|   15:07:40
דלג
  globes globes  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

אלי עמיר: מקווה שהצעירים יחוללו מחאה מדינית

הסופר אלי עמיר, שספרו "תרנגול כפרות" חוגג 30 שנה, לא חוסך גם היום את ביקורתו מהמדינה "הקביעות, הפנסיה וההטבות הסוציאליות הצטמצמו. לא מבין איך הצעירים לא מתקוממים" המסקנה: "צריך לצאת שוב לרחובות"
29/03/2013  |   globes globes   |   כתבות   |   תגובות
אלי עמיר [צילום: יח"צ]

   רשימות קודמות
  כך משעבדים עצמם הישראלים בחובות לבנקים
  ממציא הקופקסון: עשוי להיות מוצר טוב יותר
  "הפסקות נשימה בשינה? יתרון בתוחלת החיים"
  עו"ד בירן: זכויות דיור לתושבי שכונות העוני
  כ"ץ ימשיך במאבק ביבואני הרכב וברשות המיסים

בספרו המפורסם "תרנגול כפרות", שהשנה ימלאו 30 שנה לפרסומו (הוצאת "עם עובד"), מציג הסופר יליד בגדד, אלי עמיר, את מדינת ישראל של תחילת הדרך באור ביקורתי. הביקורת היא על מדיניות כור ההיתוך שלה, שניתקה בין משפחות העולים, ועל הסתירה בין עקרונות הקיבוץ הסוציאליסטיים לערכי הדמוקרטיה והציונות. "הביקורת והכאב כתובים מתוך אהבה", אומר עמיר בראיון חג ל"גלובס" ונדמה שאת המשפט הזה אפשר להחיל לא רק על ישראל של תחילת שנות ה-50, אלא גם של העת הזו, ואף הקטרוג העכשווי שלו לגביה נוגע הרבה בחיבור של בין מזרח למערב, למשל באשר לתום המשבר עם טורקיה.

לדבריו, "יש לאורך הדרך כשל של מדינה, שמתיימרת להיות חלק מהעולם המערבי, בהבנת האיסלאם והערבים. אנו לא יודעים לדבר איתם, לא מבינים את הקודים של הכבוד, הבושה וההסתרה, שמאוד בולטים בתרבותם. נתניהו סוף סוף התנצל בפני טורקיה. הרי יש לנו מספיק אויבים. צריך עוד? גם ארדואן כבר הבין שאת הסגר מעזה הוא לא יסיר. אז ארדואן יציג את ההתנצלות כהישג. בסדר. אני לא רוצה להרוג את השומר, אלא רק להשיג את הענבים. קצת שכל יהודי".

- איפה אנחנו עוד טועים בהיכרות עם העולם הערבי?

"קח את השפה הערבית ותרבותה. כמה לומדים בבית-הספר אנגלית וכמה ערבית? בממשלה החדשה, כמה שרים דוברי ערבית? זה כשל גדול. אנו צריכים שגם נתח מהתרבות הישראלית יראה שאנו חלק מהמזרח. ככה הערבים מזהים אותנו עם אמריקה וצלבנים".

"לזכור שגרים היינו בארץ מצרים"

על האינטראקציות שלו עם השכנים באזור, לא חסרים לעמיר סיפורים, כאלה שמספקים תובנות עלינו ועליהם, למשל בנוגע לאותה השפעה מערבית והסיכוי לשלום. "גם במצרים יש זהויות כפולות", הוא אומר. "אחרי הסכם אוסלו, שמעון פרס מינה אותי לחבר הוועדה המולטי-לטרלית לפליטים פלשתינים, בה היו חברות 43 מדינות. פעם התכנסנו במצרים ואישיות מהצמרת הפוליטית שם רצתה להכיר אותי. אני בא אליו. בית מקסים על הנילוס, מה אגיד? אחרי שיחה של 30 דקות ושתיית ויסקי, הוא אומר לי פתאום 'תגיד לפרס ולרבין שאם לא תשתייכו למזרח, לא יהיה שלום".

