|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

זהירות, מערבולת אזורית

כמו מדורה המסרבת לכבות, המלחמה בין המורדים הסורים לשלטון אסד אינה דועכת, והיא אף עלולה לשלוח גִצים שיציתו סכסוך אזורי. ייתכן שכבר בקיץ הקרוב המלחמה תגיע גם לגבול הצפון-מזרחי של מדינת ישראל - ותגרור אותנו אל העימות המתפתח במזרח התיכון. מצפון תיפתח הרעה?
29/03/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
חימוש המורדים עומד על הפרק [צילום: AP]

אפקט דמוי לבנון
הגנרל ג'יימס מאטיס, ראש מטה CENTCOM היוצא: אחרי נפילת אסד אירן תפעל בתוך סוריה להקמת מיליציות וחימושן, ותנסה ליצור אפקט דמוי חיזבאללה בלבנון שילך ויגבר, ילך ויכפיל את פעילותו נגד מקומות נוספים באזור. זו כנראה התוכנית האסטרטגית האירנית, וזה מה שאנו צפויים לראות כחלק מן השינוי המתרחש"

לחמש את המורדים בסוריה או לא? זו השאלה שכולם עוסקים בה בקדחתנות. בריטניה וצרפת לוחצות לחמש את המורדים. האמריקנים, שעדיין פוסחים על שתי הסעיפים, הודיעו שלא יעמדו בדרכן של מדינות הרוצות בכך. בישראל יש חשש מובנה מעצם הכנסת נשק נוסף לאזור, שמא זה ייפול לידיים הלא נכונות. אבל הדיון הזה עקר. הוא מתקיים מעט מדי ומאוחר מדי. קטר וסעודיה מספקות נשק למורדים כבר חודשים ארוכים. גם ערוצי ההברחה מלוב וממזרח אירופה עובדים במלוא המרץ. ומעבר לכך, הליגה הערבית קיבלה לפני שלושה שבועות החלטה המתירה לצייד את המורדים בנשק.

גם העובדות בשטח מדברות. למורדים יש הישגים גם בלי עזרה מערבית ישירה. כבר חצי שנה שהמורדים שולטים בחלקים גדולים לאורך הגבול עם טורקיה; גם הגבול המזרחי עם עירק נמצא בשליטת המורדים; באזורים הכורדיים מתקיים סוג של שלטון עצמי מאז נסוגו משם הצבא והמשטרה הסוריים; בשבועות האחרונים השתלטו המורדים גם על השטחים שלאורך הגבול בין ישראל לסוריה. בשורה התחתונה, מה שנגלה כעת לעינינו הוא מאבק מתמשך בין הממשלה לבין ערב-רב של כוחות מורדים על שליטה בלב סוריה - בערים הגדולות דמשק, חלבּ וחומס, וכן בצומתי כוח מרכזיים.

במאבק הזה, הקורבן האמיתי הוא האוכלוסיה האזרחית, כולל מיליון פליטים שנסו לטורקיה, לירדן וללבנון. האוכלוסיה האזרחית אינה רק קורבן של משטר אסד הברוטלי, אלא גם קורבן של התנהלות האופוזיציה הסורית, שעד לאחרונה לא השכילה להתאחד ולהתארגן כדי לקיים ולו במקצת חיים מוסדרים לפחות באזורים שנמצאים בשליטתה כבר חודשים ארוכים.

השאלה שהייתה צריכה להישאל היא אם לחמש את המורדים בנשק שיאפשר להם להכריע את המערכה נגד בשאר אסד. ואם כן, האם לעשות זאת במקביל לדרישה שיקבלו על עצמם לטפל באוכלוסיה האזרחית באזורים שבשליטתם ויוכיחו מסוגלות שלטונית.

צריך לצמצם את השאלה עוד יותר: האם לחמש ולאמן כוח מקרב המורדים שאנשיו יעברו תהליך סינון - כוח שלא רק יכריע את המערכה, אלא גם יבטיח שהנשק שיינתן לו לא ייפול לידיים הלא נכונות. המסקנה היא, כמובן, שאם השאלה כל כך ספציפית ואם היא כוללת כל כך הרבה הסתייגויות, כאלו המייצרות משפט בן ארבע ושמונה שורות, כנראה זו אינה השאלה הנכונה.

