|   15:07:40
דלג
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
הוריו של עלא א-נעים. המוסלמים בנצרת לא אפשרו לקבור את החלל בהלוויה צבאית [צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

שיר אכזבה בדווי

בניגוד לבדווים בדרום הארץ, הבדווים בצפון משתלבים בחברה הישראלית ומשרתים בזרועות הביטחון. למרות זאת, הצפוניים אינם נהנים מאותה רוח מפייסת וסלחנית שמעניקה מדינת ישראל לדרומיים
14/04/2013  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
זמני פה
במשך השנים חולל קברו של עלא א-נעים, עד שאביו העדיף להשאיר אותו אלמוני, ללא מצבה וללא סימן, כדי שלא ייפגע שוב ושוב. "מבחינתי, הוא רק זמני פה"

סאלם א-נעים עומד נבוך מול קבר בנו בבית העלמין המוסלמי בנצרת. הוא אינו מרבה לבקר במקום, בשל סערת הרגשות המציפה אותו. "איזו הזנחה", הוא נאנח, ואוסף בידיו את הענפים היבשים ומחטי האורן שהצטברו על הקבר במשך זמן רב.

בית העלמין המוסלמי של נצרת הוא מקום מטופח ונעים. העצים מצִלים על מצבות השיש, שבמרכזן אדנית ובה צמחייה פורחת. שומר המקום, היושב בפתח בית העלמין ומביט בסקרנות זהירה, ממונה על השמירה והטיפוח. אבל בקבר הצנוע שבקצה בית העלמין, זה הסמוך לגדר, הוא לא נוגע. קברו של עלא א-נעים אינו אלא מסגרת בטון שלראשה מונח בלוק בניין.

זהו קברו של חייל צה"ל צעיר שנהרג בעוטף עזה בשנת 2005. "הוא לא היה רק בן, הוא היה כמו אח בשבילי, הוא היה הגב שלי", אומר א-נעים, איש מאופק שמתקשה להבליג על העלבון. "את כל הקברים משקים, ורק פה הכול נובל, העצים, הפרחים, הכול מיובש. אבל אני לא אבקש מהם טובות".

18 שנים חלפו, אבל נראה שבבית העלמין המוסלמי בנצרת לא שוכחים ולא סולחים. "כשעלא נהרג, לא רצו לתת לנו לקבור אותו בבית העלמין", אומר האב. "בסוף, המדינה הכריחה אותם, אבל זה היה בתנאי שלא יעטפו את הארון בדגל המדינה ושלא תהיה מצבה צבאית. בנוסף, שום קאדי לא הסכים לערוך את טקס האשכבה. זו הייתה בושה וחרפה. בסוף מצאנו בדווי מבית-זרזיר שמכיר את הטקס, והוא ערך את ההלוויה".

במשך השנים חולל קברו של עלא א-נעים, עד שאביו העדיף להשאיר אותו אלמוני, ללא מצבה וללא סימן, כדי שלא ייפגע שוב ושוב. "מבחינתי, הוא רק זמני פה", אומר א-נעים, "אני חולם להעביר אותו לבית עלמין של השבט שלנו, לערוך לו הלוויה צבאית אמיתית כמו שמגיע לחייל שנפל, עם מצבה צבאית ודגל המדינה, כמו כל החללים, כמו שראוי שמדינה תזכור את חייליה".

בין הצפון לדרום

מקל ולא גזר
אורי בורובסקי, לשעבר יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים: "הבעיה היא שמדינת ישראל כלל לא התייחסה לנושא הבדווים בדרום. המדיניות הייתה הפקרות, בניגוד ליחס לבדווים שבצפון, והתוצאה ברורה. כשהמדינה לא קיימת, כל אחד עושה דין לעצמו. מי שהתחיל את השיגעון שקורה בדרום הוא מדינת ישראל, שלא היה לה מקל ולא גזר"

ככל שנמשך משבר התיישבות הקבע של הבדווים בדרום הארץ – משבר הקשור לעשרות שנות התעלמות והזנחה, מעורבות של פוליטיקה אנטי-ישראלית, התנועה האיסלאמית ועוד – כך מתבלט ההבדל בין מצבם לבין מצבם של מאה אלף הבדווים בגליל. הבדווים הצפוניים הם עיקר המגויסים מקרב הבדווים בישראל, ומצבם החברתי והתרבותי משופר לעומת זה של אחיהם שבדרום. סיפורו של שבט ערבּ א-נעים הוא מתסכל, אבל אי-אפשר להשוותו למרחבי ההפקר והאטימות המתחוללים בדרום.

בצפון, מדובר בהתיישבות שהשתלבה בחברה הישראלית. הדרומיים לעומתם, רואים בצפוניים בדווים ש"השתכנזו" יתר על המידה והתרחקו מתרבות ערבית ומוסלמית גאה. עם זאת, כיום גם הבדווים בצפון מושפעים מן התנועה האיסלאמית, המצליחה להיכנס לחללים שמותירים הרשויות, כגון קייטנות, עזרה למשפחות וכדומה. במקומות מסוימים, כמו המסגד הסלפי בנחל צלמון, ניכרת השפעה קיצונית יותר.

