארץ. בתחילה כלל "חבר המועצות המקומית" את כל 24 המועצות המקומיות שהיו אז בארץ, לאחר קום המדינה. בשנת 1953 הצטרפו אליו שלוש הערים הגדולות: ירושלים, תל אביב וחיפה, ולארגון ניתן שם חדש: "מרכז השלטון המקומי".

נכון לשנת 2012 חברות במרכז השלטון המקומי 202 רשויות מקומיות, מתוכן 127 מועצות מקומיות ו-75 עיריות בארץ. מועצות אזוריות מאוגדות בגוף נפרד הנקרא "מרכז המועצות האזוריות בישראל".

התדמית השלילית

מרכז השלטון המקומי היא עמותה רשומה ללא כוונת רווח ותפקידה המוצהר כפי שמפורסם ברשומות, "הוא לייצג ולקדם את האינטרסים של הרשויות המקומיות מול גורמי הממשלה, הכנסת וכן גופים וארגונים כמו הביטוח הלאומי, ההסתדרות הכללית של העובדים וגופים ציבוריים נוספים". אולם בפועל מודים אנשי מרכז השלטון המקומי כי חלק ניכר מפעילות המרכז (והדברים מופיעים באתר הבית של מרכז השלטון המקומי) הוא "מאבק בשלטון המרכזי כדי שיקצה נכון משאבים הן בתחום הניהול והרגולציה והן תקציבים ישירים, כדי שהרשויות המקומיות בישראל יוכלו להעניק לתושביהן רמת שירותים נאותה".

לצורך פעילות זו, מלבד דובר, מעסיק מרכז השלטון המקומי בעלות של מאות אלפי שקלים חברת לובינג (שדולה) ואנשי יחסי ציבור ויועצי תקשורת המעניקים גם שירותי יחסי ציבור ותדמית למרכז השלטון המקומי ויועצים בתחום זה לראשיו. מרכז השלטון המקומי רואה חשיבות רבה לנושא יחסי ציבור ומקדיש לתחום זה לא מעט כספים ומשאבים, וקיימת בו מחלקה מיוחדת לדוברות.

המרכז נזקק בשנים האחרונות למערך דוברות זה, שכן בשנים האחרונות פורסמו על אודותיו בעיתונות כתבות שליליות שעסקו בין השאר באי-סדרים כספיים, במינויים של מקורבים, בחריגות שכר, בבזבוז כספי ציבור, בשהות ראוותנית בבתי מלון ואף נעצרו כמה מבכירי מרכז השלטון המקומי בחשד לכאורה לשוחד ולקבלת טובות הנאה. מבקר המדינה ביקר לא אחת בביקורת קשה את התנהלות מרכז השלטון המקומי. כמו-כן, נשמעים קולות על התערבות ולחצים פוליטיים ולחצים מצד ראשי ערים ובכירים במרכז על מינוי בעלי תפקידים במרכז עצמו ובגופים הקשורים אליו.

התקציב העצום

בעשורים האחרונים התרחב מרכז השלטון המקומי. הוא כולל חברות-בת ונכסי נדל"ן. משרדיו ששכנו במשך שנים במשרדים צנועים יחסית ברחוב הפטמן בתל אביב בצמוד למפעל הפיס עברו למגדלי משרדים מפוארים במרכז תל אביב (רחוב הארבעה 19). תקציבו גדל מאוד. מועסקים בו (במשכורות נאות למדי) מספר לא מבוטל של מנכ"לים, פקידים, ראשי מחלקות, מזכירות, ראשי לשכות, דוברים ואחרים. מספר עובדיו הקבועים של מרכז השלטון אינו גדול במיוחד, אולם הוא משלם מיליוני שקלים רבים בשנה לגופים ולחברות חיצוניות עבור יעוץ משפטי, יעוץ כלכלי, יחסי ציבור ועוד כהנה וכהנה.

תקציב מרכז השלטון המקומי מסתכם בעשרות ומאות מיליוני שקלים, חלקו מגיע מתשלום דמי חבר שמשולמים על-ידי הרשויות המקומיות וכן מהכנסות עצמיות של חברות הבת, מפעילויות הדרכה ופיקוח, ומתמיכות מפעל הפיס המצוי בבעלות הרשויות המקומיות. למותר לציין, כי כספי מפעל הפיס הם כספי ציבור (למה לא מפרסם מרכז השלטון המקומי את תקציבו באתר הבית שלו למען שקיפות?).