מסר לאובמה
[צילום: AP]

ההחלטה באשר לחימושם של המורדים הייתה צריכה להתקבל עוד בחורף 2011, כשצבא סוריה החופשי עדיין היה בתהליכי התהוות וכשהמורדים טרם הפכו ליקום מתפצל של ארגונים איסלאמיסטיים. אפילו לארגון האופוזיציה 'ג'בהת א-נוסרה' נדרשה יותר משנה כדי לחדור לסוריה ולמצב את עצמו כתנועה הג'יהאדיסטית המובילה.

בנתוני חורף 2011 לא הייתה לקהילייה הבינלאומית מנהיגות בעלת שיעור קומה שהייתה מסוגלת לקחת על עצמה החלטה מורכבת כל כך, וגם להבטיח שזו לא תהפוך לחרב פיפיות. באותה נקודת זמן התרחש ליקוי מאורות קונספטואלי. לקחי המודל של מלחמת אפגניסטן הראשונה נמהלו בשיכרון הניצחון בלוב, ושיתקו את יכולת התגובה והחשיבה היוצרת של הממשל האמריקני ובנות בריתו המערביות. באותו זמן ממש, בנות הברית קטאר וסעודיה ניצלו את הריק שנוצר לקידום האינטרסים שלהן. המצב הנוכחי הוא פרי הבאושים של החידלון האסטרטגי הזה.

לכן, השאלה שעומדת כעת על הפרק הרבה יותר גורלית: האם אפשר עדיין למנוע מהמלחמה בסוריה להפוך לסכסוך אזורי? ולא, אין מדובר על מונחים כמו "הכלה" ו"זליגה" שדנים בהם בכנסים אקדמיים סטריליים, אלא באפשרות שכבר בקיץ הקרוב המלחמה תתרחב, בנוסף לשכנות שטחי לבנון וירדן, גם לגבולה הצפון-מזרחי של מדינת ישראל. בעניין זה, תקיפת הצבא הסורי בתוך שטח לבנון בשבוע שעבר היא תמרור אזהרה ברור.

בואו נשחזר רגע מה בעצם התרחש בלבנון. ביום שני שעבר חדרו מטוסי קרב ומסוקים סוריים לשטח לבנון וירו טילים לעבר העיר ארסאל – מובלעת סונית בגבול שבין סוריה לאזור הבקעה. אזור זה – רובו ככולו שיעי ונמצא בשליטת חיזבאללה. בארסאל חוסים כבר תקופה ארוכה מורדים סונים המנצלים את הריבונות הלבנונית ומוציאים משם פעולות נגד המשטר הסורי.

כבר תקופה ארוכה מביטים בדמשק בעיניים כלות על מובלעת ארסאל. לפני שבועיים קיבלו המורדים תגבורת משמעותית של חמושים מחומס. הללו חצו את הגבול מסוריה ללבנון, והצטרפו לחבריהם בארסאל. בתגובה הודיעו הסורים ללבנונים שסבלנותם הולכת ופוקעת.

ביום שני שעבר הסבלנות אכן פקעה. מטוסי קרב ומסוקים סוריים תקפו בשטח לבנון, וירו טילים לעבר מעוזי המורדים בארסאל. בכך אותת המשטר הסורי לנשיא ארצות הברית ברק אובמה, ערב ביקורו באזור, כי יש ביכולתו להעביר את המלחמה אל מחוץ לשטחה של מדינתו.

מסוריה אל שכנותיה
[צילום: AP]

בהקשר הזה, לבנון היא רק חלק מהפאזל. מה שמתרחש לנגד עינינו בשבועות האחרונים הוא תהליך של התרחבות המלחמה מעבר לגבולות סוריה. בגבול עם עירק התהליך כבר בעיצומו. ארגון אל-קאעידה אף הודיע כי הוא העומד מאחורי הריגת 48 החיילים הסורים שנמלטו לשטח עירק בעקבות עימות עם צבא המורדים. אוטובוסים של הצבא העירקי שהסיעו את החיילים בחזרה לגבול בין שתי המדינות נתקלו במארב של ארגון הטרור. החיילים הסורים נהרגו עם מלוויהם מן הצבא העירקי. האירוע כולו התרחש במחוז אנבאר הסוני, על גבול סוריה-עירק.