"התחלתי לשאול - 'השטיח היפה פה הוא בלגי, לא?' 'כן', הוא עונה. 'הציור היפה על הקיר סיני, נכון?' 'נכון', הוא משיב. 'המוזיקה היא של ויוואלדי, נכון?' 'נכון'. 'גם הערבית שאתה מדבר איתי, מתובלת באנגלית ואשתך מדברת 6 שפות, אז אתה מזרח או מערב?' עכשיו הוא הבין את הסיבה לכל שאלותיי אלה ואמר 'אתה שד', ואני עניתי 'לא. אני בדיוק כמוך - שייך למזרח ולמערב גם יחד'".

- מצטערים בעולם הערבי על שהעזיבו את היהודים?

"כן. בהחלט. כשפורסם ספרי 'מפריח היונים' (בקרוב ייצא הסרט - עם ששון גבאי, יגאל נאור ותאופיק ברהום), פגשתי בבריטניה וגרמניה עירקים וכורדים. איזו קבלת-פנים הייתה לי שם. BBC בערבית ריאיינו אותי. באתי למועדון מוסלמי עירקי מוכר בלונדון וחשבתי שיבואו 6-8 אנשים, אבל האולם היה מלא. הביאו נגן ומוזיקה, להנעים לאפנדי הציוני את זמנו. על מה שכתבתי אמרו 'זה הילדות שלנו', 'זה בגדד שלנו'. באחת וחצי בלילה לקחו אותי לאכול דג צלוי עירקי. ועל מה הם דיברו איתי? עלו שם געגועים ליהודים, צער רב שרדפו אותנו, שהתנהגו אלינו לא יפה, על הפרעות ב-1941 ("הפרהוד", בה נרצחו 179 יהודים - י.מ).

"אבל אין לנו מה לחזור לשם. במצרים אמרו לי - 'אתה בקיא בתרבות שלנו, בן ערב כמונו, מה אתה עושה שם?' עניתי - 'אני מודה שאני בן ערב, אבל אני יהודי, ציוני, ישראלי, שפת אמי עברית ולעולם לא אחזור למדינה ערבית שאהיה בה אזרח סוג ב". האמן לי, הקהל מחא לי כפיים.

"הנס הגדול של יהדות עירק, שהיא עלתה לישראל. פה יש מדינה משלנו. בתקופה קשה בעירק, כשדודי היה בצינוק, אבי אמר לי משפט שהנחה אותי כל חיי: 'בני, אם נזכה להגיע לארץ ישראל, אני רוצה שנתנהג לערבים שם כמו שאנו רוצים שיתנהגו אלינו כאן. לזכור שגרים היינו בארץ מצרים'. זה חשוב לא בשבילם, אלא כתעודת כבוד לעצמנו ושכר החינם יהיה שהעולם יכבד אותנו. בעולם מזהים אותנו כיום עם נאצים וכיבוש ונשמתי פורחת. בשביל זה הקמנו מדינה? ואני לא אומר שהפלשתינים צדיקים".

- אתה יכול להעריך עד כמה אפשר להגיע עם הפלשתינים לשלום?

"אני לא חושב שהם רוצים שלום. הם לא בשלב של בשלות לפשרה ההיסטורית הגדולה. אין להם מנהיג בעל כוח שיכול לכפות החלטה כזו. אין להם בן-גוריון, והם גם לא מאוחדים. אבל צריך להיות קשובים וחכמים. אבו-מאזן אומר שידבר איתנו אם נקפיא את ההתנחלויות. אז בואו נקפיא לחצי שנה ונראה מה יגיד.

"הלוואי שאמריקה קצת תתערב, שג'ון קרי ידחוף את התיישים העיקשים משני הצדדים לשבת יחד. אני מקווה שהצעירים פה יקשיבו לקולו של אובמה, וכמו שהם חוללו מחאה חברתית, הם יחוללו את המחאה המדינית".

- אתה עדיין מאמין בהידברות עם חמאס?

"כן, מיום עלייתו לשלטון. צריך להיות ריאלי. זה הפרטנר שבחר העם הפלשתיני. לא נגיע איתם לשום הסדר, אבל צריך לדבר איתם".