"מה שהוביל את התהליכים בצפון היה העובדה שהמדינה לא התעלמה מקיומם", אומר חיים נתיב, לשעבר רכז שב"כ במחוז הצפון. "בשנות ה-70 כבר הושיבו את הבדווים שבצפון ביישובי קבע, הם קרובים ליישובים יהודיים ומושפעים מהתרבות הישראלית, ומהר מאוד מצאו את עצמם בתהליך של התיישבות והשתלבות. זה לא אומר שאין בעיות, בעיקר בתחום הפלילים, אבל מנגד, רבים מהם משתלבים, גם בצה"ל וגם במקומות אחרים. מעולם לא ראו בהם איום ביטחוני של ממש, והעובדה היא שהם הקימו יישובים יפהפיים, בניגוד למה שמתרחש בדרום".

פרופ' ארנון סופר מאוניברסיטת חיפה טוען שעיקר ההבדל בין האוכלוסיות נעוץ בעובדה שהבדווים בצפון כמעט לא נדדו ב-300 השנים האחרונות. "ההבדל התרבותי הוא עצום", הוא אומר. "הצפוניים אינם מושפעים מתרבות המדבר, הם אינם נוהגים נישואים פוליגמיים (ריבוי נשים), כך שהתנאים לקשר עם המדינה הם אחרים לגמרי".

אורי בורובסקי, לשעבר היועץ לענייני ערבים של אריאל שרון (עד ההינתקות), נזכר בעיניהם הנוצצות של תושבי ביר אל-מכסור כשארגן בכפרם חגיגות יום העצמאות ב-94', בהיותו ראש מועצה ממונה. "הקמנו להם חניון צה"לי, הבאנו אלופים ופוליטיקאים, והם היו בשמים. אלפים הגיעו לחגיגות. התושבים אמרו לי: 'סוף-סוף אנחנו חלק מהמדינה'.

"הבעיה היא שמדינת ישראל כלל לא התייחסה לנושא הבדווים בדרום. המדיניות הייתה הפקרות, בניגוד ליחס לבדווים שבצפון, והתוצאה ברורה. כשהמדינה לא קיימת, כל אחד עושה דין לעצמו. צריך לדעת שמי שהתחיל את השיגעון שקורה בדרום הוא מדינת ישראל, שלא היה לה מקל ולא גזר".

בשירות המדינה

אותנו משאירים בצד
סאלם א-נעים, בדווי תושב הצפון ואב שכול: "המדינה לא יודעת מי האויב שלה ומי הידיד שלה. זה לא ייאמן. נותנים לשונאים של המדינה, ואותנו משאירים בצד"

בשנת 1969 התבקשו הבדווים משבט ערב א-נעים לעזוב את גבעת המורה ולהתיישב 'בינתיים' בפתחה של נצרת. בני השבט, שכבר קשרו את גורלם עם מערכת הביטחון ומדינת ישראל, עברו למקומם החדש, ושם נשארו, אף שקיימת תוכנית להתיישבות קבע.

עם השנים הם בנו את בתיהם בשטח, למרות העובדה שמוקמו בסמוך למזבלה העירונית של נצרת, שנסגרה רק לאחר מאבק משפטי שנמשך עשרות שנים. משרד הביטחון דאג לתשתיות חשמל וטלפון, אולם כל השאר נותר במשא-ומתן אינסופי מול גופים רבים: מִנהל מקרקעי ישראל, משרדי השיכון, הפנים, המועצות המקומיות, עיריית נצרת, משרד ראש הממשלה, היועצים לענייני ערבים – כל אלה ומחליפיהם, במשך שנים ארוכות.

מדינת ישראל לא מיהרה לשום מקום. בסך הכול אלה 35 משפחות, כ-300 נפש, הנאבקות לקבל מקום התיישבות מוכר וחוקי, תשתיות חוקיות ושירותים מוניציפליים.

ספק אם לולי סיפור הקבר של עלא א-נעים היה אביו, מנהיג הכפר, יוצא למאבק הביורוקרטי הארוך. מאבקו של א-נעים להעביר את בנו למנוחת עולמים ראויה, שזור בסיפורם של בני השבט. הוא מכיר את כל שרי הממשלה ב-15 השנים האחרונות, את דובריהם ואת עוזריהם. כולם (כמעט) נחמדים, מבטיחים לעזור, ובעיקר שולחים העתקים של מכתביהם הדחופים לעמיתיהם במשרדים מקבילים, המבקשים לטפל בסיפורו הנוגע-ללב של א-נעים ובני שבטו. איש אינו רואה את עצמו אחראי להסדרת העניין. "במשרד הביטחון יש כסף שהוקצה לבית העלמין ומחכה רק לאישור", אומר א-נעים. "הגשתי תוכנית מסודרת מטעמנו למשרד הפנים ועדיין לא קיבלנו תשובה".