מחלקות ואיגודים

בראש מרכז השלטון המקומי עומד יושב-ראש הנבחר אחת לחמש שנים בבחירות אישיות וחשאיות, כאשר לכל רשות מקומית קול שווה בהצבעה לבחירת היושב-ראש (כיום שלמה בוחבוט מכהן בתפקיד). לרשות היושב-ראש עומדים לשכה, ראש לשכה ומזכירות. תחתיו פועל מנכ"ל (כיום זהו שלמה דולברג). מטה מרכז השלטון המקומי, השוכן כאמור בבניין משרדים מפואר ברחוב הארבעה בתל אביב, כולל לפחות עשרה מינהלים (מחלקות). בראש כל מינהל עומד מנכ"ל מינהל או סמנכ"ל מינהל, להם יש מזכירות ועוזרים ויועצים למיניהם.

להלן רשימת המינהלים במרכז השלטון המקומי. שיפטו בעצמכם אם יש צורך בכל כך הרבה מחלקות: מינהל כלכלה ומידע, מינהל כנסת ורווחה, מינהל הסכמי עבודה ושכר, מינהל הדרכה, מינהל חינוך וחברה, מינהל משפט, מינהל ביטחון ושעת חרום, מינהלת תחום גישור, מינהל מונציפלי, מינהל קשרי חוץ - ואם החסרתי אחד או שניים יסולח לי.

וזה עוד לא הכל. במסגרת מרכז השלטון פועלים קרוב ל-30 איגודים מקצועיים! לאיגודים אלה יש יושב-ראש ומוקצב עבורם תקציב להוצאות מינהליות, משרדים, טלפונים וכדומה. להלן חלק מרשימת שמות האיגודים. שיפטו בעצמכם את נחיצותם למען שיפור השלטון המקומי: איגוד דוברי הרשויות המקומיות, איגוד מנהלי ארכיונים ברשויות המקומיות, איגוד מנהלות לשכה ברשויות המקומיות, איגוד המזכירים והמנכ"לים ברשויות המקומיות, איגוד הגזברים, פורום סגני ראשי רשויות, איגוד עורכי הדין ברשויות המקומיות, איגוד מנהלי הספריות ברשויות המקומיות, איגוד מנהלי חברות עירוניות, איגוד רופאים וטרינריים ברשויות המקומיות - והרשימה עוד ארוכה ומתקרבת ל-30 איגודים! ייתכן שיש יותר ואני לא יודע עליהם.

לכל הרוחות, מה תורמים איגודים אלה לציבור ולשיפור מערך השלטון המקומי ומדוע עליו לממן אותם? מדוע על הציבור להשתתף במימון כינוסים וימי נופש במלונות עבור מספר כה גדול זה של איגודים?

החברה למשק ולכלכלה

כאמור, למרכז השלטון המקומי חברות-בת וגופים כלכליים. הוא מפעיל את מפעל הפיס ומחזיק ב-90% מהבעלות על החברה למשק ולכלכלה (היתרה בבעלות מרכז המועצות האזוריות). חברה זו מפרסמת מכרזים אליהם ניגשים חברות, גם חיצוניות, ונותני שירותים, ובאמצעותם מספקת לרשויות המקומיות שירותי פיתוח ובינוי, אחזקה, תברואה, כוח אדם ועוד. היא למעשה סוג של חברת תיווך בין הרשויות המקומיות לחברות חיצוניות לאספקת שירותים אלה. עבור תיווך זה מקבלת החברה למשק ולכלכלה כספים מהרשויות המקומיות, אם תרצו דמי תיווך, המועברים לקופתה לשם תשלום עבור משכורות (נאות למדי) למנהלי החברה ולעובדיה וכן ולהוצאות מינהלה, משרדים, רכב ועוד.

ראשי מרכז השלטון מרבים להתהדר ולהצהיר כי החברה בהיותה גוף גדול משיגה עבור הרשויות המקומיות מחירים זולים, אולם יש רבים החולקים על כך וטוענים כי גם ללא תיווך החברה למשק ולכלכלה, רשויות מקומיות רבות היו יכולות לקבל אותם שירותים במחירים זהים ואף מופחתים ובאיכות דומה.

החברה לאוטומציה

מרכז השלטון המקומי מחזיק גם בבעלות בחברה לאוטומציה המספקת שירותי מחשוב וטכנולגיה לרשויות מקומיות, תאגידי מים, חברות עירוניות, איגודי ערים ועוד. חברה זו, כך דווח בעיתונות, נקלעה לאחרונה לקשיים כספיים ועדין לא ברור מה יעלה בגורלה. לחברה לאוטומציה שתי חברות בנות (בעלות של 100%) - חברת קומפלוט וחברת קומפיי.

כמו-כן מחזיק מרכז השלטון המקומי ב-17% מזכויות ההצבעה בבנק דקסיה ישראל. בנוסף, הוא שותף עם הסתדרות הפקידים בניהול קרן השתלמות לעובדי הרשויות המקומיות.