לוחם מושבע בפערים החברתיים

עמיר גם ניסה להפוך לפוליטיקאי. היו אלה ימי עמרם מצנע במפלגת העבודה, ולדבריו הוא נקרא לדגל וגם כמעט נהיה חבר כנסת. "בפריימיריז חסרו לי 300 קולות כדי להיכנס לעשירייה הראשונה", הוא נזכר.

- המפלגה חוותה התפתחויות מעניינות מאז שאהוד ברק עזב אותה.

"שלי יחימוביץ' חוללה שם שינוי גדול, אבל אני מצטער שהדגל המדיני הורד ,וזה פגע ב'העבודה'".

למרות הביקורת הזו על יו"ר האופוזיציה, אין לטעות - עמיר מזדהה עם השקפתה הכלכלית. "אני סוציאליסט בדמי ולוחם מושבע של צמצום הפערים בחברה", הוא אומר. "אני מאבד את שפיותי כשאני למד שבחברה שלנו מיליון וחצי אנשים חיים מתחת לקו העוני. אין לי דבר נגד טייקונים ויזמים. הם חשובים לחברה ומרוויחים כספם ביושר. אני טוען כנגד הממשלה.

"מקוממים אותי הפרשי השכר המהממים במשק. כשאתה רואה מה מרוויח מנהל של בנק, זה בשמיים. כשהייתי מנכ"ל של עליית הנוער בסוכנות, שזו הייתה אימפריה, כמה הרווחתי? מה זה השכר הזה של 3-7 מיליון שקל עם בונוסים כאלה ואחרים? אין צניעות.

"אנו חברת מהגרים שמתהווה. הפערים בין קבוצת החו"ל והסיגרים לבין שאר העם, זה לא נכון. אנשים צעירים היום הם עבדים במקום העבודה שלהם. הקביעות, הפנסיה וההטבות הסוציאליות הצטמצמו. לא מבין איך הם לא מתקוממים. צריך לצאת עוד פעם לרחובות. גם העניין הזה של עובדי קבלן, צריך להימחק. היום סטודנט מסיים תואר, והמשכורת שלו היא מתחת למינימום. בשביל זה הוא למד 4 שנים? פה צריכה להישאל השאלה 'לאן הולך הכסף?'"

- ישראל של תחילת הדרך עדיפה בעיניך בהקשר הזה?

"בתחילת דרכי הייתי שליח על אופניים במשרד ראש הממשלה, אבל הייתה קביעות והפסקה של חצי שעה לאכול ארוחת בוקר. צריך לאזן גם את הוועדים הגדולים, שלא יהיה להם יותר מדי כוח להשבית את המשק. זה קיצוני, אבל מכאן ועד מה שקורה היום בשוק העבודה, הפער גדול.

"השלטון הימני ברוב 36 השנים האחרונות הפך את החברה למנוכרת, לא סולידרית, הרס את 'כל ישראל ערבים זה לזה', החליש את המעמד הבינוני עד חיסולו כמעט, שלא לדבר על המעמד הנמוך. זה לא רק קטע הומניסטי, אלא עניין פרקטי. ישראל חייבת חברה חזקה כדי לשרוד בג'ונגל של המזרח התיכון".

- יש לך גם ביקורת על ש"ס, ביחס למסורת ערב האמיתית.

"נכון. הרבנות של המזרח הייתה ליברלית, פתוחה לכל הזרמים. החרדיות האשכנזית, ומלחמות העולם בין חצרות רבנים, לא היו שם. ציפיתי שרבני עדות המזרח ימשיכו במסורת אבותיהם הזו, בעיקר בארץ מהגרים שמשוועת להכרת הזולת. לאסונה של החברה הישראלית, קרה שכאשר הוקמה ש"ס, היא הלכה והתחרדה ולמעשה היא היום כמו חסידי ויז'ניץ.