זהו סיפורו של מיעוט בתוך מיעוט שכרת ברית עם מדינת ישראל ומשלם מחיר כפול: החברה הערבית רואה בהם בוגדים; הרשויות הביורוקרטיות של מדינת ישראל אינן ממהרות לטפל בעניינם. סיפורו של א-נעים מזכיר את סיפורו של שבט אבו-סלב בדרום, שבט קטן של אזרחים נאמנים המשרתים בצה"ל ורודפים אחר הרשויות עם הצעות ויוזמות להסדרת התיישבותם ביישוב קבע.

באופן טראגי, מדינת ישראל ממשיכה לנסות לפייס את התושבים העוינים שאינם מוכנים להגיע להסדר, ודוחה ב'לך ושוב' את אלה המתחננים להתמקם, להסדיר את התיישבותם ולתרום למדינת ישראל. "המדינה לא יודעת מי האויב שלה ומי הידיד שלה", נאנח א-נעים, "מה שקורה הוא דבר שלא ייאמן. נותנים לשונאים של המדינה, ואותנו משאירים בצד".

א-נעים ואשתו מתגוררים בבית אחד עם הבן הנשוי שנפצע באירוע החטיפה של גלעד שליט ב-2006. "הוא שירת במשך שלוש שנים בלבנון, בגדוד 51 של גולני", אומר האב. "כמה פחדנו, והוא יצא ללא פגע. בסוף שכנעו אותו לחתום קבע בגדוד הסיור המדברי, והוא נפצע דווקא בעוטף עזה. גם פה הביורוקרטיה לא עוזבת אותנו, הוא נפצע ב-2006 והחל לקבל קצבת נכה ב-2012. איך אפשר להבין את זה? זה אדם שכולו מלא רסיסים ועד היום לא ישן בלילה".

חדר המגורים של המשפחה הוא למעשה חדר הנצחה לבן שנפל. תמונה גדולה ממסע הכומתה, תעודת חוגר, תעודות הערכה, תמונות משפחתיות. בעיקר במדים. בנו הנוסף של א-נעים הוא שוטר, שני בניו הקטנים משרתים בצה"ל: האחד בגבעתי, השני בגדוד הסיור המדברי. את יישוב הקבע מבקש האב לקרוא "מנשיית עלא", על שם בנו החלל.

לדבריו, עיקר המאבק עתה הוא מול דרישתה של עיריית נצרת ששטחי הכפר המתוכנן ייכללו בתחומה. א-נעים מסרב לכך בתוקף. "כל הבדווים בשכנותנו שייכים למועצת עמק יזרעאל", הוא אומר, "אנחנו בדיוק על התפר עם עמק יזרעאל, הם רוצים אותנו ואנחנו רוצים אותם. אין לנו שום דבר משותף עם נצרת, יש שנאה והפליה מצדם כלפינו. בעיניהם אנחנו גם בדווים וגם 'בוגדים'. אני לא מתכוון להמשיך לחיות עוד בהשפלה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
לעמוד הזיכרון של עלא אנעים
תאריך:  14/04/2013   |   עודכן:  14/04/2013
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיר אכזבה בדווי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
14/04/13 07:56
2
מוטיגו
15/04/13 00:54
 
בחורה
22/04/13 20:27
3
אלון_
15/04/13 11:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פקד את קברו של אחיו הבכור יוני, אשר נפל במבצע שחרור החטופים באנטבה שעליו פיקד.
14/04/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ביום העצמאות הבא עלינו לטובה ולברכה, שומה עלינו להכיר בעובדה המהדהדת מזה 65 שנים: מלחמת העצמאות לא הסתיימה. היא עתידה להסתיים עם נפילתה של אירן וציר הרשע התומך בה ומסייע לה.
12/04/2013  |  משה חסדאי  |   מאמרים
צה"ל ישנה את נוהל הנחת הדגלונים בהר הרצל בעקבות הביקורת הציבורית בנושא. בקול ישראל פורסם כי הרמטכ"ל בני גנץ הניח דגל על קברו של קצין בחלקה המרכזית בהר הרצל, ולא על קברו של החייל האחרון שמת בשירותו הצבאי, ונקבר בחלקת חללי צה"ל שאינם יהודים.
11/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
אדם בא לעולם מיד נותנים לו שם והשם מזהה אותו. הוא הוא ולא אחר. להלכה אין צורך להמתין למתן השם. כל אדם מזוהה בתוארו, בטביעת אצבעותיו, בבבת או באישון עינו, בקולו. זהותו אינה תלויה בו. הוא לא בוחר בה. הוא אינדיבידואום, כלומר לא ניתן לחלוקה, מעצם היותו. הוא נברא יחידי, אם לאחוז בלשון חז"ל.
11/04/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ביום העצמאות ה-65 של מדינת ישראל יונפו כמיליון דגלים, מסוגים ומגדלים שונים, באורך מצטבר של 840 אלף מטר רבוע, בהיקף מכירות של כ-10 מיליוני שקלים. כמו-כן, מכירות הדגלים לקראת יום העצמאות כוללות 800 אלף מטר של שרשראות דגלים במחזור מכירות של כמיליון שקלים. כך עולה (יום ה', 11.4.13) מבדיקה שנערכה בלשכת המסחר ת"א והמרכז.
11/04/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il