במימון הציבור

תחום פעילות בולט נוסף של מרכז השלטון המקומי, הוא הפעלת קורסים, ימי עיון, ועידות למיניהן וימי הדרכה לעובדי הרשויות המקומיות וגופים הקשורים אליהם. חלק מהקורסים וימי העיון נערכים בבתי מלון בשילוב ארוחות ופינוקים נלווים ועולים למשלם הארנונה כסף רב. לדעתי, רבים מהקורסים מיותרים ואינם תורמים דבר לשיפור השירות בשלטון המקומי. הם מהווים במקרה הטוב מפגש וגיבוש חברתי, וגם זה חשוב, אבל למה ציבור התושבים ברשויות מקומיות שחלקן מצויות בגרעונות חייב להשתתף במימון הדבר?

לאור הדברים והנתונים המובאים במאמר זה ראוי לשאול מהי בדיוק תרומתו של מרכז השלטון המקומי למערך השלטון המקומי בישראל, והאם מוצדק המשך קיומו? אחרי הכל, הוא ממומן במיליוני שקלים רבים מכספי ציבור.

חיסכון ושירותים

ייאמר מיד: אין לזלזל ולבטל כלל את תרומתו של מרכז השלטון המקומי בכמה תחומים לשיפור ולייעול ברשויות המקומיות, אבל אם בוחנים לעומק ובצורה כוללת ויסודית את הנושא, מגיעים למסקנה ברורה שמרכז לשלטון מקומי הוא למעשה גוף ציבורי מיותר ויקר שניתן להסתדר בלעדיו, שראוי גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת צדק חברתי לסגור אותו ולפרקו, את כל הפונקציות והשירותים שהוא מפעיל ונותן כיום (ומקבל עבורם למעשה דמי תיווך). ניתן לספחו למשרדים וגופים ממשלתיים קיימים. הדבר, לא רק שלא יפגע ברמת השירותים, אלא אף יביא לחסכון של מאות מיליוני שקלים המוצאים כיום על תיפעול של המרכז השלטון המקומי (משכורות גבוהות, משרדים, רכב ועוד).

הכסף שייחסך יועבר לשירותים חשובים כמו חינוך, בריאות, רווחה ועוד ברשויות המקומיות, שכידוע בימים אלה חרב קיצוצים מרחפת עליהן.

תאריך:  27/03/2013   |   עודכן:  27/03/2013
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי צריך את מרכז השלטון המקומי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גלילי
1/04/13 16:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במקרה הראשון חפצה התוכנית "עובדה" לראיין נשים אשר אמורות להעיד במשפטו של נאשם ברצח, קיים חשש שהעדתן בפני הציבור טרם העדתן בבית המשפט, תשבש את מהלך המשפט, ומכאן ברור ש"אין עובדה", אין ולא יהיה שידור כזה, מסתבר שבית המשפט של גרוניס הוא כבר לא בית משפט שבוי של חופש הביטוי המוגזם וחסר כל בסיס שהונהג כאן, חופש הביטוי לכל שמאלן להשתמש חד-צדדית במדיות הציבורית, על-מנת להתפרנס ללא כל הצדקה לדעתי כאילו הוא תעשיין כבד, ועל-מנת ליצור סקופים במקום שבהם החוק מונע מלפרסמם.
27/03/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
תכלית נאומו של הנשיא אובמה, בפני הסטודנטים בבניני האומה בירושלים, באה לביטוי בסיום נאומו המרתק והמרגש, באומרו בגלוי ובפומבי את כוונתו שהצעירים ילחצו על ממשלת ישראל לעשות ויתורים לטובת הפלשתינים למען השגת השלום והביטחון. "פוליטיקאים לא לוקחים סיכונים בלי שהעם ידחוף אותם לכך ". חובתי האזרחית והדמוקרטית להשיב ולומר לנשיא בכבוד הראוי: IN Israel will not be tahrir revolution.
27/03/2013  |  מתי דוד  |   מאמרים

נאום אובמה בבנייני האומה, היה בנוי היטב, מרגש בנקודות מסוימות, מחבק, תומך, עם הערות לעיון, אבל לא מעשי. אילו היה מדובר בתחרות נאומים, מעין "דיבייט" אוניברסיטאי, היה אפילו זוכה בפרס, אבל בפועל מחיאות הכפיים היו מספיקות. ההרגשה שלי - כמו סרט מעניין שעם סיומו לא נשאר לך כלום מעבר להנאה
27/03/2013  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בחול המועד פסח יתכנסו קרוב ל-500 צירים מסניפי בני עקיבא בישראל לוועידה הארצית הכ"ג, 'ועידת האמת והאמונה', שבה תיקבע במידה רבה דרכה של התנועה לשנים הקרובות. בימים אלו ממש יצוינו 70 שנה למרד גטו ורשה שהיה המרד היהודי הגדול ביותר שפרץ בתקופת השואה, והיה לסמלה המובהק של ההתנגדות היהודית בתקופת הכיליון.
27/03/2013  |  דני הירשברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il