"אלה פצעי אוהב, כי אני תומך במאבק החברתי של ש"ס, בצמצום הפערים, אבל ההקצנה הדתית וההליכה להתחרדות במקום להביא לנו אור, מכאיבה לי מאוד. לתנועה הרפורמית בארה"ב - אליה צריך להתחבר. במקום זה אנו חיים בגטאות. בעירק למדנו דתיים ולא דתיים באותו בית-ספר, ולא קרה דבר. אבי, שהיה חילוני, שלח אותי בקיץ לישיבה. לזה ציפיתי מש"ס. תרימו את הדגל של הליברליזם".

- הליכוד נתפס כקרוב וכמכבד יותר את בני עדות המזרח. זו תפיסה מוצדקת?

"לא הייתי אומר זאת. בגין ניצל הזדמנות עם חושים פוליטיים מבריקים. אבל תסתכל על הליכוד היום מול מפלגות אחרות. הסיפור השתנה".

- ב-2006 הוצע שתהיה נשיא המדינה. זה דבר שעדיין היית רוצה בו?

"הייתה זו תופעה שמרנינה את הלב, כי הקריאה באה מלמטה והיא זכתה לתמיכה רבה מאוד. זה לא עניין של רוצה או לא, אלא אם זה ריאלי או לא. גם עכשיו אני שומע קולות כאלה. אולי זה גם מבטא רצון שבבית הנשיא יישבו מפעם לפעם מדענים ואנשי רוח ולא רק פוליטיקאים".

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  29/03/2013   |   עודכן:  29/03/2013
יניב מגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלי עמיר: מקווה שהצעירים יחוללו מחאה מדינית
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תרנגול כפרות
29/03/13 14:17
2
דידה
29/03/13 14:43
3
קורןנאוה טבריה
30/03/13 09:14
4
קורןנאוה טבריה
30/03/13 09:29
5
דודי30
30/03/13 10:44
6
אורי ציון
31/03/13 15:39
7
פואד
1/04/13 22:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם מחירי הדיור בישראל משקפים בועה? לשאלה הזו נדרשו בשנים האחרונות כלכלנים ומומחי נדל"ן רבים, בניסיון לפענח אם המחירים המאמירים בשוק הדיור הישראלי עומדים בפני קריסה דומה לזו שחווה שוק הנדל"ן האמריקני ב-2007-2008 ושגררה את הכלכלה הגלובלית למשבר עולמי, אשר את הפצעים שגרם להם מלקקים רבים עד היום.
27/03/2013  |  גיא קצוביץ'  |   כתבות
בשבועות האחרונים ארץ ישראל הולכת ומתעטפת בנחילי ארבה הרחק אי שם במערב. בעוד משרד החקלאות ומכתשים אגן מכינים את תרסיסי הפוספט ונערכים למלחמת חורמה באויב החקלאות מספר 1, האם יימצא זמן טוב יותר לבחון האם גם בסין כרעו אי פעם השדות והתכלו תחת נטל חגבים נודדים?
"איש קטן מה עכשיו?" הצגה חדשה בקאמרי. על-פי ספרו של הנס פאלאדה. תרגם: דורי פרנס, ביים: איתי טיראן.
27/03/2013  |  לאה טרן  |   כתבות
דומה שאין סיפור דרמטי ורב-ניגודים יותר מההגדה של יציאת מצרים. סבל היהודים תחת שלטונו של פרעה, עלייתו של משה, שחרור העם היהודי ומעשה ההצלה בים סוף - מסופרים כולם בדרמטיות רבה בתנ"ך וניתנים לדרמטיזציה בימתית מופלאה.
27/03/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
אילן אשכנזי (57) הוא אמן ישראלי המתגורר כיום ב'סנטה פה' ניו מקסיקו, אחד ממרכזי האמנות הגדולים, המהווים עיר מקלט רוחנית לאמנים המגיעים אליה מכל רחבי ארצות הברית. אשכנזי, אמן שחי ויצר בירושלים, נחת ב'סנטה פה' לפני 7 שנים והמשיך ביצירת האמנות שלו הנוגעת באלמנטים מודרנים שלא נפרדו מהמקורות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il