כבר חודשים ארוכים שאנשי המחוז הדורשים אוטונומיה נמצאים בעימות חריף עם הממשלה השיעית בבגדד. בתוך כך הולכים ומיטשטשים גבולות הריבונות, ומה שעד כה היה אזור גבול ברור בין סוריה לעירק הופך כעת לשטח הפקר – מה שמאותת כי מעגל האלימות בסוריה הולך ומוכפל כעת למעגל אלימות נוסף ונרחב יותר המתפשט לשאר האזורים הסוניים בעירק. יש ימים שבהם הדיווחים על מספר הקורבנות בפיגועי טרור בעירק אף גדול ממספר הקורבנות המדווחים במלחמה בסוריה. במלאת עשור לפלישה האמריקנית, עירק נראית יותר בגדר איום מאשר כהבטחה לעתיד.

ועדיין לא הזכרנו את ההשפעה הדרמטית של נסיגת הכוחות הסוריים מהאזורים הכורדיים בסוריה עוד בראשית החורף, אל מה שהולך והופך כעת לחבל כורדי עצמאי. הכורדים הסורים כבר הבהירו שהפעם לא ייתנו להזדמנות ההיסטורית לחמוק מבין אצבעותיהם. מטרתם המוצהרת היא לחבור לאוטונומיה הכורדית בצפון עירק בדרך להקמת מדינה כורדית עצמאית. התסריט הזה, הקורם עתה עור וגידים, טורד את שנתו של ראש ממשלת טורקיה שחושש מאוד מאפקט הדומינו של התהליך על הכורדים בטורקיה. עד כדי כך, שבשבועות האחרונים פתח במשא-ומתן אינטנסיבי עם ראש המחתרת הכורדית עבדאללה אג'לאן הכלוא בטורקיה כבר שנים רבות.

רצף הסלמה

מרחב שבטי אינסופי
האם סוריה תוביל למחיקת קווי הגבול שנמתחו על ידי המעצמות הקולוניאליות ותשיב את האזור למה שהיה – מרחב שִבטי אינסופי בלי מדינות לאום ובלי מעברי גבול? בעולם הערבי יש אתוס כזה, רומנטי וממאיר, שקשור לתהליכים כמו הגלובליזציה ועלייתה המטאורית של תנועת האחים המוסלמים

הסקירה הזאת לא תהיה שלמה, כמובן, בלי לקחת בחשבון את הטפטוף הגובר של אירועים בגבולה הצפוני של ישראל. החל מנפילות פצמ"רים ביישובי רמת הגולן וכלה בהתרבות העימותים בין המשטר הסורי לכוחות המורדים היושבים כעת כמעט לכל אורך קו הגבול הצפון-מזרחי של ישראל.

האירועים האחרונים, החל מאשפוזם של מורדים סורים בבית החולים 'זיו' בצפת וכלה באירוע החטיפה של פקחי האו"ם בג'מלא, מייצרים רצף של הסלמה. ברצף הזה, ישראל עלולה למצוא את עצמה בחודשים הקרובים עירומה מנוכחות כוח או"ם באזור החיץ שבינה לבין סוריה.

ישראל עלולה להיגרר, בניגוד לרצונה, לעימות האזורי ההולך ומתפתח. מה גם שבעימות הזה יש לאירן אינטרס מובנה לשמר את המשטר בדמשק, לייצר אירועים בגולן שעלולים להסיח את הדעת ממנה, וכך לחבל ביכולת להתרכז בתוכנית הגרעין האירנית.

דברים שאמר באחרונה ראש מטה CENTCOM (הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב) היוצא, הגנרל ג'יימס מאטיס, במהלך עדותו לפני ועדת הכוחות המזוינים בסנאט, ממקמים את תרומתה הצפויה של אירן לתמונת הסכסוך חוצה הגבולות שבפתח. "לכתו של אסד לא תסיים את הסיפור, אלא תיצור תנאים להמשך העימות העדתי בסוריה, ואולי באזור כולו", אמר. "אירן תפעל אז בתוך סוריה להקמת מיליציות וחימושן, ותנסה ליצור אפקט דמוי חיזבאללה בלבנון שילך ויגבר, ילך ויכפיל את פעילותו נגד עירק, בחריין, תימן ומקומות נוספים באזור. זו כנראה התוכנית האסטרטגית האירנית, וזה מה שאנו צפויים לראות כחלק מן השינוי המתרחש".

את התחושה שמה שמתרחש כעת לנגד עינינו הוא בעצם גדול הרבה יותר מן המלחמה בסוריה ביטא מנכ"ל 'אל-ג'זירה' לשעבר, ודאח חנפר. חנפר הפלשתיני הוא דמות מוכרת היטב. בראשית המלחמה בסוריה דווח בטור זה על התככים בחצר אמיר קטאר שהביאו להדחתו מתפקידו, בעקבות סכסוך אישי עם חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה, שמאז בריחתו מישראל חוסה בצל האמיר.

חנפר, שבשנה שעברה הוגדר על-ידי המגזין 'Foreign Policy' כאחד ממאה ההוגים הבינלאומיים המשפיעים ביותר, פרסם מאמר שבו הוא מזהה "מערבולת אזורית" מתקרבת. לא רק שהמשבר בסוריה הולך ומעמיק, מעריך חנפר, אלא שהוא צועד לקראת Regional Amplification כלשונו, או במילים פשוטות סכסוך אזורי חוצה גבולות, שעתיד לטשטש את הגבולות שצוירו לפני מאה שנה בעקבות מלחמת העולם הראשונה, ואף למחוק אותם.

האם סוריה היא אכן מנוע של אנטרופיה, שבו המלחמה, כמו חולות המדבר, מוחקת את קווי הגבול שנמתחו בידי המעצמות הקולוניאליות ומשיבה את האזור למה שהיה - מרחב שִבטי אינסופי בלי מדינות לאום ובלי מעברי גבול? בעולם הערבי יש אתוס כזה, רומנטי וממאיר גם יחד, שעדיין אינו חלק מן השיח הסורי אך מחלחל עמוק מתחת לפני השטח, ומתכתב עם תהליכים כמו הגלובליזציה ועלייתה המטאורית של תנועת 'האחים המוסלמים'.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/03/2013   |   עודכן:  29/03/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זהירות, מערבולת אזורית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי 22
1/04/13 10:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
צה"ל הודיע (יום ה', 28.3.13) כי היא מתגבר את הצוותים הרפואיים לאורך הגבול עם סוריה בעקבות מספר מקרים של סורים פצועים שהגיעו למעברי הגבול כדי לחפש טיפול רפואי.
28/03/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
תריסר בני אדם נהרגו (יום ה', 28.3.13) כאשר פצצת מרגמה פגעה בקמפוס של אוניברסיטת דמשק, לפי דיווח בטלוויזיה הסורית. בפיצוץ נפצעו לפחות 20 אחרים, לפי דיווח של AP מפי פקידים אנונימיים.
28/03/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כלי תקשורת של המורדים בסוריה מדווחים (יום ה', 28.3.13) כי צבא המורדים פגע במטוס אירני שהוביל נשק לסוריה, בעת שחנה בנמל התעופה בדמשק. על-פי הדיווחים, לאחר שנפגע המטוס פרצה דליקה גדולה בנמל. אתמול נהרגו בסוריה יותר ממאה בני אדם.
28/03/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשבועות האחרונים הולכים ומתגברים הדיווחים על העמקת המעורבות של ארגון החיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה. לדברי ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, שנשא דברים בכנס הרצליה לפני כשבועיים, החיזבאללה מפעיל בסוריה מאות לוחמים מיחידה מיוחדת שלו, וחלקם נהרגו לפני כשבועיים, ונקברו בלבנון באופן חשאי. בנוסף על כך, בכלי תקשורת ערביים דווח בהרחבה על כך שחיזבאללה איבד בשבוע שעבר עשרות לוחמים (ואף הם הועברו ללבנון לטקסי קבורה חשאיים). מן המקורות השונים נראה כי חיזבאללה מפעיל בלבנון כוחות ניכרים, שהיקפם גדל והולך, והוא סופג אבידות שמשפיעות עליו באופן משמעותי.
28/03/2013  |  אבישי אפרגון  |   מאמרים
העם הסורי נטבח במשך כשנתיים לעיני כל העולם. עשרות אלפים נרצחו ואתם שותקים. כך מאשים מועז אל-חטיב, המייצג את המורדים במשטרו של הנשיא בשאר אסד, בנאומו בפסגת הליגה הערבית שכונסה (יום ג') בדוחא שבקטאר.
26/03/2013  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il